Gå til innhold

Spiser jeg for lite?(slanking)

Anbefalte innlegg

Gjest Basketfrua
Skrevet (endret)

Har sikkert vært tuusenvis av slike tråder, men jeg må bare spørre. Er som mange andre på "slankern", og har begynt å spise mindre sånn at jeg kan gå ned i vekt. Men lurer på om jeg spiser så lite at det stopper forbrenningen og gir motsatt effekt?

Dagens kosthold ser sånn her ut (ikke trent i dag :sjenert: ):

Frokost: eggerøre med pepper og litt salat

Mellommåltid: sjampinjonger og babytomater

Middag: litt gryterett (veldig lite) og litt salat

Ser at det er utrolig lite når jeg skriver det sånn :fnise: men jeg har bare vært hjemme i dag og ikke trent.

Vil jo gå ned i vekt raskest mulig, og skal være ganske streng med meg selv.. Så spørsmålet:

Vil jeg gå ned i vekt ved å spise slike mengder hver dag? Eller stopper det bare forbrenningen siden det er så lite?

Endret av Basketfrua
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du går nok ned i vekt. Men ta et vitamintilskudd og en ss tran pr dag i tillegg.

Gjest Basketfrua
Skrevet

Ok takk for tips! Hvor lang tid kan det ta å gå ned med vekt om jeg spiser liknende mengder hver dag? :)

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo f.eks. spise litt frukt eller en håndfull nøtter i tillegg? Synes det hørtes litt lite ut :) Men ikke spis en middagsporsjon til!

Gjest Basketfrua
Skrevet

Ja, nøtter og frukt er nok en god ide! Takk for tips :) men nøtter har vel ganske mye kcal?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes dette høres alt for lite ut. Nå skriver du jo ikke eksakte porsjonsstørrelser, men om du f.eks. har laget eggerøre av tre egg, spiser 250 g sopp og like mye tomat, og 150 g gryterett, så er dette fort under 700 kcal. Du burde spise det dobbelte.

Hvorfor slanker du deg? er det kun for å bli tynnere, eller vil du også bli sunn? Uansett er ikke dette en metode som vil gjøre at du når målet ditt. Du får ikke i deg næringsstoffene du trenger (er både usunt og går ut over hud, hår og negler), du får ikke i deg nok energi (gjør at du tærer på muskelmasse, du vil bli sliten og SE sliten ut, du risikerer å få lavere immunforsvar i en periode) og du kommer etter all sannsynlighet ikke til å klare å fortsette med dette.

Det er kjempefint at du prøver å gå ned i vekt, men måten du gjør det på nå blir for veldig, veldig feil for mange. Om du klarer å nå matchvekt, så vil du ha problemer med å gå over til et normalt kosthold etterpå. Om jeg var deg ville jeg regnet ut hvor mange kalorier du trenger hver dag (søk på BMR-kalkulator på nett, det finnes flere) for å gå ned i vekt. Hovedregelen er 500 under dagsbehovet ditt (som regnes ut fra kjønn, alder, høyde, vekt og aktivitetsnivå). :)

• Liker 3
Skrevet

Ja, du spiser alt for lite! Selvom du vil ned i vekt, må du passe på å få i deg nok mat. Hvis ikke kan du virkelig ødelegge forbrenningen din.. Kjipt å måtte være småspist fugl resten av livet for ikke å gå opp i vekt igjen, fordi man ville ned FORT tidligere :P

Skrevet

Har sikkert vært tuusenvis av slike tråder, men jeg må bare spørre. Er som mange andre på "slankern", og har begynt å spise mindre sånn at jeg kan gå ned i vekt. Men lurer på om jeg spiser så lite at det stopper forbrenningen og gir motsatt effekt?

Ser at det er utrolig lite når jeg skriver det sånn :fnise: men jeg har bare vært hjemme i dag og ikke trent.

Vil jo gå ned i vekt raskest mulig, og skal være ganske streng med meg selv.. Så spørsmålet:

Vil jeg gå ned i vekt ved å spise slike mengder hver dag? Eller stopper det bare forbrenningen siden det er så lite?

Det er, som du sier selv, for lite. Jeg hadde lagt på minst ett, helst to, (små) måltider til, og spist bær, grønnsaker og litt frukt som jeg ville som mellommåltider på. Eggerøre med salat (si av tre egg) blir ca 300 kcal, sopp og tomater er så lite at det å si 50 kcal virkelig vil være å ta i, men gjør nå det. Litt gryterett, og igjen, tar i, 300 kcal. Da ender du opp med 650 kcal, og det er ingenting. Du kommer til å bli kjempesliten, kroppen din kommer til å gå på sparebluss og ja, i det hele tatt. Det er ikke sunt! *hamre inn*

Du vil uansett gå ned på dette, det vil ikke få "motsatt effekt", men det er så lite næring at kroppen din på et tidspunkt vil klappe sammen. Du kommer til å bli sliten, få dårligere blodomløp, miste hår, +++ Alt dette er tegn fra kroppen din om at den ikke har det bra. Og det er vel ikke det som er målet, vel...?

Anbefaler med andre ord å spise flere små og sunne måltider, gomle så mye bær og grøntfor som du bare orker, og trene noe du synes er gøy. Da skal jeg love deg at du BÅDE får en sunn, og en slankere kropp ;)

Gjest Basketfrua
Skrevet (endret)

AB: Jeg tenkte meg at det var litt for lite, ja... Om jeg skal si eksakt, spiste jeg rett og slett bare 5 små sjampinjonger og 5 babytomater...

Slanker meg for å bli tynnere. Så jeg vil ikke nå målet mitt? Altså ikke gå ned i vekt?

Sliten er jo det siste jeg bli, og vil jo heller ikke være syk..

Takk for så mye nyttig informasjon! Jeg skal søke litt på nettet som du foreslo :)

Endret av Basketfrua
Gjest Basketfrua
Skrevet

Ja, du spiser alt for lite! Selvom du vil ned i vekt, må du passe på å få i deg nok mat. Hvis ikke kan du virkelig ødelegge forbrenningen din.. Kjipt å måtte være småspist fugl resten av livet for ikke å gå opp i vekt igjen, fordi man ville ned FORT tidligere :P

Ja det er litt kjipt å være småspist resten av livet som du sier. Får spise litt mer!

Det er, som du sier selv, for lite. Jeg hadde lagt på minst ett, helst to, (små) måltider til, og spist bær, grønnsaker og litt frukt som jeg ville som mellommåltider på. Eggerøre med salat (si av tre egg) blir ca 300 kcal, sopp og tomater er så lite at det å si 50 kcal virkelig vil være å ta i, men gjør nå det. Litt gryterett, og igjen, tar i, 300 kcal. Da ender du opp med 650 kcal, og det er ingenting. Du kommer til å bli kjempesliten, kroppen din kommer til å gå på sparebluss og ja, i det hele tatt. Det er ikke sunt! *hamre inn*

Du vil uansett gå ned på dette, det vil ikke få "motsatt effekt", men det er så lite næring at kroppen din på et tidspunkt vil klappe sammen. Du kommer til å bli sliten, få dårligere blodomløp, miste hår, +++ Alt dette er tegn fra kroppen din om at den ikke har det bra. Og det er vel ikke det som er målet, vel...?

Anbefaler med andre ord å spise flere små og sunne måltider, gomle så mye bær og grøntfor som du bare orker, og trene noe du synes er gøy. Da skal jeg love deg at du BÅDE får en sunn, og en slankere kropp ;)

Takk for tips! Tok å spiste en appelsin nå. (haha, woow :fnise: )

Kanskje jeg kunne spist samme mengde som jeg gjør nå, bare MED masse bær som mellommåltid?

Skrevet

Takk for tips! Tok å spiste en appelsin nå. (haha, woow :fnise: )

Kanskje jeg kunne spist samme mengde som jeg gjør nå, bare MED masse bær som mellommåltid?

Men flere måltider også! Minst tre (Frokost, lunch og middag), men helst fire eller fem! Og kjør på med bær og grønt, gjerne også frukt. Med mindre du vil begrense karbohydratene dine er det igrunn bare å spise så mye frukt du vil og (men begrens bananer til en om dagen). Frukt inneholder så lite kcal at for å dekke kaloribehovet til en voksen person må du spise minimum 40 epler. I tillegg inneholder frukt fiber og mange koselig, fine vitaminer (og smaker godt :rodmer: )!

Et supert mellommåltid nå som det nærmer seg sommer er cottage cheese med friske jordbær og bringebær. Nam. Eller gulrøtter med hjemmelaget salsa. Men dette er mellommåltider, ikke hovedmåltider! :)

Gjest Basketfrua
Skrevet

Oii, og 40 epler er det nok ikke så mange som spiser :fnise: men må jo kanskje begrense karbohydratene, om det får meg fortere ned i vekt.

Nam! Hørtes utrolig godt ut med bringebær og jordbær i cottage cheese! Også gulerøtter med hjemmelaget salsa. :) Takk for gode tips!

Men vil jeg gå ned i vekt om jeg spiser så mange måltider om dagen? Vil helst se resultater om tre uker, så må jo være veldig streng :sjenert:

Gjest Basketfrua
Skrevet (endret)

Foressten, jeg har hørt at mange har sagt at man ikke burde spise havregryn til frokost om man skal slanke seg? Syns det er så godt! :sjenert:

Endret av Basketfrua
AnonymBruker
Skrevet

Følger du lavkarbo eller er målet bare å spise mindre?

Så vidt jeg vet er jo havregryn en av frokostene som er "anbefalt" når man slanker seg, dette metter godt og er sunt... (men det finnes kanskje de som mener det binder vann, evt er det sukkeret mange gjerne strør på som er synderen).

Ellers synes jeg du spiser altfor lite, vet ikke hva vekten din er, men hvis beregninger gjort tidligere i tråden stemmer (700 kcal) så burde du iallefall ligge på det dobbelte og kanskje mer også de dagene du trener. Så sleng med litt grovt brød til eggerøra, et-to glass melk i løpet av dagen, noen knekkebrød, yoghurt, nøtter ++ (ikke nødvendigvis alt på engang da).

En slik småspist diett er vanskelig å holde seg til i lengden, kanskje klarer du det noen uker, men så sprekker man og plutselig er vekten ++ på kroppen igjen. Vekttap er ikke noe man gjør med hastverk, men må finne frem til noe som man kan leve med år etter år...

Gjest *Maja*
Skrevet

Dette er bare helt tullete. Det der er en sultekur som ikke bare vil gjøre deg slapp og sliten, men som etterhvert vil gjøre at kroppen tærer på sin egen muskelmasse som igjen vil gjøre at du setter ned forbrenningen.

Om du spiser slik så vil en av to ting skje:

Du sulter deg til anoreksi og dør

Du sprekker etter en stund og legger på deg alt du har mistet pluss litt ekstra

Tenker du etter selv så skjønner du at dette er idioti.

Spis normalt og kom deg på trening så vil resten komme av seg selv.

Gjest Basketfrua
Skrevet

Takk for svar dere over meg. Jeg har lest begge og tar til meg tipsene. :klem:

Uff, anoreksi er ikke det jeg vil ha, vil bare litt ned i vekt. Jeg skal spise mer(sunt). Og være forsiktig med kroppen min.

Da tenker jeg meg jeg kan unne meg noen sugarfree extra tyggiser om dagen, også... Haha :fnise: har ikke tygget sukkerfri tyggis i løpet av min slankeperiode, men det er kanskje bare tullete? Man blir jo ikke tykk av fem tyggiser, akkurat.....

Skrevet

Hei igjen!

Det er ikke noe galt med havregryn til frokost om du vil ned i vekt. Det inneholder en del karbohydrater, men med mindre du går på lavkarbo er ikke slike "lange" karbohydrater noe å være redd for. Det holder deg mett lenge, får i gang forbrenningen, og som du sier - smaker godt! Kos deg med havregrynen din.

Ellers er jeg enig med de over her, du må faktisk legge til mer mat i måltidene dine, ikke bare frukt, bær og grønt. Du må ha NÆRING! Du kan også risikere å miste mye muskelmasse, siden musklene ikke får næring til å opprettholde seg/bygge seg opp.

Du trengr ikke spise så fryktelig mye mindre enn vanlig for å gå ned i vekt. 1 kg fett er ca 7000 kcalorier. Dersm du trener vekk 200 kalorier og kutter 300, vil du gå i "minus" 500 kcalorier til dagen. Det er ca en halv kilo i uken, og det som anbefales. Vanlig kcaloriinntak for en normal kvinne ligger på rundt 1700-2500, alt ut fra aktivitetsnivå og vekt. SPIS, jente SPIS!! :P

Gjest Basketfrua
Skrevet (endret)

Ok, da får jeg kanskje få i meg litt havregryn! :) takk for svar :) Jeg skal legge til mer næring i kostholdet som du sier. Haha - skal spise! :fnise:

Dagens kosthold ser sånn her ut:

Frokost: to lomper med eggerøre

Lunsj: en kurv med jordbær..

Så har jeg spist en hel Ekstra sukkerfri tyggispakke....

Næring sa du? :fnise: får kanskje spise litt mer til lunsj...

Endret av Basketfrua
Gjest Slankegjest
Skrevet

Åååå du må spise mer, kjære deg! Kroppen din skal vare resten av livet. Dette er bare tull! Det som skremmer meg er at du antageligvis er normalvektig... Pass på deg selv!

:klem:

Skrevet

Ok, da får jeg kanskje få i meg litt havregryn! :) takk for svar :) Jeg skal legge til mer næring i kostholdet som du sier. Haha - skal spise! :fnise:

Dagens kosthold ser sånn her ut:

Frokost: to lomper med eggerøre

Lunsj: en kurv med jordbær..

Så har jeg spist en hel Ekstra sukkerfri tyggispakke....

Næring sa du? :fnise: får kanskje spise litt mer til lunsj...

Kjære du! Du må spise en skikkelig lunsj. En kurv jordbær er ikke akkurat mat å holde ut på! :) Lag deg noen speltlomper med litt kremost med den smaken du liker, salat, tomat, agurk og skinke. Drikk et glass melk. Du må få i deg næringsstoffene for at kroppen din skal orke å holde seg i gang. Som noen sa over her. Søk på BMR kalkulator for å se hva kroppen din forbrenner bare ved å holde seg i gang og tilpass mengden mat etter dette. (Husk å ta høyde for om du trener og hvor ofte og reguler etter denne!)

Kos deg med havregrynen til frokost. Feks med melk og eple/banan/rosiner.

Og du; spis variert og tren variert så kroppen ikke lærer seg akkurat hva som kommer.

Syns utgangspunktet ditt ble litt for "ekstremt" og som mange andre har sag: det er virkelig ikke bra for kroppen din. Ta vare på deg selv og ikke gi deg selv en spiseforstyrrelse, det du har skrevet først er virkelig ikke veien å gå. Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...