Gå til innhold

Eksamen i historie 2012


issehelen

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal ha muntlig eksamen i historie, og trenger litt hjelp til en problemstilling. Oppgaven min er "Norge i verden".

Kompetansemålene er:

* gjøre rede for samfunnsforhold og statsutvikling i Norge fra ca 700 til ca 1500 og diskutere mulig påvirkning fra andre kulturer, samfunn og stater.

* gjøre rede for hovedtrekk ved den industrielle revolusjon og undersøke hvilken betydning den fikk for næringsutvikling og sosiale forhold i det norske samfunnet

* gjøre rede for bakgrunn for de to verdenskrigene og drøfte virkninger disse fikk for Norden og det internasjonale samfunn

* gjøre rede for noen økonomiske, sosiale, politiske og kulturelle utviklingstrekk i Norge etter 1945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest SnowLeopard

Det der skal du strengt tatt klare selv. Det er jo det som er greia med eksamen.

Endret av SnowLeopard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "gjest"

Hei! Jeg skal ha muntlig eksamen i historie, og trenger litt hjelp til en problemstilling. Oppgaven min er "Norge i verden".

Kompetansemålene er:

* gjøre rede for samfunnsforhold og statsutvikling i Norge fra ca 700 til ca 1500 og diskutere mulig påvirkning fra andre kulturer, samfunn og stater.

Vikingtid/middelalder/reformasjonen.

Høvdingedømme (Harald Hårfagre samlet Norge til et rike/Olav Haraldsson kristnet Norge/Harald Hardråde brakte med seg andre ideer om makt fra Bysants og monopoliserte mynteenheten og hadde en medregent. Det her innførte en tidlig middelalder i Norge)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...