Gjest Eirin Skrevet 4. juni 2012 #1 Skrevet 4. juni 2012 Hei! Jeg er ei jente på 18 år som har et spørsmål angående gnissing av tenner i søvne. Dette er noe jeg ufrivillig har drevet på med så og si hver natt siden jeg fikk tenner, og har med årene både slitt ned tennene og fått kjeveproblemer. Kjeven er den som plager meg mest, fordi den knekker noe voldsomt når jeg spiser, samtidig som at den stadig "henger seg opp" og låser seg. Jeg har vært med en spesialist som ikke kunne hjelpe meg noe spesielt, og snakket med tannleger som kun anbefaler biteskinne for å spare tennene, selv om dette hindrer meg selvfølgelig ikke i å skjære tenner. Jeg kjenner selv at jeg gnisser med tennene når jeg sover lett, men greier ikke slutte. Jeg har hørt at folk oftest skjærer fordi de er stresset, men dette er ikke noe jeg vil si at jeg er plaget med. Håper noen har tips om hvordan jeg kan bli kvitt problemet - eller i hvert fall en måte å forhindre dette på. På forhånd takk!
Solbærsaft Skrevet 4. juni 2012 #2 Skrevet 4. juni 2012 Bruk skinna på natten! Det kan spare deg for mye tannproblemer senere. Skinna hindrer deg ikke bare å lage gnisselyder og å ødelegge emaljen på tennene. Skinna hjelper også slik at du ikke klarer å bite like hardt så du ikke blir så anspent i kjeven.
Marsipan Skrevet 4. juni 2012 #3 Skrevet 4. juni 2012 Datteren min har skjært mye tenner. Så prøvde vi kiropraktor, og etter tre behandlinger på kjeven var det slutt på tanngnissingen!
Gjest Eluveitie Skrevet 4. juni 2012 #4 Skrevet 4. juni 2012 Hvis du ikke allerede har den skinna, så skaff deg den, og sov med den! Og ligg unna tyggis, det trener kjeven din til å bite og gnisse enda hardere.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2012 #5 Skrevet 4. juni 2012 Jeg vet om en lege som bruker bittskinne om natten. Hun sa det hjalp enormt og at hodepinene hun pleide å ha er helt borte.
Solbærsaft Skrevet 4. juni 2012 #6 Skrevet 4. juni 2012 Jeg vet om en lege som bruker bittskinne om natten. Hun sa det hjalp enormt og at hodepinene hun pleide å ha er helt borte. Dette kan jeg skrive under på! Skinnen er jo ikke spesielt lekker, men den funker. Hodepinen er borte, ømheten og smertene er kraftig redusert, og det har også hjulpet litt på nakken min (jeg har nok spent nakken når jeg gnisser). I tillegg så vet jeg at jeg ikke ødelegger tennene mine unødvendig (og samboern får sove uten å bli vekket av grusomme skjærelyder )
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #7 Skrevet 5. juni 2012 Til dere som har god erfaring med bittskinne, hvilken type skinne har dere? En som dekker hele overkjeven? Er den myk, myk inni og har utenpå eller hard både utenpå og inni? Og føler dere at den "passer" til bittet deres når dere ligger også? Jeg spør fordi jeg har en skinne som føles som den ikke plasserer kjeven min i rett posisjon, og heller ikke passer bittet mitt ordentlig, så jeg lurer rett og slett på om den gjør vondt verre.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #8 Skrevet 5. juni 2012 Jeg sov med min skinne hver natt i 3 uker i strekk før jeg følte at den passet greit. Kan det være det samme med din? Det er jo en stor tilvenningssak å sove med det, nå har jeg brukt det i et år, og jeg ser på skinna hvor dype tannmerkene er, så det siste året gnisser jeg nok en del i søvne, men myyyyyyye mindre enn da jeg ikke hadde den skinna!
Gjest Eirin Skrevet 5. juni 2012 #9 Skrevet 5. juni 2012 Til dere som har god erfaring med bittskinne, hvilken type skinne har dere? En som dekker hele overkjeven? Er den myk, myk inni og har utenpå eller hard både utenpå og inni? Og føler dere at den "passer" til bittet deres når dere ligger også? Jeg spør fordi jeg har en skinne som føles som den ikke plasserer kjeven min i rett posisjon, og heller ikke passer bittet mitt ordentlig, så jeg lurer rett og slett på om den gjør vondt verre. Jeg har selv brukt biteskinne fra tannlegen pga regulering, og tannlegene oppfordrer meg til å fremdeles bruke den, selv om dette IKKE hjelper noe annet enn tennene. Personlig mener jeg at skinnen har gjort vondt verre, fordi før skinnen hadde jeg aldri plager untatt selve tanngnissingen.
Gjest Wolfmoon Skrevet 5. juni 2012 #10 Skrevet 5. juni 2012 Til dere som har god erfaring med bittskinne, hvilken type skinne har dere? En som dekker hele overkjeven? Er den myk, myk inni og har utenpå eller hard både utenpå og inni? Og føler dere at den "passer" til bittet deres når dere ligger også? Jeg spør fordi jeg har en skinne som føles som den ikke plasserer kjeven min i rett posisjon, og heller ikke passer bittet mitt ordentlig, så jeg lurer rett og slett på om den gjør vondt verre. Jeg har en bittskinne i hardplast, både inni og utenpå. Tilpasset av tannlege. Jeg føler den sitter godt, og etter en tilvenningsperiode er det ikke noe problem å sove med den, og ut fra merkene i den så beskytter den både tenner og kjeve.
Gjest T Skrevet 1. august 2012 #11 Skrevet 1. august 2012 Noen som kan poste et bilde av en skinne. Lurer veldig på hvor en slik kan se ut. Vurderer å skaffe meg en slik. Hva er prisen?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå