Gå til innhold

Er 120 km/t i 90-sonen farlig fort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er mange som tror denne plikten forsvinner når man selv følger fartsgrensen. Det er selvfølgelig feil.

Ja, sånn ca like feil som at plikten til å overholde fartsgrensen forsvinner når det er en bil foran en selv på veien. Det er ikke bare den forankjørende sin plikt å sørge for at det ikke oppstår farlige situasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Maruwan

Jeg kjører på motorvei til jobb hver dag. Den er tofelts, bred og rett og fin, og fartsgrensen er 90 km/t. Det hender ofte at jeg legger meg i venstre fil og kjører forbi andre, og dermed kommer opp i 110-120 km/t. Jeg har ikke tenkt på dette som spesielt skummelt når jeg kan se veien langt framover.

Men i dag hadde jeg med en kollega i bilen, og hun bokstavelig talt skrek da jeg kom opp i 120. Hun mente at dette var altfor fort, at det var livsfarlig osv.

Er jeg for aggressiv når jeg legger meg i 120? Jeg ser på meg selv som en ganske ydmyk sjåfør som alltid holder fartsgrensen i tettbygde strøk og på farlig vei, men har altså lagt meg høyt på denne motorveien hver dag...

Nei, syns ikke det virker spesielt fort eller farlig. Fartsegrensene i dette landet opplever jeg oftest mye lavere enn det de strengt tatt trenger å være, spesielt på motorvei og andre steder det er naturlig å kjøre en del fortere.

Tror nok det er hovedsaklig to grunner til at fartsgrensene er sånn som de er: Den ene grunnen (og sikkert også den viktigste) er så klart trafikksikkerheten, men det er nok også en god del "økonomiske hensyn" med i vurderingen. Har jo merka meg at trafikk-kontroller og kamera som oftest er satt opp der det er naturlig å kjøre fortere enn grensa (og ikke der det er farlig å kjøre fortere). Eksempelvis: Der det er naturlig å gasse litt på i undersjøiske tunneler før en begynner oppstigningen eller ved lange flate strekninger hvor en har god sikt. Veldig sjelden jeg har opplevd trafikk-kontroller eller kameraer (som faktisk er i drift) i nærheten av f.eks. skoler og andre steder hvor barn leker eller ved strekninger som er kronglete og har lite sikt.

For min del går det altså litt inflasjon i disse grensene, en tar det liksom ikke så seriøst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For min del går det altså litt inflasjon i disse grensene, en tar det liksom ikke så seriøst.

Det er et viktig poeng det. Med så mange latterlige grenser rundt forbi blir det vanskelig å ta dem seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eksempelvis: Der det er naturlig å gasse litt på i undersjøiske tunneler før en begynner oppstigningen eller ved lange flate strekninger hvor en har god sikt. Veldig sjelden jeg har opplevd trafikk-kontroller eller kameraer (som faktisk er i drift) i nærheten av f.eks. skoler og andre steder hvor barn leker eller ved strekninger som er kronglete og har lite sikt.

Tror du ikke det kan være nettopp fordi det er på disse stedene de verste ulykkene skjer? Utforkjøring i høy hastighet er den typen bilulykke som krever flest liv, og ettersom det skjer med jevne mellomrom tyder noe på at man ikke er så suveren bak rattet som man kanskje skulle tro. Ulykker i tunneler er heller ikke noen spøk, selv om det tilsynelatende virker helt trygt å kjøre fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vettel

Nei, altså det er lov å ha biler bak seg. Men tyder det på at du sinker dem, eller det dannes kø, så plikter du hjelpe han forbi. Om så kjøre inn til siden om nødvendig.

Det er mange som tror denne plikten forsvinner når man selv følger fartsgrensen. Det er selvfølgelig feil.

Om du faktisk leste linken, så var det de som fikk bot for å kjøre for fort i forbikjørings-situasjonen.

Kjører noen 80 km/t i 80-sone, så er det jo ingen årsakt til å aktivt slippe forbi noen. Man er ikke til hinder. Om DU vil gasse forbi i 90 km/t så får du gjøre det på eget ansvar.

Enkelt matematikk: Vil du kjøre forbi noen som faktisk holder fartsgrensen, så må Du kjøre fortere enn tillatt.

Noe annet er hvis man kjører med campingvogn i 80 km/t på vei med 110 km/t. DA er det campingvognføreren sitt ansvar å slippe trafikk forbi.

DU får gjerne komme med link for at det du og AB skriver, at det er lov å kjøre fortere enn fartsgrensen for å kjøre forbi noen. Fordi DU synes at fartsgrensen er for lav.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DU får gjerne komme med link for at det du og AB skriver, at det er lov å kjøre fortere enn fartsgrensen for å kjøre forbi noen. Fordi DU synes at fartsgrensen er for lav.

Det har jeg da aldri påstått at det er. For det er det ikke. Men det betyr ikke at du har lov å hindre dem kjøre for fort. Det står også i din egen link.

Dette er en veldig grunnleggende trafikkregel. Den bør du kunne.

Endret av kråkefjas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leste et sted om en som fikk bot selv om han kjørte i fartsgrensen, men ikke slapp forbi en som kjørte for fort og ville forbi fordi personen som kjørte lovlig var med på å skape en trafikkfarlig situasjon.

Så selv om personen bak kjører ulovlig så har man likevel plikt til å hindre trafikkfarlige situasjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste et sted om en som fikk bot selv om han kjørte i fartsgrensen, men ikke slapp forbi en som kjørte for fort og ville forbi fordi personen som kjørte lovlig var med på å skape en trafikkfarlig situasjon.

Så selv om personen bak kjører ulovlig så har man likevel plikt til å hindre trafikkfarlige situasjoner

Helt riktig det, Ryvre. Det er selve grunnregelen i vegtrafikkloven som blant annet Vettel over her ikke er kjent med

§ 3. Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke 100-120 er for fort på en 4-feltsvei hvor man ser langt framover. Men så er jeg en av de som får angst av alle søndagskjørerne, er glad i fart og gjerne ligger litt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er helt riktig at du skal aktivt hjelpe biler bak deg forbi hvis de vil. Uansett hvilken fart du selv har. Lærer man ingenting på kjøreskolene lengre?

Selvsagt skal man slippe forbi biler som kjører forbi, uansett hvor fort man selv kjører, og ikke under noen omstendigheter øke farten mens de kjører forbi. Det lærer vel alle på kjøreskolen. Men det er faktisk ikke det samme som at man har noen plikt til å aktivt kjøre ut og slippe forbi biler dersom man ligger i fartsgrensen eller over med biler bak seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skal man slippe forbi biler som kjører forbi, uansett hvor fort man selv kjører, og ikke under noen omstendigheter øke farten mens de kjører forbi. Det lærer vel alle på kjøreskolen. Men det er faktisk ikke det samme som at man har noen plikt til å aktivt kjøre ut og slippe forbi biler dersom man ligger i fartsgrensen eller over med biler bak seg.

Dersom det ikke er mulig å kjøre forbi på vanlig måte så plikter du, om nødvendig, å stoppe eller kjøre inn til siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skal man slippe forbi biler som kjører forbi, uansett hvor fort man selv kjører, og ikke under noen omstendigheter øke farten mens de kjører forbi. Det lærer vel alle på kjøreskolen. Men det er faktisk ikke det samme som at man har noen plikt til å aktivt kjøre ut og slippe forbi biler dersom man ligger i fartsgrensen eller over med biler bak seg.

Om det er det som trengs så må man det.

På en 4-felts motorvei så vil det si å legge seg i høyrefila, eller på andre veier bremse ned, legge seg litt mot høyre eller i verste fall kjøre til siden når muligheten byr seg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dersom det ikke er mulig å kjøre forbi på vanlig måte så plikter du, om nødvendig, å stoppe eller kjøre inn til siden.

Man plikter ikke, men med litt velvilje bør man gjøre det for å unngå farlige situasjoner. Det er fremdeles fartstrollet bak som bør skjerpe seg da fartsgrenser skal overholdes. Det er en plikt som er viktigere enn å slippe fartsglade folk forbi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man plikter ikke, men med litt velvilje bør man gjøre det for å unngå farlige situasjoner. Det er fremdeles fartstrollet bak som bør skjerpe seg da fartsgrenser skal overholdes. Det er en plikt som er viktigere enn å slippe fartsglade folk forbi.

Jo, man plikter. At andre bryter fartsgrensa gir ikke deg rett til å bryte andre regler. Du risikerer å miste lappen på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær dere litt fysikk og litt om bil. Forskjellen i bremselengde mellom 90 og 120 er fenomenal. Forskjellen på en kollisjon i disse hastighetene er enda mer horribel. Fartsgrensene er der for en grunn, også fordi dere ferdes mellom kjøretøy som ikke går raskere enn 80. Disse kjøretøyene vinner enhver kamp metall mot metall.

Ja, egentlig burde man holde seg under 40 km/t for å være helt sikker!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Ja, egentlig burde man holde seg under 40 km/t for å være helt sikker!!

Jeg synes du skal ta til deg det folk med erfaring skriver, i dette tilfelle en som er vant med store kjøretøy, som vogntog og lastebil, og ikke svare ironisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det sjukeste av alt er at på landeveien i skauen, der man strengt tatt ikke kan kjøre fortere enn 15 km pga skarpe kurver og bratt bakke, der er fartsgrensen den gode gamle åtti kilometere i timen uten at folk kjører seg ihjel for det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Det sjukeste av alt er at på landeveien i skauen, der man strengt tatt ikke kan kjøre fortere enn 15 km pga skarpe kurver og bratt bakke, der er fartsgrensen den gode gamle åtti kilometere i timen uten at folk kjører seg ihjel for det.

Joda, det er trafikkulykker med døden til følge på slike veier også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, egentlig burde man holde seg under 40 km/t for å være helt sikker!!

For min del må du gjøre akkurat det du vil, jeg holder fartsgrensen - og vinner - når du driter deg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...