Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge kan man se på solen nå før det er skadelig? Jeg brukte en sånn "gammeldags svart bildeting", slik man fikk med når man fikk bilder fremkalt før. Kalles det eksponert filmrull kanskje!? Leste etterpå at man ikke skulle gjøre det. Så bare på solen ca 2 sekunder gjennom den. Har jeg skadet øynene da?

Hilsen "redd"

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da skulle jeg ha vært blind for lenge siden..

Skrevet

Skadet øynene har du nok ikke. Det er vel ueksponert film man skal bruke til dette formålet, den er helt ugjennomsiktig. Sveiseglass er også brukbart.

Gjest Gjest
Skrevet

Skadet øynene har du nok ikke. Det er vel ueksponert film man skal bruke til dette formålet, den er helt ugjennomsiktig. Sveiseglass er også brukbart.

Man skal være forsiktig med å anbefale både sveiseglass og ueksponert film. I utgangspunktet blir ingen av disse regnet som sikre.

Se tråden om "Venuspassasjen i natt" på aktuelt, det er postet noen gode lenker der.

Faren over for denne gang, siden Venus er forduftet uti verdensrommet, men greit å oppdatere kunnskapen, none the less.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar! Da har nok ingen skade skjedd :)

Så på den noen få ganger, og da bare max 2 sekunder av gangen gjennom denne "bildetingen"!

Ble bare litt skremt etter at jeg leste at det ikke var anbefalt. Hehe!

Skrevet

Man skal være forsiktig med å anbefale både sveiseglass og ueksponert film. I utgangspunktet blir ingen av disse regnet som sikre.

Se tråden om "Venuspassasjen i natt" på aktuelt, det er postet noen gode lenker der.

Faren over for denne gang, siden Venus er forduftet uti verdensrommet, men greit å oppdatere kunnskapen, none the less.

Den er grei, da skal jeg ikke anbefale det til neste gang. Jeg var faktisk ikke klar over det, men jeg vet om mange som bruker det likevel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...