Gå til innhold

Ny Celleprøve?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei - Fikk et brev om at jeg anbefales å ta en ny celleprøve fordi den de har tatt ikke kunne besvares .

Dette var i mars 2011! Men kvaliteten på prøven var ikke god nok pågrunn av for lite cellemateriale, mangelfull etterbehandling, knust prøveglass etc.

Betyr det at de har funnet noe de ikke er sikker på eller at de ikke har klart å finne noe i det hele tatt?

Er forresten 22 og tok tilfeldigvis celleprøve fordi jeg allerede sjekket meg for masse andre sykdommer pågrunn av ny partner. Ble litt skremt så vil gjerne ha noen berolige svar om at jeg tenker rett at det bare er prosedyre.

Er fra kreftregisteret hvor de skal registrere min prøve ? Gjelder det alle.

Ahh å irriterer meg at fastlegen min fikk beskjed om dette, men ikke har kontaktet meg derfor blir jeg kontaktet av kreftregisteret.

Takk for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det betyr bare at prøven er ødelagt av en eller annen grunn, eller at det var for lite materiale. Hadde de funnet noe rart hadde du blitt innkalt på uken, og ikke bare fått et brev om at du må ta en ny prøve.

Men man blir normalt først innkalt fra fylte 25, forstår det slik at du liksågodt tok en celleprøve i og med at du likevel var inne for andre ting. Så det er jo opp til deg om du får en ny time og sjekker dette, eller om du venter noen år, til du er i den alderen at alle blir innkalt.

Skrevet

Når jeg tok celleprøve første gang var det forandringer, og jeg fikk beskjed om det i et brev. Hvor det også sto at jeg måtte fjerne forandringene på sykehuset.

Så om det står at prøvematerialet ikke kunne analyseres så er det nok nettopp det. Det betyr ikke at det er forandringer, da hadde du fått beskjed.

Jeg vil tro at den prøven du tok har blitt sendt til kreftregisteret for å registrere/kartlegge alle celleprøver som tas. Og noe har hendt med din prøve i løpet av dette drøye året som gjør at du må ta en ny.

Hadde det vært noe med den skal man få beskjed innen kort tid (få uker), hører man ikke noe er den fin. Antar at det er hos dem feilen ligger, og ikke hos deg :)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :)

Ja sjekket meg for noe annet men fastlegen sa hun bare kunne gjøre det i og med at hun var "inne".

Men om jeg er ung hvorfor sender de meg en anbefaling? Dumt spørsmål egentlig er sikkert fordi jeg har testet det så greit å gi beskjed, men man blir jo litt nervøs.

Skal forresten ringe i morra, men greit å få noen beroligende svar, og skal bytte fastlege er ikke første gang :)

AnonymBruker
Skrevet

Ja tror/håper er feil hos dem, men kan det være at fastlegen har fått svar rett etter jeg tok prøven ?

Men at kreftregisteret først ser det nå at jeg ikke har tatt en ny prøve ??

AnonymBruker
Skrevet

Er 26 og har aldri blitt innkalt... Jaja. Moren min sa hun bare gjorde dette i forbindelse med graviditeter.

Skrevet (endret)

Er 26 og har aldri blitt innkalt... Jaja. Moren min sa hun bare gjorde dette i forbindelse med graviditeter.

Det skal være automatikk i at man blir innkalt hvert 3. år fra fylte 25. Men de er ikke alltid like gode til å treffe på riktig adresse. Moren din tar feil, de har sikkert endret retningslinjene med årene.

Når det gjelder TS sitt tilfelle så har det sikkert bare blitt lagt inn når hun først har tatt prøven, slik at det ikke skal være nødvendig å sende brev igjen før det har gått tre år. All testing av kreft som gjøres registreres i kreftregisteret. Det er mye automatikk i registrering og innsending av brev, så jeg trur ikke du skal legge får mye i hva som skjer.

Edit: Mulig det er 23? Jeg ble veldig usikker... mener jeg har vært inne to ganger, og ble nettopp innkalt gang nummer tre.

Endret av Athene
Skrevet

Litt off-topic, men det er 25år. Jeg prøvde å få tatt celleprøve ifjor (var 24 år), men legen nektet å ta celleprøve av meg før jeg hadde fylt 25.

AnonymBruker
Skrevet

Det betyr bare at de ikke kunne bruke prøven, hadde de funnet noe så ville de skrevet det. Prøven må inneholde celler fra både utsiden og innsiden av livmorhalsen for å kunne brukes, så hvis f.eks. en av celletypene mangler, kan den ikke tolkes. Da er det standard å sende ut brev hvor det informeres om dette.

Du får nesten vurdere selv om du vil ta en ny prøve nå eller om du vil vente til du er 25 år. Det anbefales generelt ikke å ta screening-celleprøver av kvinner under 25 år, men det er først og fremst fordi det er ekstremt liten sjanse for å finne noe hos så unge kvinner, og derfor er det ikke samfunnsøkonomisk gunstig å starte screening før man er 25 år.

Gjest Wolfmoon
Skrevet (endret)

Litt off-topic, men det er 25år. Jeg prøvde å få tatt celleprøve ifjor (var 24 år), men legen nektet å ta celleprøve av meg før jeg hadde fylt 25.

Dette er jo helt håpløst, jeg tok min første før jeg fylte 25, og hadde celleforandring som måtte fjernes alt da.

Min lege ringte og informerte meg. Sa at det ikke var noe farlig, og at jeg måtte ta ny prøve siden celleforandring kan gå naturlig tilbake. Så når du får beskjed om å ta ny fordi den forrige er ødelagt, så er det nok nettopp det som har skjedd.

Endret av Wolfmoon
Skrevet

Har du ringt i dag? Hva sa dem? (hvis du vil fortelle)

AnonymBruker
Skrevet

Hei, ja angående om jeg har ringt i dag ?

Ja jeg ringte både fastlegen og kreftregisteret. Fastlegen min er dratt utenlands for å jobbe ! Og jeg skal bytte fastlege for er ufattelig dårlig av henne å ikke gi meg beskjed. Ringte kreftregisteret hun sa at de allerede i mars 2011 har gitt beskjed til fastlegen. Provoserende....

Men ja som mange også sa så var det bare at kanskje prøven hadde for lite celler eller for mye blod, eventuelt andre ting som kan ha skjedd underveis så prøven kunne ikke tolkes/besvares. Sa damen fra kreftregisteret. Hun ble litt sånn "hmm" når jeg sa jeg bare var 22 men mente jeg likevel kunne gå å ta en ny prøve siden jeg allerede hadde gjort det. Men hun sa det ikke var noe galt, så fikk da time på fredag så får se da. Men de sender allerede brev fra man fyller 25, men jeg fikk da dette brevet fordi jeg allerede hadde tatt en prøve.

De registrerer alle prøver gode/dårlige. Så håper det ikke dukker opp noe :)

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...