the sun always shine Skrevet 4. februar 2004 #1 Skrevet 4. februar 2004 Noen som har oppskrift på en god fiskegryte?? Jeg har en selv, men har lyst å prøve noe nytt. :D For dem som er interresert i den jeg har så kan jeg jo legge igjen oppskrifte: Dette surres i litt smør: - 1 Purre - 1 Paprika Dette blander du så sammen med det ovenfor: - 1 pk matfløte - 1 pk cream freach (eller seterrømme) - 1 hvitløksbåt - 1/2 ts karri - 1 ts salt - 1 ts sukker - 1/2 ts pepper - litt timian - litt sitron Så trenger du ca 800gr torske filet eller annen fisk. La dette trekke i ca 15 min ikasserollen (ha da fisken oppi) eller gjør som jeg pleier, ha fisken i en ildfast form å slå resten over. La det stå ca 25-30 min i stekovnen. Serveres med salat og ris (eller poteter)
Arkana Skrevet 4. februar 2004 #2 Skrevet 4. februar 2004 Fiskegryte (4 pers.) 250 g laksefilet uten skinn 250 g steinbitfilet uten skinn 250 g kveite ca 1 kg friske blåskjell (kan evt sløyfes) 3 tomater 1 stor løk 1 stor purre 1 fennikel 1 rød chili 2 ss olivenolje 3 dl vann + 1 fiskebuljongterning 1 dl kremfløte 2 ss maisenna 1-2 ts karri salt/pepper Legg blåskjellene i tørr gryte og damp under lokk på sterk varme til de åpner seg, ca 4 minutter. Flå tomatene, del dem i båter og ta ut frøene. Skjær løk, fennikel og purre grovt. Fres alle grønnsakene i olje i 5-6 minutter. Tilsett tomatbåtene. Hell over vann + buljong. Skjær fisk i store terninger og la trekke i ca 3 minutter. Rør sammen maisenna, fløte og karri og rør det forsiktig inn i gryten. La det surre videre 2-3 minutter. Smak til med salt og pepper. Legg i blåskjellene før servering.
Gjest gjest1 Skrevet 4. februar 2004 #3 Skrevet 4. februar 2004 Jeg skal prøve denne torskegryten på fredag.
starie Skrevet 4. februar 2004 #4 Skrevet 4. februar 2004 Jeg skal prøve denne torskegryten på fredag. Den så skikkelig god ut!
Christy Skrevet 4. februar 2004 #5 Skrevet 4. februar 2004 Denne er veldig god: 600gr frossen sei 8-10 poteter 4-5 gulerøtter 1 stor purre ca.1 liter væske: 1 pk matfløte+ melk+ vann( halvparten av væsken skal være vann) ca.2 ts salt ca.1-2 ts paprika ca.1-2 ts pepper evnt litt gressløk 2 ss margarin Skrell poteter og gulerøtter og skjær i biter. Smelt smør i gryten. Ha i potetbitene og gulerotbitene, dryss over litt krydder. Hell over væske til det dekker. La koke ca.10-15 min. Skjær fisken på skrå. Legg i gryta, ha på resten av krydder. Ha i hakket purre Hell på resten av væske La koke ca.10 min evnt. gressløk på toppen.
the sun always shine Skrevet 4. februar 2004 Forfatter #6 Skrevet 4. februar 2004 Tusen takk for mange gode tips... disse skal utprøves :D
Gjest gjest1 Skrevet 4. februar 2004 #7 Skrevet 4. februar 2004 bacalao er jo alltid en slager Bacalao a la pulverheksa 7-8 personar (ca 6 liter) 1 kg rensa klippfisk (skinn og beinfri) 1,5 kg poteter 4 store løk 2 paprika 4 boksar (à ca 400 gram) skinnfrie hermetiske tomater 6-8 fedd kvitløk 2-3 ss tomatpuré 3 dl olivenolje 2 raude chili Brenn av olja (varm opp til den begynner å dampe, trekk av plata og avkjøl) Skjær den utvatna fisken i bitar Skrell potetene og skjær opp i ca ½ cm tjukke skiver Skjær løk og paprika i tynne skiver Finhakk chili og kvitløk Legg løk, fisk, poteter, paprika, hermetiske tomater, tomatpuré, kvitløk og chili lagvis i panna Kok på svak varme 1,5-2 timer eller til potetene er kokt NB! Ikkje rør i gryta, då blir det graut
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå