Gå til innhold

Hjelp til begynne å ukehandle

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som jo alle vet er det smart å ukehandle. Og det har jeg og min samboer nå lyst til å begynne med. Men jeg synes det er vanskelig. Hva bør man alltid ha i huset? Hva bør vi handle inn? Hvoedan kombinere en god middagsmeny for en uke slik at mat ikke blir kastet?

Videoannonse
Annonse
Gjest showhoe
Skrevet

Jeg har en medium stor whiteboard tavle på veggen på kjøkkenet hvor vi skriver opp alt vi går tom for som skal kjøpes inn på ny.

Denne fylles seg som regel opp fort i løpet av en uke.

jeg handler som regel på mandag ved uke start, og da søndagen i forveien planlegger vi middag og skriver opp resterende på tavle. Jeg tar bare bilde av tavla med telefonen så slipper jeg styret med å skrive handlelapp osv. veldig greit :)

man må se ann forbruket sitt. er det bare en av dere som drikker melk f.eks. trenger du ikke å kjøpe 5 kartoner =p

Det er viktig å planlegge da. Vi kjøper en del frossen kjøtt og tar opp om morgenen før vi drar på jobb, eller kvelden i forveien. Glemmer man det, må man improvisere når man kommer hjem fra jobb sulten :)

Skrevet

Gi det noen uker før du setter skikkelig i gang. I denne perioden lager du deg en ukentlig oversikt over alt du har handlet, og noterer deg hva du eventuelt har kastet, og hva du føler du har manglet. På grunnlag av dette får du en god indikasjon på hvordan du bør legge opp handling og matlaging!

Jeg pleier å ha noen frossengrønnsaker liggende i fryseren i tilfelle det går tomt for friske grønnsaker, og sørger for at jeg alltid har basistørrvarer som mel, sukker, bakepulver osv i skapet.

Det er så deilig å handle en gang i uka, i forhold til nesten hver eneste dag som jeg gjorde tidligere. Masse tid, og ikke minst penger, spart!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en medium stor whiteboard tavle på veggen på kjøkkenet hvor vi skriver opp alt vi går tom for som skal kjøpes inn på ny.

Denne fylles seg som regel opp fort i løpet av en uke.

jeg handler som regel på mandag ved uke start, og da søndagen i forveien planlegger vi middag og skriver opp resterende på tavle. Jeg tar bare bilde av tavla med telefonen så slipper jeg styret med å skrive handlelapp osv. veldig greit :)

man må se ann forbruket sitt. er det bare en av dere som drikker melk f.eks. trenger du ikke å kjøpe 5 kartoner =p

Det er viktig å planlegge da. Vi kjøper en del frossen kjøtt og tar opp om morgenen før vi drar på jobb, eller kvelden i forveien. Glemmer man det, må man improvisere når man kommer hjem fra jobb sulten :)

Planen min er å handle mandag etter middag engang. Så da må jeg huske å handle inn for kommende mandag å. Håper det skal bli lettere å ta opp kjøtt/fisk når man vet hva man skal ha til middag.

Høres veldig greit ut med en sånn tavle, men vi har et lite kjøkken så tror jeg holder meg til en handlelapp :)

AnonymBruker
Skrevet

Gi det noen uker før du setter skikkelig i gang. I denne perioden lager du deg en ukentlig oversikt over alt du har handlet, og noterer deg hva du eventuelt har kastet, og hva du føler du har manglet. På grunnlag av dette får du en god indikasjon på hvordan du bør legge opp handling og matlaging!

Jeg pleier å ha noen frossengrønnsaker liggende i fryseren i tilfelle det går tomt for friske grønnsaker, og sørger for at jeg alltid har basistørrvarer som mel, sukker, bakepulver osv i skapet.

Det er så deilig å handle en gang i uka, i forhold til nesten hver eneste dag som jeg gjorde tidligere. Masse tid, og ikke minst penger, spart!

Så smart å skrive ned det man kaster, da vil man få en kjempegrei oversikt :)

AnonymBruker
Skrevet

Hva er smarte basisvarer å ha i hjemmet?

AnonymBruker
Skrevet

varer eg liker å altid ha i skapet:

hvetemel,sukker,bakepulver,vaniljesukker,maisenajevning

salt,pepper,timian,paprikakrydder,oregano,karri og endel andre krydder.

Buljongterninger eller fond til å lage god smak i en saus/suppe i en fart.

pastaskruer og spagetti

ulike typer posesupper.ikke så mangen.men greit å ha om man ikke orker å styre for mye over grytene.

bokstomat,mais på boks.

worchestersaus,balsamicoeddiek,eddik,olivenolje,rapsolje.

Skrevet

Ting jeg alltid har liggende er pasta, ris, knekkebrød, mel, sukker, div. tørrmat. M.a.o, alt som tåler å lagres en stund:P

Ellers er mitt første bud til ukeshandling å planlegge så mye som mulig. Skriv en liste for hva dere skal spise til middag hele uka, blir det også lettere når du må tine noe. Og skal dere ha noe med f.eks. salat til en dag, planlegg flere middager der man har salat til, så blir den ikke dårlig før dere får spist den opp:)

Jeg prøver også å unngå å handle på mandag, for butikkene får vel inn varene på tirsdag(fersk fisk er helt håpløst f.eks.), så jeg planlegger og handler inn fra tirsdag til tirsdag fremfor mandag til mandag:P

Godt tips om dere ikke har bil og må bære alt: Bruk sekk:)

AnonymBruker
Skrevet

jeg kan ta et eksempel på en uke.

mandag: svine kjøtt+salat+ potet.

tisdag: kylling +pasta+ rester av salaten

onsdag: pølsegrategn+ råkost

Torsdag: taco + med salat og rester av råkosten her.

fredag: koteletter,grønnsaker og potetmos.

lørdag: biff, gratinerte poteter og grønnsaker.

søndag: lag lapskaus med kjøtt og grønnsaker som er igjen fra fredag og lørdag.

dette var bare noe jeg fant på i farten men jeg lager gjerne en slik plan så jeg kan bruke noe fra dagen før eller en annen dag.

Skrevet

Ting vi som regel alltid har hjemme:

Ymse krydderier

Knekkebrød

I fryseren har jeg nesten alltid et halvt oppskjært brød, byttes ut jevnlig.

Frosne hjemmelagede hvitløkskjøttboller - enkelt å stappe i seg, ha til pasta eller på pizza.

Pasta

Ris

Mel

Gjær

Olje

Smør

Sukker

Frosne grønnsaker

Frossen pannerett av noe slag

egg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...