Gjest nyskjerrigper Skrevet 3. juni 2012 #1 Skrevet 3. juni 2012 Hei, jeg bare lurte på om noen visste om dette egentlig er vits i. Jeg er ikke seksuelt aktivt for tiden og har ikke en fast partner. Jeg har ikke tenkt å ha sex inntil jeg får en kjæreste igjen, men det kommer ikke til å skje med det første. Jeg har vært på pillen i ca 3,5 år. Nå er det sånn at jeg er ikke kjempe flink med p-pillen. Jeg har heldigvis aldri blitt gravid, men glemmer som regel alltid en eller to piller hver mnd. Jeg tar de på forskjellig tidspunkt hver dag og hopper som regel over mensen minst 2 mnd. Jeg merker at i det siste har ting hvert veldig opp og ned med mensen og alt mulig. Så tenkte jeg kanskje om jeg bare sluttet med det for en periode (4- 8mnd), for så å begynne på nytt med et mer regelmessig bruk av dem. Av en eller annen grunn virker dette logisk oppi hodet mitt, at kanskje kroppen får en liten pause, til å rette seg litt opp. Er det en dum idé? eller burde jeg bare fortsette nå som er på dem?
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2012 #2 Skrevet 3. juni 2012 så lenge du ikke er i et fast forhold og ellers beskytter deg ved behov, er det jo ingen grunn til å fortsette med p-piller. jeg fikk et nytt og bedre liv da jeg sluttet med p-piller
Tullepia Skrevet 3. juni 2012 #3 Skrevet 3. juni 2012 Så sant du er sikker på at du ikke skal ha sex med noen - og har kondomer i tilfelle det skulle skje OG BRUKER DEM - så er det ingenting i veien for å slutte med pillen for en periode. Du bør - når du starter igjen - ta pillen til en fast tid hver dag, for eksempel etter tannpuss på kvelden eller i forbindelse med frokost. Da blir det ikke så lett å glemme den. Alt handler om rutiner.
Athene Skrevet 3. juni 2012 #4 Skrevet 3. juni 2012 Hvis det er for en lengre periode, og du uansett ikke ser fordeler med å gå på pillen, så hadde jeg sluttet. Men ikke for 4-8 måneder. Sannsynligheten for blodpropp er størst i det man begynner på pillen, og i det man slutter med den. Så lenge man går på pillen fast har den rent fysisk kun positive effekter, som redusert kreftrisiko. Ellers hadde nok jeg valgt pillen selv om jeg ikke var i ett forhold. For min del gav pillen finere hud, og mens kun 3-4 ganger i året som jeg kunne styre selv når jeg ville ha.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2012 #5 Skrevet 3. juni 2012 Sannsynligheten for blodpropp er størst i det man begynner på pillen, og i det man slutter med den. What? Hvor har du hørt dette? Jeg trodde bare det var første året etter oppstart, jeg har aldri hørt at tiden etter slutt er skummel.
Gjest Gjest Skrevet 3. juni 2012 #6 Skrevet 3. juni 2012 Jeg hadde sluttet, for å se om den gjorde deg syk uten at du merket det (depresjoner ol er relativt vanlig på hormonprevensjon)
Athene Skrevet 3. juni 2012 #7 Skrevet 3. juni 2012 (endret) What? Hvor har du hørt dette? Jeg trodde bare det var første året etter oppstart, jeg har aldri hørt at tiden etter slutt er skummel. Det var litt upresist. Risikoen er mye større når man begynner, altså de første 3-4 månedene etter oppstart. Men jeg har lest at risikoen er noe forhøyet i det man slutter, som følge av hormonsvingningene i kroppen. Kroppen forsøker å få til samspillet mellom hormonene på egenhand igjen, etter å ha blitt undertrykt av pillen. Men den er ikke like forhøyet som ved p-pille start. Edit - du lurer på hvor jeg har hørt om det. Jeg har vært gjennom en del prøverørsforsøk, så har blitt fortalt en del om hormonenes virkning på kroppen de siste årene. Endret 3. juni 2012 av Athene
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå