Meeka Skrevet 2. juni 2012 #1 Skrevet 2. juni 2012 Er mulig jeg skriver dette på helt feil sted, men jeg lurer på om det er noen som kan hjelpe meg. Jeg har fra før av en svak gluten intolleranse, så det siste året har jeg spist mye glutenfritt, og mange glutenfrie produkter er også fri for laktose, og jeg liker ikke å drikke melk, så denne tiden har jeg også da vært mye uten laktose. Men noen ganger har jeg blitt SKIKKELIG dårlig, selv om jeg har brukt glutenfritt. Som f.eks i går laget jeg blomkålsuppe, laget med glutenfritt mel, uten smør, og salt, pepper og litt karrikrydder. For å få litt bedre smak hadde jeg også i 2-3 dl matfløte (bruker somregel ikke å gjøre det), og ca. 30-45 minutter etter at jeg hadde spist ble jeg utrolig dårlig. Fikk utrolig magesmerter, ble kjempevarm i hodet/ansiktet, fikk diaré og var småkvalm og skjelven. Jeg ble så fortvilt siden jeg viste jeg ikke hadde spist noe med gluten, og jeg har heller ikke brukt å bli SÅ dårlig av gluten. Så begyndte jeg å lure på om det muligens er fløten jeg har reagert på. Dette har skjedd før, i lignende episoder. Og jeg kan f.eks spise 2-3 oreokjeks uten å bli dårlig, men spiser jeg et liiite stykke av oreokake blir jeg like dårlig som i går (tenker nå at kanskje det er kremen der jeg reagerer på). Generelt føler jeg meg også ganske dårlig om jeg spiser pisket krem, men jeg kan spise yoghurt, eller bruke litt skummet melk i supper uten å bli dårlig. Så derfor skjønner jeg ikke at det kan være laktosen jeg reagerer på heller. Må nok ha meg en tur til legen, men har lyst å høre her om noen kanskje kunne komme med noen gode forslag? Takker på forhånd
-hild Skrevet 2. juni 2012 #2 Skrevet 2. juni 2012 Det kan høres ut som om det er melka ja, stikk til legen, han kan henvise deg til laktose belastning, så får du et svar :-) Heldigvis er det mange melkeprodukter som er fri for laktose
Gjest Borghild Skrevet 2. juni 2012 #3 Skrevet 2. juni 2012 (endret) Det høres akkurat ut som magen min. Jeg har også glutenintoleranse og spiser kun glutenfritt. Fløte tåler jeg ikke i det hele tatt, ikke engang i pulverform. Får sinnssyke kramper i magen, det er så vondt at det ikke kan beskrives engang. Tåler heller ikke smør da det lages av fløte. Tåler heller ikke H-melk, creme fresh og rømme, men tåler fint lettmelk, skummet melk og yoghurt. Drikker ikke melk, men bruker det i mat. Er melkefettet jeg reagerer på og ikke selve laktosen. Høres ut som det er det samme med deg. Endret 2. juni 2012 av Borghild
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå