Gå til innhold

Kan noen sette opp et kosthold til meg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er jente, 18 år, 95 kg :skratte: og ca 163 cm høy. Altfor tjukk med andre ord!

Nå skal jeg bli slank, vakker, sunn og sprek :)

Jeg vil selvsagt ned i vekt raskt, men jeg vil at vektnedgangen skal være sunn, og at jeg ikke må pine meg selv.

Er ikke interessert i lavkarbo, for jeg mener det krever for mye når man er på ferie utenlands, i selskaper, ute på restaurant/kafè og liknende.

Jeg skal trene, men prøver først og fremst å fokusere på kosthold.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er jente, 18 år, 95 kg :skratte: og ca 163 cm høy. Altfor tjukk med andre ord!

Jeg vil selvsagt ned i vekt raskt, men jeg vil at vektnedgangen skal være sunn, og at jeg ikke må pine meg selv.

Er ikke interessert i lavkarbo, for jeg mener det krever for mye når man er på ferie utenlands, i selskaper, ute på restaurant/kafè og liknende.

Du gjør rett i at du fokuserer på kostholdet for å gå ned i vekt. Trening er bra for god helse, men det er vanskelig å trene seg ned i vekt uten å gjøre noe med kostholdet.

Det er dessverre dumt at du avskriver lavkarbo. Det ville vært den letteste veien for deg å gå ned i vekt.

Du vil ikke pines sier du. Går ut i fra det er sultfølelse du snakker om da. Hvorfor i alle dager vil du unngå lavkarbo da?

(Forskning viser at overvektige med karbohydratrestriksjon går mer ned i vekt per tid enn de som går på lavfett/kalorirestriksjon).

Det er heller ikke vanskelig å få til på restauranter eller i selskaper. Det er mye vanskeligere med kalorirestriksjon der.

Dessuten trenger du ikke leve 100% på noen kosthold. Du må tillate deg 5-10% slakk slik at du slipper å gå rundt med dårlig samvittighet.

Jeg tror heller at årsaken til at du avskriver lavkarbo er at det for tiden er mote å være i mot lavkarbo. Lavkarbo-tilhengere har blitt anklaget for å være navlebeskuende og lite miljøvennlig. Er det nødvendigvis sant?

Kostdoktorn har utarbeidet en veldig bra nettside med mange ressurser og en svært god FAQ: http://www.kostdoktorn.se/lchf/kostdoktorns-faq/

Hvis du fortsatt er overbevist om at lavkarbo ikke er for det så er det helt greit. Du kommer veldig langt ved å kutte ut alle søtsaker. Det du aldri må finne på å ta bort fra kosten er proteinene, kjøttet. Dernest grønnsakene. Og sist essensielt fett. Resten av kostholdet (mengde ekstra fett og karbohydrater) kan du regulere selv til ønsket energi-tak. NB! Pass på at du for all del ikke går i fellen og tar bort for mye karbohydrater slik at det blir et lavkarbokosthold. Da kan det være du går for fort nedi vekt. :ironi:

AnonymBruker
Skrevet

Du gjør rett i at du fokuserer på kostholdet for å gå ned i vekt. Trening er bra for god helse, men det er vanskelig å trene seg ned i vekt uten å gjøre noe med kostholdet.

Det er dessverre dumt at du avskriver lavkarbo. Det ville vært den letteste veien for deg å gå ned i vekt.

Du vil ikke pines sier du. Går ut i fra det er sultfølelse du snakker om da. Hvorfor i alle dager vil du unngå lavkarbo da?

(Forskning viser at overvektige med karbohydratrestriksjon går mer ned i vekt per tid enn de som går på lavfett/kalorirestriksjon).

Det er heller ikke vanskelig å få til på restauranter eller i selskaper. Det er mye vanskeligere med kalorirestriksjon der.

Dessuten trenger du ikke leve 100% på noen kosthold. Du må tillate deg 5-10% slakk slik at du slipper å gå rundt med dårlig samvittighet.

Jeg tror heller at årsaken til at du avskriver lavkarbo er at det for tiden er mote å være i mot lavkarbo. Lavkarbo-tilhengere har blitt anklaget for å være navlebeskuende og lite miljøvennlig. Er det nødvendigvis sant?

Kostdoktorn har utarbeidet en veldig bra nettside med mange ressurser og en svært god FAQ: http://www.kostdoktorn.se/lchf/kostdoktorns-faq/

Hvis du fortsatt er overbevist om at lavkarbo ikke er for det så er det helt greit. Du kommer veldig langt ved å kutte ut alle søtsaker. Det du aldri må finne på å ta bort fra kosten er proteinene, kjøttet. Dernest grønnsakene. Og sist essensielt fett. Resten av kostholdet (mengde ekstra fett og karbohydrater) kan du regulere selv til ønsket energi-tak. NB! Pass på at du for all del ikke går i fellen og tar bort for mye karbohydrater slik at det blir et lavkarbokosthold. Da kan det være du går for fort nedi vekt. :ironi:

Trådstarter her.

Er ikke 100% imot, men syns det virker veldig vanskelig, og krever mye planlegging.

På lavkalori, kan man jo spise litt av alt, mens på lavkarbo må man nesten kutte ut karbohydrater helt. Jeg skal mye ute å farte i sommer, og hva gjør jeg da?

Jeg skal til USA en uke, England en uke, og det blir sikkert mye spising ute på restaurant her i hjemlandet. Lavkarbo er null problem dersom jeg kun tar utgangspunkt i meg selv, men jeg er jo ikke hjemme 100% av tiden min.

Vil heller ikke være til bry i andres selskaper. Det finnes sikkert en løsning, men jeg liker ikke å føle at jeg er til bry?

Har du noen innvendinger her? Det går sikkert om jeg virkelig går inn for det, men det virker bare så vanskelig blant annet i sommerferien. Og det er NÅ jeg vil begynne.

Gjest loler
Skrevet

Frokost: 2 grove brødskiver med kyllingpostei

Lunsj: 2 grove brødskiver med kyllingpostei

Mellommåltid: grønnsak f.eks gulrot

Middag: Kylling, fisk osv

Kvelds: 1 grov brødskive med kyllingpostei

Drikk kun vann, skummet melk og funlight saft så skal du se det blir fart på sakene..

Det funker, for det har funka på meg

Gjest Vena Cava
Skrevet

Drikk kun vann, skummet melk og funlight saft så skal du se det blir fart på sakene..

Kyllingpostei på alle brødskivene 3 ganger daglig......?

AnonymBruker
Skrevet

Trådstarter her.

Er ikke 100% imot, men syns det virker veldig vanskelig, og krever mye planlegging.

På lavkalori, kan man jo spise litt av alt, mens på lavkarbo må man nesten kutte ut karbohydrater helt. Jeg skal mye ute å farte i sommer, og hva gjør jeg da?

Jeg skal til USA en uke, England en uke, og det blir sikkert mye spising ute på restaurant her i hjemlandet. Lavkarbo er null problem dersom jeg kun tar utgangspunkt i meg selv, men jeg er jo ikke hjemme 100% av tiden min.

Vil heller ikke være til bry i andres selskaper. Det finnes sikkert en løsning, men jeg liker ikke å føle at jeg er til bry?

Har du noen innvendinger her? Det går sikkert om jeg virkelig går inn for det, men det virker bare så vanskelig blant annet i sommerferien. Og det er NÅ jeg vil begynne.

Det krever mer planlegging å spise lavkalori. Da må du veie alt du spiser til du vet ca hvor mye du kan ta av hver ting. (For å få et grep av energiinnholdet). I tillegg må du bruke tabeller slik at du kan regne ut totalforbruket. I tillegg må du finne en riktig måte å kalkulere hvor mye du forbruker per dag. Og dette er et tall som ikke er konstant. Det varierer med aktivitet, kroppsvekt, kroppssammensetning, hva du spiser, temperatur, trykk, osv.

Du kommer i tillegg til å være sulten dersom du ikke spiser deg mett.

Jeg anbefaler deg å lese litt på blogger før du begynner slik at du vet hva du begir deg ut på.

Det krever litt forberedelser å skifte kosthold. Og med lavkarbo finnes det en del triks slik at du slipper å oppleve følelsen av energitap man får dersom man tidligere har brukt mesteparten av energien sin fra glukose.

http://www.kostdoktorn.se/. Han har mange gode linker og tips.

AnonymBruker
Skrevet

Lavkalori er ikke noe vanskelig. Spis mindre enn du normalt ville gjort, ta mer grønnsaker, ikke nødvendig å telle hver kalori til enhver tid. Litt tenking og kontakt med seg selv er vel egentlig alt som kreves.

• Liker 1
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Det krever mer planlegging å spise lavkalori. Da må du veie alt du spiser til du vet ca hvor mye du kan ta av hver ting. (For å få et grep av energiinnholdet). I tillegg må du bruke tabeller slik at du kan regne ut totalforbruket.

Det bør du på lavkarbo også altså.

AnonymBruker
Skrevet

Spis mindre av ris, pasta, poteter og brød. Men pøs på med så mye grønnsaker du bare vil og orker! Unngå kalori-rike drikker som gjerne finnes i brus, alkohol og diverse kaffe-drikker.

Ikke unngå å spis det du har lyst på - bare spis det i mye mindre porsjoner. ;)

Ellers synes jeg melk.no har gode kostholdsplaner. :)

Skrevet

Det enkleste du gjør i begynnelsen er å kutte ned på ting, rett og slett. Det betyr ikke at du skal sulte.

1. Mer grønnsaker på tallerkenen.

2. Rent kjøtt (svin / kylling / fisk / osv.) uten en hau med sauser.

3. Kanskje litt mindre karbs? Det er utrolig hvor mange kalorier det er i en liten haug ris!

4. Ikke stek maten din i smør eller olje. Med teflonstekepanner kan man steke uten noe som helst, og ellers så har Meny en spray av solsikkeolje som heter Fry Light. "The one calorie spray."

5. Kutt ut brød. Virkelig. Aner ikke hvorfor folk spiser så himla mye brød? Det er kjedelig, lite næring. Om man tar en brødskive og klemmer den flat, ser man hvor lite mat det faktisk er.

6. Prøv å lag så mye mat hjemme som mulig. Du har en god del for mange kiloer på kroppen, så om du forteller foreldrene dine at "dere, nå vil jeg prøve å gå ned i vekt" så tror jeg de fleste foreldre forstår dette og hadde hjulpet deg på veien! Om du lager mat selv vet du hva du får i deg.

8. Avhengig av cola? Bytt ut med pepsi max, tab extra... noe uten sukker og kalorier. Det er ikke lett å slutte brått, men bytt til en annen variant og prøv så å trappe ned. Man blir avhengig av sukker.

9. Når du lager noe nytt er det lurt å vite hvor mange kalorier det er i det. Man bør ikke telle kalorier helt febrilsk, men ha en viss oversikt. Det er for eksempel en drøss med kalorier i nøtter, men mange anbefaler det som et alternativ til godteri. Man må likevel passe på!

10. Bytt ut rømme og yoghurt med mager kesam. Det finnes også mager kesam vanilje. Få kalorier, masse proteiner. Proteiner gir metthetsfølelse og er også musklenes byggestener.

Jeg har fint lite kunnskap om lavkarbo, så kan ikke anbefale det og heller ikke motsi det.

Gjest loler
Skrevet

Kyllingpostei på alle brødskivene 3 ganger daglig......?

ja.. og så?

Gjest fr21_5ffdsa
Skrevet (endret)

Makrell i tomat med agurk på skiva er heller ingen dum ide´. Leverpostei burde vel også funke for å få i seg jern? Avocado kan moses (tror jeg) for å ha det på skiva..

Endret av fr21_5ffdsa
Gjest Nanne70
Skrevet

Blir kanskje litt ensidig, dette, slik at det er lett å gå lei. Og litt lite grønnsaker også. Bytt ut brød til frokost innimellom med omelett eller havregrøt, begge deler er godt og mettende. Spis f.eks. masse agurk, tomat, paprika osv. sammen med omeletten.

Omelett kan funke bra til lunsj også, da kan du ha i litt skinke og løk, og en salat (med kun grønnsaker) til. Ellers er salater med en proteinkilde (kylling, tunfisk reker, skinke, egg, bønner) veldig fint til lunsj, så lenge du kutter ut fete dressinger. Lag deg dressing av mager kesam og krydderurter i stedet. Middagsrester fra dagen før kan også fungere bra som lunsj.

Grove knekkebrød kan erstatte brødskiver. Bra pålegg er alt av magert kjøttpålegg, magre meieriprodukter, kokt egg, røkelaks (men pass på mengden pga kcal), og bruk alltid agurk, paprika, tomat, salatblad osv. for å pynte litt og få litt mer grønnsaker.

Husk også å alltid spise mye grønnsaker til middag, du kan gjerne kutte ut poteten noen ganger i uka, det skader ikke:)

Skrevet

Her er et eksempel på en dags kosthold - det kan godt varieres:

FROKOST

1 kokt egg med 1 ss kaviar. I tillegg 1 knekkebrød med mager ost og paprikaringer. En pære. En kopp te/kaffe.

LUNSJ

To skinkesmørbrød: Grove brødskiver med kesam, vårløk og chilisaus (blandes sammen). Legg på skinke og varm i stekeovn.

MIDDAG

Laksefilet med blandede grønnsaker, servert med sitronsaus og ris.

MELLOMMÅLTIDER

To kavringer med mager smøreost, en klementin, en kiwi, evt en lettyoghurt.

Det er kjempefint du vil bli sprek og sunn - men husk at vakker er du allerede!

Gjest loler
Skrevet

Blir kanskje litt ensidig, dette, slik at det er lett å gå lei. Og litt lite grønnsaker også. Bytt ut brød til frokost innimellom med omelett eller havregrøt, begge deler er godt og mettende. Spis f.eks. masse agurk, tomat, paprika osv. sammen med omeletten.

Omelett kan funke bra til lunsj også, da kan du ha i litt skinke og løk, og en salat (med kun grønnsaker) til. Ellers er salater med en proteinkilde (kylling, tunfisk reker, skinke, egg, bønner) veldig fint til lunsj, så lenge du kutter ut fete dressinger. Lag deg dressing av mager kesam og krydderurter i stedet. Middagsrester fra dagen før kan også fungere bra som lunsj.

Grove knekkebrød kan erstatte brødskiver. Bra pålegg er alt av magert kjøttpålegg, magre meieriprodukter, kokt egg, røkelaks (men pass på mengden pga kcal), og bruk alltid agurk, paprika, tomat, salatblad osv. for å pynte litt og få litt mer grønnsaker.

Husk også å alltid spise mye grønnsaker til middag, du kan gjerne kutte ut poteten noen ganger i uka, det skader ikke:)

den dietten der funket for meg. klart jeg ble lei, men du må jo variere.. og det burde alle være smarte nok til å forstå .. og det er ikke lett å slanke seg, men om du virkelig vil så klarer du deg med kjedelig mat også

Gjest alille
Skrevet

Jeg anbefaler også linken i innlegg nr. 3.

Og det er ikke krevende å gå på lavkalori. Registrer deg på diett.no, finn hvilket kcal-nivå du vil ligge på (ikke sikkert du trenger å ligge så lavt som 1500 til å begynne med, spørs hva du ligger på nå) og bruk 3 min til dagen i noen uker på å regne. Etterhvert tar du det på øyemål.

Reduser inntaket av brød, ris, pasta etc. - ikke pga karbene, men pga kaloriene. Prøv f.eks å IKKE ha brød som måltid 3 ganger om dagen. ;)

Skrevet

Ingenting i livet er gratis. Sett opp ditt eget kosthold, det er du som skal leve på det.

Lån bøker, les tidligere foruminnlegg her, på fitnessbloggen, iform og andre nettsteder hvor slikt kommer opp ofte. Gjør deg opp meninger. Prøv noe, korriger etter dine subjektive ønsker, viderefør det som fungerer og prøv noe nytt, gjenta korrigering osv. Tilslutt kommer du opp med det som passer akkurat deg. Alternativt kan en personlig trener med kostholdsveiledning være noe. Det tar tid - men til slutt sitter du igjen med et kosthold og en livsstil du kan fortsette med hele livet.

AnonymBruker
Skrevet

Det blir lettere å holde ut med en langvarig kostholdsendring hvis du selv prøver å introdusere nye gode vaner, så kan vi heller kommentere det du setter opp og si hvis du har 'misforstått' noe eller kanskje gjort mindre kloke prioriteringer. Det er selvsagt en god start å følge strengt oppsatte menyer fra andre, men hvis dette skal vare i lengden ville jeg heller anbefale å sette seg litt inn i sitt eget kosthold og sunn matlating. Ulempen med å be oss om å gjøre dette er dessuten at du får en haug med løsninger som ikke er tilpasset deg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...