Gå til innhold

En alternativ kroppstråd

Fremhevede innlegg

Gjest Vampen
Skrevet

Jeg er på god vei til å få fnatt av den enorme mengden kroppstråder som spretter opp som paddehatter her inne om dagen. Da er det kanskje ironisk å starte en til, men fanden heller. Det er enklere enn å klikke seg innom alle de andre for å leke talskvinne for Lovethybody inc. Så, det får bare være.

Jeg blir rett og slett deprimert over det kroppshysteriet som er her inne. Det er liksom ikke grenser for hvilke deler av kroppen som skal granskes, bedømmes og måles. Kjønnslepper, pupper, penis, mage, høyde, kroppsform, kilo, fettprosent og fandens oldemor. Enda mer deprimerende er det at nedsettende uttrykk sitter løst. Feit, beinrangel, lav, lite attraktiv og gudene vet hva. Vet du hva?

Stop it!

Har folk fullstendig mistet gangsynet? Kropp er så mye mer enn cm, kilo og størrelsen på kjønnslepper. Alle har en kropp, og kropp er i seg selv ganske fint. Ikke bare henger den nøye sammen med det faktum at du i det hele tatt er i live, den er også en kilde til nytelse. Og tenk, de kan til og med skape liv. Ganske utrolig. Hva med å sette pris på disse egenskapene, fremfor å debattere kroppstype over 300 sider?

Her er greia, det er ganske enkelt. Alle er forskjellige. Vi ser forskjellige ut, og vi liker også forskjellige ting. Alle tenner ikke på alle, alle har preferanser. Null stress. Det er faktisk greit! Og det bør også mangfoldet være. Det bør være lov å være forskjellig. De aller, aller, aller fleste, eller alle, har noe som er attraktivt. Eller vakkert. Om du veier 50 kg eller 150 kg, så er det noen der ute som vil synes at DU er fin, flott og attraktiv. Så hvorfor stresse med de som ikke synes det? Kan man ikke bare være seg selv, blåse i hva folk man uansett ikke skal være intim med måtte mene og slutte å rakke ned på alle som er forskjellig fra en selv eller utenfor egne preferanserammer?

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg stiller meg fullstendig likegyldig til hvordan kroppen din er. Hvor mange kilo den har, hvor mange cm den måler, hvor lange kjønnsleppene dine er, hvor stor pikk du har eller hva det måtte være. Det spiller ingen rolle. Og man kan, i mine øyne, være både sexy og deilig, selv om man ligger utenfor det idealiserte bildet av drømmekroppen. Sexy er en tilstand, en egenskap, ikke noe som finnes kg og cm. Nå tenner ikke jeg heller på alle, jeg har også MINE preferanser. Men jeg er etterhvert gammel nok til å vite at det ikke betyr så mye, og at de teoretiske preferansene og hva man faller for i praksis ofte kan være helt forskjellig. Så hvorfor stresse? Hvorfor bruke masse energi på å debattere og krangle om folk flest, eller helst menn flest, synes det ene eller det andre eller mer eller mindre attraktivt enn det andre?

Så, kjære KG-klientell, slutt med det. Slutt å stresse dere ihjel med å vurdere hver eneste lille del av kroppen deres. Slutt å tenke på hva alle andre måtte mene om hver minste lille ting. Det viktigste er at DU er fornøyd, for det finnes andre som også kommer til å like deg, og selvsikkerhet og et godt forhold til egen kropp er attraktivt. Og om DU ikke er fornøyd, gjør noe med det. For din egen del. Det er mange ting man kan gjøre noe med. Og kan man ikke det, vel, lær deg å leve med det. Sjansen er nemlig at du stresser mer med det enn det som er nødvendig. Det du ikke bør gjøre, er å bruke den usikkerheten, til å rakke ned på de som er annerledes enn deg. Høy eller lav. Tjukk eller tynn. Liten pikk eller stor pikk. Lange kjønnslepper eller korte. Store pupper eller små. Hengepupper eller pupper som peker mot himmelriket. Alle er ekte kvinner, eller ekte menn.

Sett pris på deg selv, du er bra nok. Du er fin på din måte.

Lovethybody inc. - over og ut.

• Liker 25
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Applaus!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
:klappe:
  • Liker 2
Skrevet

Gjesp.

• Liker 7
Skrevet

Touchè!

obama-beer_375x449.jpg

• Liker 1
Gjest Søgni
Skrevet

Gjesp.

Kjedelig med et velskrevet innlegg som adresserer et meget aktuelt tema her på forumet, sant? :gjeiper:

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det er også lov å bare overse tråder man ikke liker eller blir provosert av. Evt. akseptere at mange er usikre på kroppene sine og ønsker råd.

• Liker 2
Gjest Søgni
Skrevet

Det er også lov å bare overse tråder man ikke liker eller blir provosert av. Evt. akseptere at mange er usikre på kroppene sine og ønsker råd.

Sånn jeg ser det, så er det ingen motsetning mellom å akseptere at folk er usikre på kroppene sine/ønsker råd og å ta opp dette temaet. Det er et helt utrolig fokus på utseende her inne til tider. Det er heller ikke måte på hvilke dramatiske ord og vendinger som brukes om de typer utseende man ikke liker eller har selv. Og det er mulig alt dette bunner i usikkerhet, men å si fra om at det ikke er noe man støtter må gå an.

Dessuten er det ikke bare snakk om hva man liker å lese om. Det handler vel så mye om hvilke holdninger som spres til kropp, helse og utseende.

• Liker 6
Gjest Gorgonzola
Skrevet

Velkommen til KG verden Vampen - du er en blomst som skiller deg ut på plenen må vite.

Intet hysteri - intet KG forum, simple as that! Og samtidig ganske så irriterende og frustrerende.

Skrevet (endret)

Kjære Vampen!

Tusen takk!

Det er lide som gjør meg mere deprimert end jenter (og for så vidt gutter også) som ikke klarer å se hvilken gave de har fått i kroppen sin. Det er vondt å bivåne hvilke komplekser folk har for sitt udseende. Selv ved jeg godt, at deler av min kropp er vanvittig pirrende for noen - andre deler er kanskje for noen frastødende. Jeg har lært meg å leve med det.

Livet har lært meg at noen ganger dukker det opp mennesker som er alt andet end hva jeg har drømt om - som allikevel sender meg hodestups ud i erotisk og/eller emosjonell ekstase. Som man sier: "Beauty is in the eye of the beholder". Hadde jeg lukket øynene for det, hadde jeg gått glipp av mye godt i livet.

Jeg klarer ikke å formulere dette like godt som deg - men jeg skulde virkelig ønske at alle kg's medlemmer klarte å se hvilken fantastisk gave de har fått av livet - både i form av kropp og personlighed!

jeg tar min hatt av for deg, Vampen - dette var et fantastisk indlegg!

Endret av Giacomo_P
  • Liker 4
Skrevet

Flott tråd og innlegg, dessverre klarer jeg ikke å la være å tenke på kroppen min. Dessverre, Vampen, er det altfor mange mennesker der ute som bryr seg om andres kropp, hvilket jeg selv har fått kjenne på altfor ofte. MEN: jeg har ikke tenkt til å la det styre min hverdag, og det gjør det heller ikke. ;) Men tankene, de er vanskelig å gjøre noe med. De kryper fram, enten man vil eller ikke.

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest Søgni
Skrevet

Flott tråd og innlegg, dessverre klarer jeg ikke å la være å tenke på kroppen min. Dessverre, Vampen, er det altfor mange mennesker der ute som bryr seg om andres kropp, hvilket jeg selv har fått kjenne på altfor ofte. MEN: jeg har ikke tenkt til å la det styre min hverdag, og det gjør det heller ikke. ;) Men tankene, de er vanskelig å gjøre noe med. De kryper fram, enten man vil eller ikke.

Nå svarer jeg ikke for Vampen, men jeg synes det er en viss forskjell på å være åpen om usikkerheten sin som du er, og det å være generelt nedlatende, ekkel og å spre usunne holdninger som en del andre gjør. Jeg har f.eks. aldri sett deg skrive et stygt ord om noe(n), eller idealisert usunne kroppsidealer. Å være åpen om egen usikkerhet i seg selv, som du gjør, tror jeg ikke er negativt. For din del er det selvsagt synd at du har det sånn, da, så ikke misforstå :)

Som du helt sikker er klar over, så er det blant annet en del unge og/eller usikre mennesker som leser her inne og tar til seg informasjon. Jeg tror mange kan bli påvirka av det fokuset på detaljer ved utseende man finner her inne, og inntrykket av at det er en veldig smal boks man må passe inn i for å kunne få være fornøyd med seg selv.

Jeg respekterer din opplevelse og erfaring, men vi er også noen her inne som mener at vi har kasta bort alt for mye tid på å være misfornøyd med eget utseende. Når noen lurer på om kjønnsleppene objektivt sett er for lange eller korte, og det skjer ofte her inne, så er det etter min mening et tegn på at noe er galt et sted. Ikke med usikre mennesker i seg selv, men heller med hvilke forventninger eller oppfatning man har om hvordan man "skal se ut".

• Liker 3
Skrevet (endret)

Nå svarer jeg ikke for Vampen, men jeg synes det er en viss forskjell på å være åpen om usikkerheten sin som du er, og det å være generelt nedlatende, ekkel og å spre usunne holdninger som en del andre gjør. Jeg har f.eks. aldri sett deg skrive et stygt ord om noe(n), eller idealisert usunne kroppsidealer. Å være åpen om egen usikkerhet i seg selv, som du gjør, tror jeg ikke er negativt. For din del er det selvsagt synd at du har det sånn, da, så ikke misforstå :)

Som du helt sikker er klar over, så er det blant annet en del unge og/eller usikre mennesker som leser her inne og tar til seg informasjon. Jeg tror mange kan bli påvirka av det fokuset på detaljer ved utseende man finner her inne, og inntrykket av at det er en veldig smal boks man må passe inn i for å kunne få være fornøyd med seg selv.

Jeg respekterer din opplevelse og erfaring, men vi er også noen her inne som mener at vi har kasta bort alt for mye tid på å være misfornøyd med eget utseende. Når noen lurer på om kjønnsleppene objektivt sett er for lange eller korte, og det skjer ofte her inne, så er det etter min mening et tegn på at noe er galt et sted. Ikke med usikre mennesker i seg selv, men heller med hvilke forventninger eller oppfatning man har om hvordan man "skal se ut".

Og det er jeg selvsagt enig i. :) Jeg blir også litt "lei meg" når jeg leser mange av de innleggene her, rett og slett fordi de fyrer opp under min egen usikkerhet på én side. På en annen side synes jeg det er veldig synd at det får lov til å få såpass stor plass i samfunnet vårt. Ikke bare på KG, men i aviser, tv, nettet generelt sov. Jeg klarer tross alt å leve normalt, men det bekymrer meg ift de som faktisk ikke klarer å la være å la det styre hverdagen. På én side kan jeg selv se at mine egne tanker er uriktige angående meg selv, på en annen side er det vanskelig å tenke annerledes. Og hva man leser rundt på KG hjelper ikke akkurat på en slik følelse. OG, jeg synes også det er synd at man får et såpass forvridd syn på verden.

Så jeg er veldig enig i hva du skriver, det er også derfor jeg personlig sjelden orker å gå inn i slike tråder.

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Gjest Vampen
Skrevet

Takk for alle gode tilbakemeldinger, og fine svar. Og Søgni, du kan bare fortsette å svare for meg, du svarer jo akkurat det samme som jeg tenker. ;)

Jeg har ikke problemer med å akseptere at mange er usikre på kroppen sin, og søker råd. :) Det er naturlig, da de færreste av oss er fornøyd med absolutt alt. Og jeg synes også det er positivt at de som vil endre noe konkret kan få gode, konkrete tips og hjelp innen kosthold og trening. Jeg synes også bildetrådene her inne jevnt over har en fin stemning. Men det er ikke det denne tråden handler om.

Min bekymring er at mange av de som allerede er usikre, og søker inn hit, ender opp med å bli enda mer usikre. For debatten her inne er til tider ekstremt detaljefiksert, og polarisert. Om man ser litt helhetlig på mange av debattene, så er nåløyet for hva som er akseptabel uhyre lite, eller det er ikke noe som er bra nok. Uansett. For å ta noen eksempler:

- Den eneste akseptable klesstørrelsen er 36. 38 og oppover er feit, og 34 og mindre er en guttunge.

- Har du indre kjønnslepper som er innenfor de ytre, så ser du ut som et barn, og menn som liker deg er pedofile. Henger de utenfor er du bare ekkel.

- Er du mann må du være høy, være utstyrt som en hest og helst ha en del muskler.

I tillegg går detaljefokuset over alle støvlaskaft. Noe av det interessante er at mange av disse spørsmålene ser ut til å være vinklet mot hva menn liker, uten at de som spør ser at de er nede på et detaljenivå som menn flest blåser en lang marsj i. Ofte er også de som diskuterer kvinner, ikke menn. Hvor mange menn bryr seg om dama de skal ha sex med har en føflekk på musa? Jeg tipper det er svært få. Det samme gjelder kjønnslepper. Allikevel kan kvinnene her inne diskutere det, side opp og side ned, i tråd etter tråd. Og noen av kommentarene er også ganske stygge. Det er en del slike beymringer kvinner har, som er fullstendig irrasjonelle. Det betyr ikke at jeg ikke aksepterer at folk har dem, men at jeg skulle ønske det var større fokus på å fortelle de det gjelder at det bekymrer seg for er helt normalt og helt greit. De er fine, akkurat som de er.

En annen ting er nettopp polariseringen av debatten, og de stygge ordene som sitter løst i mange kroppsdebatter her inne. Jeg tror noe av saken er at dette er et kvinneforum. De fleste her inne er kvinner. Så uansett hva slags kropp man liker eller ikke liker, så er sjansen for at noen føler seg støtt, fordi de selv ikke har den kroppen som anses som idealet, ganske stor. Da kommer med behovet for å forsvare seg, og angrep er ofte beste forsvar. Det blir litt sånn "Slanke damer er fint sa du? Pøh, alle menn liker former, damer som er mindre enn str x er beinrangler og ser ut som pubertale gutter!", eller motsatt "Menn liker bare slanke, trente damer, alle som er større enn x kg er feite dundrere, man the harpoons!". Disse finnes i x antall varianter, og er relativt vanlige. Og da er mitt spørsmål, om du allerede er usikker, på om du er for stor, for liten, for høy, for tynn eller hva det måtte være, hva kan alle disse trådene og ekstreme debattene gjøre med deg? Blir du mindre usikker, eller mer? Jeg tror mange kan ende opp med å bli mer usikker. For det er ikke vanskelig å få bekreftet her inne at du på ingen måte er innenfor de akseptable rammene for hva som er attraktivt. Det er det synet jeg ønsker å nyansere med denne tråden. Jeg vil ikke ta bort muligheten til å spørre når man er usikker, men starte en tråd som viser at det også finnes andre syn enn de mest ekstreme, polariserte og kroppshysteriske variantene her inne.

Nå er det også sånn at et personlig nivå, så aksepterer og forstår jeg at folk er usikre, men jeg synes fortsatt det er trist. For dem, og hva det gjør med livet deres. Det er ikke godt å føle at man ikke er bra nok. Som Søgni skriver, noen av oss har bestemt oss for at vi er greie, akkurat slik vi er. Men det har ikke alltid vært sånn. For 10 år siden hadde jeg mange ting med mitt eget utseende som jeg ikke synes var bra nok. Det ironiske er at når jeg i dag ser bilder av meg selv fra den siden, så kan jeg ikke fatte og begripe hva jeg bekymret meg for. Problemene var inne i hodet mitt, ikke i utseendet mitt. Og i ettertid skulle jeg ønske jeg brukte mindre tid på å beymre meg for slike ting, og heller hadde vært stolt av den jeg var og kost meg. Det er en erfaring jeg tar med meg, i dag gidder jeg ikke å stresse med det, jeg er awesome, akkurat som jeg er. ;) Men det er trist å se at mange går i samme fella, bruker masse tid og energi på å bekymre seg for ting som ikke betyr noe, fremfor å se at de er fine og flotte. Og det er enda tristere når det blir så store omplekser at det hemmer dem i hverdagen. For hvorfor skal det gjøre det? Det er som sagt sjelden sånn at noen er så fæle som de tror, sansynligheten for at de har mange ting ved seg som er fine og vakre, er mye, mye større. Uavhengig av hvor mye de veier, hvor høye de er og hvor lange kjønnsleppene er. Og det er det som er mitt budskap her. Ikke at du ikke har lov til å være usikker, men at til tross for de tingene du er usikker for, så er du bra nok og har lov til å sette pris på deg selv.

• Liker 5
Skrevet

Jeg applauderer både temaet og innholdet i originalposten. Takk for at du er med på å prøve å snu trenden. :takke:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle ønske jeg klarte å se det på samme måte som deg. Fornuften min sier det samme, men følelsene og impulsene mine stritter imot. Men jeg skal love deg, det er ikke kjekt å være over 30 år og dømme kroppen sin opp mot 16-årige rosabloggere. Det er patetisk, sykt og skremmende.

Skrevet

Jeg applauderer både temaet og innholdet i originalposten. Takk for at du er med på å prøve å snu trenden. :takke:

Henger meg på denne.

Gjest Hikken
Skrevet

Tusen takk for ett fantastisk innlegg, Vampen! Jeg klarer dessverre ikke å godta min egen kropp og sluker dessverre hvert eneste ord her inne i kroppstrådene, men du har jo fullstendig rett! Vi har alle en kropp og vi burde absolutt være stolte av den, uansett om vi har noe kilo for mye eller for lite, store eller små kjønnslepper etc etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...