Lilac_S Skrevet 6. juni 2012 #1 Skrevet 6. juni 2012 (endret) Hei, Jeg har i flere år slitt med låsninger i nakken og i brystryggen (mellom skulderbladene) og begynner å bli mektig lei! Låsningene går utover både velvære og humør da jeg ofte er veldig stiv og får kraftig hodepine når det er som verst. Jeg går fortsatt etter 3-4 år til kiropraktor hver 6. uke for å vedlikeholde og kjenner det med en gang at det begynner å nærme seg tid til å dra for da låser det seg skikkelig. Og skulle det gå over 6 uker er rygg og nakke helt ødelagt. Det knaker også veldig mye i ryggen når jeg strekker meg. Jeg har aldri hørt om noen som har trengt behandlig i så lang tid hod kiropraktor og kiropraktoren min selv ser ikke på det som en sannsynlighet at jeg kan slutte i nærmeste fremtid. Finnes det noen andre alternativer som kan fjerne stivheten og smerten en gang for alle?? Synes jeg er litt for ung (25år) til å slite såpass mye med ryggen og til å godta at det ikke er noe jeg får gjort noe med. Vil natprapater eller manuellterapauter kunne hjelpe bedre?? Noe som har lignende erfaringer og som har noen råd og tips å komme med?? Takk! Endret 6. juni 2012 av Lilac_S
Amarinda Skrevet 6. juni 2012 #2 Skrevet 6. juni 2012 Trener du noe utenom den tiden du er hos kiropraktor? Det er utrolig viktig å drive forebyggende trening for å unngå at du skal fortsette å plages med dette. Ellers vil jeg anbefale manuell terapeut. De kan også svare på hvilke aktiviteter og trening du kan prøve på.
Silfen Skrevet 6. juni 2012 #3 Skrevet 6. juni 2012 Naprapat. Helt fantastisk. Men dyrt. Manuell terapeut er også fint, men det har jeg ikke prøvd selv. Selv bruker jeg fysioterapeut for mine låsninger.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2012 #4 Skrevet 6. juni 2012 Jeg har veldig god erfaring med akupunktur for ryggproblemer.
Silfen Skrevet 6. juni 2012 #5 Skrevet 6. juni 2012 Jeg fikk aku nå nettopp siden g5 som jeg fikk i går hadde gjort huden min hypersensitiv. Mange kan også med nåler, finne seg en som kan dette.
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2012 #6 Skrevet 6. juni 2012 Jeg har gått til Osteopat med nakke og rygg noen mnd. Får løst opp i brystpartiet, noe som har løsnet opp mye. Hadde helt glemt hvordan det var å få puste bedre og lettere. Men så hadde jeg veldig stramme muskler i hele brystpartiet også. Nakken er så ømtårlig ennå så jeg vurderer forsøke akupungtur på det. Er spent på langtidsvirkningen. Gikk 1 år opp til 2 ganger i uka hos kiropraktor. Synes bare ting "gikk tilbake" hele tiden. Men fungerte på å få løst opp i hoftepartiet mitt i alle fall. Men kiropraktor på nakken ble det totalskjæring på. Noe knekking der skal jeg ikke gjøre mer. Har også forsøkt slyngetrening hos fysio. Fikk bare mer smerter av det synes jeg. Og veeeldig svimmel. Å trene så konsentrert på nakken når en er så stram fra før var vist ikke noe for min del.
Minya Skrevet 6. juni 2012 #7 Skrevet 6. juni 2012 Jeg anbefaler også manuellterapeut, samt et treningsopplegg som kan hjelpe deg å komme ut av en vond sirkel.
Gjest Chevy Skrevet 6. juni 2012 #9 Skrevet 6. juni 2012 Jeg har gått til Osteopat med nakke og rygg noen mnd. Får løst opp i brystpartiet, noe som har løsnet opp mye. Hadde helt glemt hvordan det var å få puste bedre og lettere. Men så hadde jeg veldig stramme muskler i hele brystpartiet også. Nakken er så ømtårlig ennå så jeg vurderer forsøke akupungtur på det. Er spent på langtidsvirkningen. Gikk 1 år opp til 2 ganger i uka hos kiropraktor. Synes bare ting "gikk tilbake" hele tiden. Men fungerte på å få løst opp i hoftepartiet mitt i alle fall. Men kiropraktor på nakken ble det totalskjæring på. Noe knekking der skal jeg ikke gjøre mer. Har også forsøkt slyngetrening hos fysio. Fikk bare mer smerter av det synes jeg. Og veeeldig svimmel. Å trene så konsentrert på nakken når en er så stram fra før var vist ikke noe for min del. Jeg har også gått til fysio med ryggen min, og hun gav meg klar beskjed om at det nok ble værre- før det ble bedre. Dette gjaldt spesielt slyngetreningen.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2012 #10 Skrevet 6. juni 2012 Osteopati, helt klart. Og trening med RedCord. Du må gå en sted (treningssenter) der du kan bli veiledet av en fysioterapeut som kan dette, og så må du trene deg skikkelig opp. Det er det eneste som hjelper.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2012 #11 Skrevet 6. juni 2012 Har også forsøkt slyngetrening hos fysio. Fikk bare mer smerter av det synes jeg. Og veeeldig svimmel. Å trene så konsentrert på nakken når en er så stram fra før var vist ikke noe for min del. Du må trene i slynge (RedCord), det er det eneste som hjelper på sikt, men du må gå forsiktig frem akkurat når det gjelder nakken. Når det gjelder styrke andre steder er det bare å kjøre på. MEN fikk du smerter har nok ikke fysioen vært god nok på dette. Det er kjempeviktig å gjøre øvelsene riktig. Den første fysioen jeg var hos etter jeg fikk Whiplash kunne ikke dette i det hele tatt og det hadde ingen effekt. For de som bor sånn nogenlunde i nærheten anbefaler jeg Friskvernklinikken i Asker. Ingen over, ingen ved siden. Det er veldig mange som har fått et helt nytt liv etter å ha gått der. http://www.friskvern.no/
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2012 #12 Skrevet 7. juni 2012 Masse trening, akupunktur + manuell terapeut/osteopat og evt brystreduksjon om du har store pupper.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2012 #13 Skrevet 7. juni 2012 Har madrassen noe å si for dette? Jeg hadde sterke smerter i korsryggen, med lammende følelse nedover benet. Droppet fysioterapi, kjøpte meg ny madrass, og gikk turer og sørget for å få sykmelding slik at jeg fikk fred og ro. Nå er ryggen mye bedre, men jeg må passe på å ikke belaste for mye og skjevt.
Paw Skrevet 7. juni 2012 #14 Skrevet 7. juni 2012 Massasje på Colosseum Spa. All I'm saying.. Har hatt problemer med rygg, korsrygg, skuldre, nakke.. Folkene der fikser alt
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2012 #15 Skrevet 7. juni 2012 Kanskje atlasen din er skjev? Oppsøk Wally Amundsen på Moss! Ellers så fremmer hvetemel(og gluten generelt) og sukker betennelse i kroppen, både i muskel, skjelett og vondter som hodepine og smerter ellers i kroppen.
Lilac_S Skrevet 7. juni 2012 Forfatter #16 Skrevet 7. juni 2012 Takk for alle svar, kanskje jeg skal prøve manuellterapeut... Akkurat nå trener jeg ikke noe spesielt mye, men jeg har stort sett trent mye forskjellig mens jeg har hatt diss problemene uten at jeg synes det har hjulpet noe særlig. Særlig yoga gjør det hele bare verre... Trente også pole dancing i et års tid, noe som bygger veldig mye styrke i skuldre/nakke, uten at det hjalp noe heller. Problemet er vel kanskje at jeg ikke har fått noe treningsopplegg tilrettelagt for mine problemer?
tingeling Skrevet 7. juni 2012 #17 Skrevet 7. juni 2012 Naprapat akutt og redcord forebyggende Men du bør få skikkelig veiledning ift redcord. Hvis du bor i Oslo-området anbefaler jeg redcord clinic på Lysaker . Dyre, men fantastisk bra.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå