AnonymBruker Skrevet 6. juni 2012 #1 Skrevet 6. juni 2012 Jeg har i det siste året gått gjennom noen forandringer i livet mitt, men disse forandringene går de fleste gjennom. Flytte hjemmefra, ny by, ny skole, nye mennesker, nytt miljø, osv. Problemet mitt er at jeg ikke har håndtert dette på en god måte, og tror nå at jeg er deprimert. Jeg har tidligere hatt litt "mørkere" tider, men har ikke gjort noe med det for jeg tenkte at det går sikkert over. I tillegg har jeg også noen andre problemer som kommer og går, uten at jeg vil si konkret hva det er. Jeg har en slags tomhetsfølelse, men samtidig er jeg en tikkende bombe. Noen dager kan jeg føle meg så dårlig at jeg ikke går ut av huset en gang, og jeg vil ikke møte på noen mennesker eller se sollyset. Hadde noen perioder hvor jeg kunne bli hjemme fra skolen i tre uker, fordi jeg følte meg ikke bra, men samtidig var jeg ikke syk. Jeg hadde ikke lyst til å stå opp. Mens andre dager kan jeg være veldig sint, irritert eller lei meg for ingenting. Og resten av dagene så har jeg rett og slett ingen følelser. Det virker som jeg aldri bare er glad.. Så, til spørsmålene mine. Er det noen som har hatt det sånn før? Og er det verdt å prøve å gå til en psykolog eller lignende? Funker det faktisk å få hjelp til å se lysere på livet?
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2012 #2 Skrevet 6. juni 2012 Helt klart! Er ikke bare de syke og gale som drar til psykologen! Bedre å få deg på rett vei nå sånn at du ikke tar dumme valg pga depresjon senere,er det ikke?
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2012 #3 Skrevet 6. juni 2012 Jeg syns ikke psykolog har hjulpet noe særlig. Har gått til 3 forskjellige. (Har PTSD) men det man sliter med varierer jo akkurat som behandling og effekten vil gjøre. Værdt et forsøk ihvertfall
Lura Lotta Skrevet 6. juni 2012 #4 Skrevet 6. juni 2012 Det er helt klart at psykolog hjelper, men kanskje ikke for alle. Du må ville det selv, og du må jobbe for å få det bedre. Da jeg var yngre (13) og startet hos psykolog trodde jeg at det bare var å gå dit og prate så kom alt til å ordne seg. Men det funker jo ikke helt sånn.. Først nå (snart 22 år) har alt begynt å snu seg, jeg fikk en ny psykolog i november, en mann jeg la all min tillit til og virkelig stolte på hans kunnskap. Jeg hadde fått han tildelt i en krisesituasjon hvor jeg var langt nede og satt inne hver dag i en slags boble med kunn en eneste tanke og det var hvordan jeg skulle ta livet mitt. Denne mannen snudde livet mitt opp ned. Jeg stolte virkelig på han og det er det smarteste jeg noen gang har gjort. Nå, 7 mnd senere er jeg friskmeldt fra depresjon og sosial angst, noe jeg trodde aldri kom til å skje. Jeg føler meg endelig letta, jeg føler at jeg kan gjøre det andre gjør. Og det er virkelig fantastisk. Og en annen ting, jeg er utrolig stolt av meg selv Men som sagt, det er en stor jobb å komme ut av depresjon, men herregud så mye det er verdt ! Masse lykke til, husk å ha troen på deg selv så skal du se at alt blir bedre
andy capp Skrevet 6. juni 2012 #5 Skrevet 6. juni 2012 Som Lotta sa over her. Du må ville det selv. Det er ingen mirakelkur å gå til psykolog. Det er fortsatt du som må gjøre jobben. Psykologen blir på mange måter en veileder, like mye som en behandler. Det psykologen i mange tilfeller kan hjelpe med, er å se ting fra et annet ståsted, bidra med tekninkker for å bryte tanke-/handlingsmønster osv. Men du må være klar over at du må jobbe selv for å bli frisk/komme videre. Kjemi med psykolog er også viktig. Du må kunne stole på vedkommende, må kunne åpne deg og si akkurat det du føler/tenker på. Om du ikke deler alt med psykologen, vil ikke han/hun ha mulighet til å veilede deg riktig. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå