AnonymBruker Skrevet 7. juni 2012 #1 Skrevet 7. juni 2012 Igår hadde jeg en heftig diskusjon med samboer ang. min datters skolemat. Vi hadde hjemmelaget pizza til middag, og det ble kjøttsaus til overs. Jeg sa hun kunne ta noen ustekte baguetter i skapet og ha på saus og ost, så kunne hun ta det med på skolen idag. Dette falt ikke i god jord hos samboer, han mener ungen blir bortskjemt og hva er i veien med brødmat med brunost. Denne utskeielsen av en lunsj satte altså igang en enorm diskusjon, hvor han mente det var feil å la dem få ta med salat med ost og skinke eller pasta og kylling på skolen. Noe de heller ikke gjør til hverdags, men av og til. For ikke snakke om at de fikk lage seg smoothie til frokost eller kvelds. Jeg ble helt oppgitt jeg, for jeg har jo tenkt at jo mer fristende maten er, jo større sjanse er det for at tenåringer spiser maten fremfor å kjøpe feks. yoghurt i kantinen. Men jeg er visst en av de mødrene som sørger for at alle de andre føler at de må henge seg på, når ungene har slik snobbemat med seg på skolen. Jeg syntes dette er urettferdig, men lurer jo på om han kanskje har litt rett også? Any one?
Pooh Skrevet 7. juni 2012 #2 Skrevet 7. juni 2012 Nei, han har ikke rett! Det du gjør er helt supert. Det er da mye bedre med en fristende og sunn matpakke hjemmefra enn at den kjedelige skiva med svett ost går i søpla til fordel for sjokolade eller skolebrød fra en eller annen butikk nær skolen eller at hun går uten mat hele dagen. 2
Gjest Swipper Skrevet 7. juni 2012 #3 Skrevet 7. juni 2012 Holder med deg i denne diskusjonen. Er mye bedre enn å kaste maten, og i tillegg vet du at barnet ditt kommer til å spise nisten. Husker det alltid var stas å få med rester til lunsj når jeg var liten. Og som du sier er det jo ikke akkurat hver dag.
Tøysejenta Skrevet 7. juni 2012 #4 Skrevet 7. juni 2012 Hadde jeg bare hatt en mor som tenkte som deg i matveien, før jeg lærte å lage min egen niste... Flott av deg, så bare fortsett sånn!
Sessipn Skrevet 7. juni 2012 #5 Skrevet 7. juni 2012 (endret) Men jeg er visst en av de mødrene som sørger for at alle de andre føler at de må henge seg på, når ungene har slik snobbemat med seg på skolen. Synes ikke du er ansvarlig for evt problemer andre familier måtte få, får da være måte på hva en skal ta hensyn til. Syns du skal stå på ditt og la ungene få "snobbemat". Tror forresten det er ganske vanlig og ha med seg annen mat en brødskiver Skulle ønske jeg også hadde en mor som tenkte sånn som deg. Har aldri vært glad i brødskiver og hvertfall ikke når de har ligget varmt i sekken noen timer. Så det gikk ned ei halvskive med tvang, hadde jo ofte vondt i hodet på slutten av dagen fordi jeg hadde spist for lite. Edit: skriveleif x2 Endret 7. juni 2012 av Sessipn
Xaphan Skrevet 7. juni 2012 #6 Skrevet 7. juni 2012 Er det vanlig at mødre smører matpakke for tenåringer? 4
Mayami Skrevet 7. juni 2012 #7 Skrevet 7. juni 2012 Helt enig! Jeg sender med middagsrester, salat, baguetter og sånt hvis vi har det. Pynter til og med opp skiva med salatblad og tomat i tillegg til den svette osten! :gjeiper: Han her er veldig glad for å få med "spesialmat" av og til, og det hadde nok ikke vært like stas hvis det var hver dag (men han er jo bare 8 år da..). Hva andre foreldre gjø, tenker jeg får være opp til dem. De fleste har jo middagsrester av og til, og jeg vil ikke si det er "snobbemat"! Jeg jobber på en videregående skole og ser daglig hvor lett det er for elevene å kjøpe seg usunn mat i kantina hvis de ikke har rutiner for matpakke/medbragt mat.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå