daemonia Skrevet 7. juni 2012 #21 Skrevet 7. juni 2012 Jeg har sett f.eks. Chihuahua/Papillon blandinger til salgs for 6-8000 kroner. Det er latterlig. Jeg skjønner ikke at det går an å bli så frekke å forlange nesten "renraset pris" for en blandingshund, uansett hvilken type det er! Men som flere her sier så bør en sørge for at en ikke gir bort hundene til noen som bare har lyst på der og da og tar i mot siden det likevel er gratis. Rundt 1500 kroner vil vel være en grei pris, men om utgifter til ormekur, chip, vaksiner, osv blir langt mer så bør du få dekket inn det når uhellet først er ute.
daemonia Skrevet 7. juni 2012 #22 Skrevet 7. juni 2012 Det verste er at dette er noe de skal satse på videre, ved å beholde hunder Det reagerte jeg på. Har de da planer om å drive innavl med søskenene? Og de også før de egentlig er klar for det? 1
Gjest Badabing Skrevet 7. juni 2012 #24 Skrevet 7. juni 2012 Selv synes jeg 2000 til 4000. Det er greit å betale litt mer om den er chippet, har helseattest osv.
Nebel86 Skrevet 8. juni 2012 #25 Skrevet 8. juni 2012 Nå var det vel strengt tatt kun pris TS spurte om, også kommer det så klart en haug av motstandere av blandingshunder/avl som skal rette pekefingeren (som vanlig...) Man må ikke glemme at ALLE hunder har samme stamfar, og rasehunder er også menneskeskapt, avlet frem for å få frem et bestemt utseende eller en bestemt egenskap. Skulle man levd etter såpass strenge prinsipper så burde samtlige i denne tråden kjøpe seg en ulv for å være sikker på å få en frisk hund, først da kan man kaste den første stenen. De aller fleste sykdommene rasehunder har i dag er arvelig som følge av konsenkvent avl på hunder uten å bidra med nytt blod, det har eskalert de seneste årene og idag er det tilnærmet umulig å ha en hund som er frisk hele livet. Om det er blanding eller renraset spiller vel ingen rolle, så lenge hunden er frisk. Og selv om det er en blanding kan også slekta til hunden søkes opp, det er ikke slik at blandingshunder er mindre verdt og nektes røntgen og undersøkelser hos veterinær. Det finnes seriøse oppdrettere som avler på blandingsraser også. Tar en real gatemix av en gatehund fra Thailand fremfor de mest populære rasene anyday. Miniatyrblanding er ikke noe bedre da de fleste hundene avles frem pga. penger fremfor helse. Og prisen? Det man bruker på valpen de 8-10 ukene, pluss chip, helseattest, forsikring, utstyr og fòr. Synes det er litt rart at veldig mange av motstanderne på bevisst blandingsavl er eier av enten Mops, Schæfer, Boston Terrier, Cavalier, GD, Berner Sennen eller lignende hunder. Men pytt sann, teller ikke at de har pusteproblemer, sterk grad av HD, for liten hodeskalle, for stor kropp for ledd og hjerte, kreft og gj. levealder på 5-8 år, så lenge det er renrasede hunder 6
Gjest Sobril Skrevet 8. juni 2012 #26 Skrevet 8. juni 2012 Personlig holder jeg en tommel opp for blandingshunder hva helse angår. Har blanding selv.
Gjest uAnonymBruker Skrevet 8. juni 2012 #27 Skrevet 8. juni 2012 Nå var det vel strengt tatt kun pris TS spurte om, også kommer det så klart en haug av motstandere av blandingshunder/avl som skal rette pekefingeren (som vanlig...) Hvem i denne tråden er det som har gitt uttrykk for at de er imot blandingshunder? Det er vel heller hva de blander sammen som folk her reagerer på, og med grunn. Bevisst blandingsavl er greit nok det, om man faktisk er bevisst. Og TS har fått svar og pris av nesten alle her. 1
Gjest Badabing Skrevet 8. juni 2012 #28 Skrevet 8. juni 2012 Nå er vel en ting at det skjer uhell innimellom, det vil det alltid. Finnes mange flotte blandingshunder som et resultat av dette. Men bevisst avl på blandingshunder og spekulering i denne typen avl finner jeg bare trist med tanke på alle blandingshunder som allerede ligger ute på finn.no.. 1
Portvinpiken Skrevet 8. juni 2012 #29 Skrevet 8. juni 2012 Det selges såkalte "designerhunder" til priser høyere enn renrasede. Blant annet finnes en stor oppdretter på Østlandet som reklamerer med for eksempel "lavrøyt hunder"... tydeligvis et nytt og selvlaget ord fra oppdretters side. Det som er sikkert er at det jo er markedet som bestemmer hva man kan selge hundene for; renraset eller blanding, men min personlige mening synes jeg man bør holde seg til halve prisen av en renraset. Ta også i betraktning at man ikke får livsforsikret en blandinghund for mer enn 6000 kr, så kanskje dette bør være max? I mange tilfeller er det under halvparten av renraset, men jo mer jeg tenker på det, desto mer naturlig synes jeg det er å si maksimum 6000 som akseptabelt.
lillejenta1 Skrevet 11. juni 2012 #30 Skrevet 11. juni 2012 Har to blandingdshunder selv jeg og er kjempefornøyde med de. Er ikke noe feil med blandingshunder men det blir feil å avle slik disse folka fra annonnsen på finn.no gjør. Og til DEN prisen da:S
Gjest Wolfmoon Skrevet 11. juni 2012 #31 Skrevet 11. juni 2012 Personlig holder jeg en tommel opp for blandingshunder hva helse angår. Har blanding selv. Dette vil jo være helt avhengig av hvilke raser som blandes. Man kan ikke generalisere dette til å si at alle blandingshunder er generelt sunnere enn rasehunder. Blandingshunder av to foreldre med HD vil jo ikke bli sunnere, bare fordi de er blandinger f.eks. Så ja til bevisst blandingsavl med det spesifikke formål å lage bedre og sunnere hunder. I eksempelet som ble linket til før i denne tråden stiller jeg meg imidlertid skeptisk til bakgrunnen for blandingen.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #32 Skrevet 12. juni 2012 Dette vil jo være helt avhengig av hvilke raser som blandes. Man kan ikke generalisere dette til å si at alle blandingshunder er generelt sunnere enn rasehunder. Blandingshunder av to foreldre med HD vil jo ikke bli sunnere, bare fordi de er blandinger f.eks. Så ja til bevisst blandingsavl med det spesifikke formål å lage bedre og sunnere hunder. I eksempelet som ble linket til før i denne tråden stiller jeg meg imidlertid skeptisk til bakgrunnen for blandingen. Hva var galt med den annonsen egentlig? To flotte og friske hunder med godt gemytt, stamtavle, friske og sjekket for mange arvelige sykdommer, høyt premierte. En bedre og mer utfylt tekst enn 80% av de seriøse annonsene der ute. Foreldrene har godt gemytt, så hvorfor skal valpene bli stikk motsatt selv om det er to forskjellige raser som blandes? Og prisen er vel likegyldig for de som ikke skal kjøpe dem? Ingen leer et øyelokk når en pomeranien selges for 25.000. Personlig synes jeg det er flott at hunder selges for en høy sum, legger man mye penger i en hund så har man gjerne penger til forsikring og veterinær også. "Valpene er leveringsklare fra medio uke 24. De leveres med følgende: *kopi av mor og fars stamtavle *førstegangs vaksinert *id-merket med microchip *veterinærattest *registrert i NOX *forsikret for 1 år *valpepakke med 3 kg valpemat, teppe, halsbånd og lenke, mat og vannskål, tyggebein og et par leker, et lite hefte om valpen og dens utvikling" Jeg ser virkelig ikke problemet... 1
Gjest uShine Skrevet 12. juni 2012 #33 Skrevet 12. juni 2012 En ren blandingsvalp? uten chip etc.. ( kostnader) altså, en vanlig blandingsvalp burde vært gratis.. ikke lenge siden det var sånn.. Nå tar de uendelig med penger for dyrene.. ( ikke at dyrene ikke er verdt MASSE ) men i det de selger er de faktisk et " produkt" ( nå var jeg fæl) syns dette er helt drøyt.. At man selger renraser til en pris er jo greit, de kan du tjene på..det kan man ikke med en blanding..... Desverre er folk så desperate at de betaler uendelige summer for en hund bare den har plass i vesken.. jeg har hatt flere hunder nå. og har lett etter hunder med en real pris ( finnes F. ikke gratis) bare på TRASS! :) 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #34 Skrevet 12. juni 2012 tror ikke det finnes en blanding som er like syk som de sykeste rasene (cavalier, mops, ridgeback, bulldoger, miniatryrer, sjæfer osv) 1
silversong Skrevet 11. august 2012 #35 Skrevet 11. august 2012 tror ikke det finnes en blanding som er like syk som de sykeste rasene (cavalier, mops, ridgeback, bulldoger, miniatryrer, sjæfer osv) Etter å ha hatt raserene hunder hele mitt liv, bla. flere cavalierer som måtte avlives tidlig som følge av sykdom, har jeg nå en blandingshund, hun er blanding av to miniatyrraser. Hun er den absolutt beste hunden jeg noengang har hatt. Hun har et kjempegemytt og er frisk og rask. Jeg ga noen tusenlapper for henne, men det er hun virkelig verdt! 1
Gjest Candy Pie Skrevet 14. august 2012 #36 Skrevet 14. august 2012 Hunden min, som egentlig skulle være en chihuahua, men som nok er en blanding, kostet 10 000 kr. Det er flere som har sagt at han ikke kan være helt ekte, han er en del større og det er "noe" med ham. Men jeg er uansett glad for at det ble han, for han har en helt utrulig sjarmerende personlighet. Snill, trygg, tøff, sprek, hol, smart, lur og morsom. Store gutt er blanding av schæfer og buhund og kostet vel 1500? Er usikker, var ikke jeg som betalte og det er en del år siden. Men så var han halvannet år da vi kjøpte ham da. Men han er også enutrulig god hund. Så kloke øyne, han er så rolig og god:) Når jeg får mulighet etter å ha flyttet ut, fått saker og ting i orden ønsker jeg at lillegull skal bli pappa. Da må jeg så klart anskaffe en tispe, men det blir bare hyggelig. Tror ikke jeg kommer til å selge valpene for noen særlig høy pris i og med at de da ikke er "ekte" men det kan bli koselig med valper, og hunden min har en flott personlighet som er verdt og føre videre. Dere som har solgt eller gitt bort hunder, hvordan ser dere ann eierene? De trenger så klart ikke å være perfekte hundeeiere i den forstand og gjøre alt etter boka, men hvordan vite at de kommer til å behandle hunden bra og unkludere hunden i hverdagen?
Gjest Uanonymbruker Skrevet 14. august 2012 #37 Skrevet 14. august 2012 tror ikke det finnes en blanding som er like syk som de sykeste rasene (cavalier, mops, ridgeback, bulldoger, miniatryrer, sjæfer osv) tja blander du to av de sykeste rasene så får du fort det. 1
Stueloff Skrevet 15. august 2012 #38 Skrevet 15. august 2012 Viktig med en symbolsk pris for å forhindre spontankjøp av mennesker som ikke har satt seg inn i riktig hundehold og ansvaret ved å anskaffe seg dyr. 1500-2000 er en fin sum.
Gjest Sobril Skrevet 15. august 2012 #39 Skrevet 15. august 2012 Ser at doberdoodle som stod på finn er fjernet for lengst. Hadde håpet jeg fant annonse hvor prisen var satt ned. Lurer på om de fikk solgt noen...
Gjest "gjest" Skrevet 15. august 2012 #40 Skrevet 15. august 2012 Jeg klarte å klikke meg inn på den.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå