Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ser hvor du vil hen, og jeg har også skrevet noe av det samme i mitt innlegg ;-). Men det at man har interesse for, og lest mange bøker er ikke ensbetydende med at man er inneforstått med alt. Noe det du sier er svar godt nok for meg.

Jeg vil anbefale deg å lese "Den ensomme apen" av Berglijot Børresen hvis du ikke allerede har gjort det :-)

Hva mente du med denne setningen? At jeg ikke forstår selv om jeg har interessen og har lest mye? I så fall må du utdype, for det er jeg naturligvis totalt uenig i. Kan heller ikke forstå hva som skal være "feil" i det jeg skriver.

Har ikke lest den boken nei. Tok et kjapt googlesøk og leste en kort oppsummering av boken. Sikkert en god og spennende bok, men om du mener at jeg tenker veldig annerledes enn forfatteren og vil få noen store aha-opplevelser av å lese den tviler jeg på det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mente du med denne setningen? At jeg ikke forstår selv om jeg har interessen og har lest mye? I så fall må du utdype, for det er jeg naturligvis totalt uenig i. Kan heller ikke forstå hva som skal være "feil" i det jeg skriver.

Har ikke lest den boken nei. Tok et kjapt googlesøk og leste en kort oppsummering av boken. Sikkert en god og spennende bok, men om du mener at jeg tenker veldig annerledes enn forfatteren og vil få noen store aha-opplevelser av å lese den tviler jeg på det.

Nå må du ikke ta alt så veldig personlig. Jeg anbefaler den boken alltid jeg - for det er en super bok! Men ønsker man ikke å utvide horisonten litt (noe jeg kan garantere at denne boken gjør), så behøver man naturligvis ikke.

Det jeg mener er som jeg tidligere sa; at til tross for at man har interesse for noe, betyr ikke det det samme som å ha god forståelse. Igjen - generelt sagt, og må ikke tas så altfor personlig.

Et eksempel på dette er at selvom man har drevet oppdrett i "100 år" behøver man slettes ikke være flink med hunder, annet enn å ha avlet frem en hel masse valper.

Men nå blir det så mye OT at jeg ikke ønsker å ødelegge tråden med det. Evt får man starte ny tråd hvis interessen for emnet er stort.

Jeg har sagt det jeg mener og står for det. Skal man få hund (eller andre dyr), bør man være mer klar over kravene man setter til seg selv for å være best mulig i stand til å ta godt vare på det.

Jeg er ikke uenig (tror du misforsto litt) at man naturligvis kan ønske seg en korthåret, langhåret, stor eller liten hund, en som egner seg mer til spor/jakt/agility/vokting osv, men å sette alle kriteria som TS har gjort ville jeg minne om at de fleste av disse oppnås kun om TS viser seg å være en god hundeeier å få hunden lydig, "barnevennlig" etc, og det faktum at det er store forskjeller innen hver rase også.

Jeg baserer dette på mine utallige erfaringer med folk som ønsket seg den og den rasen, men det stod ikke til forventingene i ettertid, da eier enten (og som oftest) ikke har gjort en god nok jobb selv, eller at man ikke har fått riktig informasjon om rasen på forhånd.

• Liker 1
Skrevet

Nå må du ikke ta alt så veldig personlig. Jeg anbefaler den boken alltid jeg - for det er en super bok! Men ønsker man ikke å utvide horisonten litt (noe jeg kan garantere at denne boken gjør), så behøver man naturligvis ikke.

Det jeg mener er som jeg tidligere sa; at til tross for at man har interesse for noe, betyr ikke det det samme som å ha god forståelse. Igjen - generelt sagt, og må ikke tas så altfor personlig.

Et eksempel på dette er at selvom man har drevet oppdrett i "100 år" behøver man slettes ikke være flink med hunder, annet enn å ha avlet frem en hel masse valper.

Men nå blir det så mye OT at jeg ikke ønsker å ødelegge tråden med det. Evt får man starte ny tråd hvis interessen for emnet er stort.

Jeg har sagt det jeg mener og står for det. Skal man få hund (eller andre dyr), bør man være mer klar over kravene man setter til seg selv for å være best mulig i stand til å ta godt vare på det.

Jeg er ikke uenig (tror du misforsto litt) at man naturligvis kan ønske seg en korthåret, langhåret, stor eller liten hund, en som egner seg mer til spor/jakt/agility/vokting osv, men å sette alle kriteria som TS har gjort ville jeg minne om at de fleste av disse oppnås kun om TS viser seg å være en god hundeeier å få hunden lydig, "barnevennlig" etc, og det faktum at det er store forskjeller innen hver rase også.

Jeg baserer dette på mine utallige erfaringer med folk som ønsket seg den og den rasen, men det stod ikke til forventingene i ettertid, da eier enten (og som oftest) ikke har gjort en god nok jobb selv, eller at man ikke har fått riktig informasjon om rasen på forhånd.

Jeg tar ting personlig på den måten at jeg mener å merke en ganske klar undertone i det du skriver - ikke på den måten at jeg blir sur eller fornærmet :) Er jo bare en nett-diskusjon det her. Men jeg spør og graver alltid i diskusjoner om jeg merker undertoner, for jeg synes man skal si ting rett ut. På den måten slipper man unødvendige misforståelser. Setningen "Noe det du sier er svar godt nok for meg." er et eksempel på en vag setning som det er lett å tolke negativt. Hvis den ikke var ment slik så er det jo flott om du kan forklare hva du da faktisk mente.

Setningen om å ikke ønske å utvide horisonten sin litt er også litt negativt ladet. De fleste synes da at det er spennende. Det jeg i tidligere innlegg har prøvd å få fram er det at jeg absolutt synes jeg har en god forståelse av dyr og mennesker, og jeg mistenker at du mistolker meg en del - noe som egentlig ellers hadde vært litt irrelevant og jeg vet at jeg pirker litt ved å nevne det nå, men akkurat i denne diskusjonen synes jeg at det er verdt å nevne, ettersom nettopp dette er den feilen jeg ser mange gjør når de kommer med "kjøp deg lekehund fra IKEA"-bemerkningen. Og den bemerkningen kommer faktisk relativt ofte, har sett den 4-5 ganger før, og som regel ganske malplassert og ufortjent.

Det du sier om at erfaring ikke automatisk betyr kunnskap og at man må være klar over hvilket ansvar det er med dyr er en selvfølge.

For å grave litt mer i hva det er vi er uenige i - mener du at det er feil å nevne ord som f.eks. barnevennlig og lettlært når man er på søken etter en passende rase, ettersom alle raser kan være både barnevennlige og lettlærte? Hvis du mener dette, så er jeg veldig uenig. Noen raser tåler mindre både fysisk og psykisk, og da mener jeg at de i utgangspunktet er dårligere familiehunder enn en rolig og mer robust rase. Og det at visse raser er mer lettlærte og dermed lettere blir lydige enn andre raser er jo helt klart. En puddel leveres ikke ferdigtrent som 8 uker gammel valp, men det skal jaggu ikke mye trening til før de lærer både lydighet og kunster. Noe man derimot må jobbe mye mer med for å få til hos en siberian husky.

Skrevet

Ja, helt riktig. Jeg mener at man ikke på generelt grunnlag kan si at en rase er "barnevennlig eller familievennlig". Det er nok av eksempler på såkalte "familievennlige hunder" som har bitt, på samme måte som hvis man setter seg inn i rasestandarden og bittstatestikk historien til Amstaff så vil en få et par overraskelser.

Jeg mener det er skummelt å si en rase er "barnevennlig". Ofte ser man at mange tror disse hundene tåler alt inntil 2åringen har gjort noe galt og hunden reagerer som en hund gjør.

En BC kan være mer lettlært enn en mynde, men det finnes vel knapt nok den rase som er så misforstått som BC og derfor en av de mest omplasserte rasene og meget høyt på bittstatestikkene.

Raser er avlet på en eller flere egneskaper. En harehund er kjappere på å lære å gå et spor enn en mynde. Normalt sett. En tung GD er ikke like egnet til agility som en sheltie. Man kan få en vokterrase som har seperasjonsangst og som er så lite stødig at den vokter alt og alle på en lite god måte, og en BC som naturligvis vil fly etter beina/hasene på eier og de rundt.

Jeg mener beskrivelser som "barnevennlig og familievennlig" er en uting. Det man kan si er at en rase har lengre lunte og det tar lengre tid før den reagerer og i så måte "tåler mer", men det betyr ikke at de er avlet frem for å elske familier og barn. Har du sett hvor det går med Eurasierene? Hvor ulike individer det er innen den rasen? Og se alle blandingshundene som blir fremstilt som "verdens beste familiehund/vokter/jakthund/lydighetshund" osv. Hvilken garanti er det for det da? Hvis man blander to såkalte "barnevennlige raser" må man jo få en ENDA mer barnevennlig hund da...;-)

Det jeg vil frem til er at man må være obs på at hvordan hunden blir er veldig mye opp til eier. Dette viser seg at mange ferske hundeeiere (og de som har hatt hund lenge også dessverre) ikke er klar over, eller innser, men som det finnes utallige eksempler på.

• Liker 2
Skrevet

Blitt poppis å foreslå kosedyr fra Ikea her på Kg ser jeg. Rimelig helbom når ts allerede har gråschäfer og ikke syns det er nok hund. :fnise: Spør du meg så bør det være mulig å lese av startinnlegget at det her er snakk om et menneske som har greie på hund.

Kelpie var det første som slo meg, og jeg ser du har vært inne på den tanken allerede. Tror det skal være meget mulig å finne det du ser etter der. Eller har du vurdert australian shepherd? Feil pels, men beskrivelsen din matcher bra.

Uansett rase bør det også være mulig å vurdere valpene langt på vei i forhold til hvem av dem som har mest drive, som liker drakamp og å kommunisere med mennesker. Man finner jo alt mellom himmel og jord innen samme rase også, så research på linjer og kombinasjoner er alfa omega.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ja, helt riktig. Jeg mener at man ikke på generelt grunnlag kan si at en rase er "barnevennlig eller familievennlig". Det er nok av eksempler på såkalte "familievennlige hunder" som har bitt, på samme måte som hvis man setter seg inn i rasestandarden og bittstatestikk historien til Amstaff så vil en få et par overraskelser.

Jeg mener det er skummelt å si en rase er "barnevennlig". Ofte ser man at mange tror disse hundene tåler alt inntil 2åringen har gjort noe galt og hunden reagerer som en hund gjør.

En BC kan være mer lettlært enn en mynde, men det finnes vel knapt nok den rase som er så misforstått som BC og derfor en av de mest omplasserte rasene og meget høyt på bittstatestikkene.

Raser er avlet på en eller flere egneskaper. En harehund er kjappere på å lære å gå et spor enn en mynde. Normalt sett. En tung GD er ikke like egnet til agility som en sheltie. Man kan få en vokterrase som har seperasjonsangst og som er så lite stødig at den vokter alt og alle på en lite god måte, og en BC som naturligvis vil fly etter beina/hasene på eier og de rundt.

Jeg mener beskrivelser som "barnevennlig og familievennlig" er en uting. Det man kan si er at en rase har lengre lunte og det tar lengre tid før den reagerer og i så måte "tåler mer", men det betyr ikke at de er avlet frem for å elske familier og barn. Har du sett hvor det går med Eurasierene? Hvor ulike individer det er innen den rasen? Og se alle blandingshundene som blir fremstilt som "verdens beste familiehund/vokter/jakthund/lydighetshund" osv. Hvilken garanti er det for det da? Hvis man blander to såkalte "barnevennlige raser" må man jo få en ENDA mer barnevennlig hund da...;-)

Det jeg vil frem til er at man må være obs på at hvordan hunden blir er veldig mye opp til eier. Dette viser seg at mange ferske hundeeiere (og de som har hatt hund lenge også dessverre) ikke er klar over, eller innser, men som det finnes utallige eksempler på.

Ok, så å nevne barnevennlig og lettlært er fy-fy når man leter etter en passende rase. Det er derimot greit om man omformulerer seg litt og heller skriver at man ser etter en "hund som har lang lunte og tåler en del, og som med mye arbeid fra eiers side er i stand til å lære avanserte triks og kommandoer"..? Dette blir bare flisespikkeri og ganske tåpelig spør du meg. Hvorfor gjøre det lett når man kan gjøre det vanskelig, liksom.

Blir litt som at ingen hunder er allergisikre, men en allergiker må da jaggu få lov til å spørre om hvilke hunder som er mest allergivennlige, slik at det er større sjanse for å finne riktig rase. Det er greit å nevne for en allergiker at man aldri er garantert mot å reagere på en allergivennlig rase, om det virker som at vedkommende kanskje ikke er klar over det - men man foreslår da ikke at vedkommende heller skal kjøpe en allergifri kosehund fra IKEA!

Og så klart kan alle hunder bite. Amstaffen er forøvrig en av rasene som av de fleste regner for å være flinke med barn, nettopp fordi de tåler en del.

Blandingshunder har lite med denne diskusjonen å gjøre, da det er rasehunder vi diskuterer. Blandingshunder er litt Lottospill.

PS: Du har ikke svart på hva du mente med den ene setningen i innlegg #20.

Blitt poppis å foreslå kosedyr fra Ikea her på Kg ser jeg. Rimelig helbom når ts allerede har gråschäfer og ikke syns det er nok hund. :fnise: Spør du meg så bør det være mulig å lese av startinnlegget at det her er snakk om et menneske som har greie på hund.

Helt enig.

Endret av Tonje!
Skrevet

Ok, så å nevne barnevennlig og lettlært er fy-fy når man leter etter en passende rase. Det er derimot greit om man omformulerer seg litt og heller skriver at man ser etter en "hund som har lang lunte og tåler en del, og som med mye arbeid fra eiers side er i stand til å lære avanserte triks og kommandoer"..? Dette blir bare flisespikkeri og ganske tåpelig spør du meg. Hvorfor gjøre det lett når man kan gjøre det vanskelig, liksom.

Blir litt som at ingen hunder er allergisikre, men en allergiker må da jaggu få lov til å spørre om hvilke hunder som er mest allergivennlige, slik at det er større sjanse for å finne riktig rase. Det er greit å nevne for en allergiker at man aldri er garantert mot å reagere på en allergivennlig rase, om det virker som at vedkommende kanskje ikke er klar over det - men man foreslår da ikke at vedkommende heller skal kjøpe en allergifri kosehund fra IKEA!

Og så klart kan alle hunder bite. Amstaffen er forøvrig en av rasene som av de fleste regner for å være flinke med barn, nettopp fordi de tåler en del.

Blandingshunder har lite med denne diskusjonen å gjøre, da det er rasehunder vi diskuterer. Blandingshunder er litt Lottospill.

PS: Du har ikke svart på hva du mente med den ene setningen i innlegg #20.

Helt enig.

Vi kan sikkert diskutere dette i evigheter uten å bli enige, men ja - det jeg har uthevet mener jeg er en mye bedre beskrivelse en kun "barnevennlig". På den måten får de som skal kjøpe hund for første gang et litt mer innblikk i hva det vil si å holde hund en at de tror de skaffer seg noe som er født "barnevennlig". Det er min hjertens mening og den står jeg virkelig for :-).

Du snakker om at blandingshunder er et lottospill, men jeg refererte tidligere til Eurasiere - er du oppdatert på hva som skjer innen den rasen? Å kjøpe en rasehund kan også være et lottospill i forhold til gemytt og helse.

Du spurte hva jeg mente med den setningen du har uthevet i innlegg #20, og som jeg har sagt før, så betyr ikke det at interesse for - er det samme som kunnskap om. Dog sier jeg ikke at du mangler interesse eller kunnskap, men noe av det du sier kan få det til å fremstå på den måten.

Nå lar jeg det ligge her. Vi er uenige og det er ikke første gang innen hundeverden ;-). Erfaringsmessig kan moderator finne på å slette innlegg som er OT, og jeg ønsker ikke å bruke tid på noe som kan bli slettet. Er det et område du ønsker å diskutere mer inngående så start gjerne en ny tråd.

Jeg legger til at jeg ikke kommenterer deg som person, men det du uttrykker i dine innlegg. Dette skal derfor sees på som en diskusjon av ulike meninger og ikke tas så personlig.

Skrevet

Hei. Takk for svar. Nå har ikke jeg lest alt det som er blitt diskutert her, med vilje. Da det ikke interesserer med og betyr ikke så mye for meg. :sjenert:

Jeg vet hva som er i de mastiff linjene, som forøvrig er den mest atletiske mastiffen. Brukslinjer. Masse krutt og arbeidvilje for sin eier. Så agility er helt ok. fysikk og mentalitet er meget bra. Om jeg ikke kommer på førsteplass i agility betyr ikke noe, men ønsker å ha muligheten til å konkurrere.

Lydigheten er kjapp og velvillig på disse hunden (linjene.

Trenes opp til å være der for deg på et blunk, samtidig å kunne ta det rolig. Gjerne på komando som læres inn. Bra utholdenhet og gjør alt for sin eier ved rett oppdragelse.

Så grunnen til at jeg vurerer lettere rase er fordi at jeg ikke får tak i det jeg vil ha i Norge pr. i dag og har ikke muligheten til å hente utenlands fra med det første.

Jeg synes border collie og kelpie for eks. virker som morsomme hunder å jobbe med. liker at det går fort i svingene, lærer fort og er der for sin eier.

Den tispen jeg har pr. i dag. Har jeg nok vært uheldig med. Har prøvd nå i over et år og få henne mer på lag. Mer gira på fille/kong/leke/ pinne, samme hva. men hun detter ut. Jeg har vært klovn, positiv og belønnet godt. Har til og med måttet lære henne og få belønning med gobit. (5mnd. ) når hun kom til oss. Det går, men ikke godt nok.

Så jeg har rett og slett ikke noe som "biter på henne nok til at hun koser seg under trening og synes dette er kult.

Jeg har en kjedelig, fin familiehund etter mitt syn. Hun har ikke de forutsetningene til å lykkes som en treningshund for meg.

Relasjonen oss mellom er ikke god nok rett og slett.

Hun gir ikke nok tilbake med tanke på hva jeg gir henne.

Og av erfaring vet jeg at dette ikke er helt normalt.

Da synes ikke jeg det er riktig å presse henne mer.

Som å presse en som vil spille fotball til å sitte inne og spille piano.

Jeg kommer ikke til å haste meg med noen ny hund.

Har vært inne på Australian shepperd. Men ønsker da korthåret hund.

Skrevet

NB. Jeg har ikke nevnt barnevennlig. for det lager vi hundene til selv. men en som kan fungere fint som familiehund.

Altså en test på hva personer her inne forbandt med de kriteriene jeg satt opp.

Skrevet

Og mente ikke at tervuren ble for mye. Det tror jeg ikke. Tenkte på Malle når jeg leste det.

Skrevet (endret)

Kva med border terrier?

Denne rasen er "tøff i trynet" (som venta med ein terrier), smart og godt eigna til agility. Den har kort stri pels som ikkje røyter, men nappast 1-2 gonger i året.

Vi har ein border terrier kvalp, så eg kan ikkje seie korleis han blir som vaksen, men foreløpig er han aktiv, glad i menneske og tek gjerne ein drakamp!

Endret av dobby
Skrevet

Ja, helt riktig. Jeg mener at man ikke på generelt grunnlag kan si Har du sett hvor det går med Eurasierene? Hvor ulike individer det er innen den rasen?

Ja, kanskje du kan fortelle oss hva det er som skjer med eurasierne, som du stadig kommer tilbake til?

Skrevet

Ja, kanskje du kan fortelle oss hva det er som skjer med eurasierne, som du stadig kommer tilbake til?

Det tror jeg du er vel vitende om selv hvis det er en du har i ditt profilbilde? :-)

Skrevet

Malenois:) herlige barnevennlige hunder som er en super vakthund og flinke i agility

Og mente ikke at tervuren ble for mye. Det tror jeg ikke. Tenkte på Malle når jeg leste det.

Har dere maller selv siden dere uttaler dere på denne måten?

Ingen uten erfaring med fryktelig skarpe brukshunder, som er villig til å trene bruks på et skikkelig nivå burde anskaffe seg en slik hund. De er så skarpe at de er farlige i 'feil hender' og er ikke nødvendigvis veldig barnevennlige nei.

Kan vel alltids skaffe seg malle fra en show-oppdretter, men da faller vel hele poenget med rasen bort.

• Liker 1
Skrevet

Det tror jeg du er vel vitende om selv hvis det er en du har i ditt profilbilde? :-)

Ærlig talt, hvorfor tror du jeg spør? Når du slenger ut en sånn påstand må du nesteen begrunne den, hvis du ønsker at noe som helst du sier skal tas seriøst.

• Liker 1
Skrevet

Ærlig talt, hvorfor tror du jeg spør? Når du slenger ut en sånn påstand må du nesteen begrunne den, hvis du ønsker at noe som helst du sier skal tas seriøst.

Hvilken påstand mener du? Det at jeg har spurt om vedkommende vet hva som skjer innen en rase? Som du ser så var dette i forbindelse med diskusjonen med en av de andre her i tråden, hvor jeg ville frem til at det er individuelle forskjeller også innenfor rasene, og jeg ga et eksempel på Eurasier, som viser seg å også ha en stor variasjon av gemytt.

Hvis du ønsker å gå inn på dette, kan du evt starte en ny tråd? Det blir litt vel mye OT hvis jeg skal gå inn på en rase i denne tråden. Og ja - jeg har ekstra kunnskap om den rasen da jeg har en tid fulgt rasen gjennom et prosjekt i Tyskland.

• 3 uker senere...
Skrevet

Oi. Glemte denne tråden jeg.

Vi kan sikkert diskutere dette i evigheter uten å bli enige, men ja - det jeg har uthevet mener jeg er en mye bedre beskrivelse en kun "barnevennlig". På den måten får de som skal kjøpe hund for første gang et litt mer innblikk i hva det vil si å holde hund en at de tror de skaffer seg noe som er født "barnevennlig". Det er min hjertens mening og den står jeg virkelig for :-).

Du snakker om at blandingshunder er et lottospill, men jeg refererte tidligere til Eurasiere - er du oppdatert på hva som skjer innen den rasen? Å kjøpe en rasehund kan også være et lottospill i forhold til gemytt og helse.

Du spurte hva jeg mente med den setningen du har uthevet i innlegg #20, og som jeg har sagt før, så betyr ikke det at interesse for - er det samme som kunnskap om. Dog sier jeg ikke at du mangler interesse eller kunnskap, men noe av det du sier kan få det til å fremstå på den måten.

Nå lar jeg det ligge her. Vi er uenige og det er ikke første gang innen hundeverden ;-). Erfaringsmessig kan moderator finne på å slette innlegg som er OT, og jeg ønsker ikke å bruke tid på noe som kan bli slettet. Er det et område du ønsker å diskutere mer inngående så start gjerne en ny tråd.

Jeg legger til at jeg ikke kommenterer deg som person, men det du uttrykker i dine innlegg. Dette skal derfor sees på som en diskusjon av ulike meninger og ikke tas så personlig.

Nei, jeg er ikke spesielt oppdatert på akkurat eurasiere, annet enn at jeg vet at det er en relativt ny rase og at den dermed sannsynligvis ikke ennå er like "lik hverandre" som andre eldre raser er. En ny rase er jo på sett og vis blandingshunder som er blitt gruppert sammen og har dermed fått et navn, satt på spissen. Det tar vel en del generasjoner før rasen blir like ren og homogen i atferd og utseende som de fleste andre raser. Hvis det er et problem med at mange eurasiere ikke har et helt sunt temperament er det vel ikke verre enn at man, om man har god kjennskap til rasen, enten ikke anbefaler den som familiehund eller at man nevner at det er ekstra viktig å velge hund fra gode linjer.

Hvis det ikke er dette du mente når du nevnte eksempelet med eurasiere får du nesten utbrodere litt.

Jeg mener fremdeles at det skal godt gjøres å lese utifra innleggene mine at jeg mangler forståelse om hunder, raser og hundens atferd. Men så klart, om man vil feiltolke noen så får man det som regel til. Og jeg tar så klart ikke diskusjonen personlig..? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...