AnonymBruker Skrevet 4. juni 2012 #1 Skrevet 4. juni 2012 Alle vet og har vel fått høre over alt at man skal vente til ungen er 4 år før det er anbefalt at di skal sitte framovervendt. Når snudde dere stolen på ungen deres? Har lest flere steder når dette har blitt diskutert at ungen blir bilsjuk eller andre unskyldninger.Hvordan kan en unge som ikke vet om noe annet enn å sitte bakovervendt fra di er blitt født, plutseli bli bilsjuk av det ?
Sugar&Spice Skrevet 4. juni 2012 #2 Skrevet 4. juni 2012 Skal ikke alle stoler være fremoverlent nå uansett, pga airbags?! Var helt sikker på at det gjaldt i baksetet og jeg.
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2012 #3 Skrevet 4. juni 2012 Hvordan vet vi at ungen har blitt bilsjuk og ikke har vært det siden fødsel, men foreldrene har holdt ut lengst mulig med spying i bilen for at ungen skal sitte tryggest mulig? Enkelte unger blir så lett bilsjuke at de kaster opp på en 5-minutters tur til butikken. Jeg er opptatt av trafikksikkerhet, men om mi tulle hadde reagert sånn, så hadde jeg snudd henne så fort som mulig. Oppkast er ikke gøy verken for den som kaster opp eller den som må vaske.
SummerJoy Skrevet 4. juni 2012 #4 Skrevet 4. juni 2012 Vi snudde nettopp sete til vår nå. Hun blir 4 i november. Vi snudde fordi vi måtte ha litt bedre plass i bilen nå som lillebror også fikk stort sete.
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2012 #5 Skrevet 4. juni 2012 Skal ikke alle stoler være fremoverlent nå uansett, pga airbags?! Var helt sikker på at det gjaldt i baksetet og jeg. Det skal ikke stå bakovervendt bilstol der det er airbag foran. Det er ikke airbag i ryggen på forsetet, så å ha bakovervendt barnestol i baksetet er ikke noe problem. (Hadde de begynt å ha inn airbag der også, hadde jeg kjøpt meg et gammelt vrak, for Tulla skal sitte bakovervendt.)
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2012 #6 Skrevet 4. juni 2012 Det er nå ikke sånn at de ikke blir bilsyke fordi de ikke vet om noe annet. Babyer blir født uten balansesenter. Fra ettårsalder utvikles dette mer og mer, og det er da noen blir bilsyke. Noen er mer disponert enn andre. Jeg var selv veldig plaget med bilsyke når jeg var barn, ja langt oppi ungdomsåra merket jeg det. Og den gang(70 og 80 tallet) satt vi jo knapt festet i bilen. Jeg har en på 3 1/2 og en på 1 år. Begge sitter bakovervendt. Var inne på tanken å snu 3 åringen nå når lillesøsteren skulle ta over hans stol. Men jeg ble innhentet av dårlig samvittighet, så han blir nok sittende bakovervendt en stund til ja. Hvertfall til 4 år, så får vi ta en ny vurdering. Har aldri hørt en eneste klage fra han, så han har tilsynelatende ingen problem med å sitte bakovervendt.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2012 #7 Skrevet 4. juni 2012 Skal ikke alle stoler være fremoverlent nå uansett, pga airbags?! Var helt sikker på at det gjaldt i baksetet og jeg. Heller tvert i mot. Det blir mer og mer anbefalt å bruke bakovervendte stoler(enkelte butikker har ikke lov å anbefale noe annet faktisk). Dette er det sikreste. I baksetet er det ikke airbag, og skal man ha baby i framsetet kobler man ut airbag først(hvis ikke kan man ikke ha bilstol der) 2
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2012 #8 Skrevet 4. juni 2012 I baksetet er det ikke airbag, og skal man ha baby i framsetet kobler man ut airbag først(hvis ikke kan man ikke ha bilstol der) Jo det er airbag i baksetet - sideairbag. Det er derimot ikke front-airbag, som er den eneste airbag'en som utgjør fare for et barn i bakovervendt bilsete.
Marikke Skrevet 4. juni 2012 #9 Skrevet 4. juni 2012 (endret) Det er påbudt å sikre barn i bil. Barn som er under 135 cm høye skal alltid bruke godkjent barnesikringsutstyr som er riktig i forhold til barnets vekt. Barn mellom 135 og 150 cm skal bruke godkjent barnesikringsutstyr dersom slikt utstyr er tilgjengelig i bilen. Reglene gjelder for barn under 36 kilo, etter dette skal både barn og voksne sikres med bilbeltet. Barn skal ikke transporteres i bakovervendt barnestol i forsete der det er kollisjonspute. Unntaket er hvis kollisjonsputen er deaktivert manuelt eller automatisk. Ved bruk av bilbarnestol er det påbudt å ha den bakovervendt til barnet blir 9 kg. I bil der det ikke er bilbelter (veteranbiler) skal barn under tre år ikke transporteres. Barn over tre år skal ikke transporteres i forsete i biler uten bilbelte. Trygg trafikk Trygg trafikk anbefaler å bruke bakovervendt stol til barnet er 4 år. Min datter på snart to år sitter bakovervendt i hovedbilen og forovervendt i småtur-bilen. Endret 4. juni 2012 av Marikke
Tweak Skrevet 4. juni 2012 #10 Skrevet 4. juni 2012 Jeg prøver heller ut flere ulike typer sete for å ha jenta mi bakovervendt til minst 4 år enn å snu henne! Noen seter er trangere i enkelte biler men gir god plass i andre biler, så prøv prøv prøv før en kjøper Jeg kan forstå de som ønsker å snu pga oppkast og kvalme, hvis en ikke kan kjøre 5 min engang uten spying så er man jo temmelig låst til hjemmet mange steder. Men de som sier at det SER så ubehagelig ut med bøyde knær eller at ungen synes det er kjekkere å kjøre når h*n ser fremover etc. ja de burde se litt mer over prinsippene sine... Det er mye bedre med brukne bein enn ødelagt nakke! Og prisen er for høy å betale om noe skulle skje, mener nå jeg. Skal en sitte fremovervendt så er 3 punktseler bedre enn 5 punkt, siden en 5 punktssele vil holde alt unntatt hodet fast. Tenk for en sleng på hodet? Nei, jeg venter til mi er stor nok til å bruke beltestol før jeg snur henne, og hun skal få sitte bakovervendt til minst 4 år og lenger om hun ikke klager da. 1
Hedda-78 Skrevet 4. juni 2012 #11 Skrevet 4. juni 2012 Vi kjøpte beltestol til gutten på nesten 4 år nå. Han er 108 cm og 19 kg, men kunne ha sittet noen mnd lenger bakovervendt i sin 9-25kg stol, selv om det begynte å bli rimelig trangt for beina, og hodet begynte å stikke over kanten. Men vi valgte å la minstemann arve 9-25kg stolen, da hans 9-18kg stol ble ødelagt, og han allerede har passert 14 kg. Han blir sittende bakovervendt litt lenger enn eldstemann, tenker jeg, til han blir så lang at hodet stikker over kanten. Virket meningsløst å kjøpe en 9-25kg stol til minstemann, når eldstemann uansett måtte ha ny stol om et par mnd pga lengden. Men ja, jeg synes det er litt ekkelt at eldstemann sitter i beltestol. Virker så... løs. er jo vandt til at han sitter fastspent i 5 pkt sele, nå må vi sitte og passe på at han sitter fint i stolen og ikke bøyer seg til siden, fremover, eller kanskje tilogmed løsner på beltet...
Vibi Skrevet 5. juni 2012 #12 Skrevet 5. juni 2012 Vi har en på ett og en på 3, som nå begge sitter i store stoler. Begge sitter bakovervendt, og skal gjøre det til de er fire - minst. Når man vet at bakovervendt sikring er fem ganger tryggere enn forovervendt skjønner jeg ikke at noen tar sjansen, uansett hvor bilsykt barnet blir. Da hadde jeg heller latt bilen stå tror jeg. Jeg var selv svært bilsyk som liten, og er det forsåvidt ennå, men jeg vil heller ha ryggen til barna mine i behold enn å unngå litt oppkast. 1
Rararara Skrevet 5. juni 2012 #13 Skrevet 5. juni 2012 Jenta mi ble 4 år i mars. Hun er 110 cm lang men sitter fint bakovervendt både i Acta Graco Cosmic Comfort og i Britax Two Way Elite.
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2012 #14 Skrevet 5. juni 2012 Når man bor på landet, der bussen går forbi 2-3 ganger i døgnet og det er 2-3 mil til nærmeste butikk, så er det ikke bare å la bilen stå. Ikke alle bor i Oslo, folkens!
Rararara Skrevet 5. juni 2012 #15 Skrevet 5. juni 2012 Vi har en på ett og en på 3, som nå begge sitter i store stoler. Begge sitter bakovervendt, og skal gjøre det til de er fire - minst. Når man vet at bakovervendt sikring er fem ganger tryggere enn forovervendt skjønner jeg ikke at noen tar sjansen, uansett hvor bilsykt barnet blir. Da hadde jeg heller latt bilen stå tror jeg. Jeg var selv svært bilsyk som liten, og er det forsåvidt ennå, men jeg vil heller ha ryggen til barna mine i behold enn å unngå litt oppkast. Jeg er absolutt for at barna skal sitte bakovervendt så lenge som mulig, men må si at jeg har forståelse for at de som sliter med barn som blir bilsyke av å sitte bakovervendt snur barna. Det må da vel på et vis gå utover sikkerheten om man hele tiden må passe på et bilsykt barn og finne steder å vaske spy osv også vel? Jeg klarer ikke helt å sette meg inn i det selv siden jeg er så heldig at mine barn ikke er bilsyke, men jeg vet ærlig talt ikke hvor lenge vi hadde holdt på akovervendt om det var et problem nei. Barnet til ei venninne av meg spydde fire ganger på en tretimers biltur inkl pauser. Hun bruker normalt ikke bil, men hadde hun brukt bil til vanlig og barnet hennes ikke spydde om det satt forovervendt så hadde jeg nok skjønt det om hun valgte et forovervendt sete..
Vibi Skrevet 5. juni 2012 #16 Skrevet 5. juni 2012 Jeg er absolutt for at barna skal sitte bakovervendt så lenge som mulig, men må si at jeg har forståelse for at de som sliter med barn som blir bilsyke av å sitte bakovervendt snur barna. Det må da vel på et vis gå utover sikkerheten om man hele tiden må passe på et bilsykt barn og finne steder å vaske spy osv også vel? Jeg klarer ikke helt å sette meg inn i det selv siden jeg er så heldig at mine barn ikke er bilsyke, men jeg vet ærlig talt ikke hvor lenge vi hadde holdt på akovervendt om det var et problem nei. Barnet til ei venninne av meg spydde fire ganger på en tretimers biltur inkl pauser. Hun bruker normalt ikke bil, men hadde hun brukt bil til vanlig og barnet hennes ikke spydde om det satt forovervendt så hadde jeg nok skjønt det om hun valgte et forovervendt sete.. Og hun sluttet helt å kaste opp når hun ble snudd? Hvis det er så ille som du beskriver er det klart at foreldrene er nødt til å ta noen vurderinger, men jeg tror nok at det er en god del overdriver situasjonen litt, og heller bruker den som en unnskyldning. Jeg tror det er et veldig lavt antall barn som spyr etter fem minutter i bil, og sjansen for at disse skulle blitt radikalt mye bedre når de ble snudd er vel ikke så stor. 2
Concertina Skrevet 5. juni 2012 #17 Skrevet 5. juni 2012 (endret) Begge mine (2 og 3,5 år) sitter bakovervendt, eldste (103 cm/19 kg) har enda god plass i Britax Hi-way og skal sitte bakovervendt så lenge som mulig. Godt mulig vi kjøper et nytt bakovervendt til henne når hun vokser ut av det vi har, spesielt siden lillebroren har mye lengere rygg enn henne og muligens derfor må ha et nytt sete før han blir 4, da kan hun like gjerne bruke det først. Eldste kaster opp på lengere bilturer (4-5 timer +) om vi stopper ikke jevnlig, men heldigvis kun da. Jeg tror ikke det hadde hatt noe å si for kvalmen å sette henne forovervendt, jeg var akkurat lik da jeg var liten og jeg satt jo knapt i sela. Endret 6. juni 2012 av Concertina
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2012 #18 Skrevet 5. juni 2012 Mange kaster opp på 4-5timers bilturer uten at det er noe problem i hverdagen. Guttungen til ei venninne kastet opp både tur og retur butikken - og de bodde 10 minutter unna. Hun testet forovervendt, og da kastet han ikke engang opp når de kjørte 4-5 timer eller lengre. Jeg hadde også snudd barnet da.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #19 Skrevet 5. juni 2012 Dere som har bilsyke barn som kasteropp, har dere prøvd seaband? Det fungerte veldig godt på begge barna mine. Er verdt et forsøk ihvertfall. Tyggegummi hjelper også i noen tilfeller, men det gjelder de litt større barna.
MellonCollie Skrevet 5. juni 2012 #20 Skrevet 5. juni 2012 Sønnen min ble snudd da han var 3,5 år. Da skulle lillesøster over i stort sete, og i stedet for å kjøpe to nye bakovervendte seter lot vi hun arve hans. Så da ble det beltestol på eldstemann.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå