Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

SV ble faktisk stiftet av de norske nasjonalsosialistene.

Kan du dokumentere dette, eller sitter du bare her og juger?

Hvem var disse nasjonalsosialistene?

Fra Wikipedia:" Partiet ble stiftet i 1975, men har røtter i Sosialistisk Folkeparti (SF), som ble etablert i 1961, og i valgsamarbeidet Sosialistisk Valgforbund (1973–1975), som i tillegg til SF omfattet NKP og venstreutbrytere fra Arbeiderpartiet."

Sv ble altså stiftet 30 år etter krigen, og var sterkt imot nazismen. Ingen av disse var på stiftelsestidspunktet nazister. Om en eller flere av de var nazister under krigen så har de uansett utviklet seg, forandret seg og tatt helt avstand fra det. De har til og med blitt motstandere.

Så Vanemagi. Jeg oppfordrer deg til å slutte å lyve på folk verre meninger enn de har. Skal du angripe SV så får du heller ta de for kritikkverdige ting. Jeg er selv i ferd med å ta avstand fra SV av ulike årsaker. Det er my feil med partiet , men de er faktisk ikke nazister, og det å prøve å juge på dem noe slikt er uredelig , krisemaksimeredne og den type debattering som bare lager ufred og vonde greier.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest gnækvåg
Skrevet (endret)

At Nazistene hadde ordet sosialist som en del av partinavnet gjør det langt fra til noe komunistisk parti.

Jeg har ikke lagt det til grunn for at at nasjonalsosialismen var sosialistisk, men redegjort med fakta for dette. Ikke alle de nasjonalsosialistiske partiene i de forskjellige landende var for et rent diktatur, men Hitler var det og innførte fører-prinsippet tidlig til NSDAP-partiet.

Nazismen var som kjent imperialistisk, og som de fleste burde vite så er nasjonalisme implisitt ikke-imperialistisk. Så selv on NS hadde ordet; 'nasjonal' i navnet så betyr ikke det at det var et nasjonalistisk parti, tvert om. Kystpartiet er et eksempel på et nasjonalistisk parti. Så de norske sosialistene (og feministene) burde virkelig gå i seg selv når de begynner å konstruere "nynazisme".

De kjemper for akkurat det samme... i en ny tid vel og merke.

Poenget mitt var forresten også at den kollektivistiske flokkideologien; nazisme er så langt unna frihet (fritt markedssystem, privat eiendomsrett, individuell frihet) som det går an å komme og kan derfor ikke knyttes til høyresiden i politikken. Så når man snakker om reell nynazisme så er nok AUF/AP/SU/SV det nærmeste man kan komme nyere versjoner av det som var nasjonalsosialisme dengang. ;)

Men det blir du ikke å få lese på VG, DB eller ARK...som igjen illustrerer at sosialisme er en ekstremistisk og totalitær ideologi. Jeg er forresten gjerne med på dugnad mot ekstremisme og rasisme...men EP må nok lenger ut på landet med gøbbleriet sitt :tongue:

Endret av Vanemagi
  • Liker 1
Gjest gnækvåg
Skrevet (endret)

Feil, nazismen ER ekstremt nasjonalistisk..

Feil, nazismen VAR og ER sosialisme.

Den har ingenting med nasjonalisme og høyresiden å gjøre.

Og sosialisme er ikke rasistisk, du kan vri på det så mye du vil, men du får alikevell ikke en frisk person til å tro at sosialisme er rasistisk slik som nazismen.

Multikulturalismen, som i hovedsak er sosialistisk, er rasistisk.

Hvordan har det seg egentlig da at Nasjonalsosialismen (nazismen) var sterkt antikommunistisk og antisosialistisk?

De var i krig med andre sosialistiske regimer som sovjetunionen og drev kraftig krigspropaganda, men det betyr ikke at de var antisosialistiske og antikommunistiske.

Synes det forresten er helt utrolig pedantisk å gjøre forskjell på kommunisme og nasjonalsosialisme. Eller kinesisk kommunisme og cubansk kommunisme når det går for det samme og det faktum at det ikke har noe med blått/høyresiden å gjøre.

Endret av Vanemagi
  • Liker 2
Gjest gnækvåg
Skrevet (endret)

Nasjonal Samling er kjent for å begå landsforræderi... for å innlemme Norge i nazi-tyskland så nazister kan ikke kalles nasjonalister iallefall. Nasjonalkonservatisme handler om det norske kongeriket sin selvstendighet og suverenitet.

Hvem var disse nasjonalsosialistene?

Hanna Kvanmo f.eks, en dømt kjeltring.

Fra Wikipedia:"

Siden som alle kan vandalisere? Litt av en kilde! :gjeiper:

Så Vanemagi. Jeg oppfordrer deg til å slutte å lyve på folk verre meninger enn de har.

Jeg konstanterer fakta og reagerer argumentativ mot løgnaktige utsagn. ;)

Skal du angripe SV så får du heller ta de for kritikkverdige ting.

Ok, Jeg synes det er kritikkverdig med rasisme og nynazisme. Sånn!

:filer:

PS: Har studert samt argumentert og dokumentert utallige ganger for hvorfor nazisme var sosialisme og så jeg blir ikke å forandre mening om at SV er nynazister. :tommelopp:

Endret av Vanemagi
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Hanna Kvanmo f.eks, en dømt kjeltring.

Du bommer med 30 år her. Det er faktisk feil at Hanna Kvanmo var nazist i 1975, og jeg antar at hun på daværende tidspunkt sto lenger unna nazismen enn du gjør i dag.

Jeg tror det er riktig at hun var nasizt som tenåring under krigen, menn det finnes faktisk folk som forandrer politisk syn når de blir voksne og eldre, og jeg kan si med full sikkerhet at hun ikke var nazist når SV ble stiftet i 1975.

Derfor er din påstand om at SV ble stiftet av nasister løgn.

Det som var sant var at SV ble stiftet av idealister, sosialister, sosialdemokrater, en sosialist med x-nazi ungdomsbakgrunn, og noen kommunister og x-kommunister.

Jeg oppfordrer deg til å skrive sannheter i stedet for løgn basert på en sannhet som ikke lenger var sann.

Hvis du har noe imot SV, kan du ikke heller ta de på saklige og reelle ting. Det er ikke noe problem å finne klare feil i deres politikk. Du trenger ikke juge på dem dritt de ikke eier. Du dummer ut deg selv, og mister fullstendig kredibilitet.

Jeg har mine mistanker om rusk i det maskineriet deres. Jeg mistenker at det finnes ambisiøse mennesker der som er mer opptatt av egen karriere enn å tjene det norske folk. Jeg tror de pøser på med regler som koster mer enn vi vinner på de. Jeg synes ikke de støtter de svakeste i samfunnet , slik jeg forventer at ett parti som seiler under "sosialt empatisk" flagg gjør. De støtter avgifter som rammer de fattigste under beltestedet. De klarer ikke å bygge ut veier og sykkelveier slik at forurensning og rushtrafikk reduseres. De støtter offentlig helsetjeneste, som innebærer at sykepleier og assistenter må jobbe under feilkompetente sjefer, med gamle datamskiner og tunge papirmøller.

Vanemagi. Det å finne opp uhumsketer med motstandere og knøvlediskutere dem på disse uhmskhetene som du fabrikerer er nettop grunnlag for ekstremisme. Snakk reint!

Endret av I Grosny
  • Liker 2
Skrevet

Siden som alle kan vandalisere? Litt av en kilde! :gjeiper:

Men denne Wikipediaartikkelen var korrekt og stemmer med alt jeg selv har fått inn av info oppigjennom åra. Jeg er nok litt eldre enn deg, og mer kjent med politikk fra slutten av forrige årtusen.

• Liker 1
Gjest gnækvåg
Skrevet

Derfor er din påstand om at SV ble stiftet av nasister løgn.

Nei, det er det alldeles ikke.

Det er forresten du som sverter folk, jeg trekker bare frem fakta.

Jeg er nok litt eldre enn deg, og mer kjent med politikk fra slutten av forrige årtusen.

Nei, du er nok ikke det. :tongue:

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er det alldeles ikke.

Det er forresten du som sverter folk, jeg trekker bare frem fakta.

Så det er liksom fakta at Hanna Kvanmo var nazist i 1975? Hvor har du det fra? Har du intervjuet henne selv?

Gjest nobilian
Skrevet

Det virker som mange tror 'sosialisme' er sånn man ser det her hjemme..? Er vel ikke den fredelige, snille varianten vi har her som er mest representativ, kanskje?

Hva for eksempel med Syria pr. dato? Assad er jo sosialist.

Skrevet

Det virker som mange tror 'sosialisme' er sånn man ser det her hjemme..? Er vel ikke den fredelige, snille varianten vi har her som er mest representativ, kanskje?

Hva for eksempel med Syria pr. dato? Assad er jo sosialist.

Jeg har ikke greie på Syria. Nyhetsbildet der er også uoversiktelig. Er snikskytterene provokatører eller Assadmenn? ikke vet jeg.

Men den Norske sosialismen er jo ganske vakker.

Kommunismen derimot, synes jeg er noe voldelig og skummelt.

Norge er ett av verdens mest sosialistiske land, med en offentlig eierandel i næringslivet på ca 35-40 %, og i tillegg tung statlig virksomhet ellers.

Gjest Gjest
Skrevet

"Mot dumskapen kjemper selv gudene forgjeves"

Skaff dere ideologisk kunnskap før dere påstår at sosialisme er nazisme, som faktisk er motpoler.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke lagt det til grunn for at at nasjonalsosialismen var sosialistisk, men redegjort med fakta for dette. Ikke alle de nasjonalsosialistiske partiene i de forskjellige landende var for et rent diktatur, men Hitler var det og innførte fører-prinsippet tidlig til NSDAP-partiet.

Nazismen var som kjent imperialistisk, og som de fleste burde vite så er nasjonalisme implisitt ikke-imperialistisk. Så selv on NS hadde ordet; 'nasjonal' i navnet så betyr ikke det at det var et nasjonalistisk parti, tvert om. Kystpartiet er et eksempel på et nasjonalistisk parti. Så de norske sosialistene (og feministene) burde virkelig gå i seg selv når de begynner å konstruere "nynazisme".

De kjemper for akkurat det samme... i en ny tid vel og merke.

Poenget mitt var forresten også at den kollektivistiske flokkideologien; nazisme er så langt unna frihet (fritt markedssystem, privat eiendomsrett, individuell frihet) som det går an å komme og kan derfor ikke knyttes til høyresiden i politikken. Så når man snakker om reell nynazisme så er nok AUF/AP/SU/SV det nærmeste man kan komme nyere versjoner av det som var nasjonalsosialisme dengang. ;)

Men det blir du ikke å få lese på VG, DB eller ARK...som igjen illustrerer at sosialisme er en ekstremistisk og totalitær ideologi. Jeg er forresten gjerne med på dugnad mot ekstremisme og rasisme...men EP må nok lenger ut på landet med gøbbleriet sitt :tongue:

Du som fagperson på området legger til grunn at norsk sosialisme er det samme som kommunisme?

Så at 99,9% av alle andre fagfolk på området mener at nazisme hører til på ytterste høyre. Det mener du kansje er en del av en konspiratorisk sammensvergelse?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nazisme = sosialisme?

Nei, nasjonalsosialisme er ikke det samme som sosialisme, men det er en form for sosialisme. Nærmere bestemt en nasjonalistisk variant av sosialismen.

Det som kjennetegner sosialismen som ideologi er tvungen sosial utjevning. Nasjonalsosialister ønsker kun utjevning innenfor nasjonens grenser, og tar i bruk tollbarrierer og handelsmurer for å beskytte det nasjonale markedet.

Gjest Gjest
Skrevet

Dette med å sette likhetstegn mellom nazismen og sosialismen er noe brunskjorter har forsøkt å gjøre helt siden krigens dager.

Et lite tips: sjekk hvilke partier NSDAP samarbeidet med i den tyske riksdagen. Hint: det var ikke partier på venstresiden.

• Liker 2
Skrevet

Nei, nasjonalsosialisme er ikke det samme som sosialisme, men det er en form for sosialisme. Nærmere bestemt en nasjonalistisk variant av sosialismen.

Det som kjennetegner sosialismen som ideologi er tvungen sosial utjevning. Nasjonalsosialister ønsker kun utjevning innenfor nasjonens grenser, og tar i bruk tollbarrierer og handelsmurer for å beskytte det nasjonale markedet.

Nasjonalsosialisme, er det det samme som nazisme?

Hitler var jo imperialist, og passer sånn sett ikke inn under hverken nasjonal eller sosialist. Nazismen er jo egentlig Hitlerisme.

Det kan virke som om alle ideologier er noe annet enn det de utgir seg for, og da blir det fryktelig vanskelig å holde tunga rett i munnen.

National Sosialistiske Deutche Arbeiderpartei, var jo i bunn og grunn bare en salgstittel for å selge inn partiet til flest mulig "kunder"

Gjest nobilian
Skrevet

Nasjonalsosialisme, er det det samme som nazisme?

Hitler var jo imperialist, og passer sånn sett ikke inn under hverken nasjonal eller sosialist. Nazismen er jo egentlig Hitlerisme.

Det kan virke som om alle ideologier er noe annet enn det de utgir seg for, og da blir det fryktelig vanskelig å holde tunga rett i munnen.

National Sosialistiske Deutche Arbeiderpartei, var jo i bunn og grunn bare en salgstittel for å selge inn partiet til flest mulig "kunder"

Hva med den økonomiske politikken hans? Velferdspolitikken? Bør ikke hele bildet tas i betraktning, ikke bare det han huskes best (verst) for?

Gjest gnækvåg
Skrevet (endret)

Så at 99,9% av alle andre fagfolk på området mener at nazisme hører til på ytterste høyre.

Nei, fagfolk mener ikke at nazisme hører til ytterste høyre. Høyre-assosisjonen er noe som ofte dukker opp i marxistiske fora (f.eks rase/klassekampen), og det er nesten uten unntak helt blottet for akademisk substans og historiske holdepunkter.

Endret av Vanemagi
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med den økonomiske politikken hans? Velferdspolitikken?

+ Veibygging og felleskapsverdier utenfor parforholdet.

Skrevet

Herre min skaber, for en historieløshed som preger visse elementer i denne tråden...

Er det ikke undervisning i historie og samfundsfag i skolene lenger?

Jeg bliver rett og slett redd når jeg tenker på fremtidige valg, hvis folks informasjonsgrundlag er så svakt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...