Gå til innhold

Barnebursdager

Anbefalte innlegg

Gjest Sobril
Skrevet (endret)

Ungen min er 7 år, går i første klasse, og i hvert klassetrinn er det rundt 10 gutter og 10 jenter. De jobber stort sett samlet, A og B klassene, dvs 40 stk tilsammen av hvert kjønn.

Når det er bursdag må man be ALLE eller ingen. Dvs, har man ei jente må man sørge for at alle de 20 jentene får komme. Man KAN også be de innenfor samme klasse, men da må man sørge for å levere innbydelser selv. Dette ser jeg på som en uting, da det snakkes på skolen, og siden de også jobber mye sammen begge klassene regner de hverandre som én gruppe og har venner på tvers av A/B.

Holder bursdag for ungen min i dag, og det blir 26 unger. Nå har jeg vært heldig som klarer å fikse dette, og har fått låne et lokale. Ikke alle har de samme mulighetene. Vet at mange også benytter seg av diverse Lekeland, men dette blir fort svindyrt når det er så mange unger.

Det er også svært få som har plass til over 20 unger innendørs. Heldig er jeg som har sommerbarn, ellers kunne det fort blitt litt verre ser jeg.

For ikke å snakke om alle bursdagene ungen min blir bedt i. Sånn cirka 25 i året. Noen måneder er det fler enn andre, og bare denne uka er det 3. Har verken tid eller råd til dette bursdagskjøret.

Hva gjør dere andre? Og har noen forslag til å vinne mot det regjerende bursdagsdiktaturet??

Ikke minst - hva slags prosedyrer rundt bursdag kjøres det på de forskjellige skolene i det ringe land?

Da jeg gikk på barneskolen, som snart er for 100 år siden, hadde vi A og B klasser. Da ba man dem i klassen man tilhørte - ferdig snakka liksom...

Endret av Sobril
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vel mitt tips, og det jeg selv kommer til å gjøre når mine barn blir større er rett å slett å invitere de vennene de leker mest med! Uavhengi av om det er gutter eller jenter, og resten utelater jeg glatt!!

Jeg er så totalt i mot den "alle eller ingen" mentaliteten som råder i dag.

Klart at om det bare blir utestående 1 eller 2 så får man søre for plass til disse også, men jeg ser ikke noe problem i å velge ut 8-10 gode venner til bursdag.

Og før noen halshuger meg helt: Jer er oppvokst med å være den ene som ikke ble bedt, eller enda verre ble bedt kunn fordi foreldrene skulle være politisk korekte...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt for at man inviterer de man er mest sammen med, på tvers av alder og klasser. Det at man skal tvinges til å invitere alle av samme kjønn eller alle i klassen er helt hull i hodet. Ikke alle jenter henger med jenter og mange har venner fra fritidsaktiviteter og i nabolaget. Jeg har skrevet om dette tidligere; skulle jeg bare invitert alle av mitt kjønn i klassen min ville jeg hatt én venn i bursdagen min da jeg var mellom 7 og 10 år. Skulle jeg invitert alle i klassen ville jeg hatt fem venner i bursdagen. Når jeg fikk invitere som jeg selv ville hadde jeg omtrent 10 venner i bursdagen.

Jeg er likevel for at man kan dele ut invitasjoner på privaten dersom man ikke inviterer alle av samme kjønn/alle i klassen. Det kan være veldig sårt å være blant de som ikke blir invitert, og jeg synes ikke det er noe man behøver å "legge til rette for" på skolen.

Gjest Mildrid
Skrevet

Her har vi kun en klasse, men jeg ville uansett bare holdt meg til A eller B, ikke begge.

Vi valgte å be alle guttene pluss en jente, regnet nesten med noen kommentarer, men ingen sa noe. Jeg tror flere ønsker å gjøre det slik, men få tør..

• Liker 1
Skrevet

Vi ber alle jentene i klassen. Ikke i de to andre parallell klassene. I tillegg ber vi et par gode venninner som da går i de andre klassene.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke man skal invitere alle bortsett fra en, men ellers kan man invitere dem man vil. Over tyve barn i bursdag er jo så mange at det ikke blir koselig omtrent!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Å måtte be over 20 unger i barnebursdag er helt sprøtt. Tenk på de som bor i små blokkleiligheter, det er jo ikke plass! Enda verre med dette presset om å ta hele hurven med på lekeland/badeland/mcdonalds. Blir jo fort en god del tusenlapper av det, og om ungene skal gå i over 20 barnebursdager mister jo lekeland hele sjarmen. Omtrent som pannekaker til middag hver dag. Da jeg var liten var det typisk med alle jentene i klassen, men da var vi bare 20 i hver klasse.

Om jeg var det ville jeg bare bedt de i ditt barns klasse.

Jeg synes det er litt vanskelig med dette "bare invitere barna de leker mest med". Om dette hadde blitt praktisert da jeg var liten ville jeg aldri blitt invitert i bursdag... Jeg var ingens bestevenn, men lekte litt med forskjellige barn. Jeg ble ikke mobbet eller utstøtt, så det var nok ingen som ville tenkt på at jeg kanskje ikke ble invitert noen steder. Jeg hadde alltid noen å leke med, men jeg var aldri noens bestis.

Jeg er også tilhenger av å dele ut invitasjoner utenom skolen, så det ikke blir så gnidd opp i de som ikke blir invitert.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er en "alle-eller-ingen"-nazi (så lenge det ikke finnes helt spesielle grunner, som mobbing etc), og synes det er lite gjennomtenkt å bare be de barna ens egne barn leker best med. For noen barn vil alltid være i denne gruppen her:

Jeg synes det er litt vanskelig med dette "bare invitere barna de leker mest med". Om dette hadde blitt praktisert da jeg var liten ville jeg aldri blitt invitert i bursdag... Jeg var ingens bestevenn, men lekte litt med forskjellige barn. Jeg ble ikke mobbet eller utstøtt, så det var nok ingen som ville tenkt på at jeg kanskje ikke ble invitert noen steder. Jeg hadde alltid noen å leke med, men jeg var aldri noens bestis.

... eller verre.

Med noen års erfaring med skolebarn, har jeg skjønt at det en bursdag nødvendigvis ikke bare er en bursdag, men at det står mye mellom linjene her. Ikke bare de som ikke blir bedt i bursdag, men også de som nesten ikke får gjester i sine bursdager.

Så hjemme hos oss er det ingen kjære mor. Her ber vi kun naturlige grupper (alle jenter, alle gutter, hele klassen- men ikke A og B, det går ikke av plassmessige hensyn), og barna går i de bursdager de er invitert i, så lenge vi har anledning. Selv om de ikke leker så mye sammen.

Noen synes kanskje det er en uting, jeg mener det handler om sosialt ansvar. Ene sønnen min kom nettopp hjem fra en bursdag der han var den eneste som hadde møtt fra hele klassen.

Til Sobril, så kan jeg trøste med at antallet bursdager går relativt kjapt nedover- det er i alle fall min erfaring :) I første og andre har "alle" bursdag, etterhvert så er det ikke alle som har tid eller lyst lenger, så nå er det bare en og annen bursdag innimellom, et helt levelig antall i hvert fall. Og så synes jeg du kan velge bare en klasse med god samvittighet hvis du ikke har plass eller ork til flere. Så lenge man finner en naturlig deling som ikke bare går på "liker/liker ikke", så må det være i orden å ikke ha plass til alle.

• Liker 3
Gjest Annaires
Skrevet

Sobril: hadde du sagt det samme om det var din 7åring som aldri fikk noen bursdagsinvitasjon? For om det ikke er alle eller ingen som praktiseres, å alle bare skal invitere de som de selv vil, vil det alltid være noen som aldri får invitasjon.

Når de er så små mener jeg det er alle, eller ingen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle eller ingen, helt klart! Det trenger heller ikke å bli så dyrt, det går fint an å ha utebursdag selv om det ikke er sommer. Når det gjelder pris på gaver så må dette kunne tas opp på foreldremøte på skolen. Det er ingen grunn til at prisen på gaver skal presses i været.

AnonymBruker
Skrevet

I en situasjon hvor klassene er så store, hadde jeg valgt en mindre og mer privat løsning. Dvs., tror jeg hadde valgt de 5-6 vennene ungen min var mest med (uavhengig av kjønn, alder eller klassetilhørighet) og invitert dem personlig.

Men det skal sies at situasjonen TS beskriver er for meg veldig ukjent, så det er mulig jeg ikke er i stand til å sette meg inn i det. Hvis det er sånn at ungen ikke har noen "bestevenner", men leker litt med alle/veldig mange, da skjønner jeg at det blir vanskelig å gjøre det jeg foreslår.

Skrevet

Da jeg gikk på skolen inviterte vi de vi lekte mest med, da gjerne fem-seks stykker fra nabolaget uavhengig av om de gikk i samme klasse eller ikke.

Helt personlig synes jeg det er en uting at det er pålagt å invitere alle eller ingen i skole og barnehage i dag.

Hva om barna må invitere noen de ikke leker sammen med, eller blir plaget av?

• Liker 1
Gjest Gagaen
Skrevet

Jeg har aldri vært en mor som fulgte folks " burde" eller " alle gjør " . Da mine to var små ba vi de som de var mest sammen med , dvs 6-7 stk . Fikk ALDRI noe pes for det hverken fra barna elle andre , og de ble bedt til andre uansett :)

Jeg erfarte i store bursdager da jeg var å hentet , at jo flere jo mer bråk og uenigheter . Opplevde til og med at en mor måtte ut i boligfeltet og lete opp unger som hadde stukket av pga en krangel.

Jeg er glad våre bursdager var så små at jeg hadde oversikten .

Man må tørre å gjøre det på den måten det er best for hver enkelt. Ikke være så redd for å gjøre ting anderledes.

Gjest Haaploes
Skrevet

Inviterer man alle kollegaene sine i bursdagen sin? Nei. Liker man alle kollegaene sine like godt? Nei.

Vi hadde samme idiotiske regel da jeg gikk på barneskolen - "alle eller ingen". Miljøet blant jentene var ikke det beste, så det endte alltid med et satans lurveleven. I tillegg, på grunn av plassmangel som noen påpeker her (enda vi hadde en ganske romslig enebolig), gjorde alle disse klassejentene at jeg måtte la være å invitere andre venner av meg.

Dette holdt jeg og foreldrene mine ut med i akkurat tre år. Bursdagene siden var mye, mye koseligere :)

Gjest Annaires
Skrevet

Inviterer man alle kollegaene sine i bursdagen sin? Nei. Liker man alle kollegaene sine like godt? Nei.

Det er forskjell på voksne og barn.

Gjest Gjest
Skrevet

Tullete. Man ber de ungene leker med.

Mine var i en bursdag der det var tredve barn invitert. Den ungen som sleit sosialt til vanlig, sleit akkurat like mye i bursdagen. Ingen lekte med h*n. Det var å sitte hos en voksen og trøkke hele tida. Bursdagsbarnet selv hadde ingen glede av festen fordi alle var sammen med de som de vanligvis lekte med i klikker. Og bursdagsbarnet fikk kun være sentrum når gavene skulle deles ut.

Tåpelige voksne.

• Liker 1
Gjest Haaploes
Skrevet

Det er forskjell på voksne og barn.

Klart det er forskjell på voksne og barn, men medelevene til barna tilsvarer kollegaene til de voksne.

Skrevet

På vår skole er det alle eller ingen som gjelder. Synes det er bra, selv om det selvsagt hadde vært hyggelig å kunne velge. Men jeg vil mye heller ha litt strenge regler, enn å risikere at bursdager brukes som maktmiddel blant barna og at noen aldri blir bedt. Synes godt at vi foreldre kan støtte opp om denne praksisen som et ledd i arbeidet mot mobbing.

Skrevet

Her i området er det laget bursdagsgrupper, dvs at 4-6 barn går sammen og har bursdag sammen. Da inviteres hele klassen. Det fungerer veldig godt, og bidrar til økt samhold i klassen, også fordi det som oftest står et par kaffekanner der så foreldrene blir litt lenger enn å bare hente og levere.

Det er tak på pris på bursdagsgaver og, ofte max 30 kroner, har jeg hørt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...