Antheia Skrevet 7. juni 2012 #21 Del Skrevet 7. juni 2012 Fartsgrensene i Norge er ikke veiledende. Det er en grunn til at de er som de er, og det er slett ikke fordi "vi nordmenn kjører fortere uansett". Men du kan jo fortsette å kjøre i 120 km/t, så kanskje du finner ut hvor farlig det er. Ikke sikkert du overlever da, men det har vel mindre betydning. Merker jeg blir rimelig forbanna på folk som bryter fartsgrensene så til de grader. Det virker ikke som dere skjønner at dere utsetter andre trafikkanter for fare, ikke bare dere selv. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2012 #22 Del Skrevet 7. juni 2012 Det var da volsomt så alle kjefter på TS da. Jeg er selvfølgelig enig i at det er farlig, bremselengder, fartsgrensen er 90 osv, MEN dere som kjefter, hvor ofte er dere på en motorvei? Er der hver dag jeg, og "alle" kjører i 100 - 120 på vei til jobb før rushet begynner. En legger seg ikke ut til venstre felt for å kjøre 90! Legger man seg ut, så følger man flyten som er der, og den er i 100 -120 hver morgen! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
talin Skrevet 7. juni 2012 #23 Del Skrevet 7. juni 2012 Fartsgrensene i Norge er ikke veiledende. Det er en grunn til at de er som de er, og det er slett ikke fordi "vi nordmenn kjører fortere uansett". De er der pga inkompetente byråkrater som forsøker å gi inntrykk av at de bryr seg om oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vettel Skrevet 7. juni 2012 #24 Del Skrevet 7. juni 2012 Å sammenligne med frie fartsgrenser i Tyskland, er ikke holdbart. Det vet alle som faktisk har kjørt der. Veiene er bredere (selv fila), svingene mye mykere, underlaget bedre laget for den farten. Er en helt annen kontroll på bilen i 120+ på tyske motorveiern, enn 110 på norske. Er mer enn antall filer som sier noe om hvor fort man kan kjøre! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vettel Skrevet 7. juni 2012 #25 Del Skrevet 7. juni 2012 De er der pga inkompetente byråkrater som forsøker å gi inntrykk av at de bryr seg om oss. Eller eventuellt at ambulansen ikke skal sløse bort tid på å skrape deg opp fra asfalten. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 7. juni 2012 #26 Del Skrevet 7. juni 2012 ..... MEN dere som kjefter, hvor ofte er dere på en motorvei? Er der hver dag jeg, og "alle" kjører i 100 - 120 på vei til jobb før rushet begynner. ....... Nåja..... Det er mye man i Norge kaller for 'motorvei' som ikke helt er i nærheten av en virkelig motorvei. I Norge har vi ingen motorveier, vi har enkelte motortrafikkvei strekninger (tidligere benevnt 'Motorvei klasse B') 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2012 #27 Del Skrevet 7. juni 2012 Nåja..... Det er mye man i Norge kaller for 'motorvei' som ikke helt er i nærheten av en virkelig motorvei. I Norge har vi ingen motorveier, vi har enkelte motortrafikkvei strekninger (tidligere benevnt 'Motorvei klasse B') "På motorveier skal kjøreretningene være atskilt og ha minst to kjørefelt i hver retning. Det er også krav til avstand mellom kjøreretningene, og enkelte land har krav til fysiske barrierer og belysning. Motorveier har planskilte kryss med andre veier og jernbane. Det vil si at veiene krysser hverandre via broer, tunneler eller viadukter. All innkjøring eller avkjøring på motorveien skjer enten ved start eller endepunkt eller via av- og påkjøringsramper. Disse rampene har akselerasjonsfelt (påkjøring) og retardsjonsfelt (avkjøring) som vanligvis er lengre enn på andre veier." I henhold til den definisjonen kjører jeg på motorvei hver dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2012 #28 Del Skrevet 7. juni 2012 Etter å ha lært litt om dosering av svinger, friksjonskrefter, negativ akselerasjon osv. finnes det ikke sjans i havet for at jeg ville følt meg trygg i 120kmt på norske veier. Enkelt og greit. Ingen er fritatt fysikkens lover. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kråkefjas Skrevet 7. juni 2012 #29 Del Skrevet 7. juni 2012 Etter å ha lært litt om dosering av svinger, friksjonskrefter, negativ akselerasjon osv. finnes det ikke sjans i havet for at jeg ville følt meg trygg i 120kmt på norske veier. Enkelt og greit. Ingen er fritatt fysikkens lover. Du er kanskje bare en dårlig sjåfør da. Norsk motorvei klasse A er dimensjonert og dosert for 130kmt. Og i venstrefila med lite trafikk går det som regel i 130 også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eluveitie Skrevet 7. juni 2012 #30 Del Skrevet 7. juni 2012 Litt artig med "ALLE gjør jo det" argumentet. Så om "alle" gjør det, da er det lov? Eller smart? Eller ufarlig? De som sammenligner fartsgrenser på veier i Tyskland, der det er lov å kjøre omtrent så fort en vil, har dere noen gang vært der? Som noen andre nevner, det er veier hvor det faktisk er tilpasset for å kjøre med romrakett om man føler for det, det er ikke som veier her i Norge. Hvis du kommer kjørende i 120 km/t, og den forran deg bråbremser pga dyr i veien eller noe, eller om det skjer en ulykke.. Du har INGEN sjanse til å stanse, innen foten din flytter seg fra gassen og til bremsen, så har du måket i 120 inn i et ulykkessted, og du har ikke en sjanse til å overleve. Du hadde blitt begravet sammen med bilen din, de hadde ikke greid å skille større biter av deg utfra vrakrestene. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kråkefjas Skrevet 7. juni 2012 #31 Del Skrevet 7. juni 2012 (endret) Hvis du kommer kjørende i 120 km/t, og den forran deg bråbremser pga dyr i veien eller noe, eller om det skjer en ulykke.. Du har INGEN sjanse til å stanse, innen foten din flytter seg fra gassen og til bremsen, så har du måket i 120 inn i et ulykkessted, og du har ikke en sjanse til å overleve. Du hadde blitt begravet sammen med bilen din, de hadde ikke greid å skille større biter av deg utfra vrakrestene. Man holder selvsagt tilpasset avstand til bilen foran uansett fart. Med mindre man er et kjøtthue, da. Og klasse A i norge er som sagt laget for 130. Endret 7. juni 2012 av kråkefjas 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eluveitie Skrevet 7. juni 2012 #32 Del Skrevet 7. juni 2012 Man holder selvsagt tilpasset avstand til bilen foran uansett fart. Med mindre man er et kjøtthue, da. Og klasse A i norge er som sagt laget for 130. Når fartsgrensa er 90, og folk flest kjører i 110-140km/t fordi "alle gjør det", da går jeg i grunn utfra at de er kjøtthue nok til å ligge oppi ræva på bilen foran også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kråkefjas Skrevet 7. juni 2012 #33 Del Skrevet 7. juni 2012 Når fartsgrensa er 90, og folk flest kjører i 110-140km/t fordi "alle gjør det", da går jeg i grunn utfra at de er kjøtthue nok til å ligge oppi ræva på bilen foran også. Så fordomsfullt av deg. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2012 #34 Del Skrevet 7. juni 2012 Når fartsgrensa er 90, og folk flest kjører i 110-140km/t fordi "alle gjør det", da går jeg i grunn utfra at de er kjøtthue nok til å ligge oppi ræva på bilen foran også. Stort sett holder folk bra avstand i vestrefila. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eluveitie Skrevet 7. juni 2012 #35 Del Skrevet 7. juni 2012 Så fordomsfullt av deg. Ja, slemt av meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 7. juni 2012 #36 Del Skrevet 7. juni 2012 Kjører jeg 40 i et tettbygd strøk med skolevei, opphøyde gangfelt og 40-sone får jeg alltid en bil som klistrer seg inntil og vil kjøre langt fortere. Kjører jeg 50 samme sted vil jeg si at det i fire av fem tilfeller skjer det samme. Kjører jeg 60 i 60-sonen vil alle bak kjøre litt over 70. Kjører jeg 80 på motorveien der fartsgrensen er 80, finnes det ikke en eneste bil som ikke legger seg ut i venstrefeltet for å kjøre forbi. For meg som relativt fersk sjåfør er det ikke lett å skulle følge fartgrensen når den helt tydelig er ansett som svakt veiledende av de aller fleste på veien. Så ja, det er i grunnen noe galt med folks oppfatning av dette. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
meta2 Skrevet 9. juni 2012 #37 Del Skrevet 9. juni 2012 Kjører ikke så ofte på motorvei. Ikke så mange rundt her :-(( Her jeg bor ligger jeg alltid på fartsgrensen, da vi har en som elsker å stå rundtomkring her og måle. Han skriver ut bøter, samtidig som han ser på fartsmåleren. Kjører jeg på motorveien ligger jeg i 80, ingen 90 soner her. Blir flere og flere 70 soner. De som vil kjøre fortere får bare kjøre forbi. Har hatt lappen i mange år og kjørt masse i Europa. Jeg synes at 120 km/t i 90 sonen er fort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2012 #38 Del Skrevet 9. juni 2012 Fart er farlig. 90-soner er beregnet for å kjøre i 90. Da skal man holde den farten. Brødhoder som kjører fortere får gjøre det, men jeg håper at dersom de skulle krasje, at det kun rammer dem selv. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Katten. Skrevet 9. juni 2012 #39 Del Skrevet 9. juni 2012 Jeg kjører etter forholdene. Noen ganger tillater forholdene meg 120 km/t på en strekning, andre ganger 30 km/t på samme strekningen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2012 #40 Del Skrevet 9. juni 2012 For meg som relativt fersk sjåfør er det ikke lett å skulle følge fartgrensen når den helt tydelig er ansett som svakt veiledende av de aller fleste på veien. Du kan kjøre så sakte du vil, så lenge du ikke er til hinder for annen trafikk. Dvs du skal slippe forbi de som vil forbi. Alltid. Dette gjelder også når du kjører i 120. Og husk at speedometeret ditt viser ca 10kmh for mye Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå