Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er på ferie i syden, og sønnen vår har fått en 10-12 røde prikker over hele kroppen. Noen er helt røde, mens noen ser litt kviselignende ut, det er noe gult eller væskeaktig inni dem.

Siden vi er i syden har han brukt mye solkrem, så det kan jo kanskje være kviser etter denne? Jeg trodde først at det var myggstikk, men jeg har en god del av dem, og de ser ikke slik ut.

Han klager ikke på kløe, og har ikke feber. Han spiser normalt (litt mindre i varmen), og har god almenntilstand. Han har imidlertid nylig gått på en antibiotikakur etter et kruppanfall, så jeg tenker at et eventuelt vannkoppeutrbrudd muligens blir litt dempet av denne?

Er det noen som har noen gode tips til hvordan man mer eller mindre sikkert kan identifisere vannkoppene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vannkopper.jpg

Vannkopputslettet er veldig karakteristisk. Dersom det ikke klør i varmen, vil jeg tro det er noe annet.

Skrevet

Takk for svar.

Det har kommet noen nye prikker idag, og noen av de "gamle" har sporpet seg. Mannen min plukket på en av skorpene og da kom det litt væske ut. Ellers ser vi tydelig at noen av blemmene er væskefylte.

Men de klør altså ikke.

Er det noen her som har hatt barn med vannkopper uten nevneverdig kløe?

Skrevet

Fuglelopper kan se ut som vannkopper. Hvor på kroppen har han prikkene?

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her som har hatt barn med vannkopper uten nevneverdig kløe?

Jeg klødde som bare pokker, men søstera mi slapp unna med kun en håndfull prikker og nesten ikke kløe den heldiggrisen.

Skrevet

Fuglelopper kan se ut som vannkopper. Hvor på kroppen har han prikkene?

De er ganske jevnt fordelt. Han har 3 i ansiktet, noen på armene, en del på den ene skulderen, en stor på korsryggen og et par på beina. En stor akkurat i bleieskillet.

Skrevet

Hadde uansett tatt kontakt med reiseselskapet dere reiser med og fått de til å anbefale en lege som kan se på utslettet. Er det vannkopper kan dere bli nektet å komme med flyet hjem. Hvis dere må bli igjen vil sannsynligvis reiseforsikring dekke opphold til han er frisk og flyreise hjem. Var oppe i det samme sist sommer - bare da fikk barnet her vannkopper dagen før utreise, så vi fikk ikke reise på ferie :P

Skrevet

Jeg klødde som bare pokker, men søstera mi slapp unna med kun en håndfull prikker og nesten ikke kløe den heldiggrisen.

Ja, et googlesøk forteller meg at noen har vannkopper uten å klø eller være syk i det hele tatt. Men jeg skulle gjerne vært sikker på at det virkelig er det det er. Kan det tas en test hos legen?

Skrevet

En lege vil nok kjenne de prikkene uten test.

Skrevet

Hadde uansett tatt kontakt med reiseselskapet dere reiser med og fått de til å anbefale en lege som kan se på utslettet. Er det vannkopper kan dere bli nektet å komme med flyet hjem. Hvis dere må bli igjen vil sannsynligvis reiseforsikring dekke opphold til han er frisk og flyreise hjem. Var oppe i det samme sist sommer - bare da fikk barnet her vannkopper dagen før utreise, så vi fikk ikke reise på ferie :P

Ja, er klar over at vi ikke kan fly hjem hvis han fremdeles har væskefylte blemmer. Han er på tredje dagen med prikker nå, og det er enda noen dager til vi skal hjem, så satser på at de få som er væskefylte tørker inn før vi skal dra.

Føler liksom ikke noe behov for å oppsøke lege her nede en gang til (hadde en natt på sykehus med kruppanfall i begynnelsen av forrige uke) siden han ikke er i dårlig form i det hele tatt. Men kan man ta en blodprøve når vi kommer hjem og se om det har vært en virusinfeksjon?

Skrevet (endret)

Hva er poenget med å dra til legen dersom han ikke er syk eller plaget av prikkene?

Vannkopper er jo ikke farlig for et friskt menneske, og det er jo uansett ikke noe man kan gjøre med dem annet enn å lindre kløen som best man kan.

Edit: Det er ikke en reaksjon på medisinene han fikk? Det kan være en idé å sjekke opp bivirkningene til medisinen for å se om det står noe om hudreaksjoner der.

Endret av SmallTalk
Skrevet

Hva er poenget med å dra til legen dersom han ikke er syk eller plaget av prikkene?

Vannkopper er jo ikke farlig for et friskt menneske, og det er jo uansett ikke noe man kan gjøre med dem annet enn å lindre kløen som best man kan.

Edit: Det er ikke en reaksjon på medisinene han fikk? Det kan være en idé å sjekke opp bivirkningene til medisinen for å se om det står noe om hudreaksjoner der.

Jeg føler ikke at det er noe poeng her, men jeg skulle gjerne hatt bekreftet eller avkreftet at det er vannkopper det er. Ikke livsviktig i det hele tatt, for som du sier er det jo ikke noe å gjøre fra eller til, men det er greit å vite at han har hatt det syns jeg.

Når det er sagt har vi jo med lillesøster også, så hvis hun blir prikkete om en ukes tid vet vi det jo ganske sikkert..

Problemet med antibiotikaen han gikk på er at pakningsvedlegget kun er på tyrkisk. Har forsøkt å google hudutslett etter antibiotikakur, men finner ikke noe som likner på vårt.

Skrevet

Men det kan sitte en gravid dame på flyet hjem, som aldri har hatt vannkopper, og da kan det blir ganske alvorlig for henne. Dermed må de sjekke hva det er, slik at de ikke utsetter andre for smitte.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Men det kan sitte en gravid dame på flyet hjem, som aldri har hatt vannkopper, og da kan det blir ganske alvorlig for henne. Dermed må de sjekke hva det er, slik at de ikke utsetter andre for smitte.

Hvorfor det?

Skal man tenke på all smitte som kan befinne seg ombord på et fly, så er ikke vannkopper det jeg hadde bekymret meg for.

Endret av SmallTalk
Skrevet

Jeg må si meg litt enig med Smalltalk - er du gravid og ikke har hatt vannkopper, så kan man jo mer eller mindre bli smittet overalt.

Men dette skal ikke bli noe tema for oss, for om dette er vannkopper vil de sannsynligvis ha tørket inn før vi skal hjem.

Jeg ville bare vite det for min egen del - er kjekt å vite om ungene har hatt det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor det?

Skal man tenke på all smitte som kan befinne seg ombord på et fly, så er ikke vannkopper det jeg hadde bekymret meg for.

Vannkopper kan skade fosteret om en gravid får det.

5-10 % av alle fruktbare kvinner har ikke hatt vannkopper og er derfor i faresonen for fosterskader om de skulle sitte på et fly (der luften resirkuleres) og det er et barn med vannkopper. Vannkopper er kjempesmittsomt.

Til TS, vannkopper er et virus og vil ikke bli dempet av antibiotika kur. (men selvfølgelig kan det jo være et utslett selv om jeg tviler på at det er det)

Håper sønnen din føler seg bedre snart.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Av respekt for de andre passasjerene bør du absolutt få en lege til å sjekke om det er vannkopper. Selv om guttungen skulle være utenfor smittefare så kan lillesøstera ta med seg smitte, selv om hun ennå ikke har fått prikker.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor det?

Omtanke for andre mennesker kanskje?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vannkopper kan være dødelig for de som ikke bør utsettes for smitte. F.eks om man har hatt en transplantasjon. Det er idiotisk å synse om at det går helt greit bare fordi de fleste takler vannkopper greit.

Om man kommer på f.eks barneklinikken og de mistenker vannkopper, så blir man satt på isolat med en gang fordi det kan være så farlig for de som ikke tåler den smitten. Det kan ikke sammenliknes med mange andre sykdommer.

Endret av Silfen
  • Liker 3
Skrevet

Minstetassen her hadde vannkopper sist uke, og var uforskammet frisk hele perioden. Ingen kløe, feber, nedstemthet eller andre symptomer, kun de karakteristiske prikkene. Han forstod rett og slett ikke hvorfor han ikke kunne være i barnehagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...