Gå til innhold

Er 120 km/t i 90-sonen farlig fort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice

Jeg hadde ikke kjørt så fort i 90 sona, men jeg kjører 120 i 100 sona, kan ligge i 130 , men da går det fort den igjen til 120. Men nå bare øvelseskjører jeg og, så vil ikke presse "flaksen" for mye heller.

Men som noen andre har skrevet så er det greit og vite sine begrensninger, og man skal klare og stoppe å, så husk stoppelengde ! Jeg kjører aldri fort vist jeg ikke har en laaaaaang fri sikt foran meg.

Du øvelseskjører og speeder opp til 130 km/t? Det er den rene galskap hvis du kjører privat. Jeg tviler sterkt på om en kjørelærer ville anbefalt en slik hastighet, men vedkommende har da mulighet til å gripe inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, egentlig burde man holde seg under 40 km/t for å være helt sikker!!

Hva er vitsen med sånne innlegg egentlig?

Anonym poster: b38e228d143fe7a50928b10360386c67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maruwan

Hva er vitsen med sånne innlegg egentlig?

Anonym poster: b38e228d143fe7a50928b10360386c67

Du fatta ikke poenget?

Han var sarkastisk angående en tidligere påstand om at "bremselengden i 120 km/t er uendelig mye lengre enn ved 90 km/t". Og bremselendgen ved 90 km/t er igjen uendelig mye lengre enn ved 40 km/t, som igjen er uendelig mye lengre enn ved 2 km/t.

Den som kom med den første påstanden er altså en konformist som har hengt seg opp i et tall en har blitt servert, evner ikke å se den påfølgende logikken i sin egen påstand, og blir derfor (med rette) utsatt for harselas.

Jeg fatta det. Hvorfor stoppe ved 90? Hvorfor ikke gå ned til 40 eller null for den saks skyld? Bra sarkasme. Og bra du brakte det opp, for jeg glemte å plusse innlegget.

Endret av Maruwan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Håper du blir tatt i 130 når du øvelseskjører.. Hvor dum er det mulig å bli.

Anonym poster: e1f231fcc38892a5c8ce073e8a952613

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvsagt skal man slippe forbi biler som kjører forbi, uansett hvor fort man selv kjører, og ikke under noen omstendigheter øke farten mens de kjører forbi. Det lærer vel alle på kjøreskolen. Men det er faktisk ikke det samme som at man har noen plikt til å aktivt kjøre ut og slippe forbi biler dersom man ligger i fartsgrensen eller over med biler bak seg.

Hehe, det pleier jeg og gjøre om jeg ligger i 100 i 80-en og de absolutt skal forbi.

Anonym poster: e1f231fcc38892a5c8ce073e8a952613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes du skal ta til deg det folk med erfaring skriver, i dette tilfelle en som er vant med store kjøretøy, som vogntog og lastebil, og ikke svare ironisk.

Ironi...jeg har kjørt lastebil selv. Og jeg kjører ofte for fort på mc og i bil. 90-soner er ofte dimensjonert for 120 km/t....i motsetning til krøtterstier med 80 der det kun er plass til en bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Ironi...jeg har kjørt lastebil selv. Og jeg kjører ofte for fort på mc og i bil. 90-soner er ofte dimensjonert for 120 km/t....i motsetning til krøtterstier med 80 der det kun er plass til en bil!

I det tilfellet jeg refererte til, er det snakk om en ungjente som har fortalt at hun begynte med øvelseskjøring i slutten av mai, og nå føler hun det trygt å kjøre i 130 km på motorveien. Synes du ikke det er å overvurdere seg selv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører på motorvei til jobb hver dag. Den er tofelts, bred og rett og fin, og fartsgrensen er 90 km/t. Det hender ofte at jeg legger meg i venstre fil og kjører forbi andre, og dermed kommer opp i 110-120 km/t. Jeg har ikke tenkt på dette som spesielt skummelt når jeg kan se veien langt framover.

Men i dag hadde jeg med en kollega i bilen, og hun bokstavelig talt skrek da jeg kom opp i 120. Hun mente at dette var altfor fort, at det var livsfarlig osv.

Er jeg for aggressiv når jeg legger meg i 120? Jeg ser på meg selv som en ganske ydmyk sjåfør som alltid holder fartsgrensen i tettbygde strøk og på farlig vei, men har altså lagt meg høyt på denne motorveien hver dag...

Det går greit når det går greit, men det finnes grevlinger, elger , og det finnes plutselig bråstopp i trafikken. Jeg satt på med en som kjørte for fort mot Gardermoen i forrige årtusen en gang. Plutselig sto bilene nesten stille foran han. Det gikk bra, for han kastet seg ut i midten og kvistet sju reflekspinner. På E 18 Oslo-Bærum så er faktisk 80 skummelt nok. Du vet aldri når trafikken plutselig får bråstopp. Da er det bare å hogge inn bremsen, og håpe at han bak deg gjør det samme, fort nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorveien i Bergen er vissnok bygget for 130 km/t men vi har kun 80km/t, kan ikke se grunnen til det midt på sommeren akkurat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Når har jeg sagt at jeg begynte og øvelseskjøre i Mai, og har jeg skrevet at jeg kjører i 130 hele tiden på motorveien?

Jeg har kjørt i 130 et par ganger når det har vært mulighet for det med andre ord når det har vært så og si ingen biler på veien, hjem fra sverige foreksempel. Pleier og ligge i 110-120 og det er igjen med avstand til andre biler at jeg kan stoppe. Jeg kjenner meg trygg nok på bilen, på meg selv, og på mine kjørekunnskaper, hadde jeg ikke gjort det hadde jeg ikke kjørt på motorveien.

Og jeg kjører med en som har hatt lappen i 30 år, som er trygg på meg og trygg på min kjøring.

Jeg formulerte meg litt unøyaktig. Du skriver 29. mai at du har øvelseskjørt noen ganger. Du sliter med teorien, skal ta teoriprøven 15. juni.

Er du klar over hva du risikerer ved å kjøre langt over fartsgrensen hvis du blir tatt i kontroll? Du får utsettelse med førerkortet. For hvor lang tid vet jeg ikke, men det går an å finne ut. Din mor får antagelig også en form for reaksjon som lar deg kjøre så fort. Hvis du skulle forårsake en ulykke, kommer du til å få mye strengere reaksjoner. Da kan du regne med flere års utsettelse for å få førerkort. Jeg skal ikke si for sikkert om hvordan det forholder seg ved personskade, men jeg tviler sterkt på om bilens ansvarsforsikring dekker dette, når det er en person uten førerkort som har forårsaket det.

Du er ingen trygg bilfører etter bare få gangers øvelseskjøring, samme hvor mye du innbiller deg det. Kjører du med trafikklærer i det hele tatt? For meg spiller det ingen rolle hvordan du kjører, men jeg synes du bør tenke over mulige konsekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er du klar over hva du risikerer ved å kjøre langt over fartsgrensen hvis du blir tatt i kontroll? Du får utsettelse med førerkortet. For hvor lang tid vet jeg ikke, men det går an å finne ut. Din mor får antagelig også en form for reaksjon som lar deg kjøre så fort. Hvis du skulle forårsake en ulykke, kommer du til å få mye strengere reaksjoner. Da kan du regne med flere års utsettelse for å få førerkort. Jeg skal ikke si for sikkert om hvordan det forholder seg ved personskade, men jeg tviler sterkt på om bilens ansvarsforsikring dekker dette, når det er en person uten førerkort som har forårsaket det.

Du får ikke utsettelse på førerkort for milde fartsovertredelser. Slutt med dette tullet.

Anonym poster: 7a45ea25586897fcbcbb0817006fe086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og ja jeg skal ta teori prøven og syntes stoffet er vanskelig for og sitte, men det har vel ingenting med min kjøring på motorveien og gjøre, jeg vet hvordan jeg skal opptre i trafikken, jeg vet hvordan vikeplikt er, og jeg kan de fleste skilt og jeg kan det med avstand til andre biler.

Klarer du ikke teoriprøven, som er pissenkel, så vet du ikke hvordan du skal opptre i trafikken heller.

Men når det er sagt så kan selv en 12åring kjøre trygt i 130 på motorveien.

Anonym poster: 7a45ea25586897fcbcbb0817006fe086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører som jeg vil, jeg skaper ikke trøbbel for andre trafikanter og jeg kjører slik jeg føler jeg kan og er trygg på .

Ironisk nok, akkurat de ordene sa et par av kompisene mine også. Den ene plantet bilen sin i ræven på en annen bil som gjorde en manøver han ikke var forberedt på, den andre pungterte.

Prøvd å punktere i 120 km/t?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan kan jeg kjøre i ræven som du så pent sier på en annen bil når det ikke er en bil foran meg så langt øyet kan se? Ser jeg en bil i min kjørefil så avpasser jeg farten min til den bilen/bytter fil.

Men her er jo greia. Tror du noen av de som har kollidert i det hele tatt regnet med å kollidere? Når ER egentlig veien fri? Er du virkelig så godtroende at du mener du har fullstendig kontroll bare fordi det du ser ut frontruten ser klart og greit ut?

Hvor mye teknisk innsikt har du på en bil? Hvor godt kjenner du bilen du betjener der og da? VET du hvor mye ekstra påkjenning 30 km/t i den hastigheten vi her snakker om faktisk er for kjøretøyet? Har du noen som helst forståelse for den fysikken som jobber i motstand og varme i kjøretøyet?

Tilbake til mitt opprinnelige spørsmål - vet du hvor mye du øker sjansen i prosent for pungtering ved å øke over 100 km/t? Når skifter du dekk sist? Når skiftet du styrekuler, dempere, etc etc?

Og før noen føler seg fristet - ikke gidd komme med forklaringen om at "teknologien har utviklet seg, biler er blitt bedre og bla bla" - det er utter bullshit. biler kolliderer like mye fremdeles, med samme prosent blanding av førerfeil, teknisk feil og elendige veier.

For min del vet jeg alt dette, jeg kjenner bilene mine ut og inn. Jeg har drevet banekjøring siden midten av 90tallet, og jeg vet jævlig godt at det siste jeg gjør er å stole på bilen min.

Jeg stoler I ALLE FALL ikke på din.

Derfor holder jeg fartsgrensen, eller tilpasser meg til situasjonen. Jeg har ingen planer om å utsette min kropp for spesielt mer retardasjonskraft enn nødvendig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste kommentaren jeg legger inn, for diskusjonen om min kjøring ble tydeligvis dratt helt ut av sammenheng her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...