Gå til innhold

Snacks til fest?:)


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har nettopp kommet hjem fra Australia og skal ha et lite "homecomeing-party". har ikke akkurat tenkt å gi dem et skikkelig måltid, men litt snacks/fingermat synes jeg hadde vært hyggelig. Noen som har noen gode/morromme tips og ideer?

Takker!:-)

Klem Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette hadde jeg på jentekveld her forleden:

Indiske kjøttboller med yoghurt- disse er veldig enkle å lage. Halv kilo kjøttdeig, nesten en hel boks med tandoori masala, 10 fedd hvitløk, og en teskje chili. De er ganske sterke, så yoghurt til å duppe i er er must.

Satte ut skåler med boller i, og yoghurt fordelt på bordet.

Nachos med kjøtt og ost- Stor ildfast form som du dekker med nachos, over har du en kjøttdeig blanding, salsa og revet ost. I ovnen til osten har smeltet. Satte det ut på fat med salsa, guacamole og rømmedressing til.

Ostesticks- rett og slett norvegia og jarlsberg i tynne pinner, kan duppes i forkjellige dipper.

Jeg gjorde det enkelt å blandet sammen noen sånne poser fra Maarud med rømme og satte på bordet.

Grønnsaker- noen vil jo ha det å, så jeg kuttet litt forskjellig å la de i en stor bolle med litt vann.

Fikk god feedback på maten, enkelt men ikke helt vanlig heller.

Hadde også snacks i alle varianter.

Hvertfall noen ideer!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes masse lekker fingermat, her er noen eksempler:

- Skjær toast i små firkanter. Smør på sennep og legg en bit camembert på toppen, strø litt nykvernet pepper på til slutt. Gratineres i ovnen til osten har smeltet.

- Rasp ost med litt smak (Jarlsberg el Cheddar). Kjevl noen butterdeigsplater og strø osten over. Brett dobbelt og kjevle flatt igjen. Gjenta prosessen til deigen ikke kan ta mer ost uten å falle fra hverandre. Skjær strimler med bredde på ca 2 cm og tvinn de til små pinner. Stekes i ovn på ca 200 grader til de er gyldne

- Lag marinade av soyasaus, olje og grillkrydder - legg kyllingvinger i marinaden. Stek vingene ca 30 min på 225 grader. Snus under steking.

- Lag ulike diper; salsa, tsatsiki og guaccemole. Skjær opp grønnsaker og dander pent på fat

- Lag kanapéer. Bruk forskjellig pålegg, f.eks. ost og druer, hjemmelaget rekesalat (reker, majones, rømme, sitronsaft og dill).

- Rull sammen lefser fylt med f.eks. spekemat, skjær opp i passe biter og stikk en tannpirker gjennom

- Ha store boller fylt med årets jordbær og grønne druer. Ser veldig delikat ut og smaker herlig!

- Lag små paier eller pizzaer. Trykk ut bunnen med et melkeglass - gir perfekt størrelse.

Lykke til icon_smile.gif 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...