Gå til innhold

Pasjonsblomstens drivhus

Pasjonsblomst

Anbefalte innlegg

jobbe, jobbe, jobbe....

snuppa sover, og jeg jobber. I dag står baby og barnetøy på menyen, har sortert litt i E sitt tøy, og sortert det fint under stellebordet. Hun har ikke eget rom eller klesskap enda, så det må nesten bli slikt. (vi driver forresten og vurderer om hun skal ligge på vårt rom til hun er nattavvent, og deretter dele med storesøster, eller om hun skal få det 3. og siste soverommet (som nå er kontor).

Idag kommer mamma. Både for å være med barnebarna (og meg...??), men også for å hjelpe meg litt i huset. (jeg føler jo ikke jeg får så mye "hjelp" av mannen - er motstander av det begrepet, han burde jo burde gjort 50% på eget initativ). Jeg skal endelig få ryddet litt i inne- og uteboden, slik at de faktisk blir brukende. Det er såvidt jeg kommer meg inn i noen av de nå... kaos!! Og når de fungerer, blir det lettere å holde orden i hele huset. Type inn og ut med for store og for små klær, sesongklær, avlagt barneutstyr osv. Pluss få bedre system på julepynt osv osv. Og kaste ut endel, sikkert mye vræl som ligger også.

Da har vel jeg nok å gjøre disse dagene....

Nå burde jeg vel strengt tatt slappet av litt, men det har hengt seg litt opp..*pjuh*

Bare en times tid før jeg henter mamma på busstasjonen. Må skrive en handleliste og tenke litt mat også, så stikker vi innom butikken på vei hjem.

Hilsen busy bee ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utrolig hvor "travelt" man kan ha det i permisjonen! Synes jeg rydder, sorterer klær, vasker klær, bretter klær, planlegger middager, lager middager, sette på oppvaskmaskina, rydde ut av den, shine kjøkkenbenken, kjøkkenbordet, stuebordet, vasken på badet, hente og levere i bhg (Mannen henter/leverer riktignok 2 dager i uken gjennomsnittlig, men han har ingen baby på slep...) osv HVER ENESTE DAG! Puh! Mannen fikk høre det i helga, for å si det sånn. Så nå gleder jeg meg nesten til han skal være hjemme i permisjon og gjøre akkurat det samme :tongue: (Men aller helst sette inn et litt mer aktivt gir allerede nå.) Jeg skjønner at han også er sliten etter jobb, men det er tross alt en jobb å gå hjemme også, så vi kan i det minste dele litt mer likt på det!

Beklager utblåsningen i dagboken din, den skulle kanskje vært skrevet inne hos meg :fnise:

Håper du får en fin uke sammen med mamma og barna (og mannen), og at du også får sjansen til å slappe litt av når mormoren avlaster litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg kjenner meg godt igjen i det dere skriver, Pasjonsblomst og Haley - men nå savner jeg permisjonen sånn sett, da fikk jeg ihvertfall tatt unna de tingene på dagen og hadde ettermiddag og kveld fri fra husarbeid... ;) Men sånn er det vel med fulltidsjobber og barnehage for de fleste.

Håper du fikk hentet deg inn litt med mammabesøk - heldige du som har en mamma som stiller opp! :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig hvor "travelt" man kan ha det i permisjonen! Synes jeg rydder, sorterer klær, vasker klær, bretter klær, planlegger middager, lager middager, sette på oppvaskmaskina, rydde ut av den, shine kjøkkenbenken, kjøkkenbordet, stuebordet, vasken på badet, hente og levere i bhg (Mannen henter/leverer riktignok 2 dager i uken gjennomsnittlig, men han har ingen baby på slep...) osv HVER ENESTE DAG! Puh! Mannen fikk høre det i helga, for å si det sånn. Så nå gleder jeg meg nesten til han skal være hjemme i permisjon og gjøre akkurat det samme :tongue: (Men aller helst sette inn et litt mer aktivt gir allerede nå.) Jeg skjønner at han også er sliten etter jobb, men det er tross alt en jobb å gå hjemme også, så vi kan i det minste dele litt mer likt på det!

Beklager utblåsningen i dagboken din, den skulle kanskje vært skrevet inne hos meg :fnise:

Håper du får en fin uke sammen med mamma og barna (og mannen), og at du også får sjansen til å slappe litt av når mormoren avlaster litt :)

helt ok med utblåsning!! Er ikke så flink til å skrive selv her (eller prioriterer vel det ikke så mye), så bare fint at andre tar seg litt av skrivinga her... Tror du mannen din gjør alt det du gjør, i permisjon da?

Hehe, jeg kjenner meg godt igjen i det dere skriver, Pasjonsblomst og Haley - men nå savner jeg permisjonen sånn sett, da fikk jeg ihvertfall tatt unna de tingene på dagen og hadde ettermiddag og kveld fri fra husarbeid... ;) Men sånn er det vel med fulltidsjobber og barnehage for de fleste.

Håper du fikk hentet deg inn litt med mammabesøk - heldige du som har en mamma som stiller opp! :hjerte:

Jada, permisjon er digg... trives godt med det, men det gjelder nok å ta seg litt pauser fra husarbeidet innimellom også. Ikke vits å gjøre FOR mye, selv om arbeidslistene ALRDI blir tomme.

@@@@

Det var helt supert å ha mamma her! Hun dro torsdag... og jeg bare: kan du ikke bli en uke til??? ;)

Endelig var vi to om husarbeidet liksom, og ungene var også happy. Kleshaugen var under kontroll, maten klar i tid og huset så bra ut!

Fredag var set back to the hard reality, med planleggingsdag og 2 unger på na mor!! Var helt dau på slutten av dagen. Og helga hjalp ikke noe særlig på....*sliten* Natt til søndag la mannen seg ikke før 02.30, og da jeg vekte han 07.30 (som jo IKKE er veldig tidlig med små barn i hus), var han helt død. Han bare mååååte sove litt, sa han, og beklaget at han var så dum og la seg så sent. Jeg synes vel det var mer egoistisk enn dumt, for nå måtte jo JEG igjen ha to unger å ta meg av. Jeg som trengte å hente meg litt inn etter fredagen.. og lørdagen! han stod opp 10, og dusjet alene, spiste alene, stelte seg alene... så kommer han ned til meg, utstelt med joggeklær og bustete hår- med urolig baby på armen, og sier så fint; Ja, er vi klare for å dra da eller?? (vi skulle på julemarked..) Jeg bare: ehhhhh ja hva tror du??? *grrrrr*

Så i dag ved frokostbordet informerte jeg om at jeg drar til foreldrene mine i en annen by, og blir der en del dager. Trenger bare litt pause fra hus og hverdagen. Og som han heldigvis også la merke til: "Jeg tror kanskje du drar fordi du trenger litt pause fra meg". Korrekt, min forlovede! Jeg drømmer litt om "skilsmisse" av og til, men vet jo at det skyldes lite søvn og to små barn. Da er det nest beste å bare komme seg litt bort. Få et lite avbrekk fra hverandre.

I går var jeg sur på ham, og gikk derfor opp. Ingen sted å gjøre av meg, for stuen flyter (ryddeprosjekt), og på soverommet vårt var det mørkt/lille E lå og sov der. Så jeg satt meg ned på det varme baderomsgulvet, og ble sittende der gankse apatisk og bare tenke. Jeg fant ut jeg trenger å bli litt mer egoistisk, og gjøre litt mer MEG ting. Jeg har behov for å både bevege meg litt (gå mer rolige turer/yoga etc) og også å få vært litt kreativ. Hver minste lille stund hvor E sover etc, er jeg i full gang med husarbeid... Og får knapt kreditt for det føler jeg.... Er rimelige drittlei, og trenger pause.

Så da tar jeg med begge ungene til mamma og pappa i morgen (ikke sååå mye pause kanskje, men får jo hjelp av mamma og pappa med dem. FP blir somregel veldig lett å ha med å gjøre når hun er med dem også..). Da får jeg fri fra både husarbeid og matlaging, kan fokusere på E og meg selv. Og kanskje gå litt turer, handle noen julegaver, bare kose meg... Håper det blir bra!

Idag er jeg trøtt kjenner jeg, men skal kanskje prøve å få ferdig ryddeprosjektet oppe. Bare sånn at jeg kan komme tilbake til ei loftstue som ikke flyter over. Må også en tur innom ikea snart, for å kjøpe lokk til boksene... (var utsolgt sist). Men det mååå jeg ikke gjøre idag.

Hilsen ei mamma som er litt trøtt i trynet og stiv i skuldera...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, kjipt å høre at dere også er inne i en kjip periode. :kose: Det er godt å få pause fra hverandre! :jepp: Og jeg hadde glatt latt ham ta Fløtepusen og reist kun med E. Det er en pause det også, å bare ha én unge. :jepp: Evt. KREVD at huset var ryddig når jeg kom hjem. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, kjipt å høre at dere også er inne i en kjip periode. :kose: Det er godt å få pause fra hverandre! :jepp: Og jeg hadde glatt latt ham ta Fløtepusen og reist kun med E. Det er en pause det også, å bare ha én unge. :jepp: Evt. KREVD at huset var ryddig når jeg kom hjem. ;)

veldig kjedelig ja, til tross for at det er rimelig vanlig... det irriterer meg bare at vi skal gå " i fella slik", og ikke klare kommunisere godt nok. føler konstant at jeg skulle hatt en "samlivsterapeut" i huset som kunne hjulpet oss. kanskje sambo kunne HØRT på denne personen? Leste noen råd i en annen tråd her, om hvordan komme seg litt ut av denne hverdagsmas og tjas og "konkurranse"sitasjonen om å være mest sliten/bidra med mest (jeg føler absolutt jeg vinner denne, men NEI; sambo er IKKE enig i det...) Er sikkert noen rimelig greie grep man kan gjøre for å få det bedre..

Føler heller ikke at jeg kan KREVE at han tar huset (det høres mye ut uansett..), han har ikke engang nok kunnskap om hvordan /hvor alt er henne. Kunne jo vurdert å ha FP hjemme, men det er jo bare det at hun så gjerne vil til mormor og morfar, og de så gjerne vil ha besøk. (men sånn i utgangspunktet hadde det vært mest avslappende og best for meg å dra uten henne, ja...). Nå får jo mannen skikkelig ferie her hjemme. (han kommer sikkert til å leve på fjordland og nyte livet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, kjære deg, det er ikke noe godt, det du og dere er inne i nå. Jeg kjenner meg så godt igjen, og skulle ønske jeg hadde en quick fix til deg. Men dengang ei... Jeg synes det høres lurt ut å ta en tur bort. Jeg tviler vel kanskje også på at det har allverdens å si for mannens del, min mann er ihvertfall lykkelig når han får rave rundt som han vil her. Provoserende nok... Tror i grunnen disse mennene våre har en god del felles.

Men du, det blir bedre. E blir eldre, du får sove igjen, alt roer seg. Ikke i morgen, sikkert ikke neste måned, men om en stund. Og mest sannsynlig vil mannen fremstå som litt mindre dust ettehvert. ;)

Mange klemmer herfra, ihvertfall! :hug: :hug: :hug:

Endret av *Joyce*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt ok med utblåsning!! Er ikke så flink til å skrive selv her (eller prioriterer vel det ikke så mye), så bare fint at andre tar seg litt av skrivinga her... Tror du mannen din gjør alt det du gjør, i permisjon da?

Må nok svare nei på det. Ihvertfall om han følger samme tone som i forrige permisjon. Det startet så bra med nye spennende middager som var klare når jeg kom hjem fra jobb, men så blir det liksom ikke så gøy i lengden så da gikk det fort i glemmeboken. Tror også at han (som så mange andre menn) "tåler" mer rot rundt seg, mens jeg tenker og føler best når det ikke flyter på sofaen, stuegulvet, soveromsgulvet, badegulvet, kjøkkenbenken, kjøkkenbordet osv osv.

Håper en liten utflukt til foreldrene dine kan hjelpe :jepp: Og at du husker på å ta deg tid til litt egentid når lille E sover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, kjære deg, det er ikke noe godt, det du og dere er inne i nå. Jeg kjenner meg så godt igjen, og skulle ønske jeg hadde en quick fix til deg. Men dengang ei... Jeg synes det høres lurt ut å ta en tur bort. Jeg tviler vel kanskje også på at det har allverdens å si for mannens del, min mann er ihvertfall lykkelig når han får rave rundt som han vil her. Provoserende nok... Tror i grunnen disse mennene våre har en god del felles.

Men du, det blir bedre. E blir eldre, du får sove igjen, alt roer seg. Ikke i morgen, sikkert ikke neste måned, men om en stund. Og mest sannsynlig vil mannen fremstå som litt mindre dust ettehvert. ;)

Mange klemmer herfra, ihvertfall! :hug: :hug: :hug:

quick fix blir nok verre ja... tror det handler mye om felles kommunikasjon og respekt, samt være flinke til å ta litt barnefri (både på egenhånd og sammen), noe som ikke er sååå lett med ei jente på 3 mnd (og ei på 2). jaja, det går jo opp og ned, ikke konsant kjipt liksom. Blir bare så innmari fort irritert/hissig/såret etc. etc.

Må nok svare nei på det. Ihvertfall om han følger samme tone som i forrige permisjon. Det startet så bra med nye spennende middager som var klare når jeg kom hjem fra jobb, men så blir det liksom ikke så gøy i lengden så da gikk det fort i glemmeboken. Tror også at han (som så mange andre menn) "tåler" mer rot rundt seg, mens jeg tenker og føler best når det ikke flyter på sofaen, stuegulvet, soveromsgulvet, badegulvet, kjøkkenbenken, kjøkkenbordet osv osv.

Håper en liten utflukt til foreldrene dine kan hjelpe :jepp: Og at du husker på å ta deg tid til litt egentid når lille E sover :)

tror absolutt det vil hjelpe litt..

kjenner igjen den beskrivelsen av menn... min overser iallfall mye rot, og jeg blir stadig vekk like oppgitt over at han ikke gjør noe med det. evig runddans!

@@@@

Hentet FP i barnehagen etter at hun hadde kastet opp. Godt humør, men litt daffere enn vanlig og klagde på magevondt. stakkars. Håper hun sover godt i natt og virker pigg nok i morgen, da stikker vi til foreldrene mine allikevel (2 timers biltur avbrutt av ferje midt i der). Orker ikke å ha begge ungene hjemme alene (særlig ikke hvis FP er slakk), tror jeg. har ikke kommet meg over fredagens planleggingsdag enda kjenner jeg.

Men jeg vil jo ikke risikere oppkast i bilen heller... så vi ser det an.

Bedre stemning i huset idag, heldigvis. Tror jeg får legge meg snart, vært ganske trøtt i hele dag også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:goodbye:

Inmom å hilser på deg og.

angående bukser til jente bruker min treggings fra hm. De koster 99 kr og finnes i mange ulike farger og mønstre. Hun elsker dem, da de er myke og fine. Og mor liker dem fordi de er finere enn joggebukser OG er praktiske :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:goodbye:

Inmom å hilser på deg og.

angående bukser til jente bruker min treggings fra hm. De koster 99 kr og finnes i mange ulike farger og mønstre. Hun elsker dem, da de er myke og fine. Og mor liker dem fordi de er finere enn joggebukser OG er praktiske :nigo:

De ser jo gode ut! Tights blir liksom litt puslete, treggings virker befre da... Handler lite på hm, men sikkert endel ok der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*PJUH*

puster ut etter ei laaaang uke.

Mandagen startet med å måtte hente FP i barnehagen med oppkast. :eeeh: Heldigvis ga oppkastet seg neste dag, men det har fortsatt med diare helt til i går. 6 dager, stakkars liten. Hun har vært rimelig fin form, egentlig. spist litt mat, men vært sliten og litt sutrete/klengete. Og hun har jo ikke vært i barnehagen, skrekk og gru. 2 unger hjemme er altså IKKE noe barnemat, særlig når den ene er liten baby og den andre er slakk.

Men hun har IKKE hatt et eneste uhell, til tross for alle de dagene med diare. (bare litt bremsespor..) HUn er sååå flink til å kjenne etter å si ifra. :duskedame:

Jeg var med begge jentene hjemme hos foreldrene mine 4 dager, var helt utslitt da jeg kom hjem igjen. Fikk jo litt avlastning, men ikke nok liksom.. så jeg fikk absolutt savna samboeren. Han er flink med FP og kjenner rutinene våre. Men FP koste seg nå på besteforeldrebesøk, og besteforeldrene fikk bonda litt med lille Snuppeline.

På fredag kom jeg hjem til et hus der sambo ikke hadde løfta en finger, og han klagde på stiv nakke. Så han har vært litt "pasient" i helga. Jeg stakk jo fra både hus og mann og rot, så idag fikk jeg rydda ferdig det meste i loftstua (etter den store ryddeaksjonen min).

Det har vært ei riiiiiimelig slitsom uke og helg, og jeg gleder meg til å sove i natt.

Fikk forresten meg en kiropraktortime av pappa når vi var hjemme, det var skikkelig godt å bli knukket litt opp ;)

I dag har jeg lagd god pai til middag, og FP virker igrunn frisk idag. I morgen blir det barnehagen igjen. Og jeg skal på helsestasjonen med snuppeline.

GJESPPPP!!! :sovne: Hilsen maratonmamma!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

YES!! FP i barnehagen igjen... roen har senket seg over huset.

Idag har jeg fått dusjet MED Hårkur (riktignok med litt grining fra snuppeline på slutten), og etter dette slokna hun (sover enda...). Har sminka meg finfint og tatt på meg litt greie klær, klar for helsestasjon! :nissekonekyss:

Og innimellom der og nå har jeg rydda mer i loftstua, rydda rene klær/satt på ny maskin, rydda kjøkkenet, kildesortert papp og litt diverse. Og spist deilig kald pai til lunsj. Nå venter jeg bare på at snuppeline våkner, og så bærer det avgårde til helsestasjonen etterhvert.. vaksine idag, det sitter litt langt inne og la noen stikke nåler inn i låra på lillefrøkna (selv om det er en viktig og god ting..) Det går jo bare sånn imot instinktene!! *gruer seg litt* :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huh, jeg blir sliten av å lese om uka di! Godt at FP er i barnehagen igjen i dag, godt at du fikk deg en god dusj og at du kommer litt til hektene igjen, både personlig og huslig. :klemmer:

Lykke til med vaksinen, det går nok bra! :troest:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huh, jeg blir sliten av å lese om uka di! Godt at FP er i barnehagen igjen i dag, godt at du fikk deg en god dusj og at du kommer litt til hektene igjen, både personlig og huslig. :klemmer:

Lykke til med vaksinen, det går nok bra! :troest:

Vaksine tatt, gikk så bra så...fikk jo selvfølig litt vondt av henne, men det hører med. (og måtte også smile/le litt... bedre det enn å grine iallfall)

Det har vært heeeelt herlig med en normal dag igjen! Og nå har jeg ikke noe "presserende" husarbeid heller.. bortsett fra å henge opp et par plagg som var glemt, merker jeg.

Håper det gikk fint å ta vaksine i dag. Det ser så brutalt ut mot de søteste babylårene.

:tommelopp: for effektiv mandag :)

yeah, effektiv må man være som tobarnsmor. Jeg har liksom et mål om å bli litt mer avslappa, men det er bare FOR mye å gjøre hele veien...

Dumme nålene, 2 stk også liksom! De skriker jo noe voldsomt... huff og hufff! *mot instinktene*

@@@@@

Hurra!!! Litt motivert av samtale på helsestasjonen idag tenkte jeg å prøve å legge snuppeline i våken tilstand. Som sagt så gjort, klokka var vel 20.30 eller noe. legger henne, synger litt for henne, pludrer litt med henne og stryker henne over kinnet. Går ut, og hører ingenting derfra... så bittelitt pludring etter noen minutter, men etter ei stund når jeg gikk inn lå hun der og sov så fint.

Amazed!!!! For en "flink" jente jeg har, og FOOOOR en flink mamma ;)))) :danse:

Nei, nå må jeg har meg litt kveldsmat her... (ammehungeren er tilstede)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Supermom! :tommel: Deilig at ting går lettere med nr. to. Erfaring er gull verdt! (Selv om jeg ikke kan fordra når mamma eller svigermor sier "Og så er dere sikkert mer avslappet og trygge denne gangen"...)

Har dere noen hyggelige planer for adventstiden da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermom! :tommel: Deilig at ting går lettere med nr. to. Erfaring er gull verdt! (Selv om jeg ikke kan fordra når mamma eller svigermor sier "Og så er dere sikkert mer avslappet og trygge denne gangen"...)

Har dere noen hyggelige planer for adventstiden da? :)

hehe... alt svigermødre sier som oooooser av life experience og betterwissertendenser er vel ikke akkurat ønsket å høre. Men det er jo sant, da! ;=)

Kaaanskje åpning av julegaten i morgen, juleverksted til helga, julebord for meg, julebord med meg og mannen og snuppeline på hotell med spaavdeling, julekaffe på jobben, nok av ting som skjer spør du meg... *travelt*

@@@@@@

Skikkelig shoppingmodus nå, i disse juletider og med cyberweekend going on:

Har handlet følgende på nett:

samsonite barnekoffert til FP til jul (bie)

nattkjole i ull/silke til meg fra Nøstebarn

John Masters organics balsam

john masters organics bodymilk

linser med gratis maskara

kari traa superundertøy (julegave)

og i butikk:

julekjole til FP (ble en marineblå m langt tyllskjørt, med påsydde gammelrosa blomsterpaljetter på brystet... nydelig, og funker langt utover våren også) . mamma tenker praktisk!

hvit pusestoff kort jakke til FP

hvit "penbluse" Hust&Claire FP

Ergobaby 360 (20 % rabatt, må selge 1-2 av de jeg har hjemme tenker jeg. som jeg ikke bruker)Supergod å bære i, i forhold til stokke mycarrier som jeg har (som mannen valgte, for den var så tøff....hrrmmmp)

safa ullsokker (må alltid innom safa salg på sparkjøp..)

Det var det jeg kom på iallfall!! Godt å få finkjolen på plass, det er bare 1 uke til juletrefest. Det er vel penkjole som er antrekket da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

liten oppdatering fra den travle småbarnsheimen:

@omgangssyken.... min tur nå (ikke dårlig, bare vrang i magen/litt ekstra trøtt). :smoke:

@familebesøk: mamma har vært her 3 dager nå... koselig, og alltid litt deilig når hun drar (nett dratt). E sover og huset er dønn stille ;):hug:

@juleforeberedelser: pyntet litt, men finner IKKE adventsstjernen i papir. gidder ikke lete mer, skal ut og kjøpe ny... må pynte litt mer. :tree:

@jobb: vært på jobb 2 ganger denne uken, med viktige møter rundt omstilling/nedbemanning. Glad jeg er i permisjon nå... håper det ordner seg for meg og de fleste kollegaene mine. :herremann:

@snuppeline: rolig og kjempesøt. Full utvikling, på ei uke har hun begynt å rulle fra rygg til mage (wow, flinka!!), gripe og holde leker og så har hun såvidt begynt å le. Hvor ble spedbarnet mitt av, det forsvant fortere enn solen? LOVE!!!! :rodmer:

@storesøster: skravler som en foss og aktiv som en apekatt. Utrolig herlig alder, full elsk her også! mindre trass en før, lett å legge, smaker på mye mat. Veslevoksentendenser med "så KOSELIG mamma! (levende lys til frokost) og "den var nyyyyydelig" (regnbuen). :rodmer:

@lovelife: så som så.... jeg elsker ham :dagens-rose: , men har ikke "tid" til å være forelsket om dagen...savner en getaway og alenetid, med gode samtaler og kos.. (og en mann som bidrar MYYYE mer i hjemmet).

@Dagen idag: ingen planer.... I am loving it!!!! :enig: Har flere enkle middager jeg kan lage, så skal bruke tid på å kose med snuppa mi, evntuelt gå en tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...