Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann!

Noen som har noen mening om hvor sunt det lettmargarinet er? Har veldig dilla på det i det siste, men vil jo ikke spise det dersom det er direkte usunt....

Og nei, vil helst ikke ha noen lavkarboinnspill om at maten bør bade i smør/baconfett/etc.

Takker for svar :-)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Som alt annet i livet, men det besvarer nå ikke spørsmålet mitt :-)

Skrevet

En olje med mye mettet fett fraktes til Norge i tankere som det ofte har vært bensin og slikt i. Så utsettes oljen for høyt trykk og høy varme. Ut kommer en grå masse som lukter vondt og smaker vondt. Denne blekes og farges gul for å ligne smør, tilsettes parfyme for å lukte bedre og tilsettes smak for at smaken skal ligne smør. Slik lages altså margarin. Lettmargarin er det samme, bare at de har blandet mer vann i. Lettmargarin har ofte 40-50% vann.

Høres margarin egentlig sunt ut? Som om ikke det var nok, så er fettsyrene ødelagt av denne behandlingen, men det ser ikke kroppen og den bruker dem fortsatt til cellemembraner og slikt. Man bygger ikke hus av ødelagt murstein!

Sm%C3%B8r-vs-margarin.jpg

• Liker 2
Skrevet

En olje med mye mettet fett fraktes til Norge i tankere som det ofte har vært bensin og slikt i. Så utsettes oljen for høyt trykk og høy varme. Ut kommer en grå masse som lukter vondt og smaker vondt. Denne blekes og farges gul for å ligne smør, tilsettes parfyme for å lukte bedre og tilsettes smak for at smaken skal ligne smør. Slik lages altså margarin. Lettmargarin er det samme, bare at de har blandet mer vann i. Lettmargarin har ofte 40-50% vann.

Høres margarin egentlig sunt ut? Som om ikke det var nok, så er fettsyrene ødelagt av denne behandlingen, men det ser ikke kroppen og den bruker dem fortsatt til cellemembraner og slikt. Man bygger ikke hus av ødelagt murstein!

Tja, nå synes jeg du svartmaler det litt. Det er krav til hvordan de framstiller næringsmidler i Europa. Det er garantert ikke spor av bensin eller råolje i margarin. Den er heller ikke herdet. Det er ingen av de norske produsentene som selger margarin av delvis hydrogenert fett (transfett). De fremstiller margaringen ved hjelp av planteoljer (som f.eks palmoeolje, raps, soya osv) og en emulugator (feks soyalechitin). Det tilsettes også smakstilsetninger som du nevner for å etterligne smaken på smør.

Som du sikkert er helt enig med meg i er det antageligvis sunnere med meierismør pga høyere innhold av omega3.

I tillegg smaker det bedre og har bedre egenskaper når det gjelder temperatur (forutsetter at man klarner smøret).

Fett er ikke farlig og lett-margarin burde i utgangspunktet være helt unødvendig. Du vil ikke få mindre hjertesykdom eller gå ned i fett av å bytte fra vanlig smør til lett-margarin.

• Liker 1
Skrevet

Jepp, enig med deg at naturlig fett (for eksempel meierismør og kaldpressede oljer) er sunnere.

Tja, nå synes jeg du hvitmaler det litt. :gjeiper: Jeg sa aldri at det var herdet. Men det er omestret. Ingen bensin, sa du? Les denne fra det svenske "matmiddeltilsynet". Altså er det lov i Sverige, og da er det sannsynligvis også lov i Norge. Fant ingen linker på dette (ikke det at jeg søkte så veldig hardt).

Fra sannheten om margarin:

Produksjonsprosessen:

Oljeraffinering - pressing og ekstraksjon. Da får man et lager av råolje. Dette varmpresses på 100-120 grader (kaldpressede oljer er mye sunnere). Så legges det i bensin, og bensinen skiller ut mer olje og deretter renses det igjen. Likevel er det igjen rester av bensin i oljen. Så blekes det og hydreres (gjør fast fett til flytende umettet fett, og oljens smeltepunkt forandres). Det fraksjoneres (skiller mettet fett fra umettet fett) og deodoriseres, slik at det klargjøres for bruk i margariner. Umettet fett er flytende - fast fett er mettet. Rapsoljefett kan ikke bli fast i margarinen, da har man isåfall herdet fettet. Vegetabilsk fett er flytende umettet. Animalsk fett er fast og mettet. Margarinindustrien har demonisert meieriprodusentene fordi de bruker mettet fett.

I fraksjoneringsprosessen brukes det aceton (som også brukes i neglelakkfjerner).

Når man gjør flytende fett til fast, så dannes transfett. Transfett er helsefarlig, og brukes ikke så mye lenger men finnes i enkelte produkter. Kan gi høyere LDL, lavere HDL, overvekt ,diabetes osv.

Natriumetylat brukes: fettet er i et stort kar, natriumetylat tilsettes. Det endrer fettmolekylene, alle fettsyrene blandes og hopper tilbake til helt nye sammensetninger enn det var. Det eneste man får til da er at margarinet likner på smør i konsistensen. Det blir ikke kornete, men blir en fin konsistens på en kunstig måte. Fremstillingen er et brudd mot en biologisk norm.

Blodprøver fra navlestrenger hos barn viser at man finner ulike miljøgifter, legemiddelrester osv. Det er så mange av dem at de kan skape helseproblemer (allergier, ADHD, dysleksi osv). Stoffene har negative hormonelle effekter. F.eks. kan gutter få for mye østrogener osv.

Det finnes E-stoffer i margarin, men også prosesskjemikalier (nikkel, bensin osv). Prosesskjemikalier er det ikke påbudt å angi på innholdsfortegnelsen. Dette bør industrien merke, for kundenes skyld; hvilke stoffer margarinet har vært i kontakt med. Aceton kan f.eks. brukes til å fjerne spesielle smaker i te, f.eks. bitre smaker, slik at det smaker "bedre". Løsningsmidler kan også ta bort koffeinet i kaffe. I tillegg til E-stoffer bør man få vite hvilken mat bensin er brukt i.

Soya; soyabønner males, blandes ut i varmt vann og bensin, en prosess som skiller ut fett og soyalecitin slik at det flyter opp og f.eks. proteiner forsvinner. Soyaolje inneholder alltid større eller mindre bensinrester.

Butanol, hexan, propanol, osv. brukes som kjemikalier i fremstilling av mat og margarin. Ca. 1mg/kg ferdig produkt er tillatt brukt av hver av disse stoffene.

Skrevet

Den er laget av rapsolje, ikke mettet fett. :filer:

Gjest Ludovie
Skrevet

Enig med mange andre her i at minst mulig prosessert fett (= smør og kaldpressede oljer) er sunnest. Hvis du vil få ned fettinnholdet, er det vel bare å piske inn litt vann, eller noe. Eller - enda smartere og mindre stress - bruke mindre av det. :)

• Liker 1
Skrevet

Den er laget av rapsolje, ikke mettet fett. :filer:

100% rapsolje? Hvilken da? Det er i så fall en myk margarin. Du får ikke en hard margarin av å bruke rapsolje (og andre oljer med lite mettet fett) hvis man skal bruke de produksjonsmetoder som er lovlig i Norge. Da må det nok mer mettet fett til. Sjekk på margarinen din om det ikke står "vegetabilsk fett" ganske høyt oppe på ingredienslista. Dette er så godt som alltid palmeolje, altså høyt innhold av mettet fett.

Skrevet (endret)

Soft Light er myk margarin. Trodde forresten lavkarbere var veldig opptatt av å få frem at mettet fett ikke er farlig?

Endret av Honeydew
AnonymBruker
Skrevet

Poenget er at margarin består av så mye svip som er rørt sammen, og vegetabilsk fett osv. Margarin er noe skvip fra ende til annen. Jeg bruker kun meirismør, til alt, både til steking og til baking. Jeg er også veldig forsiktig, er jeg hos noen så rører jeg sjelden ting jeg ikke vet hva inneholder. Det er nok en sjelden gang jeg har fått i meg margarin i bakeprodukter, var nylig hos en gammel lærer av meg, og hun hadde laget kanelsnurrer og rundstykker. Jeg spurte ikke hva som var i det, for det var så lenge siden jeg hadde sett henne, men er veldig usikker på om hun brukte smør eller margarin.

Jeg er ikke fanatiker, men prøver å holde meg unna til som er ekstremt bearbeidet og inneholder mye vegatabilsk fett ol.

Det vil ikke si at jeg aldri spiser det, spise for eks. nacho chips og taco shell fra Santa Maria, som inneholder vegabilsk fett, men ifølge Christian Drevon så inneholder ikke de noe særlig, at man bør bli helt hysterisk, og jeg syntes også at de smaker litt bedre enn de fra Old el paso, og jeg spiser kun taco 3-4 ganger i måneden, ikke stort forbruk av Taco shell.

Til ts, hold deg unna margarin, punktum. Bytt til enten olivenolje eller meirismør, bedre for helsen.

• Liker 2
Skrevet

Tja, nå synes jeg du hvitmaler det litt. :gjeiper: Jeg sa aldri at det var herdet. Men det er omestret. Ingen bensin, sa du? Les denne fra det svenske "matmiddeltilsynet". Altså er det lov i Sverige, og da er det sannsynligvis også lov i Norge. Fant ingen linker på dette (ikke det at jeg søkte så veldig hardt).

Jeg leste gjennom kildene dine. I følge Livsmedelvärket artikkel du linket tl: "Finns det bensin i margarin?". Svaret er jo nei.

"I svensktillverkade bordsmargariner används inte längre olja som har utvunnits med hjälp av extraktionsbensin."

Jeg sjekket også opp dette med omestrete fettsyrer.

Beskrivelse av prosessen:

"En omestring er en kjemisk omplassering av fettsyrer på glyserolmolekylene. Denne teknikken er utviklet som et alternativ til partiell herdning hvor flytende holje herdes til et bestemt smeltepunkt. Fettherding betyr at umettede fettsyrer omdannes til mettede fettsyrer. I partiell, eller delvis, herdning dannes det betydelig mengder transfettsyrer.

Omestringen skjer ved at fett (fullherdet eller fraksjonert) og olje blandes sammen med ca 100*C og tilsettes katalysatoren natriummetylat. Omestringen avsluttes ved at det tilsettes vann som deaktiverer katalysatoren (omdannes til såpe). Det omestrede fettet vaskes flere ganger med vann for å fjerne eventuelle rester av katalysator. Deretter tilsettes sitronsyre for å binde metaller og fettet behandles med blekejord og raffineres som normalt for olje og fett. Eventuelle små rester av metanol fjernes under deodoriseringen (200-220*C under vakuum). Hensikten med denne prosessen er å gjøre det mulig å benytte fullherdet fett eller fraksjonert fett i en blanding med flytende olje. Fullherding vil si at alle umettede fettsyrer omdannes til mettede fettsyrer. I et slikt fullherdet fett er det ikke signifikante rester av transfettsyrer (<1%). Fraksjonert fett vil si at stearinsyreandelen i fett (f.eks. palmeolje) separeres ved nedkjøling og filtrering. Margarinen produseres ved at det omestrede fettet blandes med olje."

"Spørsmål 3: Representerer omestret fett en risiko?

Hvordan de nye triglyseridene i omestret fett omsettes i kroppen, og hvorvidt det nye fettet kan gi negative helseeffekter er lite studert. Fettsyrenes risiko vil ikke vær særskilt for omestret fett, men vil være avhengig av sammensetningen av fettsyrene"

Alt i kursiv er hentet direkte fra kildene.

Jeg leste også det du hentet fra bloggen Lavkarbokosthold. Det er bare et utdrag fra et foredrag. Jeg har ikke sett foredraget så jeg velger å bare la informasjonen merkes som "plausibel, uten kilder" frem til jeg har sett foredraget eller lest kildene først. Det er også snakk om historien bakom margarin (fra krigsårene da det var smørmangel). Det er jo sannsynlig at det har skjedd en forandring og skjerping av prosessene mtp matvaresikkerhet. Det blir uansett bare spekulasjoner nå.

Jeg har sendt e-post til Mills og bedt dem beskrive produksjonsprosessen for margarin. Jeg forventer ikke noe svar, men hvis jeg får det skal jeg legge det inn her.

Mulig jeg er vanvittig kverulant, men jeg klarer sjeldent å tro på ting jeg leser. Spesielt det som er for enkelt. Jeg hadde null tro på lavkarbo i lang tid. Etterhvert som jeg fikk bladd meg gjennom kildene til mange av skribentene har jeg endret mitt syn. Slik som vitenskapen i utgangspunktet maner til. Dessverre er det slik i dag at det ikke handler om at man kan endre syn eller bytte lag. Altfor mange er opptatt av at når de har funnet en sannhet så skal de bli ved den UANSETT hva den andre siden klarer å bevise.

Det er om å gjøre å stå fast ved sitt syn og tolkning.

Det samme kan jo man si om E-stoffer også. Vi er jo opplært til at E-stoffer er kjempefarlig. Jeg er ikke så sikker lenger. De aller fleste E-stoffer er ikke så veldig "kunstige tilsetningstoffer" som de kalles. Askorbinsyre E300 f.eks. kaller vi også C-vitamin. JBK, eller johannesbrødkjernemel. Utvinnet fra frøkapslene/frøene til et tre i Spania. Kalles E410.

Ikke alle E-stoffene er like uskyldige. Poenget mitt er at man kan ikke automatisk tro på alt man hører og anta at E-stoffer automatisk er farlige.

Soft Light er myk margarin. Trodde forresten lavkarbere var veldig opptatt av å få frem at mettet fett ikke er farlig?

Det er ikke noe gale med mettet fett (hvis du leser om hva mettet fett er for noe, så forstår du også hvorfor det ikke er farlig). Det man vil unngå er transfett, dvs delvis hydrogenert fett. Det har antageligvis en påvirkning eller innvirkning på hjerte-/karsykdom.

Nå er jeg ikke noe fanatisk lavkarber akkurat, jeg er bare opptatt av å spise rent. Så lite prosessert som mulig. Det tror jeg mange lavkarbere er også, men ikke alle.

• Liker 2
Skrevet

Mettet fett er ikke noe farlig, nei. Jeg har allerede anbefalt naturlig fett, og det inkluderer mettet fett. ;) Valgte bare ikke å legge så stor fokus på mettet fett.

Innlegget jeg svarte på sist nå var ikke om mettet fett var sunt eller ei, men om margarin inneholdt mettet fett. Uten mettet fett i margarinen duger den ikke til å smøre på skiva med de produksjonsmetoder som er lovlig i Norge i dag. Da får du mykmyk, som i nesten flytende.

Ingredienser i Soft Flora Lett:

Vann, rapsolje (28%), vegetabilsk fett, skummet melk, salt, stabilisator (pektin), emulgator (mono- og diglyserider av fettsyrer, soyalecitin), konserveringsmiddel (kaliumsorbat), vitamin A og D, fargestoff (betakaroten), aroma

Og gah, jeg skrev et langt svar til supraspinatus og så klarte jeg å lukke en for mye fane... Jeg får ta det senere når jeg kommer hjem.

Skrevet

Soft Flora Light kommer ikke til å ta livet av deg, og er bedre enn både Vita hjertego' Lett og Brelett, grunnet ingen bruk av palmeolje.

Spis ivei du, er mye mindre fetende enn smør, og personelig syes jeg lightmargarin smaker bedre enn rent smør på skiva :)

Skrevet

Tråden er ryddet.

Rainbow81, mod.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mettet fett er ikke noe farlig, nei. Jeg har allerede anbefalt naturlig fett, og det inkluderer mettet fett. ;) Valgte bare ikke å legge så stor fokus på mettet fett.

Innlegget jeg svarte på sist nå var ikke om mettet fett var sunt eller ei, men om margarin inneholdt mettet fett. Uten mettet fett i margarinen duger den ikke til å smøre på skiva med de produksjonsmetoder som er lovlig i Norge i dag. Da får du mykmyk, som i nesten flytende.

Ingredienser i Soft Flora Lett:

Vann, rapsolje (28%), vegetabilsk fett, skummet melk, salt, stabilisator (pektin), emulgator (mono- og diglyserider av fettsyrer, soyalecitin), konserveringsmiddel (kaliumsorbat), vitamin A og D, fargestoff (betakaroten), aroma

Og gah, jeg skrev et langt svar til supraspinatus og så klarte jeg å lukke en for mye fane... Jeg får ta det senere når jeg kommer hjem.

It was probably low carb propoganda anyway, so it was just as well that you closed the tab (ikke våg å sensurer sannheten mod)

Skrevet

It was probably low carb propoganda anyway, so it was just as well that you closed the tab (ikke våg å sensurer sannheten mod)

Er det ikke litt nedrig å legge inn innlegget ditt, som ble moderert bort, på ny?

Moderator kan også se kallenavnet selv om du skjuler deg bak anonym bruker. Mobbing skal ikke aksepteres, ikke en gang på internett.

Jeg har forøvrig rapportert innlegget ditt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

mhhh, soft flora lett. Er snadder det! Bryr meg lite om det er usunt - godt er det.

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke litt nedrig å legge inn innlegget ditt, som ble moderert bort, på ny?

Moderator kan også se kallenavnet selv om du skjuler deg bak anonym bruker. Mobbing skal ikke aksepteres, ikke en gang på internett.

Jeg har forøvrig rapportert innlegget ditt.

Ooooooh, så tøff du er. Poenget er at lavkarbofanatisme må lukes ut og vises for hva det er.

AnonymBruker
Skrevet

TS her:

Jepp, litt lei av at alt som ikke er smør og flesk blir fremstilt som djevelen selv. Men tilbake til soft flora: jeg vil gjerne spise smør, men så prøver jeg å passe vekta, og da er jo soft flora et godt valg sånn sett. Men jeg var bekymret for om det var for mye omega 6, evt transfett osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...