Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har fått primolut for å utsette mens mens jeg er på ferie. Må da ta det i ca 17 dager, siden jeg skal få mensen dagen før vi reiser sånn ca. Å få mensen på ferie er uaktuelt siden den er helt syk. Jeg syns det er veldig lenge å gå på dette medikamentet.

Når man tar primolut så vil jo blødningen unngås. Men om man tar primolut tidligere i syklusen og slutter før man egentlig skulle hatt mensen, vil man da få mensen likevel? La oss si at jeg tar primolut i 5-6 dager, ville da mensen kommet etterpå eller ville den ventet til den egentlig skulle ha kommet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, Primolut er nesten like ofte brukt for å fremprovosere en blødning som for å utsette det. Særlig i forbindelse med ufrivillig barnløshet og manglende menstruasjon. Men det virker ofte ikke så godt når kroppen har normale sykluser og eggløsning av seg selv, da kroppens egne hormoner kan overstyre Primoluten.

Du kan egentlig ikke vite når neste blødning kommer, da dette ikke er en normal menstruasjon. Det kan være ting klusser seg til, og at du likevel får blødning på ferie. Jeg har også opplevd å gå på primolut kur og først få blødning ca 10 dager etter avsluttet kur. Det som hadde skjedd da var at jeg fikk eggløsning fire dager før behandlingen var slutt (tempet, så jeg så at dette skjedde), da skjer mens som vanlig i det egget ikke blir befruktet og livmorslimhinnen blir støtt ut ca 14 dager etter eggløsning.

Jeg synes 17 dager var lenge å gå på Primolut, jeg trudde maks behandlingstid var 11 dager. Det kan medføre ubehag og at mensen likevel dukker opp.

Jeg må også nevne at ett-par av de blødningene jeg har hatt etter primolut kur er noen av de værste jeg har opplevd. Med styrtblødninger og store smerter. Men det er vel heller unntaket.

AnonymBruker
Skrevet

17 dager? Det går ikke. Lengste jeg har prøvd er 14 dager, hadde planlagt i 3 uker, men så kom mensen. Og den kom hardt, og MYE. Midt i bryllupet jeg var forlover i. Resten er grusom historie.

Skrevet

Alt går. Men om det er bra er en annen ting. Jeg har aldri tatt en hel kur før, men de gangene jeg har tatt så har det fungert greit.

Athene: høres ikke ut som det er noe triks å prøve den som mensstarter for min del da. Eggløsning har jeg allerede hatt, men tull med syklus er kjipt. Grrr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...