Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Etter et opphold på 3 uker på rehabilitering for livsstilsendring har jeg dratt på meg beinhinnebetennelse i begge legger. Dette har trolig kommet av overbelastning(trening en time x to ganger daglig, fem dager i uken) iom at jeg startet ganske brått på i forhold til hva jeg har gjort tidligere.

Nå har jeg gått med dette i nærmere tre uker, og har holdt meg borte fra de verste aktivitetene. Jeg har ikke fått lov å jogge, hoppe eller andre øvelser(gjerne styrkeøvelser) hvor jeg belaster leggmusklene.

Jeg har og fått en behandling av Dry needling i hver legg, noe som har hjulpet litt på den ene, men lite på den andre.

Det har ikke blitt noe som helst bedre i ettertid av dette, og nå sliter jeg og med å bruke elipsemaskinen, eller å gå i moderat-fort tempo. Jeg har lest en del, men finner ingen gode svar, så nå lurer jeg på om dere har erfaringer og tips til hva jeg kan gjøre.

Hva anbefales? Skal man sitte i ro og ikke gjøre noe, eller bevege litt på seg?

Finnes det noe som gjør dette bedre i form at medisiner, bevegelser, tøying, sko eller plagg?

Håper på svar, og på forhånd takk! :)

Endret av rhallå
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mulig å bli kvitt senebetennelser, men det kan være vanskelig. Du skal ikke utsette deg for hard trening, men du må ikke sitte helt stille. For at betennelsen skal bli borte må du få sirkulasjon i vevet. En god fysioterapeut kan gi deg lette øvelser som passer for din situasjon.

Hvis du bor i eller i nærheten av Oslo kan du sende meg en privat melding, så kan jeg tipse deg om fysioterapeuten som fikset min senebetennelse.

Gjest vilje
Skrevet

Det er fullt mulig å bli kvitt beinhinnebetennelse, men det kan ta litt tid. Jeg fikk det i begge legger men antagelig ikke så ille som du har det (kunne fremdeles løpe rolige, korte turer). For å lindre smertene kjøpte jeg Rehband støtte (som en strømpe uten fot) til leggene når jeg trente. Ellers trente jeg mye styrke for leggene; opp og ned på tå og gå på hælene i tillegg til å tøye. Det som fikk bort siste rest av betennelsen var nye innleggsåler som var støpt etter foten min til joggeskoene.

Jeg har ikke prøvd det selv, men kinesiotape kan også være verd å prøve. Dette er det enkelte fysioterapeuter som har lært seg. Finnes endel videoer om kinesiotape på Youtube.

Gjest Daenerys
Skrevet

Naprapat.

Du kan fint gjøre styrkeøvelser, der trener du ikke festet du har vondt i faktisk. Jeg har beinhinnebetennelse, har hatt det siden februar, og jeg har null problem med styrkeøvelser. Jogging derimot er blitt et stort problem for meg dessverre, hvile og masse tålmodighet kan fikse det.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan få det bedre med kosthold.

Hvetemel og sukker gir betennelse i kroppen, og det fører bl.a. til beinhinnebetennelse.

Selv fikk jeg stadig betennelse i hoftene mine, når jeg gikk tur og trente, så jeg hadde så vondt at jeg måtte krabbe på alle fire for å komme meg fremover.

Til slutt fant jeg ut av at jeg hadde Cøliaki, så etter gastroskopein kuttet jeg ut alt med gluten, og er forsiktig med sukker,

og er nøye med å få i meg nok fett og protein gjennom maten, samt grønsaker.

Dette hjelper!

Jeg vet ikke om du har Cøliaki, men det er verdt å undersøke. Om du ikke har det, så kutt ut hvetemel og alt annet med gluten, da dette fremmer betennelse og sykdom i kroppen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne ikke løpe i det hele tatt uten leggvarmere som de fra Rehband. For meg hjalp det mye, men selvsagt ikke nok til å bli helt kvitt det. Øvelser fra fysio og hvile gjorde susen for meg, og øvelsene er også forebyggende mot tilbakefall. Utrolig viktig at du tar det rolig med en gang du merker noe hvis du skulle få tilbakefall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...