Gå til innhold

Rakka ned på min datter.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min datter og en venninne (fjerdeklassinger) drev og trena til sykkellappen. Min datter har ikke fått trena så veldig mye da vi noen stjal hennes sykkel og jeg ikke har hatt råd og kjøpe ny sykkel med en gang. Hun er ikke så veldig flink på sykkel enda, men gjør så godt hun kan og har kommet seg mye.

Jeg kommer får å se på de trener og pappan til veninnen er der. Han sier det går bra med sin datter, men min datter er"dårlig på sykling". Dette sier han foran min datter. kjenner jeg blir sinna, slik går det ikke an å si. Går jo an og si hun må trene mer, men man kaller ikke et anna barn for dårlig. Dattera mi ble lei seg og har i dag ikke ønska og trene på sykkel.Er sinna på denne faren og har lyst til og sende en sms og fortelle hva han har gjort.Det hadde jo gått an at han hadde sagt det til meg. Og er så barnslig at jeg ønsker hans datter stryker på sykkelprøven.

Er jeg nærtakende, ville dere ha sendt han sms og sagt hva dere mener om hans oppførsel?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bowlingforelder.

• Liker 3
Skrevet

Du kan nok ikke beskytte barnet ditt mot allverdens skuffelser og uheldige ting. Synes han faren var litt dust, men synes også det blir litt i overkant å kjefte på ham fordi barnet ditt ble såret av en sleivkommentar.

Det beste du kan gjøre er å gi henne bedre selvtillitt, for da er hun bedre rustet til å takle slike ting i fremtiden.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det der må du tåle. Dessuten, det er da normalt at barn kan sykle godt før de kommer i 4.klasse? Her sykler førskoleunger uten støttehjul, og det gjorde vi og da vi var små.

• Liker 8
Skrevet

Jeg er enig at det var en "sleivete" kommentar, men han tenkte kanskje ikke helt over hva han sa. Det er jo normalt at 4. klassinger kan sykle ganske så bra, og at det var derfor han reagerte.

Forklar datteren din at voksne folk også kan si dumme ting, og at hun må fortsette å øve slik at hun blir like flink som venninnen...

• Liker 3
Gjest Haaploes
Skrevet

"Det var unødvendig av N.N å si det han sa, men nå stikker vi ut og trener litt, så kan du vise ham!"

Hvis du lar datteren din synke sammen på sofaen og lulle seg inn i selvmedlidenhet over en sleivete kommentar, hvordan skal det gå med henne senere da? Og en SMS-krig...honestly? Det blir for dumt. Han tenkte seg ikke om, og er sikkert ikke klar over "skaden" han har gjort heller.

Gjest Gjest
Skrevet

Bowlingforelder.

Curling, mener du?

Seriøst, TS? Visst pokker kan man si at noen er dårlig på å sykle når det er sant! Du sier det jo selv, at hun ikke har fått øvd så mye som hun burde, og dermed ikke er så flink som hun burde!

• Liker 1
Skrevet

Jeg må si som de andre: Det var dumt og unødvendig av den andre faren å si det han gjorde, men her har du tross alt en flott mulighet til å lære datteren din å takle nederlag. Husk at hun kommer til å få en dårlig karakter, bli dumpet osv. senere i livet; Hun trenger å lære å takle ting. Å synke sammen i selvmedlidenhet vil ikke hjelpe henne med noe som helst, ta henne med ut og bevis for alle (men spesielt henne selv) at hun kan bli like flink som alle andre med litt trening!

• Liker 1
Skrevet

Bowlingforelder, faktisk :skratte:

• Liker 2
Skrevet

Greit nok, det var unødvendig av han, mens SMS? Det blir i overkant barnslig.

Skrevet

Jeg synes dette var frekt!!! Jeg er 14 år, så kan ikke skrive fra en forelder eller voksens synspunkt. Men jeg ville gjort som Carali, altså sagt det. men jeg ville nok sendt en sms, ikke vært sint eller noe, men rett og slett skrevet noe om at hun er såret osv. vært saklig. og jeg vet at både jeg ville vært takknemlig hvis pappa gjorde det for meg, min 9årige søster ville også satt pris på det

Skrevet

Hun er dårlig på å sykle, er hun ikke? Og da er det en helt ærlig sak, som også er grunnen til at hun trenger å øve mer. Som nevnt over her, ditt ansvar som mor er å ruste barna dine til å takle slike kommentarer, ikke å beskytte dem mot sånt til enhver tid.

Jeg forstår at du blir opprørt, og jeg er helt enig i at dette var en unødvendig kommentar, men ikke gjør dette mer alvorlig enn det er! Din datters reaksjoner på dette avhenger mye av din egen.

Du skal ikke underbygge følelsen av at dette var en forferdelig episode. Det er så viktig å lære barna sine å ikke måle egen verdi i andres meninger! Derimot kan dere gjerne snu det hele, og le litt av denne mannens totale mangel på sosiale antenner :fnise:

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Er det noen som skal si fra til mannen, så er det etter min mening jentungen.

Er det rart at KG flyter over av tråder typ "kjæresten min/dama på bussen/venninna mi sa noe stygt, har jeg lov å bli sint" når ungene aldri lærer å si fra når de føler seg urettferdig behandlet??

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er sykkellappen? Må man ha førerkort for sykkel nå? :sukk:

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Hva er sykkellappen? Må man ha førerkort for sykkel nå? :sukk:

Mange steder tar ungene "sykkellappen" på skolen i fjerdeklasse for å få lov til å sykle til skolen i femte. En morsommere vinkling på kurs i trafikksikkerhet, rett og slett.

• Liker 3
Skrevet

Du må iallefall heller si det til ham, og ikke bare slenge ivei en sms. Det er iallefall dårlig kommunikasjon.

Skrevet

Min datter og en venninne (fjerdeklassinger) drev og trena til sykkellappen. Min datter har ikke fått trena så veldig mye da vi noen stjal hennes sykkel og jeg ikke har hatt råd og kjøpe ny sykkel med en gang. Hun er ikke så veldig flink på sykkel enda, men gjør så godt hun kan og har kommet seg mye.

Jeg kommer får å se på de trener og pappan til veninnen er der. Han sier det går bra med sin datter, men min datter er"dårlig på sykling". Dette sier han foran min datter. kjenner jeg blir sinna, slik går det ikke an å si. Går jo an og si hun må trene mer, men man kaller ikke et anna barn for dårlig. Dattera mi ble lei seg og har i dag ikke ønska og trene på sykkel.Er sinna på denne faren og har lyst til og sende en sms og fortelle hva han har gjort.Det hadde jo gått an at han hadde sagt det til meg. Og er så barnslig at jeg ønsker hans datter stryker på sykkelprøven.

Er jeg nærtakende, ville dere ha sendt han sms og sagt hva dere mener om hans oppførsel?

Jeg vil ikke sendt en sms, jeg ville ringt på døra og sagt det ansikt til ansikt! Jeg ville sagt det med en rolig stemme, ganske saklig, og gjerne i samtale over en kaffekopp sammen med denne faren og kona. Dermed blir det vanskeligere for dem å krangle, men heller innse at det faktisk er dårlig gjort.

"Jeg blir sint når du sier at min datter er dårlig på sykkel, særlig når du sier det foran henne. Det gir henne dårlig selvtillit. Hun er et barn og skal glede seg over leken. Jeg vil at du slutter med dette og jeg vil at du skal si unnskyld til henne."

Ikke send sms som en sint unge, det gir ingen respekt. Du må vise deg sterk, moden og urokkelig, en stødig mor som ikke lar seg vippe av pinnen og som slett ikke er redd for å forsvare datteren på en ordentlig måte.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror at datteren din kommer til å huske først og fremst at du ikke sa ifra med engang.

Hadde du sagt med en gang "altså, det er ikke rart at ho ikke er proff enda,ho har ikke hatt like mye tid på å trene,men dette skal gå bra!"

Så tror jeg ikke det hadde vært en sak i det hele tatt...

Er mange sure mennesker i verden,man må lære seg hvordan å takle de,og hvertfall ikke sende sms kun fordi du selv er sur. Hva lærere datteren da?

• Liker 1
Skrevet

Når du ser ham neste gang, kan du si det til ham. f.eks. at han ikke måtte si dette foran datteren din, måtte heller oppmuntre henne. Men ikke send sms.

Tenk om han sier sånne dårlige kommentarer til datteren sin og! Kjenner jeg blir sinna nå.. :P

Skrevet

Og er så barnslig at jeg ønsker hans datter stryker på sykkelprøven.

:filer:

Du har en stor oppgave foran deg når det gjelder å få datteren din til å innse at hun ikke kan være best i alt. At det ikke er et nederlag å måtte jobbe for resultatene.

Og ikke minst, at det hjelper en selv fint lite å glede seg over andres dårlige resultater!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...