Gå til innhold

Hvor møter man velutdannede menn?

Fremhevede innlegg

Gjest Søgni
Skrevet

Nja, jeg er uenig. På samme måte som du ikke vil kalle de vanskeligste og mest populære studiene å komme inn på, for "elitestudier" (jantelov?), så er jeg uenig i at man kan kalle mennesker som har studert sosialantropologi, filmviter, filosofi osv (studier som ikke fører til et yrke), for VELutdannede.

Jantelov? Det er liksom forklaringen på det meste når man er uenig med folk her inne har jeg skjønt. Jeg er da virkelig ikke sjalu på de som går på et profesjonsstudium eller et studie som er populært (eller elitestudie som du kaller det), da hadde jeg heller begynt på et selv. Men "elitestudier" forbinder jeg med eliteuniversiteter og elitelæresteder, som man finner i andre land, med andre utdanningssystemer og inntaksordninger enn her i Norge. Hvis det gjør noen lykkelig å kalle seg elitestudent, så gjerne for meg. Og de fleste utdanninger fører til kompetanse som kan anvendes i arbeidslivet. Noen er det vanskeligere å finne relevant arbeid for, men det har ikke med nivået på utdanningen i seg selv å gjøre.

Skal jeg legge godviljen til kan man kalle de "utdannet", men velutdannet? Nei.

I ordet "velutdannet" legger jeg at man har studert til et yrke eller en profesjon der man er sikret jobb, og gode lønnsmuligheter, man har sikret fremtiden. Jeg vil si at om man er velutdannet, så tenker jeg at personen er ressurssterk, har en svært god jobb, er en av de som tjener over snittet, og som klarer seg sosialt godt i jobbene.

Og jeg mener at du sauser sammen utdanning og en rekke andre faktorer som ikke har noe med å være velutdannet å gjøre, og tillegger folk egenskaper (f.eks. ressurssterk, å klare seg sosialt(?)) ut fra hva man har studert. Man kan tjene bra med yrkesfaglig/lav utdanning også, det sier lite om hvor utdannet man er. I dag er jo utdanning noe mange driver med flere ganger i løpet av livet og ikke bare i en avgrenset periode, og kompetanse noe man også tilegner seg på mange måter i arbeidslivet. Dessuten er ressurser mer enn inntekt, og jeg kan ikke helt se hvordan en sosialantropolog eller en filmviter skal ha mindre kulturell og sosial kapital enn en som har studert et eller annet profesjonsstudium, for å si det sånn.

Men dette går muligens på folks personlige mening, I don't know. Poenget mitt var at på Dragvoll er det også et elitestudie, som lett slår siving. studiet i mine øyne når det gjelder karaktersnitt, samt at man bør ha både gode karakter OG høy sosial intelligens, noe ikke alle mattenerder har :P

Det er tydelig at det er en del personlige meninger ute og går her ja :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jantelov? Det er liksom forklaringen på det meste når man er uenig med folk her inne har jeg skjønt. Jeg er da virkelig ikke sjalu på de som går på et profesjonsstudium eller et studie som er populært (eller elitestudie som du kaller det), da hadde jeg heller begynt på et selv.

Det er tydelig at det er en del personlige meninger ute og går her ja :)

Akkurat her kommet det med elitestudie inn, nemlig at man ikke kan si at "dersom jeg hadde villet det, kunne jeg også begynt der", det er nettopp dette som ikke er tilfelle ved et elitestudie.

Når det gjelder et svært populært og begrenset studie med høye inntakskrav for å komme inn, så kan de aller fleste i befolkningen faktisk ikke komme inn selv om de ønsker det. På årsstudiet i psykologi tok de inn 500 elever, men kun 25stk fikk komme inn på profesjon. Ventelistene var enorme. I fjor ved Universitetet i Bergen var det loddtrekning mellom 175 stk med A i snitt, der bare 40 stk skulle få komme inn. De som tar opp fag og forsøker å få A i snitt hvert år er hundrevis. Tidligere har det vært 4-års venteliste for å komme inn på profesjonsstudiet i psykologi i Trondheim - denne er nå avskaffet (heldigvis).

Dette vil si at de aller fleste som sa at de ville gå videre, ikke gjorde det. Derfor går det ikke an å ta lett på det si pff, lett å komme inn der da, kunne jeg lett gjort. Nei, mest sannsynlig ikke, faktisk 99% sikkert at om du prøvde, ville du ikke fått det til - det er nettopp dette som gjør det til et elitestudie (i mine øyne).

Det er også sykt mange som kunne tenke seg å studere medisin - men svært få som i praksis får muligheten. De reiser jo ut av landet som gale, både til Polen osv etter det forgjette medisinstudiet. Skjønner du? :)

Ja, er fullt klar over at jeg kan virke noe provoserende nå, og at det muligens mest er min personlige mening, haha :) Jeg ser poengene dine også.

AnonymBruker
Skrevet

Jantelov? Det er liksom forklaringen på det meste når man er uenig med folk her inne har jeg skjønt. Jeg er da virkelig ikke sjalu på de som går på et profesjonsstudium eller et studie som er populært (eller elitestudie som du kaller det), da hadde jeg heller begynt på et selv.

Dette stod forresten omtalt om søkermassen til Profesjonsstudiet i psykologi ved fjorårets opptak:

"NTNU hadde spesielt gode søkertall til det nye seksårige profesjonsstudiet i psykologi. 3721 søkere har slåss om 58 studieplasser og nesten 2000 står nå på venteliste."

Snittet ble her over 6, det vil si at ALLE på ordinært opptak som kom inn hadde over 60 studiepoeng, noe som er langt høyere enn det gjennomsnittsstudenten i Norge har i karakterpoeng.

Og så vidt jeg vet ligger poengene enda litt høyere ved medisinstudiene.

Også tannlege, ernæring, arktiekt, jus og siv.ing ligger langt over 5 i snitt. (mens de fleste andre "kun" har litt over 3, eller 4 i snitt, og dermed ikke kommer inn selv om de "vil".

Sorry, men i mine øyne blir slike studer et elitestudie, rett og slett :P

AnonymBruker
Skrevet

For å svare på spørsmålet:

UKA! Hvis du bor i Trondheim og studerer er det masse kjekke mannebein med vett i panna og utdannelsen i orden. Masse indøkere og andre sivinger som lurer rundt her. Marked er seksjonen for deg, der er det stort sett ikke annet enn indøkere.

Av utesteder er det vanskelig å anbefale noe 100% da veldig mange av "kjæreste-sivingene" ikke går så mye ut på byen, disse kan du riktignok finne på quiz på både LilleLondon og Samfundet rett som det er. Trondheim er så liten by at de fleste kjekkasene lusker rundt forskjellige steder. Ønsker du kjøttmarket er torsdager på DownTown er en slager, og leter du etter BI-typene finner du de på Crash.

Vil du ha mer sjekke stemning med bra typer kan jeg anbefale Kos og Vega. Men hele Trondheim er jo kjøttkjøttkjøttmarked. Synd Ricks stengte, overetasjen var jo stappfull av siving.

Følg ellers med på hva linjeforeningene tar for seg av fester, på BadKom er f.eks. Frakken full av nye studenter.

AnonymBruker
Skrevet

Går mange kjekke menn/gutter i klassen min. Jeg studerer jus på andre året på uio. De er jo på vei til å bli velutdannet. Men de fleste er faktisk interessert i en dame som er velutdannet også. Like barn leker best, er det ikke det man sier. Mao, du bør ha en god utdannelse selv.

Jeg skal studere medisin, så ikke noe problem. :)

Gjest .-L-.
Skrevet

Dragvollstudenter? - greit nok at du sikter til de som går en linje som ikke fører til et yrke, slik som "europeiske studier", "filosofi", "sosialantropologi", "historie" osv, MEN så vidt jeg vet så er det jo et Elitestudie som er flyttet til Dragvoll også, nemlig Profesjonsstudiet i psykologi. Dette studiet ligger jo på over 6 i snitt for å komme inn (bare A'er tidligere), er en 6-års utdanning som fører til et autorisert yrke der du kan tjene alt fra 450.000 til over 1. million i året.

Ser du også på profesjonsstudenter som loosers??

Tror det er vanskelig å få seg jobb som ferdig utdannet psykolog. Tror det er stor konkurranse om jobb etter utdanningen :)

Gjest .-L-.
Skrevet (endret)

Nja, jeg er uenig. På samme måte som du ikke vil kalle de vanskeligste og mest populære studiene å komme inn på, for "elitestudier" (jantelov?), så er jeg uenig i at man kan kalle mennesker som har studert sosialantropologi, filmviter, filosofi osv (studier som ikke fører til et yrke), for VELutdannede.

Skal jeg legge godviljen til kan man kalle de "utdannet", men velutdannet? Nei.

Velutdannet vil vel bare si at man har høy utdannelse innenfor emnet man har studert, type doktorgrad/mastergrad.

I ordet "velutdannet" legger jeg at man har studert til et yrke eller en profesjon der man er sikret jobb, og gode lønnsmuligheter, man har sikret fremtiden. Jeg vil si at om man er velutdannet, så tenker jeg at personen er ressurssterk, har en svært god jobb, er en av de som tjener over snittet, og som klarer seg sosialt godt i jobbene.

Det du beskriver, tenker jeg går mer på at folk velger å studere noe man garantert får jobb av. Jeg forbinner ikke det med ordet velutdannet.

Men dette går muligens på folks personlige mening, I don't know. Poenget mitt var at på Dragvoll er det også et elitestudie, som lett slår siving. studiet i mine øyne når det gjelder karaktersnitt, samt at man bør ha både gode karakter OG høy sosial intelligens, noe ikke alle mattenerder har :P

Folk med gode karaterer er ikke nødvendigvis de med høyest sosial intelligens. Jeg opplever heller ikke at de med best karakterer, er det mest ressursterke, eller er de som er best til å snakke for seg. De er heller ikke de smarteste studentene, heller de mest strukturerte.

Det å se ned på andre utdanninger er ikke noe som vitner om høy sosial intelligens, heller mangel på sosiale antenner.

Ta meg, jeg er sterkt uenig med de vitenskapelige metodene som blir brukt i psykologi faget. Når Breivik får stilt 3 forskjellige diagnoser, så er det noe som er galt. Dog, jeg annkjenner sterkt psykologenes kunnskap om menneske og psykiskelidelser.

Endret av .-L-.
AnonymBruker
Skrevet

Tror det er vanskelig å få seg jobb som ferdig utdannet psykolog. Tror det er stor konkurranse om jobb etter utdanningen :)

Da tar du feil. Det er stor mangel på psykologer i Norge, noe som egentlig sier seg selv ettersom det er så få plasser på studiet. Man kan også starte egen praksis.

"Psykologer er ettertraktede arbeidstakere, og i Norge er det stor mangel på psykologer. Jobbmulighetene er derfor mange. De fleste psykologer jobber med pasientbehandling, konsulentarbeid, organisasjons- og ledelsesutvikling, eller undervisning og forskning" - fra utdanning.no

"Profesjonsstudiet i psykologi

Psykologutdanning

- Jobbmuligheter

Ferdig utdannede psykologer har gode utsikter for jobb etter endt utdanning. Det er i dag mangel på psykologer i Norge, og med den samfunnsutviklingen vi har, er det mye som tyder på at behovet for psykologer vil øke. Psykologer arbeider innenfor et vidt felt i samfunnet. Jobbmulighetene er først og fremst innenfor:

•behandlingsvirksomhet

•konsulentarbeid

•organisasjons- og ledelsesutvikling

•undervisning og forskning"

Dette var fra ntnu.no

Du kan gjerne google etter temaet selv, så ser du raskt at å få jobb som psykolog er langt enklere, enn å få jobb som filmviter.

AnonymBruker
Skrevet

Det ble litt rotete innlegg, men jeg kopierte teksten ut fra to forskjellige internettsider.

Har også flere venninner som har fått seg fast jobb - dette fikk de før de var ferdige med studiet pga nettopp mangel på psykologer, og sykehusene og andre klinikker er derfor svært interessert i å kapre fremtidige psykologer når de er ute i praksis i forbindelse med studiet.

Når det gjelder jusstudiet derimot, her er det større konkurranse om jobb etter studiene - i de private firmaene, de "fire store" vel og merke. Men leste på universitetets sider at 99% av alle jurister hadde relevant jobb i løpet av et halvt år etter fullført studie.

Det er vel mer enn hva man kan si om de som gjør seg ferdig med en master i "kunstvitenskap".

En jeg kjenner endte da opp hjemme hos mor og far uten relevant jobb, og med et studielån som begynte å løpe. Men kall han gjerne velutdannet.

Gjest .-L-.
Skrevet (endret)

Da tar du feil. Det er stor mangel på psykologer i Norge, noe som egentlig sier seg selv ettersom det er så få plasser på studiet. Man kan også starte egen praksis.

"Psykologer er ettertraktede arbeidstakere, og i Norge er det stor mangel på psykologer. Jobbmulighetene er derfor mange. De fleste psykologer jobber med pasientbehandling, konsulentarbeid, organisasjons- og ledelsesutvikling, eller undervisning og forskning" - fra utdanning.no

"Profesjonsstudiet i psykologi

Psykologutdanning

- Jobbmuligheter

Ferdig utdannede psykologer har gode utsikter for jobb etter endt utdanning. Det er i dag mangel på psykologer i Norge, og med den samfunnsutviklingen vi har, er det mye som tyder på at behovet for psykologer vil øke. Psykologer arbeider innenfor et vidt felt i samfunnet. Jobbmulighetene er først og fremst innenfor:

•behandlingsvirksomhet

•konsulentarbeid

•organisasjons- og ledelsesutvikling

•undervisning og forskning"

Dette var fra ntnu.no

Du kan gjerne google etter temaet selv, så ser du raskt at å få jobb som psykolog er langt enklere, enn å få jobb som filmviter.

Kjenner en psykolog som var ferdig med studiet sitt for et halvt år siden, og en som var ferdig nå. Ingen av dem har fått jobb ennå. Greit at de markedsfører at det er stor mangel på psykologer og at jobb mulighetene er mange, men det er ikke akuratt slik at jobbene står i kø når man er ferdig utdannet. Når det kommer til argumentet ditt om at det blir mindre konkurranse siden snittet er så høyt, så er det slik at de som virkelig vil bli psykologer, drar til utlandet. På den måten unngår man å måtte ha A i alle fag for å komme inn på et profesjonstudie.

Hvis jeg ikke tar helt feil så er det ingeniører, og geologer med master innenfor petroleum som får jobber slengt etter seg før de er ferdig utdannet :)

Man burde ikke sluke disse påstandene om mangel på ditt og datt rått. Selvfølgelig sier de at det er mange retninger å få jobb i innenfor psykologien. Universitetene ønsker jo at folk kommer å tar utdanning hos dem.

For en del år siden sa de at det var stor mangel på lærere, og at dersom man utdannet seg til å bli lærere var man garantert jobb. Dette resuluterte i at mange tok lærer utdanning og at det ble stor konkurranse for jobbene når man var ferdig utdannet. Få fikk faste stillinger med en gang. Mange måtte jobber som vikarer veldig lenge før man fikk noe jobb.

Det er slik det er når man blir ferdig utdannet. Det er få som får de jobbene de helst ønsker.

Endret av .-L-.
Gjest .-L-.
Skrevet

Har også flere venninner som har fått seg fast jobb - dette fikk de før de var ferdige med studiet pga nettopp mangel på psykologer, og sykehusene og andre klinikker er derfor svært interessert i å kapre fremtidige psykologer når de er ute i praksis i forbindelse med studiet.

De jeg kjenner har måttet ta til takke med andre jobber som ikke har noe med utdanningen å gjøre. Så må man jo bare søke helt til man får en jobb.

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler å ta en tur på treningssenteret, selv om det kan være noe vanskelig å komme i kontakt med mennesker her.

De fleste velutdannede (nå har jeg ikke tenkt å hive meg i diskusjonen om riktig definisjon) menn har råd til å betale for seg.

Både 3t Solsiden og Midtbyen er til å anbefale erfaringsmessig. Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Fordi det tenner meg. Jeg er selv en slags "nerd" (uten briller vel og merke :fnise: ) Jeg vil helst at mannen skal være "over" meg, liker å føle meg underlegen. Dessuten liker jeg smarte menn, uten at det er sagt at det er noen automatikk i det sett i sammenheng med utdanningsnivå.

Hvis du vil utgi deg for å være sånn noenlunde smart selv, må du i hvertfall ikke skrive nysgjerrig med kj, jfr. nicket ditt.

• Liker 2
Skrevet

velutdannet OG i god form(og pent utsende går jeg ut i fra..)? Han skal du lete lenge etter, kjære deg.

Gjest LillaGorilla
Skrevet

velutdannet OG i god form(og pent utsende går jeg ut i fra..)? Han skal du lete lenge etter, kjære deg.

neihei? De er jo over alt :D

Eller.. i alle fall menn som er på god vei til å bli velutdannende, og som allerede ser bra ut.

Skrevet

neihei? De er jo over alt :D

Eller.. i alle fall menn som er på god vei til å bli velutdannende, og som allerede ser bra ut.

Ok, der er jeg kanskje litt enig, men vet bare om èn velutdannet som er ferdig med studiet som er både i god form og ser bra ut. Men han flytta til Oslo, så ser han aldri mer. :trist: Men for all del, utrolig mange kjekke studenter.

Men lurer litt på hva TS legger i velutdannet? For meg er det ingeniører, fysikere, psykologer, tannleger o.l, men om en sykepleier, førskolelærer o.l er velutdannet finnes det nok en del der ute.

Gjest Søgni
Skrevet (endret)

Akkurat her kommet det med elitestudie inn, nemlig at man ikke kan si at "dersom jeg hadde villet det, kunne jeg også begynt der", det er nettopp dette som ikke er tilfelle ved et elitestudie.

Når det gjelder et svært populært og begrenset studie med høye inntakskrav for å komme inn, så kan de aller fleste i befolkningen faktisk ikke komme inn selv om de ønsker det. På årsstudiet i psykologi tok de inn 500 elever, men kun 25stk fikk komme inn på profesjon. Ventelistene var enorme. I fjor ved Universitetet i Bergen var det loddtrekning mellom 175 stk med A i snitt, der bare 40 stk skulle få komme inn. De som tar opp fag og forsøker å få A i snitt hvert år er hundrevis. Tidligere har det vært 4-års venteliste for å komme inn på profesjonsstudiet i psykologi i Trondheim - denne er nå avskaffet (heldigvis).

Dette vil si at de aller fleste som sa at de ville gå videre, ikke gjorde det. Derfor går det ikke an å ta lett på det si pff, lett å komme inn der da, kunne jeg lett gjort. Nei, mest sannsynlig ikke, faktisk 99% sikkert at om du prøvde, ville du ikke fått det til - det er nettopp dette som gjør det til et elitestudie (i mine øyne).

Det er også sykt mange som kunne tenke seg å studere medisin - men svært få som i praksis får muligheten. De reiser jo ut av landet som gale, både til Polen osv etter det forgjette medisinstudiet. Skjønner du? :)

Ja, er fullt klar over at jeg kan virke noe provoserende nå, og at det muligens mest er min personlige mening, haha :) Jeg ser poengene dine også.

Jeg er ikke uenig i at noen studier er lettere å komme inn på enn andre, det er liksom ikke det jeg argumenterer mot heller. Poenget med å dra inn at jeg ville begynt på et sånt studie selv om jeg var så "sjalu", var jo at du mente det var jantelov i innlegget mitt ;) Man må ikke ha dårlige karakterer eller sosiale ferdigheter, lite ressurser eller lave ambisjoner for å velge et mindre populært studie. Siden man tross alt skal komme seg gjennom utdanningen også, så kommer man vel helst lengst ved å velge det man interesserer seg for.

Vi får være enige om å være uenige, tenker jeg. Men jeg holder fast på at velutdannet har ikke noe med studieretning å gjøre. Er det en mann med en utdanning som forbindes med en eller annen "status" i visse miljøer TS er ute etter, så er det vel gjerne det som følger utdanningen hun er ute etter. Med mindre hun er interessert i visse kunnskapsfelt faglig sett.

Endret av Søgni
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du vil utgi deg for å være sånn noenlunde smart selv, må du i hvertfall ikke skrive nysgjerrig med kj, jfr. nicket ditt.

Typsik kvinneguiden. Alltid om å gjøre å rakke ned på andre..

AnonymBruker
Skrevet

typisk*

AnonymBruker
Skrevet

Hiver meg på her! Jeg er bare 17 år(blir atten), og kunne godt tenkt meg å date en "velutdannet" mann (evt. student) godt over 20. Fordi jeg ikke er 18 kan jeg ikke gå ut på byen. På de festene jeg derfor går på er det bare folk på rundt min egen alder. Mange av dem er type "slasker", som dessverre ikke er helt min type... Generelt er gutter på min egen alder umodne. Selv er jeg svært ambisiøs, og ønsker noen som er likedan. (Ikke misforstå meg, jeg tror ikke jeg er smartere enn andre...)

Hvor kan jeg møte noen? Regner med en del hets nå - "finn deg noen på din egen alder" osv. Jeg kan dessverre ikke noe for det - klarer ikke å forelske meg i en slask på min egen alder..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...