AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #1 Skrevet 5. juni 2012 Jeg har slitt med forstoppelse nå veldig, veldig lenge.. Her er det snakk om måneder. Jeg kan gå 3-4 dager uten å gå på do, faktisk lengre. Og jeg spiser to store måltid for dag... Når jeg først går på do kommer det nesten ingenting og det gjør vondt, derfor gruer jeg meg til å gå på do. Får liksom sjokk når jeg hører at folk går på do en til to ganger om dagen, jeg går med flere dagers mellomrom! Må jeg til legen eller finnes det noe jeg kan kjøpe på apoteket? Jeg er 17 år gammel...
Gjest gjest Skrevet 5. juni 2012 #2 Skrevet 5. juni 2012 Drikker du nok væske? (Helst vann. cola og kaffe er vanndrivende, tørker ut avføring ) Og spis gjerne svisker. Det hjelper. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #3 Skrevet 5. juni 2012 Jeg drikker veldig lite.. Drikker mye energidrikker. Kan hende det har med det å gjøre. Får begynne å ta med meg en vannflaske i stedet for å kjøpe meg en boks red bull.
Minya Skrevet 5. juni 2012 #4 Skrevet 5. juni 2012 Da jeg var på din alder, kunne jeg også gå mange dager uten å måtte nummer to. Det gikk seg til av seg selv rundt da jeg ble tjue, aner ikke hva jeg gjorde som kunne ha vært årsaken til at det gikk over.
millie88 Skrevet 5. juni 2012 #5 Skrevet 5. juni 2012 Du bør nok spise oftere, det er mye bedre for magen å få flere mindre måltider i steden for to store. Spis mat som inneholder mye fiber og lite sukker. Også må du drikke minst 2 liter om dagen, gjerne vann og lignende uten mye sukker. Ellers får jo svisker som regel fart på sakene, men det gjelder å drikke mye! Om det ikke hjelper bør du kanskje ta deg en tur til legen.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2012 #6 Skrevet 6. juni 2012 Trådstarter her, er det noe jeg kan få kjøpt på apoteket som hjelper? Har måtte gått på do i hele dag, men får ingenting ut. ABSOLUTT INGENTING. Og jeg kjenner at jeg må på do, men det er så vondt og jeg får det ikke ut. Herregud.. Er så ubehagelig å sitte, greier ikke slappe av fordi jeg vet jeg må på do. Satt på do i litt over en time, fikk ingenting ut...
Gjest gjest Skrevet 6. juni 2012 #7 Skrevet 6. juni 2012 Høres ut som du må hjelpe litt til selv. Har dere engangs-hansker i huset? Noen ganger må man gjøre som de på sykehjemmene, plukke ut bæsjen bit for bit, slik at den hardeste bæsjen slipper taket, og gir rom for det som ligger innenfor til å komme ut. Hvis du ikke har engangs-hansker får du finne en stor brødpose og tre over hånda. Bæsj som kommer i kontakt med fingrer stinker.. Får du det ikke til, så be om hjelp. Du kan ikke fortsette slik. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2012 #8 Skrevet 6. juni 2012 Svisker og tørkede aprikoser fungerer godt for meg. Du må spise en del. da. 1
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2012 #9 Skrevet 6. juni 2012 Trådstarter her, er det noe jeg kan få kjøpt på apoteket som hjelper? Har måtte gått på do i hele dag, men får ingenting ut. ABSOLUTT INGENTING. Og jeg kjenner at jeg må på do, men det er så vondt og jeg får det ikke ut. Herregud.. Er så ubehagelig å sitte, greier ikke slappe av fordi jeg vet jeg må på do. Satt på do i litt over en time, fikk ingenting ut... Kjøp oxytarm plomme på helsekosten, litt dyrt, men etter få timer får du en helsikes fart på magen! Hold deg i nærheten av doen, og ikke bli redd om du får litt luftavgang mellom slagene. D tyder på at d virker. Nå koster d ca kr 200,- for 14 plommer, og er IKKE vanedannende! Selv kjøpte jeg en slik pk for 2,5 år siden, og har kun hatt bruk for d 2-3 ganger. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2012 #10 Skrevet 6. juni 2012 Kjøp oxytarm plomme på helsekosten, litt dyrt, men etter få timer får du en helsikes fart på magen! Hold deg i nærheten av doen, og ikke bli redd om du får litt luftavgang mellom slagene. D tyder på at d virker. Nå koster d ca kr 200,- for 14 plommer, og er IKKE vanedannende! Selv kjøpte jeg en slik pk for 2,5 år siden, og har kun hatt bruk for d 2-3 ganger. Lykke til Dette hjelper ikke dersom du har en enorm plugg som stenger like innenfor endetarmsåpningen. Problemer med forstoppelser er at de noen ganger kan danne seg en stor ball like innenfor åpningen. Presser du, da revner du. Da får du ett sår i tillegg. På sykehjem plukker de ut slike "bæsje-baller" bit for bit for at den ikke skal gjøre skade på endetarmsåpningen. Jeg støtter forslaget til gjest ovenfor. Plukk ut bit for bit, så kommer resten ut av seg selv. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2012 #11 Skrevet 6. juni 2012 Høres ut som du må hjelpe litt til selv. Har dere engangs-hansker i huset? Noen ganger må man gjøre som de på sykehjemmene, plukke ut bæsjen bit for bit, slik at den hardeste bæsjen slipper taket, og gir rom for det som ligger innenfor til å komme ut. Hvis du ikke har engangs-hansker får du finne en stor brødpose og tre over hånda. Bæsj som kommer i kontakt med fingrer stinker.. Får du det ikke til, så be om hjelp. Du kan ikke fortsette slik. Jeg fyrer under AB, og må si jeg var skeptisk til forslaget over her, men jommen fikk det fart på sakene! Så TS, dette må du teste :D Eller, fart og fart.. Men det kom ut! Anbefaler analsex også, evt "hjelpemidler" i den kategorien for å ha "regelmessig" avføring om du plages.
Gjest Meg Skrevet 6. juni 2012 #12 Skrevet 6. juni 2012 Jeg har slitt litt med det samme, og det er ikke morsomt. Humøret blir DRITT og en føler seg oppblåst og ekkel. Blir stresset og slapp... Det jeg gjorde var å kjøpe avføringspiller. Det koster vel ca 60 kr, og du kan kjøpe det på apoteket og på nettapotek om du synes det er flaut å kjøpe sånt ( som jeg syntes, men tviler sterkt på at damen i kassen tenker noe over det for å si det sånn) Du tar et pr sånne piller før du legger deg, så må du på do når du våkner. Du kan få litt vondt i magen også, men det går over når du har vært på do. Da får du ut alt sammen, kjapt og enkelt. Er ikke bra å ta for mange sånne piller over tid, men er ikke farlig en sjelden gang når man har behov for det. Er ikke bra å være forstoppet heller Når du har vært på do, burde du spise "forebyggende" ting og passe på å være i nok aktivitet og drikke masse vann. Forstoppelse er ille, så føler med deg. Håper det ordner seg kjapt, er ikke godt å gå rundt sånn:(
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2012 #13 Skrevet 6. juni 2012 Sånn her og nå får du kjøpt noe på apoteket som heter Microlax. Da får du gått på do garantert. Ellers må du spise mer enn to ganger om dagen og du alt, alt, alt, alt for lite vann. De gangene jeg har blitt slik er på seiltur der man ganske enkelt ikke greier å drikke nok for å gjøre opp for væsketapet, da stopper alt opp. Drikk 2,5 liter vann om dagen, så skal du se at det kommer seg rimelig fort.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2012 #14 Skrevet 6. juni 2012 Microlax er forresten ikke piller, men klyster. Du stikker det inn i rompa som et termometer og klemmer ut innholdet, vent 5 min og alt kommer ut.
Gjest gjest Skrevet 7. juni 2012 #15 Skrevet 7. juni 2012 Hvordan går det? Ingen poeng i å betale i dyre dommer på apotek osv når det er bare å ta en brødpose og plukke ut bæsjen.
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2012 #16 Skrevet 7. juni 2012 Dette hjelper ikke dersom du har en enorm plugg som stenger like innenfor endetarmsåpningen. Problemer med forstoppelser er at de noen ganger kan danne seg en stor ball like innenfor åpningen. Presser du, da revner du. Da får du ett sår i tillegg. På sykehjem plukker de ut slike "bæsje-baller" bit for bit for at den ikke skal gjøre skade på endetarmsåpningen. Jeg støtter forslaget til gjest ovenfor. Plukk ut bit for bit, så kommer resten ut av seg selv. Ja, om d er gått flere dager og pluggen er hard er d ingen annen råd. Men til neste gang kan d være lurt å ha en pakke h huset sånn at d ikke går like langt som nå. De er søte omtrent som sjokolade, så du får jammen dekt søtbehovet også.
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2012 #17 Skrevet 7. juni 2012 Ja, om d er gått flere dager og pluggen er hard er d ingen annen råd. Men til neste gang kan d være lurt å ha en pakke h huset sånn at d ikke går like langt som nå. De er søte omtrent som sjokolade, så du får jammen dekt søtbehovet også. .... vær så snill å si at du siterte feil innlegg?
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2012 #18 Skrevet 7. juni 2012 Spis mat med mye fiber i! Mosjon hjelper så man ikke får forstoppelse og ikke minst drikk masse vann! Du kan få klyx på apoteket. Den settes inn i rumpa også presser du ut væska, holder deg i 10-15 min og da går du på do om du har avføring som skulle vært ute.
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2012 #19 Skrevet 7. juni 2012 Etter at jeg begynnte aa ta magnesium 300 til 500 mg til dagen helst kveld fungerer magen helt fint, dr oz anbefalte det ogsaa,
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2012 #20 Skrevet 7. juni 2012 .... vær så snill å si at du siterte feil innlegg? Å neida, du svarte på mitt, så jeg svarer på ditt!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå