Gå til innhold

Hjelp til å poppe popcorn i kjelen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får alltid slit med å vaske bunnen på kjelen.. Brenner seg fast!

Må en stå å riste hele tiden som noen nevner her? Eller bruker jeg feil kjele?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleier å tegne en trekant med olje, og så legger jeg et maiskorn i hvert hjørne. Når disse tre er poppet, er oljen varm nok og jeg tilsetter resten. Rister innimellom. Ikke noe problem :)

Du trenger ikke mye olje, men ikke popp i stekepanna, gryte med lokk, gjerne en stor en :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker en teflonkjele, en stor dæsj Tinesmør som får smelte før jeg dekker bunnen med korn.

legger på lokk og lar det stå til det popper. Når det begynner å poppe litt mindre, skyver jeg på kjelen, slik at de kornene som ligger innimellom faller ned til bunnen. Legger Popkornet i en skål, salter og serverer. NAM! Mye bedre enn kino, micro og ferdigpopkorn. :)

• Liker 2
  • 5 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Drev og testet dette i gryter, men syns det er et herk å unngå at det blir brent i bunn, samme hvordan jeg prøver. man må jo faktisk skru opp varmen en del, før poppingen starter. Og jeg klarer ikke få det ordentlig til, uten at det blir et brunt belegg i bunnen av gryta etterpå som må renses bort.

Men etter å ha studert og prøvd ut litt av hvert, forstår jeg ikke hvorfor ikke micro er bedre, hvis man bruker de rette grepene? 🙂

Har sett litt rundt på slike skåler, og denne har vært en testvinner: Lékué. Man kan bruke olje og alt der der som man vil likevel, og få dem akkurat som man vil sånn jeg skjønner det. Mer lettvint og renslig, og man slipper de blir brent.

Noen som har erfaring med de? Betenkeligheter?

Anonymkode: 8c625...afa

Skrevet

Kjempelett, godt og billig snacks. Olje og popkorn i et lag på bunnen av en stor kjele. Full varme på plata og lokk på. Riste litt underveis, Helle i en bolle når det er ferdig og salte. 

Her i huset har alle ungene greid det selv fra de har vært rundt 10 år. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ok. Hos meg popper de aldri før det er så varmt at freser og koker en stund i oljen i bunn først. Og da blir det brent mer eller mindre til slutt. Skjønner ikke hvordan man klarer unngå det, har prøvd alle metoder man har forklart her og ellers.
Også det trikset med å bløyte dem i vann 10 min først. Da skulle de poppe snarere het det, funket ikke hos meg. :vetikke:

Kanskje det fungerer bedre med induksjonsovn enn med keramisk??

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Hos meg popper de aldri før det er så varmt at freser og koker en stund i oljen i bunn først. Og da blir det brent mer eller mindre til slutt. Skjønner ikke hvordan man klarer unngå det, har prøvd alle metoder man har forklart her og ellers.
Også det trikset med å bløyte dem i vann 10 min først. Da skulle de poppe snarere het det, funket ikke hos meg. :vetikke:

Og du rister selvsagt på kjelen? (Beklager dumt spørsmål, jeg kan bare ikke skjønne hvordan det er mulig ellers.)

Anonymkode: 10c48...2ae

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som om du tar i maisen for tidlig og har brukt for mye olje. Oljen må være poppeklar og varm før du har i kornene. Ellers blir de kokt. Det er lurt å riste på kjelen underveis i poppingen. 

Anonymkode: 4e204...165

AnonymBruker
Skrevet

Varm opp oljen, prøvepopp ett korn, så resten av kornene.

Anonymkode: c8093...004

AnonymBruker
Skrevet

Kan en 4l le creuset virke? Eller blir den for liten? 

Anonymkode: 1dedd...be8

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Tror ikke det har noe med ovnen å gjøre. Jeg bruker en teflon-kjele (svart inni), popper i smør og det blir kjempegodt!

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Muskath skrev:

teflon-kjele (svart inni)

Takk for alle råd. Brukte en vanlig blank gryte jeg, kanskje det som er feilen?

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for alle råd. Brukte en vanlig blank gryte jeg, kanskje det som er feilen?

Tja, kanskje.  For meg funker den svarte iallfall!

Skrevet

Det er alltid best å bruke en kjele med tykk bunn. Smør smeltes på litt god varme, ikke overopphetet, for varmt er ikke bra. Så har du i korna og har god tålmodighet mens du venter på at det starter og poppe.
Lykke til!

Skrevet
På 2.8.2018 den 10.00, AnonymBruker skrev:

Har sett litt rundt på slike skåler, og denne har vært en testvinner: Lékué.

Hei igjenog takk for alle tips 🙂 En liten stausrapport:

Fant vel litt bedre ut av det etter mer prøving, men syns forsatt det må bli på grensen varmt i gryta før poppingen begynner. Med på grensen mener jeg, i grenseland for der der brenner seg litt brunt både nedi og under gryta. Man må være temmelig nøye med å sikte inn balansepunktet syns jeg.
Uansett, fikk meg en sånn skål(se sitat) det er er klart å foretrekke. Enklere, renere og raskere. Veldig fornøyd

En ting jeg fant ut i løpet av denne øvelses- prosessen, er at der er klart forskjell på disse kornene  etter hvilket merke det er. Har prøvd 2 stk: Coop sin, og Maarud sin. Maarud er mye bedre enn Coop sine. De kan poppe lenger uten å bli brente inni, og ser finere og større ut ferdig poppet. Man skulle tro at slike korn ville være like uansett, men der er nok forskjell der ja.
Vet ikke om andre har samme erfaring, eller brukt andre merker som er bra? Har bare sett de to i butikker sålangt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...