AnonymBruker Skrevet 3. juni 2012 #1 Skrevet 3. juni 2012 1. Er det vondt å ta GU- undersøkelse? 2. Hvor langt "oppi" er de med utstyret de bruker? 3. Hvor lang tid tar det? 4. Hva er værst? Ligge der naken, eller selve undersøkelsen?
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2012 #3 Skrevet 3. juni 2012 1. Er det vondt å ta GU- undersøkelse? Nei, veldig lite vondt. Kan være ubehagelig, bare. Sikkert litt individuelt det her, da. 2. Hvor langt "oppi" er de med utstyret de bruker? Ehm, sånn passe langt? Haha, husker helt ærlig ikke. 3. Hvor lang tid tar det? Kommer an på. Pleier å være over ganske fort. Opptil 10 minutter kanskje? 4. Hva er værst? Ligge der naken, eller selve undersøkelsen? Å ligge naken. Ikke at det er så fælt det heller, legen er jo profesjonell. Og helt naken er man jo heller ikke
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2012 #4 Skrevet 3. juni 2012 1. De gangene jeg har hatt vanlige GU med ultralyd og celleprøver har det ikke gjort vondt. Men når jeg har vært der for et problem (cyster o.l) så har det gjort litt vondt, men det er det jo en grunn for. 2. Om du skal ta celleprøver så skraper legen forsiktig med en liten trespatel på livmorhalsen, altså helt opp. Ultralyd gjøres bare såvidt innenfor åpningen. Så det kommer ann på hva man skal. 3. Vanlig undersøkelse tar ca 5 min. 4. Jeg synes det er flaut og kle av meg, gå bort og legge meg i stolen. Når jeg først har kommet meg i stolen så er det helt greit. Det er mye mindre flaut og ubehagelig enn det man tror på forhånd. Helt sant!
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2012 #5 Skrevet 3. juni 2012 Min subjektive mening: 1. Ikke direkte vondt, men jeg synes spekulumet er veldig ubehagelig. Det kjennes litt ut som at kantene er skarpe og gnager seg inn i huden rundt åpningen. Men dette henger sikkert sammen med at jeg ikke er tilstrekkelig avslappet og at jeg er ekstra sensitiv rundt der kanskje. Har ikke hørt andre klage over det samme. 2. Celleprøver tas helt oppi enden av skjeden, nærmere bestemt ved livmormunnen. Disse synes jeg ikke kjennes særlig mye, bare en vag, kortvarig skrapefølelse. Så kan man blø litt etterpå. Når jeg har tatt innvendig GU har de hatt den lenger inn enn bare rett innenfor åpningen, nesten helt opp. Men GU synes jeg verken er vondt eller ubehagelig. 3. 10-15 min. Evt litt lengre når det er noe ekstra de skal sjekke (muskelknuter, cyster o.l.). 4. Litt begge deler, men etter at jeg begynte å bruke skjørt, tunika e.l. har jeg ikke samme følelsen av nakenhet selv om man ligger der og skrever. Prøver å ikke tenke over det. Når gynekologen er ferdig å bruke spekulumet synes jeg ikke undersøkelsen er særlig ubehagelig. Man glemmer seg fort bort når man først sitter i stolen, og undersøkelsen er stort sett fort unnagjort.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2012 #6 Skrevet 3. juni 2012 Whops, skrivefeil der: Jeg mener innvendig UL (Ultralyd)!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå