AnonymBruker Skrevet 9. juni 2012 #1 Skrevet 9. juni 2012 Bare for å ha det helt klart; jeg er ikke noe godt trent. Men jeg går tur ihvertfall et par - 3 ganger i uka. I går gikk jeg en lang tur, og det ble en del bratte bakker, både opp og nedover. I dag våknet jeg opp til ryggsmerter. Har kanskje sovet litt for lenge i dag, så kanskje det har noe med saken å gjøre? Kjenner ikke at jeg er noe støl i resten av kroppen, men likevel lurer jeg på om det er fra gåturen. Og en ting til; hva kan jeg gjøre for å dempe smertene?
isbiten. Skrevet 9. juni 2012 #2 Skrevet 9. juni 2012 Hvorfor du har vondt vet jeg ikke, men de fleste korsryggsmerter er uspesifikke og går over "av seg selv". Dersom turen i går skilte seg mye ut fra de du vanligvis går kan det jo skyldes den, hvis ikke kan jeg se for meg at du kanskje har sovet i en litt ugunstig stilling. Prøv å vær i bevegelse. Du kan f.eks gå en liten tur, gjerne i marka og med gode sko. Fysisk aktivitet kan virke smertemodulerende, og å være for mye i ro kan bare gjøre alt verre. Når du er i ro; finn gode hvilestillinger hvor det ikke gjør vondt. Vær litt bevisst på hvordan du utfører bevegelsene med ryggen i hverdagen,f.eks når du tømmer oppvaskmaskinen. Prøv å jobb med strak rygg og aktiver muskulaturen rundt. Bøy i knærne og hofteleddet når du skal løfte eller bøye deg ned. Gjør stabilitetsøvelser, som f.eks. seteløft, planke osv. God forebygging for ryggplager. Om det ikke går over etter en liten uke ville jeg gått til lege.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2012 #3 Skrevet 9. juni 2012 Hvorfor du har vondt vet jeg ikke, men de fleste korsryggsmerter er uspesifikke og går over "av seg selv". Dersom turen i går skilte seg mye ut fra de du vanligvis går kan det jo skyldes den, hvis ikke kan jeg se for meg at du kanskje har sovet i en litt ugunstig stilling. Prøv å vær i bevegelse. Du kan f.eks gå en liten tur, gjerne i marka og med gode sko. Fysisk aktivitet kan virke smertemodulerende, og å være for mye i ro kan bare gjøre alt verre. Når du er i ro; finn gode hvilestillinger hvor det ikke gjør vondt. Vær litt bevisst på hvordan du utfører bevegelsene med ryggen i hverdagen,f.eks når du tømmer oppvaskmaskinen. Prøv å jobb med strak rygg og aktiver muskulaturen rundt. Bøy i knærne og hofteleddet når du skal løfte eller bøye deg ned. Gjør stabilitetsøvelser, som f.eks. seteløft, planke osv. God forebygging for ryggplager. Om det ikke går over etter en liten uke ville jeg gått til lege. Tusen takk for det, klarer ikke å finne noe god sittestilling. Gjør vondt uansett hvordan jeg sitter, ligger eller står. Kjennes ut som noen har stukket inn en kniv i korsryggen, og jeg kjenner også at musklene er ganske spente i området. Å være aktiv skal ikke være noe problem, siden jeg knapt klarer å sitte i ro Finnes det noe smertestillende jeg kan ta? Kan ikke paracet virke godt? TS.
Sugerøret Skrevet 9. juni 2012 #4 Skrevet 9. juni 2012 Mulig du har vondt i kjernemuklaturen grunnet uvant terreng og turlengde. Paracett eller ibux (eller en av hver) burde ta en del av smerten.Varme kan også hjelpe
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå