AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #1 Skrevet 5. juni 2012 Ser at til forskjellige land utleveres det turistvisum på flyene. Hvordan foregår egentlig dette? Er det noe man må fylle ut? Har nemlig ikke helt rent rulleblad og lurerderfor på om det kan bli problemer for meg å få turistvisum? For jeg får ikke vanlig visum inn til Usa/Australia++ uten intervju hos ambassaden.. Så ble litt usikker på hvordan reglene er for turistvisum.. Noen som vet?
Karmosin Skrevet 5. juni 2012 #2 Skrevet 5. juni 2012 Sjekk visumreglene i det aktuelle landet. Å levere visumsøknad ved ankomst funker bare hvis man har sitt på det tørre. Hva mener du forøvrig med "vanlig visum"? I tillegg til besøksvisum (som omfatter turister) er det vel ikke så mye annet enn arbeidsvisum du kan benytte deg av, de fleste andre visumtyper gjelder oppholdstillatelser for f.eks. familiegjenforening, medisinsk behandling, transitt osv.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #3 Skrevet 5. juni 2012 Sjekk visumreglene i det aktuelle landet. Å levere visumsøknad ved ankomst funker bare hvis man har sitt på det tørre. Hva mener du forøvrig med "vanlig visum"? I tillegg til besøksvisum (som omfatter turister) er det vel ikke så mye annet enn arbeidsvisum du kan benytte deg av, de fleste andre visumtyper gjelder oppholdstillatelser for f.eks. familiegjenforening, medisinsk behandling, transitt osv. Tenker på turistvisum som "vanlig" visum, for jeg kan ikke få sånn ESTA til Usa, jeg må på intervju. Men når jeg ser på forskjellig land så står det "turistvisum utleveres alle reisende på flyet". Så det er det jeg lurer på hvordan det gjøres! Må man fylle ut noe, eller får man bare et slags "ark" som er likt for alle?
Karmosin Skrevet 5. juni 2012 #4 Skrevet 5. juni 2012 ESTA er en automatisert utgave av det som ellers er visumssøknad ved ankomst, og det man får på fly er en papirutgave av samme type søknad. Det er et skjema som skal fylles ut, og som behandles på flyplassen mens du venter.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #5 Skrevet 5. juni 2012 ESTA er en automatisert utgave av det som ellers er visumssøknad ved ankomst, og det man får på fly er en papirutgave av samme type søknad. Det er et skjema som skal fylles ut, og som behandles på flyplassen mens du venter. Okei. Vet du noe om hvordan det er med å ikke ha rent rulleblad på slike turistvisum da? Er det spørsmål om det på det som skal fylles ut?
Karmosin Skrevet 5. juni 2012 #6 Skrevet 5. juni 2012 Som jeg startet med: sjekk visumreglene i det aktuelle landet. Jeg har fylt ut noen visumskjema i min tid, men legger ikke merke til spørsmål som ikke angår meg personlig. Jeg vil anta at de landene som krever rent rulleblad av innreisende også spør om det i visumsøknadene...
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #7 Skrevet 5. juni 2012 Men nå er jo akkurat dette grunnen til at jeg spør, fordi jeg vil vite HVILKE land jeg kan komme meg til.. Noen andre som vet?
Karmosin Skrevet 5. juni 2012 #8 Skrevet 5. juni 2012 Visumregler forandrer seg, og visum er en sak for det enkelte land, det finnes ikke totaloversikter over alle reglene. Du kan forøvrig komme deg til alle de landene som er visumfrie for norske statsborgere. Det er mange. Forresten er det vel sannsynlig at Norsk Freakforum har ei liste over reglene i land med visumplikt for norske borgere, siden brukerne der ofte har en flekk på rullebladet.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #9 Skrevet 5. juni 2012 Jeg googler og googler, men finner ingenting spesifikt.. Hva skjer da om jeg feks har bestilt meg tur til Thailand, får utlevert turistvisum og det er spm om tidligere dommer, jeg skriver at jeg er tidligere straffedømt. Stopper de meg når jeg leverer inn papiret og sender meg tilbake da eller? Og hva om jeg lyger å skriver "ingen dom", hva er oddsen for å bli tatt for det liksom. Jeg er vel den som ser minst mistenkelig ut til å ha gjort noe som helst galt så jeg skal nok evnt slippe lett unna å bli mistenkt!?
Karmosin Skrevet 7. juni 2012 #10 Skrevet 7. juni 2012 Hvis du googler visumfrie land er det første treffet det du trenger, og der står Thailand, for eksempel. Fremmede land har ikke nødvendigvis alltid tilgang til strafferegisteret i Norge, men du risikerer at det sjekkes ved ankomst og at du da blir sendt ut av landet. Hvor snill du eventuelt ser ut har ingenting å si på om det sjekkes.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå