Gå til innhold

Pasjonsblomstens drivhus

Pasjonsblomst

Anbefalte innlegg

Flott fødslelshistorie! Det er jo bare helt utrolig hva denne kvinnekroppen er i stand til! Du var kjempeflink!

Godt det et rolig hjemme. Samme som her og jeg tror det hjelper mye på søskensjalusien. Deilig for mamma også å få tid og overskudd til førstemann!

Tenker tilbake på det som en fantastisk fødsel.. godt det ikke er smertene som står sterkest sånn i etterkant. takk for skryt! hehe. Med mye gråt og veldig trøtt mamma blir det vel ikke akkurat bedre forhold for storesøsken nei.. nyter freden enn så lenge. det blir vel mer action etterhvert.

Det har roet deg litt, men hun er på vei bort fra dagduppen også nå så det innvielsen litt det også. Hun er en mark på ettermiddag/kveld.

Good.. dere vil kutte på dagtid så hun skal være god og trøtt om kvelden? Lurer på når vi skal det.. enn så lenge så fungerer det med dagsoving, men hun er gjerne ikke i seng før 19.30-20.00. (og sover gjerne til 07 da). Sikkert en veldig søt mark!

@@@@@@@@@

Idag var hele familien ute på trilletur.. og kjøretur. vi kjørte til byen, og gjorde noen småærend. Dvs. ting tok sin tid, storesøster er ikke akkurat RASK... ikke mammaen heller om dagen, går litt sakte ja. Baby sov hele veien. Plutselig var vi vekke i 2,5 time, og det var nok en liten time for lenge for meg. På slutten stod jeg i lang kø i matbutikken og rygg og mage verket ganske, og jeg følte for å grine... uff! Det var sykt godt å komme hjem og hoppe i sofaen. Baby sov hele turen, lå så nydelig i vogna si. Hun våkna akkurat i bilen hjem, så det var godt å springe inn gjennom regn som plutselig kom med en skrikrende baby og gi henne mat.

Sov i 2 timer etterpå, både storesøster, lillesøster og baby :)

På byen hentet jeg pakke fra Iherb, kjøpte brystpumpe på salg (Medela håndholdt), hentet babybox på apotek, handlet flere Mesoft-kluter, og shampo og balsamspray til storesøster. Og ja, vitamin D dråper til baby og Omega 3 kapsler til meg.

Storesøster er enda forkjøla, og ikveld holdt hun seg til ørene og klagde på vondt. Hun har ikke feber, men jeg fryktet jo ørebetennelse da. Ga henne en stikkpille (som hun ville ha!), men frykter jeg gjorde det litt for tidlig. Jeg ville bare ta hennes klaging alvorlig, de små kan jo være ganske "grei form" tilsynelatende, men ha vondt for det. Heldigvis får hun veldig sjelden piller, så hvis jeg tok "feil" er det vel ikke krise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Koselig med familietur i byen :hjerte:

Vi er på vei bort fra duppen fordi hun har alltid vært en mare å få lagt, ikke sovnet før 21-21.30 og hylt og skreket. Vi er nå stort sett borte fra dupp når hun ikke er i bhg og da sovner hun mellom 19.30 og 19.45 rett etter sangen. I dag sov hun en dupp på 40 min og var sløv og slapp (ville bare kose og slappe av på fanget) i 30 min. Sovnet ikke før 21.15 etter mye jodling og halloi. De siste ukene med dupp på 15-30 min eller ingen dupp har hun sovet fra det jeg nevnte over til alt fra 6.30- 7.30. Fantastisk å ha litt voksentid før man skal til sengs selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååå, så fin du er! Skulle ønske jeg så så fin ut bare en uke etter fødsel! :fnise:

Og for en fin historie! Kjente meg veldig godt igjen i utpressingsfasen altså. Med A var det ikke vondt, men det var hard jobb, mens med M var det dritvondt, jeg brølte og kroppen gjorde alt selv.

Kan jeg få PM med navn? Er nysgjerrig! :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du delte fødselshistorien med oss! Det var virkelig action underveis. Og jammen var du flink!!

Når er storesøster født igjen?

Vi slutta med dagluren ganske tidlig og leggingen har etter det gått som en drøm! En periode med slitsomme ettermiddager var det, men sånn er det gjerne når man endrer på rutinene. Husker jo også det var litt slitsomt da vi gikk fra 2 til 1 lur også.

Her er det natta senest 18.30 på hverdagene, blir kort tid sammen, men passer på å gjøre det beste ut av den tiden også har vi masse voksentid på kveldene (enn så lenge iallfall). Og på hverdagene, før barnehagen, må jeg som regel vekke henne klokka 7. I helgene er vi litt mer fleksible med sengetid ofte rundt 19.30 og da sover hun gjerne til etter 8 på morgenen.

Håper du har en fin søndag så langt med dine to prinsesser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig med familietur i byen :hjerte:

Vi er på vei bort fra duppen fordi hun har alltid vært en mare å få lagt, ikke sovnet før 21-21.30 og hylt og skreket. Vi er nå stort sett borte fra dupp når hun ikke er i bhg og da sovner hun mellom 19.30 og 19.45 rett etter sangen. I dag sov hun en dupp på 40 min og var sløv og slapp (ville bare kose og slappe av på fanget) i 30 min. Sovnet ikke før 21.15 etter mye jodling og halloi. De siste ukene med dupp på 15-30 min eller ingen dupp har hun sovet fra det jeg nevnte over til alt fra 6.30- 7.30. Fantastisk å ha litt voksentid før man skal til sengs selv.

Det var koselig, men litt VEL slitsomt på slutten der.. Det var sen leggetid lille hadde tidligere ja.. da vil jeg absolutt si at det kan være riktig å kutte dagsoving. Voksentid MÅ man nesten bare ha.. (men ikke alle som får det for det).

Åååå, så fin du er! Skulle ønske jeg så så fin ut bare en uke etter fødsel! :fnise:

Og for en fin historie! Kjente meg veldig godt igjen i utpressingsfasen altså. Med A var det ikke vondt, men det var hard jobb, mens med M var det dritvondt, jeg brølte og kroppen gjorde alt selv.

Kan jeg få PM med navn? Er nysgjerrig! :nigo:

Tusen takk :) So what hvordan du så ut etter fødsel? Ønsker ikke sette noen ny standard eller noe... :rodme:

Du er kjempefin nå da! (jeg er SLANK, men jeg er ganske utrent... så det er potensiale for forbedring her i gården altså).

Moro at du kjente deg igjen i utpressingsfsen.. voldsomme greier det der! Føltes nesten mirakuløst etterpå, at det bare var et par pyntesting. Når det står på så føles det jo som om alt revner... :hakeslepp:

Takk for at du delte fødselshistorien med oss! Det var virkelig action underveis. Og jammen var du flink!!

Når er storesøster født igjen?

Vi slutta med dagluren ganske tidlig og leggingen har etter det gått som en drøm! En periode med slitsomme ettermiddager var det, men sånn er det gjerne når man endrer på rutinene. Husker jo også det var litt slitsomt da vi gikk fra 2 til 1 lur også.

Her er det natta senest 18.30 på hverdagene, blir kort tid sammen, men passer på å gjøre det beste ut av den tiden også har vi masse voksentid på kveldene (enn så lenge iallfall). Og på hverdagene, før barnehagen, må jeg som regel vekke henne klokka 7. I helgene er vi litt mer fleksible med sengetid ofte rundt 19.30 og da sover hun gjerne til etter 8 på morgenen.

Håper du har en fin søndag så langt med dine to prinsesser :)

Hun er født i april 2012:) Må kanskje lage en ny nedtelling til 3årsdagen (3 år!!)..

@@@@@@@@

Søndagen har vært grei nok, I guess.. MEN: jeg har vært ganske trøtt og litt vondt i hodet, litt rastløs (ikke klart å slappe av), det har PØSREGNET store deler av dagen..

Og jeg har brukt endel energi på å irritere meg på mannen: På fredag la han seg 02.30, og i går la han seg 02.00. Da storesøster våknet kl 06.30 sendte jeg ham ut av senga, og han har vært helt sløv/passiv/trøtt i hele dag, og sikkert hatt 3 lurer... OG nekter å ga ut med storesøster for å avlaste familiefreden litt fordi det regner.. buhuuu.... Jeg følte jeg skulle bli gal av mas og tjas utover ettermiddagen her. (storesøster er blitt ganske så masete om dagen.. type: Kom nå.... og mamma, mamma, mamma, kom inn rom... kom nååååå! osv osv.. masete og trassete - og begynner gjerne å grine når hun ikke får viljen sin. Herlig...

Men jeg har jo en fin familie altså :rodmer:

Vi badet forresten lillesøster for første gang idag.. måtte liksom få med mannen, det er jo litt "høytidlig". storesøster var også med, hun synes det er kjekt å være med på babystell. Baby taklet badet fint først, virka som hun likte.. men så begynte hun å grine ganske høyt. Virka som hun synes det var litt utrygt.

Mannen er forresten begynt å jobbe igjen (han hadde 5 dager vekke fra jobb inkl. fødselsdag). Men føler liksom at først i morgen begynner permisjonen for fullt. Lurer på hva jeg skal ta meg til? nå meldes heldigvis finere vær, slik at jeg kan gå turer osv. Jeg er absolutt utav barsel, den varte bare en 5 dager eller noe. no time for relaxation around her... (joda, slapper litt av også.. men IKKE på heltid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer så mye med lillejenta, og lykke til med alt fremover! :blomst:

Tusen takk Stinelin.. Alt vel hos dere om dagen?

@@@@@@@@@@@@@

Tirsdag - sol- besøk av mamma- koselig - TRØTT nå

Fått vasket litt klær, laget pai, blitt massert, kost med baby, ammet masse, sugd snott (stakkars forkjølte baby).

Værmelding ser lovende ut de neste dagene, i morgen blir det trilletur tenker jeg. Deilig å komme seg litt ut av huset også!

Ellers har jeg fått handlet litt ull på PR salg, må jo få med meg det hver høst. Fine farger denne sesongen ;)

Må vel ut og handle noen sko også snart, tror jeg går for goretex joggesko, type viking.

Fløtepusen har forresten fått noen skikkelige floker bak i nakken (les: dreads). Hvordan i huleste skal jeg få dem av uten å A: klippe dem av, eller B: legge henne i narkose først??? trenger tips. (har handlet balsamsspray.. og bestilt en tangle teezer som er på vei i posten nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes den lista over ting du har gjort i dag var skikkelig imponerende, jeg! Du er fortsatt i barsel! Håper forkjølelsen til lille gir seg snart. (Og er veldig nysgjerrig på navn, kjenner jeg... :sjenert:)

Urk, flokene, ja... Evig krigstema her i huset. De hater å gre håret, begge to, og mannen er dårlig på å huske å gre. Så det er mitt første råd - lær opp mannen og få inn rutine der! ;) Ellers - vi har etterhvert innsett at en god skylle ut-balsam funker hakket bedre enn sprayvarianten, rett og slett fordi effekten varer lengre, selv om det å måtte skylle håret to ganger på én dusj fortsatt er litt krise. Så har vi spraybalsam i tillegg, bruker den mer spesifikt på floker. Vi har brukt produkter fra Original Sprout lenge, men nå får jeg ikke enkelt tak i det lenger, så da har vi startet jakten på noe nytt fra iherb. Akkurat nå bruker Turnerose shampo og spraybalsam fra Head Organics og balsam fra Giovanni. Ser ut til å funke ok. Vasker forøvrig håret en gang i uka med mindre noe tilsier oftere vask.

Har også måttet klippe av noen sånne dreads-områder opp gjennom. Nå har hun skikkelig tykt hår, da, så det har ikke vært så veldig synlig at det har vært enkelte kortere partier. Jeg har gredd ut så mye jeg har klart ved hjelp av spraybalsam og tålmodighet (bestikker med noe godt som holder ungen rolig en stund) og så klippet av det som ikke lot seg løse opp. Vi har vært fornøyde med Tangle Teezer, men nå er den for "lett" for det tykke håret hennes. Hun har fått Mason Pearson-børste... Men det trengs faktisk. I tillegg har vi en grovtannet trekam som vi bruker på vått hår. Kjøpt på iherb den også, fra eco tools.

Med Snorkfrøken har jeg vært litt mer føre var, og har vært flinkere til å gre to ganger daglig (som er det som må til her for å unngå floker). Bruker Tangle Teezer på henne nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Stinelin.. Alt vel hos dere om dagen?

Jo takk, det går fint, men veldig travelt! Forkjølelse og snørr her også, men gutta er robuste og lar seg ikke merke så mye med det. Barnehagetilvenningen går heldigvis greit. :) Og med det samme minsten er innom døra i barnehagen ser jeg muligheten for ett barn til… :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode tips fra Joyce! :Nikke: Det er bare å holde ut! Her løstnet det når hun begynte å sette pris håret sitt, etter trusler om at håret ble klippet gutte-kort, hvis hun ikke børstet det. Jeg unner henne litt av min dyrebare balsam også.

Handlet PR i går jeg også. Fine farger, fin pris og greit kvalitet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, hårgreiing ja. :haar: Her har det blitt betraktelig bedre etter at hun forelsket seg i Rapunzel-filmen. :fnise: Men tangle teezer'n er virkelig gull altså! (Balsamspray virker å være djevelens verk, ikke tale om vi får spraye noe i håret hennes! :redd::hoho: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har heldigvis sluppet unna floker ennå, men det er lite populært å gre håret. Det går stort sett greit da, når vi sier at vi skal være forsiktige eller hun avledes med f.eks. å stå foran vasken og vasker hendene sine (Vann er såååå gøy!). Bruker Tangle teezer vi også, og spray-balsam (for hårvask er jo helt kriiiise :roll: ). Mannen er ikke noe flink til å gre håret hennes, bortsett fra etter at hun har badet, så jeg må gjerne minne ham på det eller gjøre det selv. Typisk mannegreie som jeg mistenker er fordi de ikke har noen egen erfaring med (langt) flokete hår :Nikke:

Høres ut som dere har koselige barseldager! :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo takk, det går fint, men veldig travelt! Forkjølelse og snørr her også, men gutta er robuste og lar seg ikke merke så mye med det. Barnehagetilvenningen går heldigvis greit. :) Og med det samme minsten er innom døra i barnehagen ser jeg muligheten for ett barn til… :sjenert:

:) Jo flere, jo bedre, eller hur? ;) Er det 2 du har? de større barna lar seg vel ikke plage altfor mye av litt snott nei.. verre med spedbarn.

Gode tips fra Joyce! :Nikke: Det er bare å holde ut! Her løstnet det når hun begynte å sette pris håret sitt, etter trusler om at håret ble klippet gutte-kort, hvis hun ikke børstet det. Jeg unner henne litt av min dyrebare balsam også.

Handlet PR i går jeg også. Fine farger, fin pris og greit kvalitet!

Har ett PR sett fra sist vinter, var fornøyd med den kvaliten og passformen ja. Tror det vil hjelpe å sette håret i strikk/klemmer ja, slik at det ikke får så mye anledning til å floke seg. (hun vil helst ikke ha noe i håret, bare..). vanskelig å stelle ei som sier NEI!!! og ikke er med på leken. Kanskje jeg må gjøre det til en prinsippsak (som tannbørsting). må kanskje begynne med balsam her også, iallfall av og til.

Åh, hårgreiing ja. :haar: Her har det blitt betraktelig bedre etter at hun forelsket seg i Rapunzel-filmen. :fnise: Men tangle teezer'n er virkelig gull altså! (Balsamspray virker å være djevelens verk, ikke tale om vi får spraye noe i håret hennes! :redd::hoho: )

hehe, men så er nå A littegrann større også... Nå håper jeg den tangle teezeren kommer snart, og at storesøster aksepterer den (bestilte blomsten). og at den fungerer da! Nå blir det regelmessig børsting og stelling og håroppsetting altså! (var bare å nullstille først... :sjokkert: )

Vi har heldigvis sluppet unna floker ennå, men det er lite populært å gre håret. Det går stort sett greit da, når vi sier at vi skal være forsiktige eller hun avledes med f.eks. å stå foran vasken og vasker hendene sine (Vann er såååå gøy!). Bruker Tangle teezer vi også, og spray-balsam (for hårvask er jo helt kriiiise :roll: ). Mannen er ikke noe flink til å gre håret hennes, bortsett fra etter at hun har badet, så jeg må gjerne minne ham på det eller gjøre det selv. Typisk mannegreie som jeg mistenker er fordi de ikke har noen egen erfaring med (langt) flokete hår :Nikke:

Høres ut som dere har koselige barseldager! :rodmer:

Vi har koselige dager ja... Idag kjenner jeg at jeg har lite "pågangsmot", men det er vel helt kurant med noen helt late dager innomellom også. Må vaske en eller to maskiner som vanlig, den jobber på spreng den vaskemaskinen. Mannen greier aldri håret her heller (dvs jeg tror han gjorde det litt idag), må nok lære ham opp. Jeg prøvde å spraye balsamsprayen på de verste flokene hennes, men det funka ikke sånn magisk akkurat. Må jo selvfølgelig greie dem ut i tillegg. Hmmm... skikkelig "verdensproblem" dette her.. (ille nok altså!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes den lista over ting du har gjort i dag var skikkelig imponerende, jeg! Du er fortsatt i barsel! Håper forkjølelsen til lille gir seg snart. (Og er veldig nysgjerrig på navn, kjenner jeg... :sjenert:)

Urk, flokene, ja... Evig krigstema her i huset. De hater å gre håret, begge to, og mannen er dårlig på å huske å gre. Så det er mitt første råd - lær opp mannen og få inn rutine der! ;) Ellers - vi har etterhvert innsett at en god skylle ut-balsam funker hakket bedre enn sprayvarianten, rett og slett fordi effekten varer lengre, selv om det å måtte skylle håret to ganger på én dusj fortsatt er litt krise. Så har vi spraybalsam i tillegg, bruker den mer spesifikt på floker. Vi har brukt produkter fra Original Sprout lenge, men nå får jeg ikke enkelt tak i det lenger, så da har vi startet jakten på noe nytt fra iherb. Akkurat nå bruker Turnerose shampo og spraybalsam fra Head Organics og balsam fra Giovanni. Ser ut til å funke ok. Vasker forøvrig håret en gang i uka med mindre noe tilsier oftere vask.

Har også måttet klippe av noen sånne dreads-områder opp gjennom. Nå har hun skikkelig tykt hår, da, så det har ikke vært så veldig synlig at det har vært enkelte kortere partier. Jeg har gredd ut så mye jeg har klart ved hjelp av spraybalsam og tålmodighet (bestikker med noe godt som holder ungen rolig en stund) og så klippet av det som ikke lot seg løse opp. Vi har vært fornøyde med Tangle Teezer, men nå er den for "lett" for det tykke håret hennes. Hun har fått Mason Pearson-børste... Men det trengs faktisk. I tillegg har vi en grovtannet trekam som vi bruker på vått hår. Kjøpt på iherb den også, fra eco tools.

Med Snorkfrøken har jeg vært litt mer føre var, og har vært flinkere til å gre to ganger daglig (som er det som må til her for å unngå floker). Bruker Tangle Teezer på henne nå. :)

Nå altså.. shopping av ullklær var faktisk på mandag, og ikke i går. Men jeg vil ikke si at jeg er i barsel, den tid er forbi. (hadde kanskje 6 dager eller noe i "barsel".. mannen har vært særdeles lite hjelpsom, storesøster har krevd masse oppmerksomhet, husarbeid som står i kø osv osv... jeg er i full mundur føles det som. Har levert og hentet i barnehage, vært på shopping, lager mat, vasker klær osv osv..

(er rimelig snurt for at samboer "rana" meg for barseltid, men han ville ut i jobb etter kun 5 fridager, og jeg var egentlig bare glad til... han så på dagene hjemme som "ferie"- svært provoserende på nybakte mammaen). Jaja, jeg er nå i god form, og babyen er så rolig.. ellers sover jeg litt hver dag - 1 time og 2. Det gjør godt! Det jeg kjenner mest sånt kroppslig nå er trøtt (ikke konstant, mest utover dagen/på kvelden), stiv i nakken/ryggen (med litt hodepine) - som følge av amming, bæring osv osv - pluss litt ømme bryster grunnet melkespreng innimellom. Rygg og bekken er "helt fint"- dvs ved belastning, f.eks gåtur, så merker jeg at jeg blir mye fortere sliten, og at ting ikke er på plass enda.

Takk for tips om balsam i badet, i tillegg til spraybalsam. Fløtepusen har enda ganske lite/tynt hår, tror nok teezeren vil være nok enn så lenge. Hun har gyllenbrunt hår med endel krøller på gang, nyyydelig ;) (og bustete!) Tror jeg også må lokke med litt tv/snacks eller noe ved hårstell.. ellers blir det umulig. Vil du anbefale den grovkammede? lurer på om jeg har noe lignende liggende..

Ellers har jeg en STERK mistanke om at det gjelder om å forebygge floker, for når de først er kommet er det rimelig vanskelig å få ut (og de vokser liksom fort også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takknemlig!

Jeg er så takknemlig og lykkelig for å ha født 2 friske barn.

2 herlige jenter som gir meg varme og glede og beriker livene våre.

Lykken er å ha ei storesøster som hopper opp og ned av glede, smiler brede smil og har den mest hjertlige, spontane lattteren tenkelig kan (hun har arvet av pappaen sin).

Lykken er å ha ei lillesøster som sover fredelig på sofaen, med et mest salige utseende tenkes kan. Bitte små hender og føtter som strekker seg, og små, rare lyder man bare må trekke på flirebåndet av.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå altså.. shopping av ullklær var faktisk på mandag, og ikke i går. Men jeg vil ikke si at jeg er i barsel, den tid er forbi. (hadde kanskje 6 dager eller noe i "barsel".. mannen har vært særdeles lite hjelpsom, storesøster har krevd masse oppmerksomhet, husarbeid som står i kø osv osv... jeg er i full mundur føles det som. Har levert og hentet i barnehage, vært på shopping, lager mat, vasker klær osv osv..

(er rimelig snurt for at samboer "rana" meg for barseltid, men han ville ut i jobb etter kun 5 fridager, og jeg var egentlig bare glad til... han så på dagene hjemme som "ferie"- svært provoserende på nybakte mammaen). Jaja, jeg er nå i god form, og babyen er så rolig.. ellers sover jeg litt hver dag - 1 time og 2. Det gjør godt! Det jeg kjenner mest sånt kroppslig nå er trøtt (ikke konstant, mest utover dagen/på kvelden), stiv i nakken/ryggen (med litt hodepine) - som følge av amming, bæring osv osv - pluss litt ømme bryster grunnet melkespreng innimellom. Rygg og bekken er "helt fint"- dvs ved belastning, f.eks gåtur, så merker jeg at jeg blir mye fortere sliten, og at ting ikke er på plass enda.

Takk for tips om balsam i badet, i tillegg til spraybalsam. Fløtepusen har enda ganske lite/tynt hår, tror nok teezeren vil være nok enn så lenge. Hun har gyllenbrunt hår med endel krøller på gang, nyyydelig ;) (og bustete!) Tror jeg også må lokke med litt tv/snacks eller noe ved hårstell.. ellers blir det umulig. Vil du anbefale den grovkammede? lurer på om jeg har noe lignende liggende..

Ellers har jeg en STERK mistanke om at det gjelder om å forebygge floker, for når de først er kommet er det rimelig vanskelig å få ut (og de vokser liksom fort også).

Barsel er vel 6 uker etter fødsel, sånn medisinsk sett? Melkespreng m.m. regnes inn der, tror jeg. Men uansett er barseltid med nr to (eller flere, antar jeg) noe helt, helt annet enn med førstemann. Uansett, jeg skal ikke flisespikke på det, altså! Men bare cut yourself some slack. Du fødte for to uker siden, det er fortsatt unntakstilstand. Ta hensyn til kroppens signaler, og dropp alt du ikke MÅ gjøre. Spør om mor/svigermor/venninner kan komme og hjelpe deg med husarbeidet, kjør takeaway-middager, gi litt blaffen i alt som skjer - det er lov. Skaff så mye tid og rom du klarer til å ta deg av babyen og J, jeg husker godt hvor intenst det var å prøve å gi Turnerose den oppmerksomheten hun fortjente og trengte da Snorkfrøken var fersk. Ikke så lett når man må ta seg av den lille, men da må bare de tingene komme foran husarbeid og denslags, synes jeg. Også anbefaler jeg ringslynge til deg også, hvis du ikke har. Det kan avlaste veldig i den forstand at du kan ta med deg babyen på de tingene du ikke kan prioritere bort.

Jeg får mest lyst til å komme en tur og riste han samboeren din litt, ærlig talt! Jeg blir ordentlig provosert og sint på dine vegne. Gi ham gjerne et godt spark bak og hils fra meg, for sånn oppfører man seg virkelig ikke når man har en nyfødt baby i hus! Kan du si det til ham i klartekst? Eller blir han fornærmet da? Evt få noen utenfor til å si det - moren din? Ville han hørt på henne? Man er to om lage babyen, og da får han søren meg stille opp når du har tatt jobben med å bære henne frem!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Yeah!!! Victory!

Fikk fjerna alle 3 floker fra storesøster hår... det fungerte med barnetv/blåbær/kesam og masse balsamspray på floken. Brukte en vanlig gammeldags fintagget kam, og fikk nesten alle flokene ut sånt. Bare den største floken måtte jeg klippe kanskje siste 1/5 av floken av. Endelig glatt og fint hår igjen, nå skal det vedlikeholdes.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Jo flere, jo bedre, eller hur? ;) Er det 2 du har? de større barna lar seg vel ikke plage altfor mye av litt snott nei.. verre med spedbarn.

2 gutter her ja, og heldigvis lite floker, hehe. Klipper dem når det blir tendenser til dreads i bkhodet når de gnir hodet i puta. ;)

Jo flere jo bedre..? Bare til en viss grad tror jeg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barsel er vel 6 uker etter fødsel, sånn medisinsk sett? Melkespreng m.m. regnes inn der, tror jeg. Men uansett er barseltid med nr to (eller flere, antar jeg) noe helt, helt annet enn med førstemann. Uansett, jeg skal ikke flisespikke på det, altså! Men bare cut yourself some slack. Du fødte for to uker siden, det er fortsatt unntakstilstand. Ta hensyn til kroppens signaler, og dropp alt du ikke MÅ gjøre. Spør om mor/svigermor/venninner kan komme og hjelpe deg med husarbeidet, kjør takeaway-middager, gi litt blaffen i alt som skjer - det er lov. Skaff så mye tid og rom du klarer til å ta deg av babyen og J, jeg husker godt hvor intenst det var å prøve å gi Turnerose den oppmerksomheten hun fortjente og trengte da Snorkfrøken var fersk. Ikke så lett når man må ta seg av den lille, men da må bare de tingene komme foran husarbeid og denslags, synes jeg. Også anbefaler jeg ringslynge til deg også, hvis du ikke har. Det kan avlaste veldig i den forstand at du kan ta med deg babyen på de tingene du ikke kan prioritere bort.

Jeg får mest lyst til å komme en tur og riste han samboeren din litt, ærlig talt! Jeg blir ordentlig provosert og sint på dine vegne. Gi ham gjerne et godt spark bak og hils fra meg, for sånn oppfører man seg virkelig ikke når man har en nyfødt baby i hus! Kan du si det til ham i klartekst? Eller blir han fornærmet da? Evt få noen utenfor til å si det - moren din? Ville han hørt på henne? Man er to om lage babyen, og da får han søren meg stille opp når du har tatt jobben med å bære henne frem!

hmm.. du har vel teknisk rett, jeg er barselkvinne enda. Men det føles ikke helt slikt. Jeg er i halvbarsel da ;) Jeg sliter meg ikke helt ut, jeg hviler jo hver dag, legger meg tidlig, sover greit nok om nettene osv. MEN jeg blir heller ikke løftet opp på noen dronningstol og skjemt bort med matlaging, husarbeid og massasje. Det var liksom en slik barsel jeg ønsket meg... :( Men jeg gidder ikke klage lengre, jeg prøver å smile, ta mest mulig hensyn til meg selv (og overser mannen mest mulig..), og såklart masse energi som går ut til de to jentene mine.

Jeg har sagt i klart tekst både at jeg synes han så på perm som ferie (strengt tatt TOK han ut feriedager..), og at han gjør for lite i huset. Han protesterer på begge punkter, og mener at han gjør masse/gjør sitt beste.. han har uansett hovedfokus på storesøster. Jeg har rett og slett gitt opp kommunikasjonen på det planet, det ble bare krangling og masse vonde tanker ut av det. (lettere å bare overse, og gjøre ting selv...)..

2 gutter her ja, og heldigvis lite floker, hehe. Klipper dem når det blir tendenser til dreads i bkhodet når de gnir hodet i puta. ;)

Jo flere jo bedre..? Bare til en viss grad tror jeg. ;)

Sånn kjærlighetsmessig tenker jeg at flere er bedre.. trolig en maksgrense her også et sted.

Av praktiske og økonomiske årsaker mener jeg at flere absolutt ikke alltid er bedre. Bortsett fra arve klær osv osv, og hvis man får type 10 barn kan jo de eldste ta mange oppgaver med hus og barn etterhvert...

Takke seg til 2-- MAX 3.. ;)

@@@@@@@@@@@@@

Baby er enda forkjølet (navnet er enda ikke landet nei..men heller mer og mer mot et av de 2 navnene vi står med). Sov allikevel greit idag, men har i tillegg hatt litt luft i magen og fist endel. Ble mye bæring av en ormete baby idag morges, kjenner det GODT i høyre skulder (noe som er svært irriterende). Ikke flink til å bære i sjal når hun er urolig, men jeg kan jo prøve det også. Tror jeg må ta mer pauser og legge babyen ned, bære mer i sjal, OG begynne å gjøre noen tøyeøvelser for nakken.

Har fått dusja nå, det er dagens høydepunkt.. (utenom å legge seg på kvelden, eller dagen). Varmt vann er så deilig for en litt sliten kropp! ;) Og herlig å føle seg litt freshere etterpå.

Har planer om en tur ut idag.. skal inom en butikk og handle noe på salg. Vurderer også å stikke innom helsestasjonen for å veie, jeg vil gjerne sjekke at hun fortsetter vektoppgangen like bra nå som hun er så forkjølet. Og HVIS jeg har masse energi, handle litt mat også. ellers sender jeg bare lista til mannen.

Må finne ut hva vi skal ha til middag også.. det får bli noe rimelig enkelt.

Apropos mat: nå er jeg sulten igjen... *matvrak*

Planen om å fete meg opp i graviditeten før ammingen gikk jo ikke så bra, jeg er nede på 57 kg nå.. spiser masse kveldsmat- men må allikevel ha nattmat. Og frokost, mellommåltid, lunsj.. full pakke dagen lang. ;)

Til kjøleskapet!! :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg også blir provosert av å lese hvorsan mannen din oppfører seg. Skjønner den med å bare overse og ta det srlv for å unngå krangel, det gjør jeg med husarbeid, men jeg tenker at de første ukene er unntakstilstand, og at han da må stulle ekstra opp :klemmer:

Nå når jeg leste om store floker og sånt, så fikk jeg litt panikk for at mini i magen kanskje er jente. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...