AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #1 Del Skrevet 5. juni 2012 Jeg kjører på motorvei til jobb hver dag. Den er tofelts, bred og rett og fin, og fartsgrensen er 90 km/t. Det hender ofte at jeg legger meg i venstre fil og kjører forbi andre, og dermed kommer opp i 110-120 km/t. Jeg har ikke tenkt på dette som spesielt skummelt når jeg kan se veien langt framover. Men i dag hadde jeg med en kollega i bilen, og hun bokstavelig talt skrek da jeg kom opp i 120. Hun mente at dette var altfor fort, at det var livsfarlig osv. Er jeg for aggressiv når jeg legger meg i 120? Jeg ser på meg selv som en ganske ydmyk sjåfør som alltid holder fartsgrensen i tettbygde strøk og på farlig vei, men har altså lagt meg høyt på denne motorveien hver dag... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #2 Del Skrevet 5. juni 2012 Det er en høy fart, det er en grunn til at fartsgrensa er som den er.. Tenk deg at du skal kunne bråstoppe og helst ikke ha 100meter i bremselengde. Om det plutselig hadde kommet noe ut på veien, eller det hadde skjedd noe så bilen hadde fått skikkelig sleng eller du mistet kontrollen, da er 120 en høy fart.. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kittycat Skrevet 5. juni 2012 #3 Del Skrevet 5. juni 2012 Svaret er ja. Er en grunn for at fartsgrenser fins. Skjønner at hun kollegaen skrek 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bud Skrevet 5. juni 2012 #4 Del Skrevet 5. juni 2012 Du må kjenne dine egne begrensninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ryvre Skrevet 5. juni 2012 #5 Del Skrevet 5. juni 2012 Jeg syns ikke det er så fort på en 4-felts motorvei hvor man har god oversikt. Ligger ofte i 110-120 km/t selv, og enda høyere hastighet noen ganger avhengig av hvor jeg kjører (enkelte motorveier i Sverige, Danmark, Tyskland så kan jeg fint ligge i 150 +/- ) 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #6 Del Skrevet 5. juni 2012 Jeg gjør det samme... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 5. juni 2012 #7 Del Skrevet 5. juni 2012 Dere som kjører altfor fort, kan nok risikere å få en ubehagelig opplevelse hvis dere skulle komme ut for kontroll. Det er best å ha en solid bankkonto da. I beste fall får dere en bot som kommer til å svi skikkelig, dere risikerer førerkortet. Er det verdt det? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ryvre Skrevet 5. juni 2012 #8 Del Skrevet 5. juni 2012 Man holder seg innenfor den rammen som er for at man ikke skal misye lappen. Også er det rimelig enklet å spotte en sivil på veien 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #9 Del Skrevet 5. juni 2012 Det er en høy fart, det er en grunn til at fartsgrensa er som den er.. Tenk deg at du skal kunne bråstoppe og helst ikke ha 100meter i bremselengde. Om det plutselig hadde kommet noe ut på veien, eller det hadde skjedd noe så bilen hadde fått skikkelig sleng eller du mistet kontrollen, da er 120 en høy fart.. Grunnen til at fartsgrene er så lave i Norge er fordi folk vanligvis kjører litt fortere uansett. Derfor er det ikke så lurt å sette den opp. 120 på motorvei er ikke farlig i det hele tatt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portvinpiken Skrevet 5. juni 2012 #10 Del Skrevet 5. juni 2012 Grunnen til at fartsgrene er så lave i Norge er fordi folk vanligvis kjører litt fortere uansett. Derfor er det ikke så lurt å sette den opp. 120 på motorvei er ikke farlig i det hele tatt. Hæ? Det må være den dummeste grunnen jeg har hørt. Ja du kan jo få deg til å tro det... Nordmenn er de eneste som "vanligvis kjører litt fortere uansett" 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 5. juni 2012 #11 Del Skrevet 5. juni 2012 Lær dere litt fysikk og litt om bil. Forskjellen i bremselengde mellom 90 og 120 er fenomenal. Forskjellen på en kollisjon i disse hastighetene er enda mer horribel. Fartsgrensene er der for en grunn, også fordi dere ferdes mellom kjøretøy som ikke går raskere enn 80. Disse kjøretøyene vinner enhver kamp metall mot metall. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
otilie Skrevet 5. juni 2012 #12 Del Skrevet 5. juni 2012 hva tror du 90 betyr? Har du ikke tallforståelse? Unnskyld meg, men oppfør dere i trafikken. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BM2 Skrevet 5. juni 2012 #13 Del Skrevet 5. juni 2012 Det er noe som heter akselerasjonsfelt og retardasjonsfelt. DER ligger nøkkelen til at fartsgrensen er 90 km/t. Om du ikke forstår hva jeg vil frem til så er det nå en fin anledning til å ta frem matte- og fysikkbøkene fra videregående. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #14 Del Skrevet 5. juni 2012 Jeg må si jeg blir skremt her. Mener dere virkelig det dere skriver? Hvem bryr seg om bøter, prikker på førerkortet og alt det der? Det er kanskje ikke så nøye for dere om dere blir skadet eller i verste fall drept i trafikken? Det er faktisk en grunn til at fartsgrenser eksisterer, og det er ikke for moro skyld at dere får straff for å kjøre for fort. Fy flate, det er nesten så jeg håper dere som kjører i 130 blir utsatt for en trafikkulykke en dag. Før den sinnsyke farten deres går utover noen uskyldige. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #15 Del Skrevet 5. juni 2012 Man holder seg innenfor den rammen som er for at man ikke skal misye lappen. Også er det rimelig enklet å spotte en sivil på veien Hvis du kjører i 120 i 90-sonen har du allerede mistet lappen. Grensen mellom liv og død går ved 70 km i timen. Kroppen greier ganske enkelt ikke det trykket den blir utsatt for ved kollisjon i høyere hastighet. Kjører du i 120 vil du ganske enkelt ikke greie å bremse ned til 70 før det smeller og da er du DØD! Det andre utsagnet ditt er så dumt at det fortjener ingen kommentar en gang. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 5. juni 2012 #16 Del Skrevet 5. juni 2012 Man mister slett ikke lappen ved 120 i 90-sone. For motorvei klasse B er grensen 126, for klasse A 131. De litt eldre sivilbilene er heller ingen stor utfordring å se, men der virker det som politi/verksted har blitt langt flinkere til å kamuflere dem på få år, for noen av de nyeste er veldig mye bedre skjult. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 5. juni 2012 #17 Del Skrevet 5. juni 2012 I nordsverige er det 110 kilometer fartsgrense på veier som ikke har midtdeler en gang og ikke en gang midtstrek. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Jiinxs- Skrevet 6. juni 2012 #18 Del Skrevet 6. juni 2012 Er det ikke slik at når det står 90 på venstre siden og 90 på andre siden av vegen, så skal man plusse de sammen så får man max km på den strekningen 90 + 90 er vel 180, så du har mye å gå på TS 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2012 #19 Del Skrevet 7. juni 2012 Hvis du kjører i 120 i 90-sonen har du allerede mistet lappen. Tullprat. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 7. juni 2012 #20 Del Skrevet 7. juni 2012 I nordsverige er det 110 kilometer fartsgrense på veier som ikke har midtdeler en gang og ikke en gang midtstrek.Og da betyr det selvfølgelig at det er en utrolig god idè å kjøre i 110 km/t på disse veiene uansett trafikk, vær- og føreforhold. Eller kanske ikke... I tett trafikk er 120 km/t farlig fort og gir store konsekvenser ved bare en lite øyblikks uoppmerksomhet fra en selv eller en annen. Mye fortere enn det ville ha gjort hvis farten var 90 km/t. Jeg har forresten overlevd en bilulykke som skjedde i ca. 90 km/t. Hadde farten vært høyere, ville ikke jeg ha kunnet skrive dette. Da hadde de marginene som var på min side vært overskredet og hodet mitt ha sprukket som en overmoden melon i møtet med asfalten. Evt. hadde jeg fått ryggraden slått opp i hjernen. Resultatet ville ha vært noenlunde det samme. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå