Gjest Belle Gunnes Skrevet 4. juni 2012 #1 Skrevet 4. juni 2012 Ifjor sommer fikk jeg pelsbiller i hus. De holdt seg borte i vinter men nå er de her igjen. Jeg har saumfart min leilighet og ikke funnet noe klekkested/larver. Virkelig snudd på hver eneste fiber i hele leiligheten. Ikke har jeg pels her og ulltøyet luftes jevnlig. Men nå har det kommet noen de siste dagene her. Så jeg misstenker de kommer fra en nabo, som har det ganske skrotete hjemme hos seg. Her er også leligheten dekket av ulltepper på gulvene (under et stort lag med hybelkaniner). Er det noe jeg kan gjøre uten å måtte klage til naboen? Jeg liker naboen min men jeg liker ikke pelsbillene...
Gjest uAnonymBruker Skrevet 4. juni 2012 #2 Skrevet 4. juni 2012 (endret) *slettet* de var ikke så søte og fluffy som navnet gav inntrykk av. Endret 4. juni 2012 av uAnonymBruker
Gjest Belle Gunnes Skrevet 4. juni 2012 #3 Skrevet 4. juni 2012 Ikke akkurat biller med pels Også kalt Majorstuabillen siden den rådet mest her før da "alle" hadde pels her før. De lever av pels og ull.
Tropic Skrevet 4. juni 2012 #4 Skrevet 4. juni 2012 (endret) Er det et borettslag så kan du jo sende inn en klage/spørsmål via de, om det er flere som sliter med dette f.eks? Ellers kan du jo bare ringe på og spørre om hun sliter med dette også fordi du prøver å finne ut hvor de kommer fra. Du trenger jo ikke beskylde henne, bare spørre om hun også har sett noen. De kan forresten leve av alt mulig rart, ikke bare pels og ull, det som er problemet med de, at de er altspisende... Endret 4. juni 2012 av Tropic
Mafalda Skrevet 4. juni 2012 #5 Skrevet 4. juni 2012 (endret) Tenker du på de som også kalles Majorstu-biller? Vi hadde sånne der jeg bodde før, og de er mer eller mindre umulig å bli kvitt etter hva jeg forsto. Den gode nyheten er at de opptrer ikke i kolonier- det er en minibille her, og en minibille der, og en larve eller to hvis det er støvete under sengen ol. Men ikke noe "bol" eller klekkested (jeg hater kryp, og hadde alltid mareritt om at det skulle løsne en flis på badet eller noe, og avdekke et skikkelig larve-reir ). Så lenge jeg holdt det relativt fritt for støv, ble det aldri noe problem utover en sjelden bille her og der. MEn ekkelt er det jo. Og de sprer seg, 5 km i året i radius. Kommer snart til et klesskap nær deg... *grøss* Edit: brukte visst litt lang tid på det innlegget, for det hadde kommet flere svar. Fikk til og med se bilde av mine gamle venner og leieboere! Men erfaringen er jo den samme, da, nemlig at de holder seg i et lavt antall med mindre man gir dem masse støv og skitt å spise. Endret 4. juni 2012 av Mafalda
Gjest Skrevet 4. juni 2012 #6 Skrevet 4. juni 2012 Jeg trodde tråden handlet om pelsBriller jeg, så jeg måtte nesten inn for å se hva for noen merkelige briller du hadde kjøpt deg..
Gjest Belle Gunnes Skrevet 4. juni 2012 #7 Skrevet 4. juni 2012 Jeg får høre med naboen. Evnt flere andre naboer. Bare spørre litt sånn blondt spørsmål... Jeg har virkelig saumfart og støvsugd min leilihet. Ikke har jeg pels heller. Men naboen har røytenhund og som sagt ulltepper over hele leiligheten. Mange halvdøde planter også. Og en støvsuger, som ikke akkurat er overarbeidet. Kjedelig. Vil ikke ha de her.
Gjest Moffeliten Skrevet 5. juni 2012 #8 Skrevet 5. juni 2012 Jeg trodde tråden handlet om pelsBriller jeg, så jeg måtte nesten inn for å se hva for noen merkelige briller du hadde kjøpt deg.. Jeg også. Har lest feil i noen dager før jeg gikk inn idag for å se hva i allverden pelsbriller var for noe
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå