Gå til innhold

Bittsår katt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Min nydelige katt har fått et forferdelig stygt og stort bittsår på hals. Han har vært hos dyrelege og fått det åpne, renset og spylt, fått antibiotika og smertestillende som varer i 12 dager og jeg har fått fucsidin til å smøre på 2 ganger daglig. Dette er en katt som er "vill" og desverre hadde såret begynt å lukte fælt og siden han ikke hadde vært hjemme på flere dager.

Er det noen som har vært borti en slik situasjon før? hvor lang tid tok det før det begynte å gro? Hva slags erfaringer har dere?

Jeg er så lei meg for at dette har skjedd og synes så fryktelig synd på katten! Han elsker å være ute, og nå må jeg holde han innesperret en stund. HUff, dette er ikke kjekt=/

Videoannonse
Annonse
Gjest Lille-pus
Skrevet

Et stort, betent sår tar tid før betennelsen er slått såpass tilbake at såret kan gro friskt.

Var det før vetrinærbesøket at såret luktet ?

- og nå er såret renset hos vetrinæren, pus har blitt 'grounded' og får renset såret 2 ganger daglig og må spise medisiner i 12 dager ?

I så tilfelle; Det går. Det blir ikke morsomt, men det går.

I løpet av en god uke nå så bør du se store forbedringer.

Det viktigste du kan gjøre for å hjelpe sårhelingen er å holde pus innendørs og følge de rutinene som vetrinæren har gitt deg.

Dersom pus skulle komme seg ut så er det nok stor sannsynlighet for at de jevne rense- og medisineringsrutinene ikke lar seg gjeonnomføre....

Så hold hodet kaldt, hod pus inne, følg vetrinærens instrukser til punkt og prikke.

Og skulle såret begynne å lukte igjen, eller se værre ut, så er det tilbake til vetrinæren a.s.a.p.

Mye kos, og god tid og rolige bevegelser rundt rensing og medisinering pleier å gjøre de prosessene enklere for både menneske og pasient.

Lykke til :klemmer:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, nå er det bylletid med katter som slåss og blir angrepet, og ikke måte på!

Var selv til dyrlegen med en katt som hadde et bittsår som over natta ble til en byll på str med en valnøtt. Og så ble det et svært åpent kjøttsår, for det var så rundt og spredt at det kunne ikke syes. Fikk antibiotika for 14 dager, og det må gis 2 ganger for dagen. Katten er en stallkatt, så han bor ute selv nå også, tåler ikke under noen omstendighet å være inne, tro meg når jeg sier at den nesten dør av stress da. Men ute så steller den såret sitt fint selv, det lukter ikke, det gror etterhvert, og han får pillene sine. Det er en snill pus som kommer når jeg roper, og alltid tar pilla si.

Det viktigste er nok bare å sjekke det, og holde det rent og pent, hvis det må til at katten må være inne, og ikke blir HELT sprø av det, så hold den inne.

Skrevet

Takk for svar:)

Ja, det luktet før vi dro til dyrelegen og han sa det ville lukte en stund til pga alle bakteriene! Det er et stort åpent grusomt sår! Det høres litt likt ut, det er et rundt og stort sår. Du ser liksom inn til neste hudlag:/ Får helt vondt av dette! Dyrelegen har gjort masse greier(renset, spilt, åpnet) og gav han en sprøyte med antibiotika og smertestillende som varer i 12 dager - slik at jeg skal slippe å gjøre det selv! Min oppgve er å ta på den kremen to ganger dagen! De lar han meg gjøre heldigvis:)

Jeg er så stolt av katten! Han oppførte seg eksemplarisk hos dyrelegen, har ikke vært vanskelig inne (selv om han viser han vil ut). Han spiser, vil ha kos og sover!

Huff, har så vondt av katten! Dette er så dumt! Men jeg tror han faktisk skjønner vi hjelper han:)

Håper det vil ordne seg fort!

Gjest Lille-pus
Skrevet

Å jada, - han skjønner. Han skjønner mer enn vi tror (tror jeg... nei, vet jeg).

12 dager er ikke såå lenge, så bit tennene sammen og hold ut.

Når imunforsvaret han (sammen med antibiotikaen) har fått overtaket på infeksjonen så vil det nok bli mer liv i pusegutten din (og mere mas om å få gå ut), men akkurat nå tror jeg han synes det er aldeles vidundelig å få maten servert, være trygg og varm inne, ha mindre vondtfor hver dag som går, og bare bli stelt med :klemmer:

Det er nok godt å sove mye nå ja... Tenk på den kampen som foregår inne i ham når infeksjonen skal slås ned.

Da blir en liten kar ganske 'sigen i øyelokkene' da :)

Jeg vil anbefale deg å holde ham inne inntil de 12 dagene er over.

Tenk på Green Lady og hennes Mac Gyver når du synes 12 dager høres ut som 'hele resten av livet'

God klem til pusegutten og 'mor' :klemmer:

• Liker 1
Skrevet

En liten oppdatering: han er mye piggere, litt ivrigere på å gå ut(maser litt), han spiser og drikker masse, går fint på do og er kosete:) såre blir renset med pyrisept (legen sa jeg kunne gjøre det, ringte han og spurte) og så får han sårkremen fusidin på! Synes såret ser bedre ut, ikke mye puss igjen, og det lukter betraktelig bedre! En bra utvikling:) det blir jeg glad for:) såret ser fortsatt ikke noe fint ut, et stort åpent kjøttSår. Jeg håper alle bakteriene snart sier hasta la vista slik at det kan begynne å gro!

Hvordan går det med stallkatten?! Har det begynt å gro?!

Hva skjedde med green Lady og hennes macgyver?!

Tusen takk for svar dere to!:)

• Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Så fine nyheter ! :)

Dette går riktige veien hører jeg. Du har gjort en skikkelig god jobb med pasienten din :klemmer:

Jeg mistenker at sårhelingen er på gang nå (nedenfra, fra bunnen av såret), og når all bestennelsen/pusset er ute så vil overflaten få en komplett, tett og fin skorpe. Inntil all betennelsen/alt pusset er ute så er det bra at overflaten ikke har lukket seg og stengt pusset inne :)

Historien til Green Lady er en historie om en ulykke, en historie om lang rekonvalisens, en historie om ukuelig pågangsmot, om fortvilelse og optimisme, innsatsvilje, forsakelse, om ukuelig livsmot og ubetinget gjensidig kjærlighet.

Historien går over 9 forumsider og viser det beste i mennesket når man plutselig sitter der med en svært skadet og høyt elsket katt.

Les den sakte, side for side, den er vel verd å leses.

Du finner den her

Endret av Lille-pus
  • Liker 1
Skrevet

Enda en oppdatering:

Han har virkelig kommet seg og formen hans er tilbake! Han har rautet i hele dag på å få komme ut. Plutselig (ikke spør meg hvordan) har pus klart å åpne vinduet. Det er et vindu som er høyt oppe (ved taket..). Han har tatt sats og rast vaser etc og kommet seg opp og ut. Hvordan det er mulig, aner jeg ikke..

Heldigvis varer antibiotikaen og smertestillende i 3 dager til..Han skulle til legen i morgen for å få seg en ny dose.

Huff, synes dette er skikkelig fælt og håper han snart kommer tilbake! Såret er heldigvis på bedringens vei, håper ikke dette forverrer noe.. Naboer og alt er informert, og vi få beskjed dersom de ser han..

Huff, dette høres kanskje litt teit og merkelig ut, er redd for at noen skal være slem med han.. de ser såret og tenker sitt.. huff. tenker vist ikke helt rasjonelt jeg..

Skrevet

Hurra, han er hjemme igjen:) frisk og fin! Såret er luktfritt og har begynt å få litt skorpe på! Han kom ikke sånn at vi nådde timen hans i dag, men det tar vi imorra:) dyrelegen er veldig fleksibel! De er rett og slett fantastiske!

jeg er så glad han er hjemme!! :D

• Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet

Oj ! Her har det skjedd ting ja.

Så han klarte å bryte seg ut..... 'Mor' kommer kanskje til å barrikadere alt av viduer og dører i morgen da tenker jeg, slik at pasienten er tilstede når han skal på besøk til vetrinæren :fnise:

Flott at han kom hjem når lufteturen var over for i dag :klemmer:

For å bli litt alvorlig også; en katt som er litt svekket, og har et åpent/halvåpent sår er desverre et lett bytte for de insektene jeg vemmes aller mest ved, nemlig de fluene som legger egg i pelsen på svekkede dyr (gjene nær ved analåpningen eller åpne sår) og hvor larvene klekkes uhyggelig fort for så å bokstavelig talt spise seg innover i dyret.

Enkelte områder av landet synes å være mer utsatt for disse vemmelige fluene, og år om annet er det mye sau som bokstavelig talt drepes av disse fluene.

Dette bare for å gjøre folk litt oppmerksomme på farene ved å rusle rundt ute i svekket tilstand på denne tiden av året, ikke for å skremme vannet av noen (eeeh... jo litt det også, - for å være helt ærlig)

Fluene vi snakker om er de fluene vi normal kaller spyfluer.

Så sjekk over såret hans nøye er du snill, og spør gjerne vetrinæren din i morgen om dette er et problem der dere bor.

Det er så greit med det man vet om.

lykke til med vetrinærtimen i morgen :)

Skrevet

Oi, det skal jeg spørre om! Det høres skummelt ut:/ jeg har renset såret og puttet på sårkremen etterpå! Nå ligger han inne og slapper godt av:) så godt å ha han tilbake!:)

Alt er låst og det skal ikke være noen rømmenuligheter:) skjønner fortsatt ikke hvordan han kom seg ut i går! Hehe, han får til det han vil:p

AnonymBruker
Skrevet

Smart katt, det der. Han kom ikke tilfeldigvis til dere som voksen og har maske og blå øyne? Høres ut, i oppførsel, som min katt som forsvant for en god stund siden. : tristbla:

Anonym poster: c18d0c428a1e7b261efb2ffa302b3e49

Skrevet

Hei:)

Han kom til oss som voksen, men han har ikke maske el blå øyne! Han her hadde vært mishandlet og hadde ikke hatt det noe bra:( fælt:( Trist når kattene forsvinner:( lenge siden?! Det gjør vondt!

I dag er vi klar for dyrelegen! I går fikk jeg ikke tak i bil:/ spent på ha de sier! Håper de er fornøyd med utviklingen:) han maser i ett kjør for å få gå ut! Ikke noe gøy å holde han inne! Men må man så må man:)

Gjest Lille-pus
Skrevet

Det høres veldig lovende ut at han maser mye nå :)

Maser han på den krevende, sterke måten så er han i mye bedre form enn han var for en ukes tid siden, - og det er flott :)

Må innrømme jeg er litt spent på om vetrinæren også er fornøyd i dag :)

Tvi-tvi til dere to i dag :klemmer:

Skrevet

Da er pus tilbake fra legen! Og vi kunne ikke fått bedre tilbakemeldiger! Han var veldig fornøyd med utvikligen av såret og trodde vi ville se store forbedringer de neste 10 dager! Legen sa det er tydelig at han har fått god behandlig og oppfølgning! Det varmet:) Han har fått ny dose med antibiotika og smertestillende!

Pus har ikke vært kastrert ( fy, jeg vet.), og det ble og fikset i dag!

Nå ligger han dopet, men beveger seg litt innimellom!

Jeg må få skryte av dyreklinikken! Den er fantastisk:) aldri opplevd så bra service hos en Dyrelege før! Fantastisk oppfølgning:)

Jeg er en fornøyd puse"mor" i dag:) jeg er så glad pus er på bedringens vei:)

Og ja lille-pus; det var en sånn krevende sterkere rauting;) et godt tegn!! :D

• Liker 3
Skrevet

Hva er lurt å gi av mat etter pus har vært i narkose?!

Pus har våknet og tutler litt sjanglet rundt! Vi passer godt på:) han er sulten siden han ikke har spist siden i dag morges. Han fikk litt fisk, sei, men det kom rimelig fort opp igjen! Kanskje han spiste for fort?!

Gjest Lille-pus
Skrevet

Tja.....

Mine 3 har pleid å få litt romtemperert våtmat de :)

Men det bør vel nevnes at de er veldig glade i våtmat da (alle tre), så det spiller nok inn.

Sikkert greit at maten er lett fordøyelig vil jeg tro...

Og sikkert ikke rart han kastet opp seien, sulten, svimmel hele kroppen, 'småuggen' etter narkose, - og så materialiserer det aller beste han vet seg rett foran nesen hans ! :spise:

Nam !

Han dyttet vel innpå alt magen kunne romme tenker jeg, og da 'snur' det og kommer opp igjen (i ufordøyd tilstand).

Min første hadde det på akkurat samme vis (faktisk med seifilet han også :fnise: )

Tok et par ganger før jeg forstod at han spiste så mye at det helt automatisk kom oppigjen, - fordi det var ikke plass til så mye som duften av seifilet i maven hans.

Begynte å servere mye mindre posjoner (og lukke ørene for sutringen om; "mmmer ! Mer ! MEr ! Ærr'u dauhørt ? JEG SA MEEER !" )

- og da ble det slutt på å kaste opp seien :)

Har du en pose våtmat du kan gi en ss av i første omgang ?

Når den er spist så se om han vil ha ennå litt mer :)

Litt viktig å passe på at han ikke sovner med hodet i vannkoppen.

Han kan se ganske våken ut ett øyeblikk, og i neste sekund har han 'flatet ut' på gulvet.

Litt dumt å drukne i sin egen vannkopp, så pass på vannet og katten nå så går det greit dette :)

• Liker 2
Skrevet

Endte med å gi han litt vårfor- skviste det litt ekstra så han ikke skulle sette fast noe i halsen! Gav han litt og det gikk ned uten at det kom opp igjen:)

Jeg antar han slukte maten i ett jafs når favoritten kom på "bordet". Han er så renslig at han gikk til toalettet sitt å spydde! Det har jeg ikke sett før!

Ja, har passet på han som en hauk etter han våknet! Hørt om at de kan sovne i vannskålen! Nå har han vært våken en god stund, ca 5,5 time! Allerde maset om at han vil ut:p

Han har sovet lenge og godt!:) han er så skjønn! Han endte med å ligge på ryggen for å få kos på magen! Han elsker kos på magen:) den søtnosen:)

Tusen takk for gode råd Lille-Pus :)

AnonymBruker
Skrevet

Hei:)

Han kom til oss som voksen, men han har ikke maske el blå øyne! Han her hadde vært mishandlet og hadde ikke hatt det noe bra:( fælt:( Trist når kattene forsvinner:( lenge siden?! Det gjør vondt!

I dag er vi klar for dyrelegen! I går fikk jeg ikke tak i bil:/ spent på ha de sier! Håper de er fornøyd med utviklingen:) han maser i ett kjør for å få gå ut! Ikke noe gøy å holde han inne! Men må man så må man:)

Min forsvant for litt over et år siden, og selv om fornuften forteller meg at den er død, så kan jeg ikke la være å håpe at den skal dukke opp igjen. :)

Det var en meget spesiell katt, men den var også veldig knyttet til meg, derfor tror jeg at den er død siden den ikke har kommet tilbake. Hver morgen titter jeg ut på haugen der den pleide å ligge når jeg stod opp (hvis den ikke allerede var inne, da), men den er ikke der. Selvfølgelig er den ikke det.

Godt at pusegutten har havnet hos deg non-stop, du er en god katteeier!

Anonym poster: c18d0c428a1e7b261efb2ffa302b3e49

Skrevet

Skikkelig trist når de forsvinner=( noe så vondt.. det verste er å ikke vite hva som egentlig har skjedd med de. kjempetrist å høre at pusen din har forsvunnet AnonymBruker. Savnet etter de er stort! Det er noe spesielt å ha dyr, de gjør noe med oss:) Takk for gode ord:)

Pus kommer seg for hver dag! og i dag har han bare kost og kost:) Han maler høyt som bare det! Han er så søt:) Han ligger så lang som han er på ryggen med alle 4 beina opp! Haha.. Kose på magen :)

I natt har han prøvd å åpne vinduene, men de er barrikadert igjen :P SÅ det skal være fysisk umulig for han å åpne det:P De andre går ikke ann å åpne! Det var en liten nips figur som hadde knust, så han ble BUSTED der:P

God helg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...