Gå til innhold

Klær i begravelse


Gjest Bobler

Anbefalte innlegg

Gjest Bobler

Om en uke skal jeg i min farmors begravelse, og jeg aner ikke hva jeg skal ha på meg. Var å tittet litt i byen i dag men alt er lårkort eller i sommer-farger, ingenting som kunne passet i en begravelse. Ønsker helst ikke å bruke bukse.

Jeg vet heller ikke helt hva som er passende i en begravelse. Kan noen gi meg noen råd og vink?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

HM har alltid en liten avdeling med basisklær, og her finnes det som oftest sort året rundt. De har ofte helt enkle omslagskjoler som jeg syns kan fungere greit i begravelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inspirasjon :)http://fotballfrue.no/?p=6591

Litt sommerlig og fint, jumpsuit for eksempel :) Med noen lekre heels så klart!

Trenger jo ikke bruke bare svart i begravelser heller, jeg brukte blomstrete jumpsuit med svart cardigan over i sist begravelse. Gikk helt fint det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bobler

Inspirasjon :)http://fotballfrue.no/?p=6591

Litt sommerlig og fint, jumpsuit for eksempel :) Med noen lekre heels så klart!

Trenger jo ikke bruke bare svart i begravelser heller, jeg brukte blomstrete jumpsuit med svart cardigan over i sist begravelse. Gikk helt fint det..

Takk, men syntes ikke det er noe fint. :)

Jo, jeg syntes man skal bruke mørke farger/svart i begravelse. Å gå i blomster og sommerfarger syntes jeg er upassende i en begravelse. :)

Jeg skal i begravelse, og ikke på shopping. Blomster og "lekre heels" er ikke så veldig aktuelt. :)

Arlandria: Skal ta en tur innnom og se. Syntes de fleste der var for korte, men så ikke så nøye da jeg hadde dårlig tid.

Endret av Bobler
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å bruke enten sort kjole eller sort skjørt med nøytral overdel eller bolero/cardigan. Har brukt hvit skjorte/bluse sammen med skjørt. Når jeg har problemer med å finne "langt nok" skjørt har jeg pleid å bruke sorte, tynne strømpebukser under så det blir litt mer tekkelig, sammen med sorte pumps.

Tenker så klassisk som mulig, og at mer skal være sort enn hvitt, og å ikke vise så mye hud i utrigning og på lårene. For min egen del velger jeg heller brede enn smale skulderstropper om det er varmt slik at jeg ikke kan ha noe over.

Har ikke så mange gode tips til hvor du kan finne den type klær nå, dessverre, men det går helt sikkert an å få tak i:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knelange sorte pencilskjørt får du tak i hele året. Kjøp ett som sitter godt på din kropp så har du verdens beste basisplagg til alt fra begravelse til hverdager.

Til en begravelse hadde jeg nok kombinert det med en nedtonet bluse, kanskje en mørk dus nyanse av grønn/lilla/grå eller noe, ettersom hva som kler din hud. Vil du være ekstra formell kjøper du en blazer som matcher.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Solsmil

Det er ikke så fryktelig lett å finne klær til en begravelse midt på sommeren, men jeg tenker at butikker som match, byoung og lignende kan ha noe. Enten et knelangt skjørt eller en kjole, og gjerne en omslagskjole. Sort er nok den tryggeste fargen, men du kan bruke andre farger som mørkeblått, brunt og mørkegrått. Noe lengre enn det ville ikke jeg strukket meg ihvertfall. Og om du feks har en sort kjole, så kan du ha en cardigan eller blazer i en annen mørk farge over. Er det for varmt å ha noe over, ville jeg valgt en kjole med brede stropper i det minste. Det burde rekke omtrent ned til knærne, og uten noe særlig utrigning. Noen "lekre heels" som noen nevner over her, ser jeg ikke poenget i. En begravelse er ikke til for å vise seg frem, og som med alt annet, så burde også skoene være litt nøytrale. Jeg ville reagert hvis noen kom med 14 cm stiletthæler i en begravelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om andre farger enn mørke har blitt gangbart med årene, så skal altså antrekket være nøytralt og tekkelig, ja. Man kler seg ikke for å vise seg fram, man kler seg for å ta seg greit nok ut mens man viser respekt for den avdøde. Den fotballfrueposten synes jeg ærlig talt var ganske usmakelig, uten at jeg har lest forutgående poster eller noe av bloggen hennes overhodet.

Jeg synes huske jeg så noen omslagskjoler i mørke farger med diskret mønster og sømmelig lengde på Lindex her om dagen. Vivikes pleier å ha skjørt og kjoler som kan passe. Faktisk kan reale kjerringbutikker som PM være verdt å kikke i også, ikke alt de har er polyesterskjørt til midt på leggen...

Jeg har forresten brukt korte skjørt selv, med ganske tett sort strømpebukse til, men da har jeg gjerne brukt en lang jakke/kåpe/strikkejakke utenpå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inspirasjon :)http://fotballfrue.no/?p=6591

Litt sommerlig og fint, jumpsuit for eksempel :) Med noen lekre heels så klart!

Trenger jo ikke bruke bare svart i begravelser heller, jeg brukte blomstrete jumpsuit med svart cardigan over i sist begravelse. Gikk helt fint det..

Det var et stygt antrekk. Ville aldri gått ut med noe sånt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale HMs basisavdeling, Kappahl, Lindex eller Cubus. Hva antrekk angår ville jeg valgt en dressjakke, sort skjørt, sorte strømpebukser, sko med noe hæl, oppsatt hår og en enkel sort topp. Gina tricot har masse sorte enkle topper og en god del dressjakker. Strømper finner du enkelt på hm, de har godt utvalg.

Trist med begravelse, føler med deg :klemmer:

Og ang det å gå sommerlig med "killer heels": Det verken passer seg eller sømmer seg i en begravelse :kjefte:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Eg må også seie at det antrekket til Foppalfrua ikkje var innafor det eg meiner er greitt i ei gravferd, heile konseptet jumpsuit er ikkje formelt nok, og så høge hæler høyrer ingen stader heime, det er berre skivebom.

(Og eg er ikkje Foppalfruehatar, altså.)

Igjen, basisavdelinga til HM er truleg det beste du får til. Finn du eit svart blyantskjørt er det supert, men det er ikkje alltid så greitt å finne eit som sit skikkeleg. Svart nøytral kjole går også heilt fint. Tenk tekkeleg, keisamt og formelt, ei gravferd er ikkje tidspunktet for å markere seg som fashionista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bobler

Takk for gode svar :) Får ta en bytur på lørdag og håpe jeg finner noe. Prøvde litt i dag, men litt tidlig tror jeg, var ikke spesielt engasjert i å finne klær egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

i fjor sommer var jeg i begravelse. Hadde sort kjole til over knærne, og sort størempebukse under. sorte lave sko.

Man skal vere tekkelig og kle seg med respekt i en begravelse.

Fra gammelt av skal en ikke ha bare knær eller skuldre i kirken, dette føler jeg er litt utdødd i dag, men jeg syns alikevel det sømmer seg i en begravelse!

Ikke skyhøye hæler, lårkorte skjørt eller dyp utringing :nei:

Når jeg var 15 var jeg i begravelse til en kamerat. Hadde ikke noe pent å ta på meg, så gikk i sort bukse med en mørkeblå (ikke pen) genser til. Følte meg liiiite representabel men hadde ikke mulighet å reise bort for å handle klær. :/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist begravelse hadde jeg sort knelang kjole, sort kort blazer, sorte pumps og perlesmykker til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...