Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vår sønn kom til verden med akutt keisersnitt for et år siden, og nå vurderer vi å prøve på barn nummer to.

Gutten vår var 5 kg og 41 cm rundt hodet, og jeg kom til 7cm åpning før fødselen stoppet opp. I følge legen min så har det veldig lite for seg å ta røntgen av bekkenet mitt før en evt neste fødsel, men jeg lurer likevel på om jeg skal be om en henvisning. Ønsker i utgangspunktet å føde vaginalt, men ikke for enhver pris. Jeg er en person som ønsker å være så forberedt som overhodet mulig for å kunne slappe av. (Kontrollfreak?)

Er det noen her med lignende erfaringer eller innspill? Gjerne linker!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ønsker å vite så mye som mulig om både graviditet og fødsel etter keisersnitt. Hva er risikoen? Hvordan er oppfølgingen? Osv.

TS

Gjest Alabama
Skrevet

Leste i Foreldre og Barn at det er lurt å vente to år før man blir gravid igjen etter KS.

Gjest Dorey
Skrevet

Jeg fikk beskjed av kirurgen om at man måtte vente minst 18 mnd med en ny graviditet etter å ha tatt keisersnitt.

Skrevet

Det varier stort...jeg fikk ingen sånn beskjed. Og det er ganske mangen som blir gravide fort etter KS og det går som oftest bra!

AnonymBruker
Skrevet

Har ei god venninne som var gjennom 2 keisersnitt på under halvannet år, og hun har fått delte magemuskler og begynnende brokk (hun er forøvrig ei svært slank jente). Dette må ordnes kirurgisk, og hun risikerer å stå på venteliste i årevis før det blir gjort. I mellomtiden har denne vakre jenta dessverre en svært skjemmende mage :(

Hadde definitivt lagt opp til minst 2 år mellom, siden du fikk hastekeisersnitt med førstemann; i tilfelle det blir KS også med neste.

Skrevet (endret)

Jeg er gravid nå, ca 3 år siden jeg hadde KS.

Har ikke hatt noe oppfølging egentlig, sies at livmorveggen takler fint en vaginal fødsel/rier etter ett keisersnitt, men ikke to. (altså har du hatt to KS, må du ha KS igjen ved et eventuell tredje svangerskap).

Jeg hadde planlagt KS da, pga seteleie, men ikke noe som tilsier at det skal være seteleie på nr 2 også.

Edit: jeg fikk ingen beskjed om hvor lenge jeg burde vente med å bli gravid igjen etter KS.

Endret av Soon
Gjest Alabama
Skrevet

Jeg fikk heller ingen beskjed om hvor lenge jeg skulle vente, men det var Gro Nylander som svarte dette i en spørrespalte i F&B, så regner med at det stemmer. Livmoren trenger å gro før den belastes med ny graviditet, uavhengig om man skal føde vaginalt eller med KS.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. :takke:

Jeg hadde ikke hørt om å vente to år. Ligger den uttalelsen fra Gro Nylander på nett?

AnonymBruker
Skrevet

Man kan vel ikke påvirke hvor morkaken skal feste seg? Hadde vært veldig greit om den festet seg mot ryggen og holdt seg unna arrest. :S

Skrevet

Jeg spurte jordmor om dette etter mitt KS, hun sa at det muligens var optimalt å vente litt med nr to, men at det ikke var noen fare om jeg skulle bli raskt gravid igjen.

Skrevet

5 kg, det er ikke bra for en unge å veie så mye!

Men ville hørt med en lege for en faglig uttalelse.

*lister seg ut av tråden igjen*

Skrevet

Jeg spurte legen om det, og hun så at generelt anbefaler de at det skal gå min to år mellom to graviditeter,mslik at kroppen får kommet seg, men dette er på generell basis og har ingenting med ks å gjøre. Mine er det 15 mnd mellom, ingen ekstra oppfølging med nummer toiforhold til at første var ks.

Gjest Alabama
Skrevet

Takk for svar. :takke:

Jeg hadde ikke hørt om å vente to år. Ligger den uttalelsen fra Gro Nylander på nett?

Vet ikke. Det stod i et blad som kom ut i mars/april en gang.

AnonymBruker
Skrevet

Det er tydeligvis veldig ulike oppfatninger om dette. Jordmoren jeg hadde utskrivingssamtale med nevnte dette om å vente i to år, men fastlegen min sa at han aldri hadde hørt om det (og han sjekket for sikkerhets skyld med en spesialist på sykehuset som sa det samme). Gynekologen min sa også at det ikke var nødvendig å vente i to år. :vetikke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...