Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Pollenvarselingen blir ikke oppdater for tiden...

Noen som vet hva det er spredning av i Bergens-området nå?

Er så fryktelig tett i pusten for tiden... :(

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare å se på bilene som står parkert, det. Det er enormt med pollen i luften nå. Bilene utenfor her er helt dekket av gult støv, det samme med altanmøblene. Jeg pleier ikke reagere på pollen før nærmere juli, men nå har jeg måttet begynne på piller. Er utrolig slapp og sliten.

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare å se på bilene som står parkert, det. Det er enormt med pollen i luften nå. Bilene utenfor her er helt dekket av gult støv, det samme med altanmøblene. Jeg pleier ikke reagere på pollen før nærmere juli, men nå har jeg måttet begynne på piller. Er utrolig slapp og sliten.

Ja, jeg er fullstendig klar over at det er pollen, jeg lurer på hvilken type... Jeg bruker allergimedisiner hele tiden, men nå er jeg så tett og rett og slett utslitt!

Blir visst bare mer og mer allergisk ;( Lurer bare på om det er enda noe nytt jeg reagerer på... Bjørkepollensesongen er jo mer eller mindre over...

Gjest WendyClear
Skrevet

Jeg tror ikke gresspollen har brutt ut enda, så det må vel enten være Sallix eller bjørk. Bjørkepollensesongen har vært veldig kraftig i år, så den kan nok også har vart noe lenger enn vanlig.

Skrevet
Vår kvalifiserte gjetning for de neste dagene

Basert på hvor langt naturen hadde kommet da varslingen fikk midlertidig skudd for baugen, kan følgende antas å være pollensituasjonen i landet nå:

- Bjørkepollen spres trolig i fjellet i Sør-Norge og enda litt i indre Østlandsområder, Oppland og Hedmark. Den varme perioden i pinsen ga resultater i så måte.

- I Nord-Norge ble det registrert såkalt fjernspredning av bjørk før pinse, da bjørkepollen er svært lite og lett og kan spres over store områder og landegrenser. Hvor langt den lokale blomstringen er kommet nå vites ikke, men det har vært kaldt vær og snø enkelte steder, så veldig plagsomt er det neppe i skrivende stund.

- Salix (selje, pil, vier) vil normalt fortsette sin blomstring i store deler av landet i mesteparten av juni

- Gressblomstringen må antas å være i gang på Sør- og Østlandet og langs kysten opp mot Møre

- Enkelte tidlige gressarter er observert å være i blomst i Trøndelag, men ingenting er foreløpig registrert. Dette er imidlertid blomstring som også uten streikeproblemer vanskelig fanges opp av forbundets pollenfeller. Gress, som er samlebegrep for mer enn hundre ulike arter, blomstrer i juni, juli – og i august i fjellet og i Nord-Norge. I år lå det an til tidlig gressblomstring på grunn av varme perioder på våren.

- Er bil og hagemøbler dekket av gult blomsterstøv for tiden? Da er det furupollenet som spres i store mengder nå. Så vidt man vet er det ingen som reagerer allergisk på denne pollentypen.

http://naaf.no/no/aktuelt/Nyhetsarkiv/Pollenvarslingen-streikerammet/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...