Gå til innhold

Vegetar treretter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ha selskap neste fredag, og har lyst til å servere en treretters middag. Men jeg er ikke flink til å komponere sånne menyer. Er det noen som har noen forslag å komme med?

Det skal være vegetar (ikke vegansk). Ikke altfor komplisert. Og det er en stor fordel om noe av det kan lages dagen før. Ved valg av dessert må jeg også ha i tankene at en av gjestene er diabetiker.

Skrevet

Kanskje denne kunne passe som hovedrett? :) Litt jobb, men absolutt ikke komplisert. Den er god oppvarmet, men til selskap tror jeg at jeg ville lagd bare fyllet dagen i forveien, da burde det gå raskt å sette sammen retten og steke den like før servering.

Skrevet (endret)

Mange gode oppskrifter

Denne synes jeg er kjempegod. Jeg lager den vegansk så kan ikke si hvordan den smaker vegetarisk men kan passe bra som forrett.

Endret av Sinner
Skrevet

Kanskje denne kunne passe som hovedrett? :) Litt jobb, men absolutt ikke komplisert. Den er god oppvarmet, men til selskap tror jeg at jeg ville lagd bare fyllet dagen i forveien, da burde det gå raskt å sette sammen retten og steke den like før servering.

Den så ikke dum ut. Men hvis jeg velger den som hovedrett, hva vil du anbefale som forrett og dessert?

Skrevet

Mange gode oppskrifter

Denne synes jeg er kjempegod. Jeg lager den vegansk så kan ikke si hvordan den smaker vegetarisk men kan passe bra som forrett.

Ja, det er mange fine oppskrifter der. Men ikke så veldig mange forslag på hele menyer. Og problemet mitt er å sette sammen forrett, hovedrett og dessert som passer sammen. Så hvis du har forslag til en hel meny blir jeg kjempeglad. :jepp:

Gjest Badabing
Skrevet

Er det fint selskap, eller kan det være uformell grilling med venner?

Uformelt:

Forrett: Nachos med ost og hjemmelaget guacamole

Hovedrett: Tex mex burgere

Dessert: key lime pie

Forrett: bruschetta med hvitløksmør, tomatsalat og fersk mozzarella og basilikum

Hovedrett: Canneloni eller annen pastarett

Dessert: Fruktsalat

Forrett: Gresk salat med feta og oliven og godt brød

Hovedrett: Moussaka

Dessert: hjemmelaget is

Ingen ekspert på dette jeg altså, vi har jo som regel bare besøk av nære venner og griller og har alt rent uformelt.

Skrevet

Den så ikke dum ut. Men hvis jeg velger den som hovedrett, hva vil du anbefale som forrett og dessert?

Kanskje en enkel suppe som forrett? Denne har jeg laget noen ganger, og alle ser ut til å elske den. Ikke så fænsi, men jeg forstod deg sånn at det ikke skulle være så veldig formelt, så da er det kanskje greit.

Dessert synes jeg det er verre å foreslå, siden jeg vet null og niks om diverse alternative søtningsmidler for diabetikere, sånn at jeg ikke vet hvordan oppskriftene vil funke om du rett og slett bytter ut sukkeret. Men jeg vil tro det funker å bruke sukkerfri sjokolade i sjokolademousse; det synes jeg er en veldig god og enkel dessert, kanskje med litt frisk frukt eller bær til. Om du er interessert kan jeg finne oppskriften jeg bruker. :)

Gjest Badabing
Skrevet (endret)

http://mjuuugly.blogg.no/

En bruker her på KG som lager masse digg, og hun bruker en del andre typer søtning.

Ellers har jeg gjerne laget vannbakkels til kos når jeg har diabetikere på besøk, og putter i litt krem eller et lett dryss med melis.

Litt mer tradisjonell mat kan jo være som Nilma foreslår: en suppe til forrett, og nøttestek til hovedrett. Cilipili her inne har oppskrift på en sinnsykt god nøttestek som vi har laget flere ganger, og som vi alltid får masse skryt for.

Du får si om du liker noen av menyene, så skal jeg lete frem oppskrifter. :)

Endret av Badabing
Skrevet (endret)

Hei, Sauen! :goodbye:

Jeg fant en side med ulike vegetariske menyer (men ikke nødvendigvis tre retters):

http://veg-veg.no/mat/meny/

Og her på KG har man visst diskutert tre retters vegetarisk middag ved et tidligere tidpsunkt:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=581924

EDIT: ojsan, der fant jeg jo en viss Sau som hadde vært innom den tråden :ler:

Lykke til!

Håper du finner noe til slutt, som både du og gjestene dine blir fornøyde med!

:jepp:

Endret av fairygirl
Skrevet

Takk! Her kommer det flere idèer. Jeg har en uke igjen til selskapet, og tar gjerne imot flere. :jepp:

Hei, Sauen! :goodbye:

Jeg fant en side med ulike vegetariske menyer (men ikke nødvendigvis tre retters):

http://veg-veg.no/mat/meny/

Og her på KG har man visst diskutert tre retters vegetarisk middag ved et tidligere tidpsunkt:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=581924

EDIT: ojsan, der fant jeg jo en viss Sau som hadde vært innom den tråden :ler:

Lykke til!

Håper du finner noe til slutt, som både du og gjestene dine blir fornøyde med!

:jepp:

Der fant du en KG-tråd jeg ikke fant igjen. Var nok ikke flink nok til å lete jeg. :sjenert:

Skrevet

Da er dagen kommet, og jeg skal prøve å lage Nilmas meny, med fruktsalat til dessert. Jeg gleder meg. :hoppe:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...