Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2012 #21 Skrevet 5. juni 2012 På vår skole er det alle eller ingen som gjelder. Synes det er bra, selv om det selvsagt hadde vært hyggelig å kunne velge. Men jeg vil mye heller ha litt strenge regler, enn å risikere at bursdager brukes som maktmiddel blant barna og at noen aldri blir bedt. Synes godt at vi foreldre kan støtte opp om denne praksisen som et ledd i arbeidet mot mobbing. Du, det er slik at de foreldrene som av en eller annen grunn ikke makter å leve opp til dette. De er fritt vilt blandt foreldre som bedriver folkeoppdragelse på denne måten. Så det med mobbing... Se bare her inne. Hvor mye dritt en som sier at hun/han bare ber de som barna leker med får. Opplest og vedtatt at "slike" foreldre er de som er hovedårsak til både mobbing og kringen i Irak. I tillegg så slutter samtlige med denne praksisen så snart barna selv er så store at de nekter og vil noe annet. Da er det plutselig ikke så viktig med den som står utenfor mer. Og barna skal jo "ikke ha et så stort ansvar som å være støttekontakten til den som alltid..." Jeg lærer barna mine at unger som bruker "ellers får du ikke komme i bursdagen min" er drittunger som ikke er verdt å bruke tid og energi på. Mye mer effektivt mot mobbing å gi barna støtte på at det er helt ok å ikke være en sau i flokken! 1
Silfen Skrevet 5. juni 2012 #22 Skrevet 5. juni 2012 Min førsteklassing har; 4 grupper fordelt på to klasser. Ca 45 elever. Man må be; -alle -alle av ett kjønn -alle i klassen -alle av ett kjønn i klassen -alle på gruppen -alle av ett kjønn på gruppen Dersom man ikke ønsker å gi ut invitasjoner på skolen fordi man ikke ønsker å følge disse fordelingene, kan man gi ut invitasjoner privat. Da Mini hadde bursdag ble de ca 9 totalt. Det var jentene på gruppen, nabojente + et par bedt privat. Jeg syns ingenting om at barnebursdager skal ha mest mulig unger. Jeg vil heller at det er en liten håndfull, slik at bursdagsbarnet faktisk evner å ta seg av gjestene sine. Det er fullstendig kaos med for mange barn og jeg syns det blir veldig ukoselig. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #23 Skrevet 5. juni 2012 Da jeg selv er fremmed for denne praksisen, har jeg noen spørsmål: 1. Hva er konsekvensene av å bryte denne regelen? 2. Gjelder denne regelen også hvis bursdagen er veldig privat og personlig, dvs. noen få gjester (de barna leker mest med, kanskje til og med for det meste barn som ikke tilhører samme klasse eller skole som bursdagsbarnet) og invitasjoner blir sendt ut utenfor skoletid? 3. De som blir bedt kun fordi regelen eksisterer – hvordan har de det i bursdagsselskapet? Er de noe mer med "i gjengen" i selskapet enn de er i skoletida? Endrer regelen noe for disse barna utenom den ene dagen med bursdagsselskap? Er ikke nødvendigvis utelukkende kritisk til en sånn regel, men som sagt er den ukjent for meg og ble aldri praktisert der jeg kommer fra. Lurer litt på om det for de barna som blir invitert kun pga. regelen, skapes en falsk inkluderingsfølelse som går veldig for over etter bursdagsselskapet er over, og at ingenting egentlig forandres for dem? At kanskje bursdager er feil sted og feil måte å få bukt med et så stort problem? Eller skapes det nye bånd i disse burdagene, og de som ble inkludert pga. regelen deretter blir inkludert i hverdagen?
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2012 #24 Skrevet 5. juni 2012 Da jeg selv er fremmed for denne praksisen, har jeg noen spørsmål: 1. Hva er konsekvensene av å bryte denne regelen? 2. Gjelder denne regelen også hvis bursdagen er veldig privat og personlig, dvs. noen få gjester (de barna leker mest med, kanskje til og med for det meste barn som ikke tilhører samme klasse eller skole som bursdagsbarnet) og invitasjoner blir sendt ut utenfor skoletid? 3. De som blir bedt kun fordi regelen eksisterer – hvordan har de det i bursdagsselskapet? Er de noe mer med "i gjengen" i selskapet enn de er i skoletida? Endrer regelen noe for disse barna utenom den ene dagen med bursdagsselskap? Er ikke nødvendigvis utelukkende kritisk til en sånn regel, men som sagt er den ukjent for meg og ble aldri praktisert der jeg kommer fra. Lurer litt på om det for de barna som blir invitert kun pga. regelen, skapes en falsk inkluderingsfølelse som går veldig for over etter bursdagsselskapet er over, og at ingenting egentlig forandres for dem? At kanskje bursdager er feil sted og feil måte å få bukt med et så stort problem? Eller skapes det nye bånd i disse burdagene, og de som ble inkludert pga. regelen deretter blir inkludert i hverdagen? 1. Konsekvens er at du er slarvemateriale og stemples som mobber. 2. Nei, men ingen liker at man velger en annen løsning enn den som er opplest og vedtatt. Av samme grunn som grunn 1. (Argumentet er at de snakker jo om bursdagen på skolen, og da vil noen føle seg utelatt/mobbet) 3. De som blir bedt pga regelen vet det selv etter et par bursdager og føler seg flaue over å være tvunget fordi de voksne har bestemt. Ingenting endrer seg for disse etter bursdagene. Og ingen er spesiellt opptatt av dem i selskapet. (Jeg sier ikke at det ikke finnes unntak, men jeg tviler på at de er mange)
Mafalda Skrevet 5. juni 2012 #25 Skrevet 5. juni 2012 Du, det er slik at de foreldrene som av en eller annen grunn ikke makter å leve opp til dette. De er fritt vilt blandt foreldre som bedriver folkeoppdragelse på denne måten. Så det med mobbing... Se bare her inne. Hvor mye dritt en som sier at hun/han bare ber de som barna leker med får. Opplest og vedtatt at "slike" foreldre er de som er hovedårsak til både mobbing og kringen i Irak. Hvor er drittet? Noen av oss er for regelen at man ber en eller annen liten eller stor naturlig gruppe, men jeg kan ikke se noe hets?? Jeg mener ikke at barn skal tvinges til å feire bursdagen med premie-mobberen i klassen, eller at en enslig mor på to små rom og kjøkken skal invitere 60 stykker. Det er lov å bruke hue. Men jeg stiller meg skeptisk til at yngre skolebarn skal kunne velge fritt, og at det er det eneste rette. Jeg ville i alle fall stillet meg skeptisk til om sjuåringen min kom og ville invitere jentene i klassen, unntatt Brille-Berit, Anna-Panna og Tjukke-Ragnhild, fordi "vi leker ikke så mye og de er ikke så greie" (akkurat som alle de andre sier til foreldrene sine). Barn kan være ganske infame og bruke mange midler, og mye av det er ikke så innmari synlig. Selv om en bursdag ikke løser all verdens, synes jeg derfor det er et greit virkemiddel at man ikke kan bruke det til utestengning. Er det virkelig så grusomt? Jeg lærer barna mine at unger som bruker "ellers får du ikke komme i bursdagen min" er drittunger som ikke er verdt å bruke tid og energi på. Det er når dine barn ikke får komme i bursdagen- og den strategien er jeg helt enig i. Men hva som skjer når mine barn ikke inviterer noen, eller ikke går i en bursdag de er invitert i, er en helt annen problemstilling. Jeg synes det er like effektivt å lære barna mine at av og til kan man gjøre noe for andres skyld uten at det er noen big deal, men det er mitt synspunkt. Om du synes det gjør meg til en sau er meg egentlig ganske likegyldig Her i området er det laget bursdagsgrupper, dvs at 4-6 barn går sammen og har bursdag sammen. Da inviteres hele klassen. Det fungerer veldig godt, og bidrar til økt samhold i klassen, også fordi det som oftest står et par kaffekanner der så foreldrene blir litt lenger enn å bare hente og levere. Det er tak på pris på bursdagsgaver og, ofte max 30 kroner, har jeg hørt. Antar det gjelder de aller yngste klassene? Det hørtes veldig lurt ut! Særlig hvis det fører til færre bursdager Neida, det er jo hyggelig, men det kan bli i overkant mye pes- sånn sett skjønner jeg TS veldig godt. En løsning der flere feirer bursdag sammen er jo genialt i så måte! 1
Gjest Sobril Skrevet 5. juni 2012 #26 Skrevet 5. juni 2012 Bursdag er over. 26 totalt (fem som ikke var fra skolen). Litt overrasket over de som nevner "alle eller ingen". Her ba jeg jo både A og B - altså alle - fordi de jobber sammen på skolen. Mener dere virkelig at jeg nødvendigvis MÅTTE be alle disse, og at alle foreldre skal ha kapasitet til å huse/holde selskap for over 20 barn? At det ikke hadde vært greit med bursdag for kun klassen og at da hele festen skulle droppes?
Gjest Annaires Skrevet 5. juni 2012 #27 Skrevet 5. juni 2012 Bursdag er over. 26 totalt (fem som ikke var fra skolen). Litt overrasket over de som nevner "alle eller ingen". Her ba jeg jo både A og B - altså alle - fordi de jobber sammen på skolen. Mener dere virkelig at jeg nødvendigvis MÅTTE be alle disse, og at alle foreldre skal ha kapasitet til å huse/holde selskap for over 20 barn? At det ikke hadde vært greit med bursdag for kun klassen og at da hele festen skulle droppes? Hadde absolutt vært greit om man tok kun jentene i klassen. Men ikke alle i klassen unntatt tre stk f.eks. Det samme om du tar begge klassene. Da utelater man ikke et par stk fra hver klasse. 1
Gjest Sobril Skrevet 5. juni 2012 #28 Skrevet 5. juni 2012 (endret) Hadde absolutt vært greit om man tok kun jentene i klassen. Men ikke alle i klassen unntatt tre stk f.eks. Det samme om du tar begge klassene. Da utelater man ikke et par stk fra hver klasse. Nei, det hadde jeg jo aldri gjort - utelatt et par stykker (selv om jeg må innrømme at et et knippe unger hadde gjort seg bedre hjemme). Alternativet her var å sende "hemmelige invitasjoner" til kun de i den ene klassen. Lærere sier nemlig vi må gjøre det hvis ikke alle i A og B blir bedt. Nettopp fordi de jobber så mye sammen. Tror ikke ungene vet hvilken klasse de går i engang. Selv får jeg fort veldig dårlig samvittighet og klarer ikke la være å gjøre det som er optimalt for alle. Samtidig føler jeg at kapasiteten ikke strekker helt til. Nå ble bursdagen grei den, men jeg tror kanskje ungene hadde kost seg litt mer om de var ferre. Blir jo kaos for ungene også og ikke mange som får konsentrert seg om hverandre. Endret 5. juni 2012 av Sobril
Gjest imli Skrevet 5. juni 2012 #29 Skrevet 5. juni 2012 Er det verkeleg så store klassar at det er over 20 stk av kvart kjøn? Eg er i utgongspunktet for å be alle, men ikkje for ein kvar pris. Viss det berre fører til eit "køyr" med bursdagar, masse ungar ein ikkje har plass til, aukande press mtp lokale og pris på gåver, synest eg det vert feil, det og. Det skal jo vera koseleg å ha/vera i bursdag, ikkje ein klassefest i kjempelokaler som foreldra må betale i dyre dommar for, og med ein masse ungar ein eigentleg ikkje har noko forhold til. Eg trur ein må sjå an miljøet i klassa, antall elevar, kor stor plass ein har heime, økonomi osv. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #30 Skrevet 5. juni 2012 man trenger ikke be alle. men da kan man ikke utelate 1-2 stykker. det er greit å be feks 5 i klassen og 4 utenom .uten problemer. men når det er flertallet som sitter igjen uten invitasjon er det ok.men når det er kun et par som er utelatt blir det feil. synes jeg.
Silfen Skrevet 5. juni 2012 #31 Skrevet 5. juni 2012 Er det verkeleg så store klassar at det er over 20 stk av kvart kjøn? Her er det en klasse, men flere grupper. 4 smågrupper fordelt på to store grupper, fordelt på en klasse. Slå den.
Gjest Sobril Skrevet 5. juni 2012 #32 Skrevet 5. juni 2012 Er det verkeleg så store klassar at det er over 20 stk av kvart kjøn? Eg er i utgongspunktet for å be alle, men ikkje for ein kvar pris. Viss det berre fører til eit "køyr" med bursdagar, masse ungar ein ikkje har plass til, aukande press mtp lokale og pris på gåver, synest eg det vert feil, det og. Det skal jo vera koseleg å ha/vera i bursdag, ikkje ein klassefest i kjempelokaler som foreldra må betale i dyre dommar for, og med ein masse ungar ein eigentleg ikkje har noko forhold til. Eg trur ein må sjå an miljøet i klassa, antall elevar, kor stor plass ein har heime, økonomi osv. Som sagt - her er det to klasser, men de kjører så tett samarbeid at ungene ikke vet hvilken klasse de tilhører. Det er noen-og-førti elever totalt, fordelt på to.
Mafalda Skrevet 5. juni 2012 #33 Skrevet 5. juni 2012 Bursdag er over. 26 totalt (fem som ikke var fra skolen). Litt overrasket over de som nevner "alle eller ingen". Her ba jeg jo både A og B - altså alle - fordi de jobber sammen på skolen. Mener dere virkelig at jeg nødvendigvis MÅTTE be alle disse, og at alle foreldre skal ha kapasitet til å huse/holde selskap for over 20 barn? At det ikke hadde vært greit med bursdag for kun klassen og at da hele festen skulle droppes? Vel, hvis du spør meg hadde det vært ok å be bare A eller B. Så enge det er en logik og forståelig inndeling, så er det greit. Det er ikke noe galt i å vegre seg for å ha 40 unger på besøk, det er lov å begrense antallet inntil det man kan makte. Hovedpoenget mitt, som jeg alltid står for, er å be den naturlige gruppen du har plass til (selv om AB liker å kalle det å "flyte med strømmen", "være sau" og denslags, jeg kaller det alminnelig folkeskikk). Mine barn har vel til sammen vært på et par hjemmebursdager det siste halvåret. Plassen er ikke relevant på lik linje med pengene- det er kinobursdag, lekelandbursdag, sånne ting. Igjen er jeg den litt kjipe mora som inviterer klassen til grillfest. Håper for all del at det ikke tas ille opp.
Silfen Skrevet 5. juni 2012 #34 Skrevet 5. juni 2012 I løpet av mine år som mor så har aldri en barnebursdag blitt feiret annet sted enn hjemme. Jeg AVSKYR lekelandsbursdager. Det er hyling, roping, løping og ræåva mat fra ende til annen. Grillfest, ja takk.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #35 Skrevet 5. juni 2012 Det første året så ba jeg alle av samme kjønn til bursdag. Årene etter så valgte jeg kun ut venner av barnet. Nå har i tillegg mitt barn venner av begge kjønn og for meg ble det feil å bare be skolekamerater av samme kjønn. Venner på skolen og venner som det omgikk med ellers. Jeg synes det er viktigere med venner i bursdagen enn å kjøre strikt på at alle må bli bedt. Det var greit det første året for å ikke utelate noen, men etter et år på skole så var det klart hvem barnet likte og lekte med og hvem som aldri var med.
Gjest [email protected] Skrevet 14. juni 2012 #36 Skrevet 14. juni 2012 Synes det er koselig med hjemmebursdager så lenge man ikke er for mange da! bestilte boks på www.bursdagiboks.no og fikk Cupcake bursdag til 8 gjester på døren!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå