Gå til innhold

Realkompetanse


TheSgirl

Anbefalte innlegg

Har litt lyst til å studere på høyskole,men mangler studiekompetansen fra vgs,så da tenker jeg at realkompetanse må være min greie for å komme inn.

Noen her inne som har kommet inn på høyskole med realkompetanse som bakgrunn som kan fortelle meg hvordan dette fungerer? Går de kun etter hvor mye du har jobbe tidligere? Må man dokumentere alle jobbene man har hatt?

Har lest på nettet om div,men vil gjerne høre fra noen med erfaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må dokumentere de jobbene du har hatt, all praksis og skole fra tidligere. Du må i tillegg skrive en søknad og også hva som er motivasjonen din for å studere på akkurat det studiet. Så avgjør skolen om det er begrunnelse nok for å komme inn eller ikke. Har selv søkt med realkompetanse i år og har ikke relevant praksis for studiet, men motivasjonen min er på topp og har skrevet om det i motivasjonsbrevet, samt skrevet en god søknad. Studiet jeg har søkt på har ikke så mange søkere i utgangspunktet så håper og tror de finner en plass til meg. :) Lykke til TS, den som intet våger intet vinner.

realkompetanse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet alternativ kan vel være å søke seg inn etter 23/5-regelen - 23 år, 5 års skole/arbeid og seks fag fra vgs (som du kan ta som privatist).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

23/5 regelen virker ikke dum da. Er det da fag som naturfag,norsk,matte osv man må ha?

Er gammel nok til å få bruke realkompetanse også,men vil bli litt av en jobb og samle inn all infoen fra tidligere arbeidsforhold og slik. (Tre av tidligere arbeidsplasser eksisterer ikke og har ingen kontrakt/sluttattest og vise til).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok ta historie, matte, norsk, naturfag, samfunnsfag og engelsk. Det var i allefall de fagene jeg måtte ta etter 23/5 regelen. Dette blir vel 9 eksamener :) (norsk skriftlig, muntlig og nynorsk, og engelsk skriftlig og muntlig + de andre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som er AB over her. Du har visst bare en eksamen i engelsk ser det ut som!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det er to eksamener i engelsk også! Skriftlig og muntlig. Jeg hadde i allefall to når jeg gikk opp som privatist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om du får ta voksenopplæring, så kan du gå skole som elev og ikke som privatist. Da blir du trukket ut i eksamen, må bare ha norsk og nynorsk skriftlig.

Jeg hadde ikke rett på voksenopplæring (var bare 23 år), men kom inn siden de hadde ledig plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok du studiekompetanse under voksenopplæringen,eller var det ett annet fag/linje du gikk? (om det da er mulig å ta noe annet enn allmennfaglig påbygning som voksenopplæring da,ikke vet jeg :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok du studiekompetanse under voksenopplæringen,eller var det ett annet fag/linje du gikk? (om det da er mulig å ta noe annet enn allmennfaglig påbygning som voksenopplæring da,ikke vet jeg :P )

Jeg er AB rett over deg, er det meg du spør?

Jeg gikk på en vanlig vgs i en voksenklasse på dagtid og vi alle hadde matte,engelsk,norsk,naturfag,historie og samfunnsfag.

Jeg har hørt om andre voksne som har tatt omsorgsarbeider (den gang det het det) i en voksenklasse. Men jeg vet at det også er mulig, hvis man har rettighetene, å gå som voksen i en vanlig vgs klasse, men det er kanskje ikke så morsomt.

Eller så er det flere private skoler som har vgs utdanninger. Men sjekk dem nøye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt lyst til å studere på høyskole,men mangler studiekompetansen fra vgs,så da tenker jeg at realkompetanse må være min greie for å komme inn.

Hva som kreves kommer helt an på. Hva er bakgrunnen din og hva vil du studere? Det er ingen generell vurdering. Hver eneste skole og hvert eneste studie har sine egne krav (det er ikke Samordna opptak som gjør det).

De fleste studier krever at man har relevant bakgrunn (må være skriftlig dokumentert) for å bli vurdert samt at man skriver en utfyllende egenvurdering der man forklarer hvorfor man skal kunne klare å gjennomføre studiet (ikke bare hvorfor man har lyst til å studere). I tillegg stiller mange studier absolutte krav til at man må ha visse fag på VGS-nivå for å bli vurdert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...