Gå til innhold

Hvordan prevensjon anbefaler du?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en bakhistorie som ufrivillig barnløs, jeg og min x har 5 år aktiv prøver bak oss men vi er begge friske og har mulighet til å få barn, bare ikke sammen ser det ut til.

Nå har jeg funnet en ny type som jeg flørter litt med, men ønske om barn er der ikke fra noen av oss sin side akkurat nå (så klart).

Men jeg må jo starte på prevensjon igjen slik jeg ser det og det skremmer meg.

På p.pillene jeg brukte før (3 forskjellige merker) gikk jeg opp til sammen 14 kilo på et år.

Jeg vil jo helst unngå å gå opp i vekt igjen og derfor er jeg usikker på pilla.

Jeg er også skreptisk til alt dette som settes inn i kroppen og skal være der over flere år siden jeg er redd de kan ødelegge muligheten min for å bli gravid senere..

Men så hørte jeg litt om slike p-plaster, dette har jeg aldri vært borti og lurte på om noen av dere hadde noen erfaringer?

Hva kan du anbefale av prevensjon utenom kondomer?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg bruker P-plaster og er fornøyd! har brukt det i ca 2 år nå.

Jeg har ikke hatt noen bivirkninger jeg har merket meg. Har ikke gått opp i vekt, men så trener jeg såpass mye og passer på kostholdet, så tror ikke jeg er i faresonen for det. Ellers er det vel en fordel at hormonene kontinuerlig avgis slik at det ikke blir en slik sjokkdose som feks p-sprøyte.

Ulempen er selvsagt sommersesongen med soling og bading. På forrige sydenferie falt plasteret av og vi måtte tilbake til kondom en periode. Badstue kan jeg heller ikke ta uten at det faller av. Men ellers i hverdagen kan jeg gå i svømmehallen en dag i uka og beholde plasteret. vanlig dusjing og badekar går selvsagt også bra.

Jeg bruker plasteret på øvre del av rygg. Prøvde først på rumpa, men da datt det bare av med en gang fordi man tar jo av seg buksa flere ganger i løpet av dagen i forbindelse med dobesøk. Jeg passer på å skifte på hvor jeg fester det iom at huden kan bli irritert etter en uke.

Skrevet

Jeg gikk også tidligere på P-piller, men sluttet på grunn av mye bivirkninger. Etter dette prøvde jeg meg på P-ring også kalt Nuvaring, og er veldig fornøyd med valget. Har vel gått på det i over 1 år nå.

Har ikke hatt noen bivirkninger av det. Eneste som var er når du skalt ta den ut, kan være litt ubehagelig i starten, men det går fort over. Den kan falle ut/hekte seg på penis når man har sex og hvis dette er noe som skjer ofte, kan man ta den ut under sex og for å så sette den inn igjen etterpå. Leste på bruksannvisningen at den kan være ute i opp til tre timer.

Håper du finner noe som passer for deg :)

Skrevet

Hva med spiral? Da blir ikke hormonene igjen i kroppen når du tar den ut.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan prevensjon ?

Hvilken heter det

Det er så forskjellig, at en må prøve seg frem

• Liker 4
Skrevet

Jeg har prøvd det meste pga kroppen min tåler ikke mesteparten av prevensjonsmiddlene. Eneste som har funket nogelunde for meg er p-sprøyte du trenger bare og ta den hvær 3 måned og jeg personelig syns ikke deg gjør vondt.

Det beste for de er og snakke med legen din for og finne ut hvilke midler som passer det best :)

Skrevet

Du sier du helst ikke vil ha prevensjon som settes inn i kroppen, men jeg vil likevel anbefale deg p-stav. Jeg hadde ingen bivirkninger og virkningen går ut av kroppen med en gang du fjerner den. Jeg ble gravid på første forsøk etter å ha tatt den ut.

Gjest Stille vann
Skrevet

P-ring vil jeg anbefale.

• Liker 1
  • 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg annbefaler p-stav sterkt! Jeg har det selv, har ingen bivirkninger... Å jeg blir ikke gravid, å legen sa at jeg kan bli gravid veldig fort etter at den er tatt ut. / P-ring kan du også prøve, men er nesten som kondom...

Anonym poster: 5bd9b307f83b08e7ec74d8be56041a50

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg annbefaler p-stav sterkt! Jeg har det selv, har ingen bivirkninger... Å jeg blir ikke gravid, å legen sa at jeg kan bli gravid veldig fort etter at den er tatt ut. / P-ring kan du også prøve, men er nesten som kondom...

Hva mener du med det? Kan du forklare? :)

Skrevet

På hvilken måte mener du P-ring er nesten som kondom? brukte p-ring i mange år, det er absolutt ikke som kondom! :fnise:

p-ring settes i skjeden, sitter inne i 3 uker før du tar den ut. etter en uke settes en ny ring inn. Noen kjenner den under sex, men da er det bare å ta den ut, 'gjøre seg ferdig' også sette den inn igjen. har spiral nå og kan anbefale det også.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk heftige menssmerter og pms-plager med p-ring, men var ellers fornøyd med den. Ang å ta den ut i 3 timer så er det snakk om 3 timer fordelt på de 3 ukene den er i, så man kan ikke ta den ut når man vil og i 3 timer hver gang, da mister den virkning. Så å ta den ut under sex betyr maks 3 timer med sex fordelt på de 3 ukene :gjeiper:

Jeg har kun prøv p-ring og p-piller, gikk tilbake til p-piller pga plagene med ringen. Men det er jo meg! Vi er alle forskjellige så du må bare prøve deg frem :)

Anonym poster: a0bb5c3c5c371affa34ccb51be8f1f82

Skrevet (endret)

Jeg anbefaler p-stav på det sterkeste! Den slipper ut hormoner daglig, derfor er det lett å bli gravid når man har tatt den ut. I tillegg så hadde jeg mensen 2 ganger i året eller noe sånt. Slapp også de forferdelige plagene jeg fikk med mensen før p-staven. Den settes fort og greit inn med lokalbedøvelse, og fjernes aklurat når du øsnker det, også med lokalbedøvelse. Den kan sitte i i 3 år, men kan tas ut akkurat nå du ønsker det

Koster forresten rundt 1200, men det er jo egentlig ingenting hvis mann sammenligner med p-piller for eksempel.

Endret av Poppsilopp
Skrevet

Hormonspiral anbefaler jeg! Har hatt den i 4 år, og null stress med den. Den merkes ikke, samt at du trenger ikke noen annen prevansjon. Ville aldri valgt masse hormoner i e pille eller lignende etter å ha fått satt inn denne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...