Gå til innhold

Hva ser de egentlig etter?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vel, emne tittelen sier sitt, men jeg skal utdype.

Jeg satt og så på en tv-serie her om dagen og lurer litt på en handling som ble gjort.

Ei jente hadde vært i en bilulykke og da hun ble dratt ut av vraket, åpnet mannen øynene hennes for å titte inn i dem. Mitt spørsmål er; Hva ser han etter?

Jeg vet at leger sjekker pupillene og ser om de trekker seg sammen osv, men er det av samme grunn en u-utdannet person gjør det? Har sett dette så mange ganger i forskjellige filmer og greier nå at nysgjerrigheten har tatt overhånd..

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En lege ser etter størrelse, reaksjon på lys og om pupillene er like store. Det kan først og fremst si noe om forholdene i hjernen (om det er høyt trykk og hjernen begynner å herniere, dvs. gli ned i ryggsøylen - da er løpet stort sett kjørt).

Hva en lekmann ser på øynene for, kan jeg heller ikke forstå. Han burde nok heller konsentrere seg om personen puster. Gjør han ikke det, kan det være det samme med de pupillene... ;)

AnonymBruker
Skrevet

En lege ser etter størrelse, reaksjon på lys og om pupillene er like store. Det kan først og fremst si noe om forholdene i hjernen (om det er høyt trykk og hjernen begynner å herniere, dvs. gli ned i ryggsøylen - da er løpet stort sett kjørt).

Hva en lekmann ser på øynene for, kan jeg heller ikke forstå. Han burde nok heller konsentrere seg om personen puster. Gjør han ikke det, kan det være det samme med de pupillene... ;)

Er pupillene forskjellig størrelse da?

AnonymBruker
Skrevet

Er pupillene forskjellig størrelse da?

Ja, hvis hjernen begynner å gli nedover kan den trykk på den ene nerven til øyet. Denne nerven styrer muskelen som trekker pupillen sammen. Trykk på nerven lammer denne muskelen, og da blir pupillen stor og lysstiv (dvs. at den ikke trekker seg sammen når man lyser på øyet).

AnonymBruker
Skrevet

Ei jente hadde vært i en bilulykke og da hun ble dratt ut av vraket, åpnet mannen øynene hennes for å titte inn i dem. Mitt spørsmål er; Hva ser han etter?

Krymper ikke pupillen så er hun død.

AnonymBruker
Skrevet

Krymper ikke pupillen så er hun død.

Ts her.

Haha, ja.. men det burde han i grunn klare å merke uten at han lukker opp øynene hennes... Er hun død så er det vel fler ting kan gi han en indikasjon på det. At hun ikke puster og ikke har puls feks.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Haha, ja.. men det burde han i grunn klare å merke uten at han lukker opp øynene hennes... Er hun død så er det vel fler ting kan gi han en indikasjon på det. At hun ikke puster og ikke har puls feks.

La meg presisere, da. Ble litt uklart. Det betyr at hun kommer TIL å dø. Så kan man heller fokusere på neste pasient.

Gjest Nuppdupp
Skrevet

Ja, hvis hjernen begynner å gli nedover kan den trykk på den ene nerven til øyet. Denne nerven styrer muskelen som trekker pupillen sammen. Trykk på nerven lammer denne muskelen, og da blir pupillen stor og lysstiv (dvs. at den ikke trekker seg sammen når man lyser på øyet).

Da har jeg lært det :) interessant. Vil gjerne høre mer om sånne ting leger sjekker og hvorfor, men skal ha respekt for ts, så da får jeg lage en tråd selv om jeg lurer veldig :)

AnonymBruker
Skrevet

La meg presisere, da. Ble litt uklart. Det betyr at hun kommer TIL å dø. Så kan man heller fokusere på neste pasient.

Ts..

Ah, da forstår jeg litt bedre... Tusen takk for svar :D Da slipper jeg å sitte flere fredagskvelder å lure!:P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...