Gå til innhold

Hvilken blodtype er vanligst?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken blodtype er vanligst? og hvilken har du?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bobler
Skrevet

Blodtype A: 48 %, blodtype O: 40 %, blodtype B: 8 % og blodtype AB: 4 %. De rhesus-positive (RhD+pos) utgjør 85 %, mens 15 % er rhesus-negative (RhD-neg).

Jeg er AB+

Gjest Frk.Franzen
Skrevet

Ifølge wikipedia har 48% blodtype A, etterfulg av O på 40%.

Har selv O.

Skrevet

Alla borde ge blod!!! :)

AnonymBruker
Skrevet

jeg har O....men hva har +/- på nullen å si?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er A-, er ikke det en ganske vanlig blodtype?

Betyr det at jeg kan motta blod fra mennesker som er A+ også? Eler bare fra O og andre A-?

Skrevet

Jeg tror jeg har O, men det er bare basert på sånne "stikke seg i finger'n og klisse blod på et papir" tester som vi brukte i naturfagtimen på skolen. Har aldri fått høre offisielt hva jeg har.

AnonymBruker
Skrevet

Betyr det at jeg kan motta blod fra mennesker som er A+ også? Eler bare fra O og andre A-?

Som skrevet over så er det bare 15% i verden som har rhesus minus, så alt med minus er ikke vanlig.

Når du har A- så kan du få blod fra A- og 0-. Du kan gi til A- og A+.

Skrevet

Jeg trodde jeg var A+ eller AB+ etter sånn klissepapir på ungdomsskolen jeg også, men mamma og pappa er begge O+ så jeg aner virkelig ikke. :sjenert:

Skrevet

Det betyr også (hvis du er kvinne) at du trenger tilførsel av noe når du skal/har født.

Noen som husker hva man får tilført?

Skrevet

Bittelitt OT, hvordan får man vite blodtypen sin egentlig? Er man blodgiver så regner jeg med man får vite det automatisk, men ellers? Har aldri hørt snakk om det når lege har tatt blodprøver for et eller annet og heller ikke ved de par anledninger jeg er blitt operert.

AnonymBruker
Skrevet

Det betyr også (hvis du er kvinne) at du trenger tilførsel av noe når du skal/har født.

Ja, jeg er kvinne. Tilførsel av noe? Det har jeg aldri hørt før :haar:

Gjest Vampen
Skrevet

Bittelitt OT, hvordan får man vite blodtypen sin egentlig? Er man blodgiver så regner jeg med man får vite det automatisk, men ellers? Har aldri hørt snakk om det når lege har tatt blodprøver for et eller annet og heller ikke ved de par anledninger jeg er blitt operert.

Jeg har visst det så lenge jeg kan huske, men det er kanskje fordi jeg har en sjelden blodtype. Jeg husker ihvertfall at legen snakket om det allerede når jeg var ganske liten. I tillegg har jeg vært blodgiver, og blitt sjekket noen ganger for andre ting, så det har blitt bekreftet flere ganger.

For de som har barn, så tester de det vel i forbindelse med graviditet også, tror jeg?

Gjest Vampen
Skrevet

Jeg er AB-, og må få en sprøyte etter en eventuell fødsel. Det er for at kroppen ikke skal danne antistoffer eller noe, tror jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes tre forskjellige antigen i blodet; A, B og RhD (rhesus). Blodtype A har bare antigenet A, B har bare B, AB har begge og 0 har ingen. Man kan ikke få blod som inneholder et antigen som man ikke har selv, det vil si at alle kan få 0- siden det verken inneholder A, B eller rhesus.

Jeg har blodtpye B, men vet ikke om jeg er rhesus positiv eller negativ.

AnonymBruker
Skrevet

De som er rhesus-positive, har noen molekyler på de røde blodcellene som de som er rhesus-negative ikke har. Hvis en Rh-negativ får blodceller med disse molekylene, vil immunsystemet oppfatte dette som "fremmed", og begynne å danne antistoffer for å kunne bekjempe det "fremmede". Det er det samme som skjer ved mange infeksjoner (immunsystemet oppfatter fremmede molekyler på organismen som har infisert kroppen). Antistoffene vil da binde seg til de røde blodcellene og skade dem.

Hvis en Rh-negativ kvinne og en Rh-positiv mann får barn sammen, kan barnet både bli Rh- og Rh+. Blir det Rh-, er det ingen problemer (men dette vet man jo ikke før barnet er født). Under svangerskap og fødsel kan det skje små blødninger som gjør at blod fra mor og foster blandes, og hvis da barnets Rh+-blod kommer over til moren, vil hun kunne danne antistoffer mot dette, og ved en ny blødning kan antistoffene gå over til barnet og ødelegge barnets blod.

Derfor sjekker man nivå av Rh-antistoffer flere ganger i løpet av svangerskapet hos Rh-negative kvinner. Men som regel er det ikke noe fare i første svangerskap, fordi immunsystemet fungerer bedre for hver gang det blir utsatt for Rh-positive blodceller. Men for hvert svangerskap vil responsen bli sterkere, og faren for fosteret større.

Også derfor får Rh-negative kvinner en sprøyte med nettopp disse antistoffene etter fødsel. Det høres litt bakvendt ut, men på den måten så tror kroppen at den allerede har produsert antistoffene, og kroppen slutter å produsere dem selv. De tilførte antistoffene brytes ned etter en stund, og så er man liksom "nullstilt" ved neste svangerskap, slik at risikoen ikke øker.

Skader på barnet kan være alt fra mild gulsott til hjerneskade eller fosterdød. Men siden man overvåker dette nå, kan man behandle det ved å skifte ut fosterets blod (mens det ligger i livmoren!)

Jeg er forresten A+, så jeg er ganske ordinær ;)

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes tre forskjellige antigen i blodet; A, B og RhD (rhesus). Blodtype A har bare antigenet A, B har bare B, AB har begge og 0 har ingen. Man kan ikke få blod som inneholder et antigen som man ikke har selv, det vil si at alle kan få 0- siden det verken inneholder A, B eller rhesus.

Jeg har blodtpye B, men vet ikke om jeg er rhesus positiv eller negativ.

Det finnes MANGE flere antigener, men de i ABO-gruppen og Rh-gruppen er mest potente. Kell (K) er det tredje mest potente antigenet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I naturfagen på vgs var bikket jeg mellom B og O, men kom fram til at jeg var B.

Da jeg ble blodgiver fikk jeg vite at jeg er AB+, det samme som mannen.

Jeg vil bare legge til at selv om jeg og mannen har samme blodtype, så betyr ikke det at vi nødvendigvis kan gi blod til hverandre.

Skal man gi blod er det også flere "ting" som må sjekkes og som må stemme. Jeg husker ikke hva, bare at det er flere prøver som tas av blodet og at det har betydning for om mottaker kan motta blodet. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...