Gå til innhold

Vest-Sahara

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hvorfor er det så mye snakk om Israel/Palestina-konflikten (for all del, det er viktig å sette fokus på den også!), mens det ikke snakkes noe som helst om Vest-Sahara...? Er det fordi man er redd for å miste Marokko som "alliert" om man kritiserer okkupasjonen av VS og krever at SADR blir anerkjent som en selvstendig stat? Hvorfor har ikke Norge anerkjent staten SADR?

Er det noen som har noen fornuftige innspill? Jeg blir nemlig ikke klok på dette.

Endret av cornflake_girl
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke noen innspill, men tillater meg allikevel å spørre hvorfor du må sette den ene konflikten opp mot den andre?

:heks:

Skrevet (endret)

Jeg har ikke noen innspill, men tillater meg allikevel å spørre hvorfor du må sette den ene konflikten opp mot den andre?

Var ikke egentlig meningen å sette de to opp mot hverandre, men brukte Israel/Palestina-konflikten som et eksempel fordi når det gjelder både Palestina og Vest-Sahara så er problemet (sånn jeg ser det) at en annen stat har okkupert deres områder og drevet lokalbefolkningen på flukt. Poenget mitt var vel at det tydeligvis er mye engasjement rundt slike saker! Men er det pga nyhetsdekning (Israel/Palestina-konflikten blir heldigvis relativt dekket av norske medier) og at mange rett og slett ikke vet nok om (eller vet om i det hele tatt) Vest-Sahara at det er så lite engasjement for denne saken?

Edit: beklager dårlig formulert innlegg, har litt liten tid :sjenert:

Endret av cornflake_girl
Skrevet

Aha - jeg som var litt forhastet, altså. Beklager.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro årsken er at Israel er et jødisk land og Marokko er et muslimsk land.

Skrevet

Jeg vil tro årsken er at Israel er et jødisk land og Marokko er et muslimsk land.

Vil du utdype, litt?

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det så mye snakk om Israel/Palestina-konflikten (for all del, det er viktig å sette fokus på den også!), mens det ikke snakkes noe som helst om Vest-Sahara...? Er det fordi man er redd for å miste Marokko som "alliert" om man kritiserer okkupasjonen av VS og krever at SADR blir anerkjent som en selvstendig stat? Hvorfor har ikke Norge anerkjent staten SADR?

Er det noen som har noen fornuftige innspill? Jeg blir nemlig ikke klok på dette.

Hovedgrunnen er nok at Israel er "den vestlige utposten mot det islamske herredømmet", mens Vest-Sahara er bare nok en konflikt innad i den muslimske verden. Selve konflikten mellom Israel-palestina-araberne er jo svært lite blodig sammenliknet med andre konflikter.

Og hva gir Vest-Sahara eller palestinerne mer rett til land? Hvilke folkegrupper som har fått egne stater og hvem som istedet må innfinne seg med å leve som minoritet i en stat bygger jo hovedsakelig på maktpolitikk. Ja, de fleste land og nasjonaliteter er bare oppkonstruerte, slik at statsdannelsen kommer først og deretter forsøk på å bygge en "folkegruppe" ut av den statsdannelsen.

Vi kan jo også spørre oss hvorfor bryr vi oss ikke om alle de små nasjonene (folkegruppene) som er i ferd med å dø fordi de ikke har en nasjonalstat som beskytter deres kulturelle integritet? For folkegruppers geografiske utbredelse og behov samsvarer ikke med maktpolitikken. Det er en hovedgrunn til at Europa har sett så mange kriger. Maktpolitikken vil hele tiden forsøke å endre kartet. Ekstra ille er det i disse dager, hvor EU i realiteten forsøker å avskaffe alle nasjonalstatene i Europa. Makteliten ønsker en superstat og ulike strategier brukes for å nå målet.

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...