Gå til innhold

Hvor mangen ord er en roman?


Youdontknowme

Anbefalte innlegg

Hei, litt merkelig overskrift.. :fnise: Men jeg skriver litt. Drømmer om å engang kunne utgi en roman. :sjenert:

Men altså hvor mange ord er på en måte minuskrav for at det kan bli en roman?

Noen som har peiling på det? :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ingen fasit på hvor lang en roman skal være, men noen hevder den burde være på minst 100 sider.

Fra wikipedia:

"En roman er en lengre, diktet prosafortelling som i vår tid gjerne utgis som egen bok. Alternativt kan en roman utgis som en føljetong i en avis eller et tidsskrift. F.eks. var dette vanlig i Storbritannia på 1800-tallet, og den store engelske romanforfatteren Charles Dickens ga ut de fleste av romanene sine som føljetong. Det finnes også eksempler på romaner som er publisert i elektronisk form på internett."

Det kan være en kort roman, lang roman, roman-serie, whatever :-) Så vidt jeg har forstått det riktig :) Lykke til med skrivinga !

Endret av Melia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen fasit på hvor lang en roman skal være, men noen hevder den burde være på minst 100 sider.

Fra wikipedia:

"En roman er en lengre, diktet prosafortelling som i vår tid gjerne utgis som egen bok. Alternativt kan en roman utgis som en føljetong i en avis eller et tidsskrift. F.eks. var dette vanlig i Storbritannia på 1800-tallet, og den store engelske romanforfatteren Charles Dickens ga ut de fleste av romanene sine som føljetong. Det finnes også eksempler på romaner som er publisert i elektronisk form på internett."

Det kan være en kort roman, lang roman, roman-serie, whatever :-) Så vidt jeg har forstått det riktig :) Lykke til med skrivinga !

Tusen takk! Har begynt og kommet cirka halvveis med ideen min, så jeg føler jeg er godt på vei! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se heller på sjangertrekk - for eksempel det å ha dypere karakterer enn i noveller osv. Ellers ender du i verste fall bare opp med en lang tekst i en annen sjanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har sett på det også. :gjeiper: Tenker bare det hadde vært greit å vite om jeg var på rett spor med tanke på lengden jeg har nå når jeg er rett over halvveis! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Ikke for å være ekkel, men du bør lære deg rettskriving hvis du skal bli skribent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke for å være ekkel, men du bør lære deg rettskriving hvis du skal bli skribent.

Unødvendig av deg. Hadde du tenkt litt lenger ville du kanskje skjønt at måten TS skriver på her på forumet ikke nødvendigvis reflekterer måten hun skriver på ellers. Små skrivefeil er heller ikke så viktig i det store bildet dersom du har et godt språk generelt og en god historie. Teksten vil jo bli rettet på uansett dersom den faktisk skal bli utgitt som bok. Det finnes flere vellykkede forfattere med dysleksi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Unødvendig av deg. Hadde du tenkt litt lenger ville du kanskje skjønt at måten TS skriver på her på forumet ikke nødvendigvis reflekterer måten hun skriver på ellers. Små skrivefeil er heller ikke så viktig i det store bildet dersom du har et godt språk generelt og en god historie. Teksten vil jo bli rettet på uansett dersom den faktisk skal bli utgitt som bok. Det finnes flere vellykkede forfattere med dysleksi.

Herlighet, det må virkelig være lov å påpeke at en forfatter bør kunne skrive. Blir som å si at en musiker ikke trenger å kunne spille når du argumenterer sånn.

For øvrig kan en roman være kort eller lang, alt etter som. Det finnes jo mursteiner på rundt tusen sider og mindre romaner på 150 sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, det må virkelig være lov å påpeke at en forfatter bør kunne skrive. Blir som å si at en musiker ikke trenger å kunne spille når du argumenterer sånn.

Joda, og jeg må få lov å påpeke at du var frekk framfor å svare på det TS faktisk spurte om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største karaktertrekket for en roman er at den har ofte mange personer og gode bakgrunnshistorier for alle hovedpersoner. Samtidig er også situasjoner og steder detaljert forklart.

I motsetning har en novelle feks få personer og korte bakgrunner, situasjoner og steder er ofte forklart i korte trekk.

En roman blir naturlig da også lenger enn en novelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg sa ikke at jeg skulle sende inn manuset med en gang. Er langt fra ferdig utviklet som forfatter. Synes bare det hadde vært kjekt å vite med tanke på at jeg ønsker å bli forfatter senere... :sjenert: tenker på å gå videregående og utdanne meg først :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...